1822
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

GL77
23 december 2012
#1141
Filmen kommer här på min LED ramp... Det kommer en bättre senare när det inte är snö storm ute.


Avstängd
1 418 Inlägg
23 december 2012
#1142
XenonPowerFreak skrev:
Filmen kommer här på min LED ramp... Det kommer en bättre senare när det inte är snö storm ute.


lyser för mycke rakt fram för min smak skulle ja köpa led så skulle ja ha spridning då man får längden från extraljusen

730 Inlägg
23 december 2012
#1143
Eirike93 skrev:
Mickeymouse skrev:
Hej gjorde min första xenon konvertering i dagarna..

Jösses vilken skillnad, såg ju som att jag bara hade ett värmeljus i den andra..

En liten dum fråga vart ser man om bilen är helbilsgodkänd?? Tänkte bara så man slipper plocka ur det varje gång man skall bes....  Bilen är privat importerad från USA..

Tack på förhand..

Satte du xenon i halvljuset?
I så fall är det ikke ok!
Bilar efter 05 var väl helbilsgodkända?

Såg nästan ut som 55w med. Brukar möta en med det när jag kör till jobbet, han brukar få allt jag har i fronten på sig.

Avstängd
1 418 Inlägg
23 december 2012
#1144
Sjodahl skrev:
Eirike93 skrev:
Mickeymouse skrev:
Hej gjorde min första xenon konvertering i dagarna..

Jösses vilken skillnad, såg ju som att jag bara hade ett värmeljus i den andra..

En liten dum fråga vart ser man om bilen är helbilsgodkänd?? Tänkte bara så man slipper plocka ur det varje gång man skall bes....  Bilen är privat importerad från USA..

Tack på förhand..

Satte du xenon i halvljuset?
I så fall är det ikke ok!
Bilar efter 05 var väl helbilsgodkända?

Såg nästan ut som 55w med. Brukar möta en med det när jag kör till jobbet, han brukar få allt jag har i fronten på sig.

hinner ju passera innan det tänt sig:P

337 Inlägg
23 december 2012
#1145
Nopp det är 35w... och troligtvis är det inte mig du möter..?

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!

Avstängd
1 418 Inlägg
23 december 2012
#1146
Mickeymouse skrev:
Nopp det är 35w... och troligtvis är det inte mig du möter..?

ignorera han vill bara mäta ... smile

337 Inlägg
23 december 2012
#1147
De ante mig:-)

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!

1 893 Inlägg
23 december 2012
#1148
patrikke skrev:
Kristian_V skrev:
risodlarn skrev:

Inte för mig, regplåtsfäste skruvat i stötdämparbalken. Totalstumt. Sedan ordentligt åtdraget extraljus o själva fötterna till extraljusen gjorde en kompis till mig så dom flexar lite o verkligen klämmer fast ljusen.

Får man fäst lamporna direkt i krockbalken, som är av metall och sitter i fram balkarna, så går det att få ljusen stabila utan stag.
De flesta gör sig dock inte besväret (Undertecknad inkluderad) att fästa i krock balken. Utan nöjer sig med antingen att fästa dem i plasten i kofångaren. Eller i krockbalken, men med kofångarplasten emellan. Då går det inte att få det stabilt, eftersom plasten flexar.

Själv hade jag planerat att sätta mina i krockbalken innan säsongen, men tiden rinner iväg fortare än man tror... Så nu sitter de där, precis som förra året, med stag...neutral

Sedan spelar ju även lampfotens material roll!
Mina SIM har fot av plast. Är inte helt säker på om de går att få stabila..?
(Mina gamla Hella 3000, identiska med SIM-kopiorna, hade fot av metall.)
Men smed som man är, kan man alltid sno ihop egna fötter... Om man har tid... neutral

GOD JUL !!! På er allihop!

Har sim på jobbet på en lastbil och de fladdrar inget, utan stag så det går att få dem stabila.

Går ju inte riktigt att jämföra.....
En lastbil?????????
Sista lastbilen jag rattade vägde 13000 utan last. Inte svårt o få X-ljus stabila på en sådan...
En lite Renault Clio på 900kg blir ju lite "hoppigare"... Alla personbilar jag vet, hamnar där emellan, eller möjligen under...

Ju mer massa ett fordon har, destu lugnare tar den alla ojämnheter.
Dessutom sitter väl X-ljusen på lastbilen , antingen på taket. Eller i en kofångare av stål, monterad direkt på ramen...
Tillbaka på ruta ett!!!

Montera i metall, och du får en helt annan stabilitet, än när du monterar i plast...


730 Inlägg
23 december 2012
#1149
Johan85 skrev:
Sjodahl skrev:
Eirike93 skrev:

Satte du xenon i halvljuset?
I så fall är det ikke ok!
Bilar efter 05 var väl helbilsgodkända?

