164anders skrev:
HBass skrev:
bombare skrev:
Vet inte om det har tagits upp tidigare, men är det ingen som har testat nya Hella Luminator LED? Vore kul att se hur ljusbilden är samt hur långt dom lyser osv.

Istället för att kolla på Hella luminator led med bara 30w LED och 3999kr+ med ca 2700 lumen
Så finns det bättre extraljus med grym ljusbild(har sett dem live):
Vision X Transporter Prime finns ute med pencil beam eller flood och 45w, 60 eller 90w Cree LED.
Från ~3999kr med stenskott-tåligt glas och 3 års garanti...
Själv ska jag sätta 3st 90w 8800 lumen spot på min så fort jag har råd, eller julklapp till mig själv på avbetalning hehe? :-)
http://www.youtube.com/watch?v=aXaQHRaZyZQ
Detta med att räkna lumen på ljuskällan enbart ger inte hela sanningen reflektorn/linsen är den som gör jobbet att sprida iväg ljuset i rätt riktning, visst visionx har mycket högre lumen än luminator led och strands mora led men VX ger sitt ljus genom minimala linser istället för en reflektor, en jämförelse: sätt i ett 55w xenonkit i en bosch compact 100 4400lm och ta en 100W halogen i ETT NBB 225 2600lm vilken ger bäst ljus? inte är det compact 100an iaf.....
Alla som har en LED ficklampa med zoom på att det går att få en 3w LED att kasta ljuset över 200m med en ytterst minimal lins.
Kastlängd på ljus är beroende av fler faktorer än storleken på reflektorn t.ex:
1) Ration på storleken på ljuskällan kontra reflektorn
2) Vinkeln på reflektorn
3) Djupet på reflektorn
4) lumen per kvadratmillileter i ljuskällan.
5) när det gäller optik är det olika beroende på hur långt från själva ljuskällan linsen sitter.
Sitter den nära får du bred ljusbild (som xenon halvljus t.ex)
Sitter den långt från får du en stråle i stället som i transporter 10 grader.
Lysdioden i transporter är endast 1x1mm och har ca 500 lm detta ger 500lm per kvadrat millimeter
En 55w halogenlampa har ca 1200 lumen och kanske är 30x10x10mm detta ger ett mycket lågt lumen per kvadratmillileter och därför måste reflektorn vara stor. Samma gäller xenon men det har ju enormt mycket bättre effekt än halogen..