UPPDATERAD MED SVAR! Satsa på dubbdäck eller framhjulsdriven bil?

lill_sankan
5 december 2012 · 346 Inlägg

Hej!

Har varit ute i "kaoset" idag med bilen. Kör på dubbfria vinterdäck med en bakhjulsdriven Merca. Det var ju dåligt plogat på flera ställen och djupt med snö. Jag körde fast flera gånger på plant underlag och kunde inte ta mig vidare utan hjälp med grusning framför hjulen och puttande. Har aldrig varit med om detta för, men då har jag också bara kört framhjulsdrivna bilar med dubbdäck. Känslan är att jag hade tagit mig fram betydligt bättre med en framhjulsdriven liten småbil med dubbdäck... Min fråga är nu bara, räcker det med att satsa på ett par sjyssta dubbdäck till Mercan eller ska man ställa undan den i vinter och satsa på en billig framhjulsdriven vinterbil?

Senast redigerat av lill_sankan (6 december 2012)

Riktiga bilar kommer från Stuttgart.
Säljer bla. VOLVO-doftgranar på Tradera!
siiimooon Påstängd
5 december 2012 · 1 194 Inlägg

Fyrhjulsdrivet?

Aerodynamik ...
5 december 2012 · 7 120 Inlägg

Låter skumt, jag har kört en C180 W203 med dubbfria vinterdäck ca 60mil de två senaste dagarna helt utan problem. Jag tvivlar på att en W204 skulle vara sämre så det kanske ligger i att det är dålig kvalité på däcken.. Vad är det för märke på dem?

Bebben Legitimerad besserwisser
5 december 2012 · 921 Inlägg

Sålänge det inte är is spelar det ingen roll om du kör dubbat eller odubbat.

Hur är mönstrena på dina däck?

lill_sankan
5 december 2012 · 346 Inlägg

Däcken är av fabrikat Nokian så det ska ju vara nåt av det bästa. Mönster kvar bak är dryga 5 mm så det borde ju inte vara några problem heller. På oplogad snö skulle jag beskriva fästet som katastrofalt...

Riktiga bilar kommer från Stuttgart.
Säljer bla. VOLVO-doftgranar på Tradera!
Aerodynamik ...
5 december 2012 · 7 120 Inlägg

lill_sankan skrev:
Däcken är av fabrikat Nokian så det ska ju vara nåt av det bästa. Mönster kvar bak är dryga 5 mm så det borde ju inte vara några problem heller. På oplogad snö skulle jag beskriva fästet som katastrofalt...

Jag hade också Nokian däck, med ungefär samma mönsterdjup. Som sagt, jag har inte fastnat en enda gång de senaste dagarna och det i en gammal 203a...  Du har inte råkat stänga av ESP? tongue

lill_sankan
5 december 2012 · 346 Inlägg

Aerodynamik skrev:

lill_sankan skrev:
Däcken är av fabrikat Nokian så det ska ju vara nåt av det bästa. Mönster kvar bak är dryga 5 mm så det borde ju inte vara några problem heller. På oplogad snö skulle jag beskriva fästet som katastrofalt...

Jag hade också Nokian däck, med ungefär samma mönsterdjup. Som sagt, jag har inte fastnat en enda gång de senaste dagarna och det i en gammal 203a...  Du har inte råkat stänga av ESP? tongue

Nejdå ESP:n har varit på. Där det var plogat osv var det ju inga som helst problem dock. Kanske inte så konstigt när snön är så djup?

Riktiga bilar kommer från Stuttgart.
Säljer bla. VOLVO-doftgranar på Tradera!
Nybergrobin
5 december 2012 · 2 382 Inlägg

Kör med tex hakka 7or och lägg in lite vikter i bagaget så blir det kanoners smile

Edit: Far kör en c200 (sugis) och den tar sig fram väldigt bra men då har den fina däck iaf

Senast redigerat av Nybergrobin (5 december 2012)

lill_sankan
5 december 2012 · 346 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Kör med tex hakka 7or och lägg in lite vikter i bagaget så blir det kanoners smile

Joo jag funderade på det, men ska man behöva lägga vikter där bak år 2012..? tongue