Såg nästan ut som 55w med. Brukar möta en med det när jag kör till jobbet, han brukar få allt jag har i fronten på sig.

hinner ju passera innan det tänt sig:P

Inte på skogsvägarna jag har till jobbet. Det är tänt 3.5 mil utav 4

15 Inlägg
23 december 2012
#1150
Johan85 skrev:
P-pennan skrev:
Mickeymouse skrev:
Hej gjorde min första xenon konvertering i dagarna..

http://www1.garaget.org/archive/83/82783/87634/87634-2977623.jpg

Jösses vilken skillnad, såg ju som att jag bara hade ett värmeljus i den andra..

En liten dum fråga vart ser man om bilen är helbilsgodkänd?? Tänkte bara så man slipper plocka ur det varje gång man skall bes....  Bilen är privat importerad från USA..

Tack på förhand..

Står den som flyttgods i regbeviset? Min gör det och då se det en gråzon om det är lagligt. Kolla transportstyrelsen om undantag för flyttgods. Paragraf 4 tror jag det var. Där står att reflexer och ljusanordningar inte behöver uppfylla standard. Hittar du inte har jag ett ex. I datorn.
Jag har skrivit ut ett ex och har i bilen om man skulle bli stoppad. Men byter nog ändå tillbaka till bes. För att slippa disk.

gäller det även om bilen inte hade xenon när den kom? ja har för mig att det betyder att man får ha usa blinkers som lyser orange framåt och röd blinkers bak rätta mig om ja har fel?smile

Jag har inte 100% koll, men min lyser orange framåt. Frågan är vem som vet om xenon satt på när man flyttade hem?

Följande står i reglementet ang. Flyttgods:
Trots kraven i VVFS 2003:22 får ett sådant fordon brukas i trafik även om
1. bakifrån synliga körriktningsvisare kan visa rött ljus,
2. framifrån synliga körriktningsvisare kan visa vitt ljus,
3. från sidan synliga körriktningsvisare saknas,
4. belysnings- och reflexanordningar inte är av godkänd typ,
5. bränslesystem för drivmedel i vätskeform inte uppfyller kraven i 6 kap

Har inte ringt och frågat men räknar med att man klarar en nitisk polis iaf. Har inte bes. Förrens om ca 6 mån så det får bli ett senare problem. ... :-)

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
23 december 2012
#1151
vwkjell skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/173/172948/172948-ef39f50f7af44517ef92c544dfa1db84.jpg

4x 75w 5000k xenon och 2x 55w 6000 xenon.
Grymt nöjd. Lamporna var Helt raka allt funkade som de skulle vid första uppstarten big_smile 75wattarna är från humanhabit.nu (om man nu får skriva de??)

Och 55wattarna är några noname kina, billigast möjligt.

Tkr det ser väldigt gult ut men det är väl kameran wink

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

83 Inlägg
23 december 2012
#1152
granadadr skrev:
Fillppa skrev:
Johan85 skrev:
beställde adaptrar och xenon till dimljusen igår så nu får man hoppas de blir bra:)

Hur många watt, vet du förresten om de går besikta Me xenon i dim??:-)

nej säger sig ju självt ;)all konvertering av xenon är förbjudet,, plus INGEN bil har det i dimljusen vad jag vet

Är väl inte förbjudet att konvertera helljuset om man har separat hel och halvljus ??


730 Inlägg
23 december 2012
#1153
noniz skrev:
granadadr skrev:
Fillppa skrev:

Hur många watt, vet du förresten om de går besikta Me xenon i dim??:-)

nej säger sig ju självt ;)all konvertering av xenon är förbjudet,, plus INGEN bil har det i dimljusen vad jag vet

Är väl inte förbjudet att konvertera helljuset om man har separat hel och halvljus ??

Ska man följa lagen till punkt och pricka är det totaltförbjudet på nyare med helbilsgodkännande.

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
23 december 2012
#1154
Kristian_V skrev:
patrikke skrev:
Kristian_V skrev:

Får man fäst lamporna direkt i krockbalken, som är av metall och sitter i fram balkarna, så går det att få ljusen stabila utan stag.
De flesta gör sig dock inte besväret (Undertecknad inkluderad) att fästa i krock balken. Utan nöjer sig med antingen att fästa dem i plasten i kofångaren. Eller i krockbalken, men med kofångarplasten emellan. Då går det inte att få det stabilt, eftersom plasten flexar.

Själv hade jag planerat att sätta mina i krockbalken innan säsongen, men tiden rinner iväg fortare än man tror... Så nu sitter de där, precis som förra året, med stag...neutral

Sedan spelar ju även lampfotens material roll!
Mina SIM har fot av plast. Är inte helt säker på om de går att få stabila..?
(Mina gamla Hella 3000, identiska med SIM-kopiorna, hade fot av metall.)
Men smed som man är, kan man alltid sno ihop egna fötter... Om man har tid... neutral

GOD JUL !!! På er allihop!

Har sim på jobbet på en lastbil och de fladdrar inget, utan stag så det går att få dem stabila.

