2634
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

288 Inlägg
6 september 2013
#5561
tja har just nu en 740 med 3x100w lightforce 240 Blitz. Och vill nu se lite mer i vinter, http://www.humanhabit.nu/sv/produkter/a … b-937.html är detta något som funkar kvalitets mässigt? eller finns det bättre grejor för ungefär samma pris? Har inte riktigt hängt med i LED utvecklingen.


Soppgubbe
900 Inlägg
6 september 2013
#5562
Någon som vet om man kan sära på glas och reflektor på nbb 225 för att rengöra?

https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128898/128898-5a67e1758b3bcfe4ebeec9c60cf021aa.jpg

När du tittar på två trassor vet du,
att när du har bestämt dig för vilken som är höger,
så kan du vara säker på att den andra är vänster

414 Inlägg
6 september 2013
#5563
V70Drive skrev:
Någon som vet om man kan sära på glas och reflektor på nbb 225 för att rengöra?

Antagligen som att sära på vilken strålkastare som helst, in i ugnen på 80 grader en stund.Sen bända loss glaset


189 Inlägg
6 september 2013
#5564
Har nu dykt upp ett stort problem för mitt xenon..

Till att börja med, plusmatningen är 2st 6mm2 till två reläer med 30a säkring till båda. Men endast en jord på 6mm2 som jag splittat från ena reläet till det andra.

Det är 4st 75w xenon med 5000k lampor, och som sagt är dom uppdelade på två stycken reläer (2st extraljus till ett relä).

Första kvällen jag körde när det var mörkt så har inte hunnit prova dom innan, först lyser bara det ena extraljuset som dessutom ser ut att lysa Mycket starkare än vanligt (typ 3000k-4000k färgtemp :S), och dom andra tre lyser inte. Men efter lite juckande på helljusspaken tänds två stycken till (endast ibland) men dom slocknar efter typ 5-20sekunder men dom lyser med rätt färgtemp..

Och till sist när jag mötte sista bilen innan jag kommit hem så hänger sig självklart allt så dom går inte att stänga.

Kan jorden spöka så mycket? Ska prova sätta en egen jord imorgon till det andra reläet. Men ni som kan tänka er veta skriv här eller skicka ett PM!

Old VW's never die, they just get more expensive!

414 Inlägg
6 september 2013
#5565
vwkjell skrev:
Har nu dykt upp ett stort problem för mitt xenon..

Till att börja med, plusmatningen är 2st 6mm2 till två reläer med 30a säkring till båda. Men endast en jord på 6mm2 som jag splittat från ena reläet till det andra.

Det är 4st 75w xenon med 5000k lampor, och som sagt är dom uppdelade på två stycken reläer (2st extraljus till ett relä).

Första kvällen jag körde när det var mörkt så har inte hunnit prova dom innan, först lyser bara det ena extraljuset som dessutom ser ut att lysa Mycket starkare än vanligt (typ 3000k-4000k färgtemp :S), och dom andra tre lyser inte. Men efter lite juckande på helljusspaken tänds två stycken till (endast ibland) men dom slocknar efter typ 5-20sekunder men dom lyser med rätt färgtemp..

Och till sist när jag mötte sista bilen innan jag kommit hem så hänger sig självklart allt så dom går inte att stänga.

Kan jorden spöka så mycket? Ska prova sätta en egen jord imorgon till det andra reläet. Men ni som kan tänka er veta skriv här eller skicka ett PM!

Funkar det om du testar ballasterna direkt på batteriet? så att du vet att dom fungerar smile


21 761 Inlägg
6 september 2013
#5566
Om reläspolens jord spökar så borde det i så fall endast påverka reläts påslag, inte att relät "hänger sig" i aktiverat läge. Men eftersom vissa lampor ibland inte tänds så skadar det ju inte att se över reläjorden. 6 mm2 jord till reläna är dock överdimensionerat med tanke på att de lite grovt drar 150 mA, åtminstone om det gäller "vanliga" extraljusrelän på 30/40 A. smile

264 Inlägg
6 september 2013
#5567
Har en liten fråga till dom som kör med de där 60w LED extraljusen.
Det väger ju en aning så stagningen lär vara viktig.
Hur stagar man det egentligen? På ett vanligt extraljus så borrar man ju bara hål i plasten, men huset på dessa LED verkar vara av metall. Det kan ju inte bara vara att dra in en skruv i metallgodset?

