6946
Sök

Bmw e36 lagligt trim

429 Inlägg
5 december 2012
Trådstartare
hej!
jag har en bmw 325i e36 från 1992
jag undrar om någon har några idéer på hur man kan trimma motorn och ändå få den att gå igenom en besiktning:-) kom med idéer och förslag, ange gärna pris och ungefär hur stor effekt skillnad det blir:)
Senast redigerat av jocke-1991 (5 december 2012)

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
5 december 2012
jocke-1991 skrev:
hej!
jag undrar om någon har några idéer på hur man kan trimma motorn och ändå få den att gå igenom en besiktning:-) kom med idéer och förslag, ange gärna pris och ungefär hur stor effekt skillnad det blir:)

asso genvägen som massor av bilentusiaster har använt är att trimma bilen . och när det är dags för besiktning så plockar man bor trimmet.., ( i dem mest extrema fall har jag hört att folk byter motorn innan besiktning , / gäller enkla bilar som 740..)

men som förslag så :
avgassystem 10-20hk?
chiptrim        10-30hk?
sportluftfilter ( ingen biltema, utan riktig filter ) 5-10hk? ( är väldigt osäker på effektsiffrorna , någon rätta mig gärna här..)

det är dem enkla bitarna att börja med, och har du tur så kan bilen gp genom besiktning med dessa uppgraderingar ..
( MEN kom ihåg , man får det man betalar för.., ,
t.ex. bmw är rätt så kända för sina avgassystem ( min bil är 13år gammal och avgassystemet ser ut som ny... ) så

ska man uppgradera så gäller jo fullflödes rostfritt 3" osv, ( och det är INTE BILLIGT )

chiptrim.., dålig chip = DYRA reparationer

sportfilter , köper man billig skräp så släpps onödig skit in i motorn., och då är det också dyra reparationer ..

men som dem flesta vet så är det DYRT och inte lätt att trimma en sugmotor .., ( det är väl en sugmotor vi pratar om?) , så räcker inte det ovannämnda så är det turbo-konvertering som gäller

( för att inte skrämma dig så ..., det finns alltid fusklösningar .., som funkar ...., och kostar väldigt lite .., men är det värt det i längden? )

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

429 Inlägg
5 december 2012
Trådstartare
låter bra:-) tips på märken?:-) hemsidor?:-) kan man chipa en sugmotor med så bra ökning? ä inte chip för turbo motorer?

Herr
1 722 Inlägg
5 december 2012
offfroad skrev:
jocke-1991 skrev:
hej!

asso genvägen som massor av bilentusiaster har använt är att trimma bilen . och när det är dags för besiktning så plockar man bor trimmet.., ( i dem mest extrema fall har jag hört att folk byter motorn innan besiktning , / gäller enkla bilar som 740..)

men som förslag så :
avgassystem 10-20hk?
chiptrim        10-30hk?
sportluftfilter ( ingen biltema, utan riktig filter ) 5-10hk? ( är väldigt osäker på effektsiffrorna , någon rätta mig gärna här..)

det är dem enkla bitarna att börja med, och har du tur så kan bilen gp genom besiktning med dessa uppgraderingar ..
( MEN kom ihåg , man får det man betalar för.., ,
t.ex. bmw är rätt så kända för sina avgassystem ( min bil är 13år gammal och avgassystemet ser ut som ny... ) så

ska man uppgradera så gäller jo fullflödes rostfritt 3" osv, ( och det är INTE BILLIGT )

chiptrim.., dålig chip = DYRA reparationer

sportfilter , köper man billig skräp så släpps onödig skit in i motorn., och då är det också dyra reparationer ..

men som dem flesta vet så är det DYRT och inte lätt att trimma en sugmotor .., ( det är väl en sugmotor vi pratar om?) , så räcker inte det ovannämnda så är det turbo-konvertering som gäller

( för att inte skrämma dig så ..., det finns alltid fusklösningar .., som funkar ...., och kostar väldigt lite .., men är det värt det i längden? )

Har svårt att tro att ett annat avgas,filter, chip skulle ge 60hk på en sugmotor, snarare 10-15 Max. Rätta mej om jag har fel.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

429 Inlägg
5 december 2012
Trådstartare
tror inte heller det ger så mkt mer än 10 hk men med nytt grenrör, nya kammar och spridare så kan de kännas:-)

866 Inlägg
5 december 2012
grenrör från M3,an och optimering av boxen en bit över 200Hk+
Kam axlar 225Hk
Kammar och ventiler och tyckare .spridare + 7500V/min 240-245 hk
Insug M3 portnig  255Hk+
Senast redigerat av tekniknissen1 (5 december 2012)