Riktiga bilar kommer från Stuttgart.
Säljer bla. VOLVO-doftgranar på Tradera!
Nybergrobin
5 december 2012 · 2 382 Inlägg

lill_sankan skrev:

Nybergrobin skrev:
Kör med tex hakka 7or och lägg in lite vikter i bagaget så blir det kanoners smile

Joo jag funderade på det, men ska man behöva lägga vikter där bak år 2012..? tongue

Skadar aldrig med extra vikt på bakaxeln även om bilen är superny tongue

lill_sankan
5 december 2012 · 346 Inlägg

Nybergrobin skrev:

lill_sankan skrev:

Nybergrobin skrev:
Kör med tex hakka 7or och lägg in lite vikter i bagaget så blir det kanoners smile

Joo jag funderade på det, men ska man behöva lägga vikter där bak år 2012..? tongue

Skadar aldrig med extra vikt på bakaxeln även om bilen är superny tongue

Nej det är ju sant iofs smile

Riktiga bilar kommer från Stuttgart.
Säljer bla. VOLVO-doftgranar på Tradera!
Aerodynamik ...
5 december 2012 · 7 120 Inlägg

lill_sankan skrev:

Nybergrobin skrev:
Kör med tex hakka 7or och lägg in lite vikter i bagaget så blir det kanoners smile

Joo jag funderade på det, men ska man behöva lägga vikter där bak år 2012..? tongue

Absolut inte. Pröva med nya däck istället.

lill_sankan
5 december 2012 · 346 Inlägg

Blir nog att inhandla nya dubbdäck, eventuellt imorrn, får väl se om resultatet blir annorlunda smile

Riktiga bilar kommer från Stuttgart.
Säljer bla. VOLVO-doftgranar på Tradera!
steifan DR!FTT3KN!K3R
5 december 2012 · 10 427 Inlägg

lill_sankan skrev:
oplogad snö skulle jag beskriva fästet som katastrofalt...

Det är ganska synonymt wink Har du friktionsdäck anpassade för norden så ska dom vara bättre än dubbdäck
på just snö.

Evildan
5 december 2012 ·

5mm är det nedre rekommenderade mönsterdjupet för vinterdäck.
Det är säkert inga fel på dina gummin, en kollega på jobbet som är en skicklig bilförare åker C250t Avantgarde AMGpkt och även han tyckte det var lite taskigt fäste idag.

saab_sonett Handledare
5 december 2012 · 1 481 Inlägg

5mm är för dåligt på dubbfria däck. Dom är slut då. Grabben hade dubbfria Michelin med 5mm mönster på sin quattro. Dom var en katastrof. Efter första snön blev det nya dubbdäck.  Jag hade dubbfria däck på min tjänstebil när jag fick den förra vintern. Bytte till dubbdäck så fort det gick. Ingen hit att köra 12 mil till jobbet i halkiga bergslagen. Funkar kanske i snöfria Europa.....

Senast redigerat av saab_sonett (5 december 2012)

xXSammy
6 december 2012 · 6 580 Inlägg

Jag kör med dubbade Nordfrost 5or och FWD. Funkade rätt bra igår, tog mig fram hyfsat.
Fastnade hemma utanför garaget, att svänga och plöja gick inte så bra..

Har ASR:en avaktiverad medans VDC:n är på. (Antispinnen av, Antisladden på)

I oplogat kommer du bäst fram med en AWD Suv, gärna något utav de grövre tagen som typ pick-ups. |3

De/Dem
Longben
6 december 2012 · 82 Inlägg

Eller så är de faktiskt inte alltid bra med antispinn... De bromsar hjulen å bilen får ingen jämn kraft. Visst när de är halt. Men inte i 30cm snö då måste man kunna använda foten.
Å min erfarenhet av merca å anti spinn är att dom är rätt duktiga på just de. De blinkar spinner bromsar å ser ut som ett disco i bilen.

Audi Rs6 80gte quattro "EL TORO FURIOSO" (1986)
mb_pucken
6 december 2012 · 5 088 Inlägg

Jag stror problemet var dålig markfrigång. Ligger de snö mellan bilen så vägen så minskar marktrycket och drivningen minskar. Sen går de tungt å driva fram bilen när de ligger snö mellen bil och marken

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang