2246
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

Avstängd
10 388 Inlägg
7 augusti 2014
#8141
Kanske inte helt "rättvist".

Men;

Hellaramp med 4x55w halogen + 2x55 halogen i helljuset och 2x55w halvljushalogen(bländare osv något nedställd för att nästa bild inte bara skulle bli -bara- helvit, dock samma bländare och slutartid på båda bilderna)

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-26de554966b4d2e9080c170210fe533a.jpg


Hellaramp med 4x55w halogen + 2x55w xenon i helljuset och 2x35w xenon i halvljuset (ordentligt gjort med nivåreglering och hela kittet minsann) (samma kamerainställningar som ovan då, som påpekat)

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-de224873729fa0c975da619b57d6b0b2.jpg
Senast redigerat av it_mutt (7 augusti 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

29 Inlägg
7 augusti 2014
#8142
it_mutt skrev:
Kanske inte helt "rättvist".

Men;

Hellaramp med 4x55w halogen + 2x55 halogen i helljuset och 2x55w halvljushalogen(bländare osv något nedställd för att nästa bild inte bara skulle bli -bara- helvit, dock samma bländare och slutartid på båda bilderna)

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … fe533a.jpg


Hellaramp med 4x55w halogen + 2x55w xenon i helljuset och 2x35w xenon i halvljuset (ordentligt gjort med nivåreglering och hela kittet minsann) (samma kamerainställningar som ovan då, som påpekat)

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … d6b0b2.jpg

På andra bilden har du alltså xenon konverterat både hel och halvljus? Ser ju rätt bra ut, hoppas på skillnad med endast helljus. Halvljuset är ju redan xenon så slipper krångla med jobbiga nivåregleringar wink

Avstängd
10 388 Inlägg
7 augusti 2014
#8143
MrAndersson3 skrev:
it_mutt skrev:
Kanske inte helt "rättvist".

Men;

Hellaramp med 4x55w halogen + 2x55 halogen i helljuset och 2x55w halvljushalogen(bländare osv något nedställd för att nästa bild inte bara skulle bli -bara- helvit, dock samma bländare och slutartid på båda bilderna)

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … fe533a.jpg


Hellaramp med 4x55w halogen + 2x55w xenon i helljuset och 2x35w xenon i halvljuset (ordentligt gjort med nivåreglering och hela kittet minsann) (samma kamerainställningar som ovan då, som påpekat)

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … d6b0b2.jpg

På andra bilden har du alltså xenon konverterat både hel och halvljus? Ser ju rätt bra ut, hoppas på skillnad med endast helljus. Halvljuset är ju redan xenon så slipper krångla med jobbiga nivåregleringar wink

Yes, stämmer bra det. Ja, det satt ju inte på min original på den gamla hirken så det var inte mycket att be för. 55w xenon i helljuset gör i vilket fall som helst en enorm skillnad. Är man inte sugen på stora extraljus så ser jag det som ett otroligt vettigt alternativ. Hellarampen hade jag mest för att "möta upp", då det inte var speedstarter, så det tog någon sekund innan helljuset lös fullt, vilket då "jämnades ut" med rampen.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

29 Inlägg
7 augusti 2014
#8144
it_mutt skrev:
MrAndersson3 skrev:
it_mutt skrev:
Kanske inte helt "rättvist".

Men;

Hellaramp med 4x55w halogen + 2x55 halogen i helljuset och 2x55w halvljushalogen(bländare osv något nedställd för att nästa bild inte bara skulle bli -bara- helvit, dock samma bländare och slutartid på båda bilderna)

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … fe533a.jpg


Hellaramp med 4x55w halogen + 2x55w xenon i helljuset och 2x35w xenon i halvljuset (ordentligt gjort med nivåreglering och hela kittet minsann) (samma kamerainställningar som ovan då, som påpekat)

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … d6b0b2.jpg

På andra bilden har du alltså xenon konverterat både hel och halvljus? Ser ju rätt bra ut, hoppas på skillnad med endast helljus. Halvljuset är ju redan xenon så slipper krångla med jobbiga nivåregleringar wink

Yes, stämmer bra det. Ja, det satt ju inte på min original på den gamla hirken så det var inte mycket att be för. 55w xenon i helljuset gör i vilket fall som helst en enorm skillnad. Är man inte sugen på stora extraljus så ser jag det som ett otroligt vettigt alternativ. Hellarampen hade jag mest för att "möta upp", då det inte var speedstarter, så det tog någon sekund innan helljuset lös fullt, vilket då "jämnades ut" med rampen.