Svår dieselmissbrukare och gravt xenonberoende

Soppgubbe
900 Inlägg
6 september 2013
#5568
JE71 skrev:
Har en liten fråga till dom som kör med de där 60w LED extraljusen.
Det väger ju en aning så stagningen lär vara viktig.
Hur stagar man det egentligen? På ett vanligt extraljus så borrar man ju bara hål i plasten, men huset på dessa LED verkar vara av metall. Det kan ju inte bara vara att dra in en skruv i metallgodset?

Det finns hål för (tror det är) m8 gängstång, finns på biltema, och sen fäster du gummiklammer på den gängstången smile

När du tittar på två trassor vet du,
att när du har bestämt dig för vilken som är höger,
så kan du vara säker på att den andra är vänster

189 Inlägg
6 september 2013
#5569
Ja det är vanliga 30a relän. Om det inte är jorden som spökar vad kan det då vara?
Alla ballaster funkar ju då dom startar ibland?

Old VW's never die, they just get more expensive!

Soppgubbe
900 Inlägg
6 september 2013
#5570
Ankmeister skrev:
V70Drive skrev:
Någon som vet om man kan sära på glas och reflektor på nbb 225 för att rengöra?

Antagligen som att sära på vilken strålkastare som helst, in i ugnen på 80 grader en stund.Sen bända loss glaset

Hur länge ska dom vara inne? 10min?

När du tittar på två trassor vet du,
att när du har bestämt dig för vilken som är höger,
så kan du vara säker på att den andra är vänster

264 Inlägg
6 september 2013
#5571
V70Drive skrev:
JE71 skrev:
Har en liten fråga till dom som kör med de där 60w LED extraljusen.
Det väger ju en aning så stagningen lär vara viktig.
Hur stagar man det egentligen? På ett vanligt extraljus så borrar man ju bara hål i plasten, men huset på dessa LED verkar vara av metall. Det kan ju inte bara vara att dra in en skruv i metallgodset?

Det finns hål för (tror det är) m8 gängstång, finns på biltema, och sen fäster du gummiklammer på den gängstången smile

Det låter som om man måste ha en bred mastodontgrill att fästa stagen i..  hmm
Med 3 st strålkastare blir det alltså 6 st stag som måste hemmasnickras och fästas...

Svår dieselmissbrukare och gravt xenonberoende

414 Inlägg
6 september 2013
#5572
V70Drive skrev:
Ankmeister skrev:
V70Drive skrev:
Någon som vet om man kan sära på glas och reflektor på nbb 225 för att rengöra?

Antagligen som att sära på vilken strålkastare som helst, in i ugnen på 80 grader en stund.Sen bända loss glaset

Hur länge ska dom vara inne? 10min?

http://www.youtube.com/watch?v=lK6dcrnICKk Borde vara detsamma smile Man får vara försiktig så man inte skrotar hela extraljuset
Senast redigerat av Ankmeister (6 september 2013)


Soppgubbe
900 Inlägg
6 september 2013
#5573
Ankmeister skrev:
V70Drive skrev:
Ankmeister skrev:

Antagligen som att sära på vilken strålkastare som helst, in i ugnen på 80 grader en stund.Sen bända loss glaset

Hur länge ska dom vara inne? 10min?

http://www.youtube.com/watch?v=lK6dcrnICKk Borde vara detsamma smile Man får vara försiktig så man inte skrotar hela extraljuset

Okej, tack smile

När du tittar på två trassor vet du,
att när du har bestämt dig för vilken som är höger,
så kan du vara säker på att den andra är vänster

2 064 Inlägg
6 september 2013
#5574
vwkjell skrev:
Ja det är vanliga 30a relän. Om det inte är jorden som spökar vad kan det då vara?
Alla ballaster funkar ju då dom startar ibland?

Om reläna vill lämna i draget läge så byt ut dem.

Testa även så ballasterna funkar genom att koppla dem direkt till batteriet som Ankmeister skrev, dåliga lampor kan även göra så ballasterna inte tänder lamporna varje gång.

Hur grov minuskabel kör du med till ballasterna då?