429 Inlägg
5 december 2012
Trådstartare
tack:-) hur mkt skulle du uppskatta priset till på allt de? med kvalitet som håller men ändå inte sjukt dyra saker

...has left the building...
4 474 Inlägg
5 december 2012
Köp en M3, det blir billigare o bättre. En M3 3.0 i OK skick hittar du från 60" redan, att trimma upp din 325 till ca 240 (sug)kusar kommer kosta dig gissningsvis runt 30" om inte mer...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

429 Inlägg
6 december 2012
Trådstartare
vill ha en bil ser ut att gå sämre än den gör:-) så tar nog isf  delar från m3 å min orginal motor:-)

429 Inlägg
6 december 2012
Trådstartare
hur gör jag för att få upp den till ca 210 hk billigt å bra?:-) behövs int så mkt mer:-)

Herr
1 722 Inlägg
6 december 2012
jocke-1991 skrev:
hur gör jag för att få upp den till ca 210 hk billigt å bra?:-) behövs int så mkt mer:-)

Det skrevs ju ovanför ? Sa du verkligen jaga hk med den motorn är det ju som tekniknissen säger . Eller så turbar du skiten, men då har du ju andra problem. Eller så köper du en 740 turbo o kör baklänges ifrån den bmwn. Den ser slö ut men över 200hk är inga problem.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

3 132 Inlägg
6 december 2012
En seriöst byggd 320 går att plocka ca 280hk sughästar ur. Men det kostar lite drygt 250.000 kr...motorn kommer inte se i närheten av orginal ut, förmodligen kommer den inte klara avgaskraven och den kommer behöva renoveras med täta intervaller.

Att tro att du kommer få en massa effekt av luftfilter och M3:ans grenrör är lite optimistiskt. Köp en M3 3.0 istället alternativt stoppa i M3ans motor i din bil, det är det billigaste du kan göra om du inte vill turbokonvertera.

429 Inlägg
6 december 2012
Trådstartare
okey:-) håller växellådan för det?:-) sitter automat och jag behöver det pga handikappanpassning

429 Inlägg
6 december 2012
Trådstartare
jag vill bara ha kanske200+-210 hk iaf:-) i en 325i

429 Inlägg
6 december 2012
Trådstartare
är inte m3 motorn rätt dyr? går den ens besikta med den motorn?

5 917 Inlägg
6 december 2012
Har inte E36 325i 191hk?
9hk mer borde väl gå att ta ut genom att byta viskofläkten till en elfläkt (eller kanske redan är elfläkt original?) och matchporta insug och insugskanaler och även grenrör och avgaskanaler?
Sen ett chip och lite vassare tändning borde väl 210hk inte vara allt för långt borta?
(Har tyvärr inte koll på hur pass optimerade motorerna är original, det kanske är knappt någon gjutskägg och perfekt matchade kanaler mot insugrör respektive grenrör)
Senast redigerat av simlar (6 december 2012)

429 Inlägg
6 december 2012
Trådstartare
någon som har chipat en bensin sugmotor?:-) hur svårt är det att porta imsug och avgaskanaler?:-)

3 132 Inlägg
6 december 2012
jocke-1991 skrev:
är inte m3 motorn rätt dyr? går den ens besikta med den motorn?

Jag vet flera som har kontrollbesiktigat med den motorn men det enkla svaret är utgå från att det inte går.

429 Inlägg
6 december 2012
Trådstartare
då vill ja nog ha orginal motorn för att kunna besikta:-)

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
6 december 2012
Viktigaste av allt! Bänka bilen först och se HUR mkt effekt du har till att börja med.

Med Chip eller mapp så kan du få ut ca 5-10hk om det är en fin mappning och då inställd på 98oktan.
20-30hk kan du nog tyvärr glömma med chip eller mapp.

Avgas och grenrör med mera låter mest och är mer placebo effekt än riktigt effekt. (ex, min 545:a med sport system känns snabbare än min m5 v10 just pga att den låter som FAN men kollar man på mätaren så blir man besviken big_smile)

A5S310Z heter lådan som sitter i din bil om den är tillverkad innan september 1992 och då ska den eligt tillverkaren tåla 310nm (du har original 245nm) så det finns marginal för lite ökning.

Annars kan du dekaltrimma din bil? sätta på 316i på skuffen och bygga om ändrören till en oval så det ser ut som en 316i med sport dämpare big_smile

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

Sök