Tack för all hjälp! Beställer kittet och hoppas att det fungerar! Återkommer med en före & efterbild om monteringen går bra och det fungerar som det ska.

Mvh

847 Inlägg
7 augusti 2014
#8145
Lägger upp en film på mitt nya bygge med 3x100w xenon i biltemas 199kr lyktor. Filmen gör sig inte riktigt rättvis plus att jag behöver nog ställa in lite mera. http://m.youtube.com/watch?v=cTEEiIKtUoc


10 164 Inlägg
7 augusti 2014
#8146
mr_green skrev:
Lägger upp en film på mitt nya bygge med 3x100w xenon i biltemas 199kr lyktor. Filmen gör sig inte riktigt rättvis plus att jag behöver nog ställa in lite mera. http://m.youtube.com/watch?v=cTEEiIKtUoc

Ser ut att lysa mest ner på baken så en rejäl inställning är nog vettigt att göra. smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

847 Inlägg
7 augusti 2014
#8147
Djo skrev:
mr_green skrev:
Lägger upp en film på mitt nya bygge med 3x100w xenon i biltemas 199kr lyktor. Filmen gör sig inte riktigt rättvis plus att jag behöver nog ställa in lite mera. http://m.youtube.com/watch?v=cTEEiIKtUoc

Ser ut att lysa mest ner på baken så en rejäl inställning är nog vettigt att göra. smile

Ja jo det är väl så. Tyckte det såg hyffsat ut men nu när man ser filmen så är det ganska uppenbart fel hehe.


145 Inlägg
8 augusti 2014
#8148
Hallå alla smile Har ett problem! Har satt xenonkonverterade SIMare 55w på en 945 -93. När man tänder helljus och extraljus så går en säkring till övre högra helljuset, det är på den lampan jag tagit startström till relät. Det funkar inte med 15a säkring som satt från början, de bara går sönder. Är det lugnt att sätta en 20a och se om det funkar, eller ska man oroa sig för kabelbrand om man sätter dit större säkring?


Avstängd
10 388 Inlägg
8 augusti 2014
#8149
-adro- skrev:
Hallå alla smile Har ett problem! Har satt xenonkonverterade SIMare 55w på en 945 -93. När man tänder helljus och extraljus så går en säkring till övre högra helljuset, det är på den lampan jag tagit startström till relät. Det funkar inte med 15a säkring som satt från början, de bara går sönder. Är det lugnt att sätta en 20a och se om det funkar, eller ska man oroa sig för kabelbrand om man sätter dit större säkring?

Om du bara plockat styrström till relät så ska du inte behöva  gå upp i säkring. Då felar något annat. Skulle jag iaf spontant säga

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

145 Inlägg
8 augusti 2014
#8150
it_mutt skrev:
-adro- skrev:
Hallå alla smile Har ett problem! Har satt xenonkonverterade SIMare 55w på en 945 -93. När man tänder helljus och extraljus så går en säkring till övre högra helljuset, det är på den lampan jag tagit startström till relät. Det funkar inte med 15a säkring som satt från början, de bara går sönder. Är det lugnt att sätta en 20a och se om det funkar, eller ska man oroa sig för kabelbrand om man sätter dit större säkring?

Om du bara plockat styrström till relät så ska du inte behöva  gå upp i säkring. Då felar något annat. Skulle jag iaf spontant säga

Det fungerade med 20a säkring. Men skulle det kunna vara så att jag råkat byta plats på styrström och "huvudström" på relät? så att det tar matning från helljuskabeln, eller är jag helt ute och cyklar med att det skulle kunna vara så? Ska dra iväg och kolla tror jag.


21 761 Inlägg
8 augusti 2014
#8151
-adro- skrev:
det är på den lampan jag tagit startström till relät.

Är du säker på att den kabeln sitter på rätt relästift?

Om den sätts fel (tex på stift 30 eller 87) så kommer den att fungera som huvudmatningskabel och då går alltså all ström via den, vilket gör att säkringen kan gå. Kolla så att kablarna på relät sitter rätt, den kabeln från helljuslampan ska sitta på antingen stift 85 eller 86 (men helst 86). smile

Avstängd
10 388 Inlägg
8 augusti 2014
#8152
-adro- skrev:
it_mutt skrev:
-adro- skrev:
Hallå alla smile Har ett problem! Har satt xenonkonverterade SIMare 55w på en 945 -93. När man tänder helljus och extraljus så går en säkring till övre högra helljuset, det är på den lampan jag tagit startström till relät. Det funkar inte med 15a säkring som satt från början, de bara går sönder. Är det lugnt att sätta en 20a och se om det funkar, eller ska man oroa sig för kabelbrand om man sätter dit större säkring?

Om du bara plockat styrström till relät så ska du inte behöva  gå upp i säkring. Då felar något annat. Skulle jag iaf spontant säga

Det fungerade med 20a säkring. Men skulle det kunna vara så att jag råkat byta plats på styrström och "huvudström" på relät? så att det tar matning från helljuskabeln, eller är jag helt ute och cyklar med att det skulle kunna vara så? Ska dra iväg och kolla tror jag.

Jag personligen rekommenderar aldrig att gå upp i säkring om det inte är "väldigt nödfall", det går säkert men jag har ingen koll på hur kabeldimensioner osv är hos Volvo.

Det är inte alls någon omöjlighet att du har fått det fel, eller ja, "bytt plats" på de två kablarna.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

145 Inlägg
8 augusti 2014
#8153
it_mutt skrev:
-adro- skrev:
it_mutt skrev:

Om du bara plockat styrström till relät så ska du inte behöva  gå upp i säkring. Då felar något annat. Skulle jag iaf spontant säga

Det fungerade med 20a säkring. Men skulle det kunna vara så att jag råkat byta plats på styrström och "huvudström" på relät? så att det tar matning från helljuskabeln, eller är jag helt ute och cyklar med att det skulle kunna vara så? Ska dra iväg och kolla tror jag.

Jag personligen rekommenderar aldrig att gå upp i säkring om det inte är "väldigt nödfall", det går säkert men jag har ingen koll på hur kabeldimensioner osv är hos Volvo.

Det är inte alls någon omöjlighet att du har fått det fel, eller ja, "bytt plats" på de två kablarna.

Gick ut och kollade, och visst fan satt kablarna på fel plats, hur nu det gått till.. men nu sitter de rätt och säkringen hålller smile


Avstängd
10 388 Inlägg
8 augusti 2014
#8154
-adro- skrev:
it_mutt skrev:
-adro- skrev:

Det fungerade med 20a säkring. Men skulle det kunna vara så att jag råkat byta plats på styrström och "huvudström" på relät? så att det tar matning från helljuskabeln, eller är jag helt ute och cyklar med att det skulle kunna vara så? Ska dra iväg och kolla tror jag.

Jag personligen rekommenderar aldrig att gå upp i säkring om det inte är "väldigt nödfall", det går säkert men jag har ingen koll på hur kabeldimensioner osv är hos Volvo.

Det är inte alls någon omöjlighet att du har fått det fel, eller ja, "bytt plats" på de två kablarna.

Gick ut och kollade, och visst fan satt kablarna på fel plats, hur nu det gått till.. men nu sitter de rätt och säkringen hålller smile

Gott när saker och ting löser sig snabbt o smidigt smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

7 482 Inlägg
8 augusti 2014
#8155
it_mutt skrev:
-adro- skrev:
it_mutt skrev:

Jag personligen rekommenderar aldrig att gå upp i säkring om det inte är "väldigt nödfall", det går säkert men jag har ingen koll på hur kabeldimensioner osv är hos Volvo.

Det är inte alls någon omöjlighet att du har fått det fel, eller ja, "bytt plats" på de två kablarna.