Och se även över alla kablar så de verkligen sitter som de ska och inte orsakar spänningsfall.

138 Inlägg
7 september 2013
#5575
Ett par frågor som diskuterats i tråden men som verkar ha lite diffusa svar.

1.Är det nån skillnad på märkeslampor för xenon mot dom man får med i paket från kända återförsäljare av sådant? (skriver inga namn så ingen får ont i magen)

2.Led ramper från kina, nån här på forumet som köpt och testat? Är det skit eller värt pengarna? Som med det mesta kostar ju såna multum i sverige därav frågan


* Voff voff *
10 919 Inlägg
7 september 2013
#5576
Ankmeister skrev:
V70Drive skrev:
Ankmeister skrev:

Antagligen som att sära på vilken strålkastare som helst, in i ugnen på 80 grader en stund.Sen bända loss glaset

Hur länge ska dom vara inne? 10min?

http://www.youtube.com/watch?v=lK6dcrnICKk Borde vara detsamma smile Man får vara försiktig så man inte skrotar hela extraljuset

Det där ser ut att vara en strålkastare i glas. NBB-ljusen är av plast. Jag har svårt att tro att dom är hoplimmade på samma vis som dom i glas. Brukar vara stenhårt lim som inte släpper av värme då. T.ex. som på V70N/S60 facelift.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

* Voff voff *
10 919 Inlägg
7 september 2013
#5577
Slappa skrev:
Ett par frågor som diskuterats i tråden men som verkar ha lite diffusa svar.

1.Är det nån skillnad på märkeslampor för xenon mot dom man får med i paket från kända återförsäljare av sådant? (skriver inga namn så ingen får ont i magen)

2.Led ramper från kina, nån här på forumet som köpt och testat? Är det skit eller värt pengarna? Som med det mesta kostar ju såna multum i sverige därav frågan

2. Dom flesta LED-ramper som säljs i Sverige kommer ju från Kina, fast med rejält påslag i pris av mellanhanden...!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

189 Inlägg
7 september 2013
#5578
Tack för svaren. Det relä som krånglar är ett äldre och det är dit styrströmmen från helljuset  går in först och sen splittat till det andra reläet. Ska se om jag kan hitta ett relä annars får jag vänta till nästa vecka å handla ett nytt.
Senast redigerat av vwkjell (7 september 2013)

Old VW's never die, they just get more expensive!

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 september 2013
#5579
Slappa skrev:
1.Är det nån skillnad på märkeslampor för xenon mot dom man får med i paket från kända återförsäljare av sådant? (skriver inga namn så ingen får ont i magen)

JA! Där av råder det inget tvivel att det finns bra och dåliga tillverkare. Original Osram till Volvon ger lång driftstid, bra ljusbild och mycket ljus. VVME pirat ger kass ljusbild, kort livslängd och mycket mindre ljus.

Halvljus = Original xenonprylar och på helljuset vad som helst för där lyser det ändå så in i helsicke och är svårt att misslyckas smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

138 Inlägg
7 september 2013
#5580
Brådhis skrev:
2. Dom flesta LED-ramper som säljs i Sverige kommer ju från Kina, fast med rejält påslag i pris av mellanhanden...!

//Brådhis

Jo priset är ju det halva från kina mot att köpa i Sverige så det är helt klart värt att testa, sen är väl frågan vart man sätter en så stor ramp. Taket är nästan ett måste!
torpis skrev:
JA! Där av råder det inget tvivel att det finns bra och dåliga tillverkare. Original Osram till Volvon ger lång driftstid, bra ljusbild och mycket ljus. VVME pirat ger kass ljusbild, kort livslängd och mycket mindre ljus.

Halvljus = Original xenonprylar och på helljuset vad som helst för där lyser det ändå så in i helsicke och är svårt att misslyckas smile

Som ja misstänkte, vill minnas att nån här på forumet la upp en jämnförelsebild men nu hittar jag inte den.

Har själv såna motsvarande lampor som du skriver om och dom höll ganska exakt 1 år innan dom började gå sönder, mitt problem är att jag har H11 i mina extraljus (biltemas stora, konv med xenon).
Har du nåt tips om företag som säljer bra xenon lampor av vettig kvalite?



Sök