Volvo 744 GL -89 Helrenoveras och blir med BMW-motor
Planerna är att gå igenom bilen efter rost och renovera upp det som ska användas igen. Väghållningen ska förbättras och en BMW M20B25 motor med turbo ska hinkas i. Projektet kommer gå ganska långsamt periodvis eftersom min... Visa mer
följde det här projektet för läänge sedan men tappade lusten för garaget.org, snubblade in på detta projekt igen och man sitter som fastklistrad! helt sjukt vad bra jobb du har gjort, synd med raset men du verkar kunna hantera motgångar bra!
eatorb skrev:
Håller med föregående talare!
Tumbleweed skrev:
Skönt o se ett fint block!
Henkix skrev:
fantastiskt fint det blir. vart köpte du ljuddämpnigen? är det biltemas? tänkte göra samma sak på min
Tack grabbar. En gör så gött en kan! Ljuddämpningen är från Biltema ja. Bra klister var det iallafall Ljuddämpningen kan jag inte säga något om än.
Hänt en del: Köpt kolvar, bror har svarvat kolvarna och fräst ett nytt kilspår i veven. Jag har fixat lite med ventilkåpan, blästrat och målat massa prylar till motorn etc. Har jiggat upp grenrör och downpipe mot en gammel topp för att flytta wastegaten så den hamnar mer upprätt och lite längre från karossen.
Har allt för att bygga ihop motorn (trodde jag). Hade köpt fel ramlager så ska skicka tillbaka det och få det bytt
Trevligt motorbygge! Gillar kvalitén på bilderna, blir så mycket roligare att titta på
Ska försöka komma ihåg att ta med systemkameran framöver. Har vart slapp med de det senaste
Tumbleweed skrev:
Det ser riktigt bra ut!
Tackar! Kom på att snart sommaren är här. Måste ge karossen lite kärlek medans jag bygger på motorn. Det är en del som ska göras: * Rostskydda balkar * Bygga klart interiören * Plugga alla hål i karossen * Styra upp lite elfel (centrallås mm.) * Påfyllningsrör till fuelcellen * Renovera huvlås * Höja fram (blir för mycket EPA-stuk med 60/40) * Tvätta (måste alltså vara vattentät )
Har rostskyddat alla balkar & hålrum. Ska slipa och lacka ställena där fästet tillkarossvaggan satt också
Påväg i
Sådärja! Blir lite ändringar i maskinrummet i år. Ska flytta wastegaten, bygga om vakuumsystemet. Blir lite ändringar med soppan också pga ny fuelrail.