Gick ut och kollade, och visst fan satt kablarna på fel plats, hur nu det gått till.. men nu sitter de rätt och säkringen hålller smile

Gott när saker och ting löser sig snabbt o smidigt smile

OCH att man slipper kabelbrand smile

offtopic,,

jag skulle byta blinkersspak i en gammal Granada 75a tog en spak från en 73a,, de var 2 kablar som skulle byta plats,, jag visste egentligen det,, men missade/glömde bort det för stunden,, kan säga det var jobbigt å laga kabel efter det,, så fort jag la på plus på batteriet rök det rejält å vips så var kabelbranden ett faktum,,

att koppla el kan vara farligt å dyrt smile


61 Inlägg
8 augusti 2014
#8156
Hallådär!

Är på jakt efter ett LED konverteringskit med rejäl effekt för att montera i extraljusen?

Varför?
- Jag vill helt enkelt dra nytta av LED eftersom det blir full styrka på lyset direkt - till skillnad från Xenon som tar några sekunder att komma upp i full styrka. Jag ser att 55W Xenon-kit normalt brukar ligga omkring 4500 LUMEN per lampa. Däremot har jag svårt att hitta det på LED. Någon som vet av något?

Någon som själv har LED-konverterat extraljusen och har någon erfarenhet kring detta?

2 074 Inlägg
9 augusti 2014
#8157
HenrikWalfridsson skrev:
Hallådär!

Är på jakt efter ett LED konverteringskit med rejäl effekt för att montera i extraljusen?

Varför?
- Jag vill helt enkelt dra nytta av LED eftersom det blir full styrka på lyset direkt - till skillnad från Xenon som tar några sekunder att komma upp i full styrka. Jag ser att 55W Xenon-kit normalt brukar ligga omkring 4500 LUMEN per lampa. Däremot har jag svårt att hitta det på LED. Någon som vet av något?

Någon som själv har LED-konverterat extraljusen och har någon erfarenhet kring detta?

Finns inte att köpa LED konverteringskit som ger direkt mer ljus än halogen. LED kräver att värmen leds bort (eller sänker effekten) för att lysdioden inte ska ta skada, vilket är svårt vid konvertering när inte kylflänsen kan vara så nära lysdioden.

Med andra ord om du ska ha extraljus med LED så köp riktiga LED-extraljus.
Har du däremot tid att vänta någon sekund för fullt ljus, och redan har extraljus så köp ett xenonkit.

398 Inlägg
9 augusti 2014
#8158
MammDiin skrev:
HB021 skrev:
Har beställt lite prylar till min Avalanche till hösten nu:
http://www1.garaget.org/archive/72/7107 … 414736.jpg
1) 2st Vision X 21" XMITTER ramper ska in bakom grillen och kommer följa vinkeln av den spetsiga fronten.
2) 2" höjningssats fram LevelIt kit
3) 4st Vision X Dura som backljus
4) Nya mörktonade lyktor med projektorlinser för att kunna xenonkonvertera utan att blända mötande eftersom bilen är rätt hög också..
5) Självklart svarta fälgar för att matcha resten av prylarna som ALLT är i svart smile
6) Lysdioder till alla fula gula orginallampor!

Retrofit eller andra strålkastare?

Nä gillar inte retrofit utan nya strålkastare med projektorlinser

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/

61 Inlägg
9 augusti 2014
#8159
Nån som vet var jag hittar marknadens kraftigaste Xenon?

Hittat följande på Ebay: http://www.ebay.com/itm/Freeshipping-12 … mp;vxp=mtr

Finns det något värre tro?

2 074 Inlägg
9 augusti 2014
#8160
HB021 skrev:
MammDiin skrev:
HB021 skrev:
Har beställt lite prylar till min Avalanche till hösten nu:
http://www1.garaget.org/archive/72/7107 … 414736.jpg
1) 2st Vision X 21" XMITTER ramper ska in bakom grillen och kommer följa vinkeln av den spetsiga fronten.
2) 2" höjningssats fram LevelIt kit
3) 4st Vision X Dura som backljus
4) Nya mörktonade lyktor med projektorlinser för att kunna xenonkonvertera utan att blända mötande eftersom bilen är rätt hög också..
5) Självklart svarta fälgar för att matcha resten av prylarna som ALLT är i svart smile
6) Lysdioder till alla fula gula orginallampor!

Retrofit eller andra strålkastare?

Nä gillar inte retrofit utan nya strålkastare med projektorlinser

Kanske det finns rätt så billigt om man köper från USA?


Sök