Går ju inte riktigt att jämföra.....
En lastbil?????????
Sista lastbilen jag rattade vägde 13000 utan last. Inte svårt o få X-ljus stabila på en sådan...
En lite Renault Clio på 900kg blir ju lite "hoppigare"... Alla personbilar jag vet, hamnar där emellan, eller möjligen under...

Ju mer massa ett fordon har, destu lugnare tar den alla ojämnheter.
Dessutom sitter väl X-ljusen på lastbilen , antingen på taket. Eller i en kofångare av stål, monterad direkt på ramen...
Tillbaka på ruta ett!!!

Montera i metall, och du får en helt annan stabilitet, än när du monterar i plast...

Beror inte på massan. Ta en stor V70 med trasiga stötdämpare så skall du se att den kommer hoppa fram. Ta annars en nissan micra med nya stötdämpare, bra hjul och bra fjädring. Nissan kan vara precis lika bra fast med mindre massa.

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

1 231 Inlägg
23 december 2012
#1155
tja! har haft 3 extraljus i fronten men fick 2  till så tänkte sätta upp dom på taket wink frågan nu är bara att jag tänkte bygga 2st kopplingsplintar så jag slipper mängder av kabler ner till motorutrymmet smile drar tjocka nerifrån sen splittar där uppe! men jag kör ju på 2 relän och kan man då koppla båda kablarna till samma plint? så man drar + från båda reläna upp till en plint där man sen delar till 5? eller måste man ha 2 olika+ plintar så man sen delar per relä alltså 3 på ena och 2 på andra? slänger upp en bild om ni inte fattar smile
http://i46.tinypic.com/ac73mt.jpg


264 Inlägg
23 december 2012
#1156
Sjodahl skrev:
noniz skrev:
granadadr skrev:
nej säger sig ju självt ;)all konvertering av xenon är förbjudet,, plus INGEN bil har det i dimljusen vad jag vet

Är väl inte förbjudet att konvertera helljuset om man har separat hel och halvljus ??

Ska man följa lagen till punkt och pricka är det totaltförbjudet på nyare med helbilsgodkännande.

Korrekt. Om inte bilen är försedd med xenon halvljus från fabrik med tillhörande ce-godkännande får den inte förändras så den avviker från det utförandet. Oavsett om det är flyttgods eller inte.

Ett konverterat halvljus med brytningen i glaset är en ren trafikfara, speciellt om den är konverterad så att original ser ut som ett "värmeljus" i jämförelse, som du själv skrev.
Då är det avsevärt klokare att ordna rejäla kablar och kolla volten till befintligt halvljus, så du optimerar ljusstyrkan utan att förblinda mötande.
Jag brukar aldrig vara grinig med ljus, men möter jag en sådan i ett backkrön eller mitt i en korsning så går jag medeltida bärsärk.
Så överväg om de inte hellre skulle passa bättre i helljuset av hänsyn till de stackare du kan förblinda.
Inget illa ment, bara ett råd...
Senast redigerat av JE71 (23 december 2012)

Svår dieselmissbrukare och gravt xenonberoende

230 Inlägg
23 december 2012
#1157
Fillppa skrev:
Johan85 skrev:
beställde adaptrar och xenon till dimljusen igår så nu får man hoppas de blir bra:)

Hur många watt, vet du förresten om de går besikta Me xenon i dim??:-)

Jag har kopplat Xenon i dimljusen och jag har satt in dimljus i efterhand och dom har inte sagt något för mig.


3 151 Inlägg
23 december 2012
#1158
JE71 skrev:
"Ett konverterat halvljus med brytningen i reflektorn är en ren trafikfara"

Är det inte värre om den har brytningen i glaset? Typ som på gamla Volvo 740 osv? Tycker det bländar mera.

908 Inlägg
23 december 2012
#1159
Har besiktat med xenon i dimljusen men sbp gillar det inte om de får syn på de. Dock fick jag igenom den då jag "lovade" att sätta i halogen när jag kom hem igen.. wink


Scrape Addict
128 Inlägg
23 december 2012
#1160
Zzoink skrev:
tja! har haft 3 extraljus i fronten men fick 2  till så tänkte sätta upp dom på taket wink frågan nu är bara att jag tänkte bygga 2st kopplingsplintar så jag slipper mängder av kabler ner till motorutrymmet smile drar tjocka nerifrån sen splittar där uppe! men jag kör ju på 2 relän och kan man då koppla båda kablarna till samma plint? så man drar + från båda reläna upp till en plint där man sen delar till 5? eller måste man ha 2 olika+ plintar så man sen delar per relä alltså 3 på ena och 2 på andra? slänger upp en bild om ni inte fattar smile
http://i46.tinypic.com/ac73mt.jpg

Du kan koppla båda reläerna på samma plint utan problem! Det har jag gjort på min 940.
Men såklart separata plintar för plus och minus smile



Sök