jocke-1991 skrev:
hej!
jag har en bmw 325i e36 från 1992
jag undrar om någon har några idéer på hur man kan trimma motorn och ändå få den att gå igenom en besiktning:-) kom med idéer och förslag, ange gärna pris och ungefär hur stor effekt skillnad det blir:)
asso genvägen som massor av bilentusiaster har använt är att trimma bilen . och när det är dags för besiktning så plockar man bor trimmet.., ( i dem mest extrema fall har jag hört att folk byter motorn innan besiktning , / gäller enkla bilar som 740..)
men som förslag så :
avgassystem 10-20hk?
chiptrim 10-30hk?
sportluftfilter ( ingen biltema, utan riktig filter ) 5-10hk? ( är väldigt osäker på effektsiffrorna , någon rätta mig gärna här..)
det är dem enkla bitarna att börja med, och har du tur så kan bilen gp genom besiktning med dessa uppgraderingar ..
( MEN kom ihåg , man får det man betalar för.., ,
t.ex. bmw är rätt så kända för sina avgassystem ( min bil är 13år gammal och avgassystemet ser ut som ny... ) så
ska man uppgradera så gäller jo fullflödes rostfritt 3" osv, ( och det är INTE BILLIGT )
chiptrim.., dålig chip = DYRA reparationer
sportfilter , köper man billig skräp så släpps onödig skit in i motorn., och då är det också dyra reparationer ..
men som dem flesta vet så är det DYRT och inte lätt att trimma en sugmotor .., ( det är väl en sugmotor vi pratar om?) , så räcker inte det ovannämnda så är det turbo-konvertering som gäller
( för att inte skrämma dig så ..., det finns alltid fusklösningar .., som funkar ...., och kostar väldigt lite .., men är det värt det i längden? )