2549
Sök

Golf 3 gti 2,0 går i kok helt ny termostat

170 Inlägg
9 december 2012
Trådstartare
Hej då jag byte termostaten i går så har bilen börjat å koka för mig hmm någon som har drabbats av samma problem sen löst det kan mer en gärna höra av sig till mig då jag vill ha i gång pärlan igen smile alla tips är välkomna! Jag har mina aningar på vattenpumpen någon mera som tror det eller ?

2 024 Inlägg
9 december 2012
Började det efter att du bytte termostaten? Kolla isåfall så du inte har vänt den åt fel håll, går att göra på en del bilar och då stoppas vattenflödet.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

435 Inlägg
9 december 2012
bara problem med bilen hmm

2 251 Inlägg
9 december 2012
Ja, ja de har för vana att trilskas......   

Kolla termostaten, det finns de som inte har ett litet hål med en liten metallpinne på sidan, ett hål som gör att lite vatten kan sippra förbi den egentliga vägen. Allt på termostaten och till för att vatten inte ska bli stående. Meningen med den lilla passagen är både att luft ska kunna passera och att tillåta lite vatten att värma just termostaten, så att den öppnar snabbt och vid rätt temperatur.
Kolla gentemot den termostat som satt i motorn innan bytet.

Förmodligen fyllde Du på med ny kylarvätska - glykol, när DU bytte termostat. Skvimpade i lite. Om Du då inte hade samma sort - Etylen -Propylen, svårt att se detta på flaskorna, och i regel vet man inte vad som finns i bilen sedan tidigare. Problemet är känt att vid vissa kombinationer - blandningar, så bildas tjock gegga som har en utmärkt förmåga att stoppa vattenflödet i motorns, kylarens och värmepaketets fina kanaler....
Då blir det varmt och bilen kokar, trots ny termostat..

Lossa flera vattenslangar runt motor och de som går till kylaren. Tappa ur gammal kylvätska. Spola rikligt med varmvatten i alla slangar och i kylare, motorblock och värmepaket. Fyll med helt ny kylarvätska. Om Du köper koncentrerad vätska så ska den i regel blandas 50 - 50 med vatten, för att ge bästa frysskydd.
Och... håll dig till en och samma sort i fortsättningen.
Senast redigerat av Meaganeowner (9 december 2012)

170 Inlägg
9 december 2012
Trådstartare
Ja det börja när jag satte dit den nya men tryckte fast den åt samma hål tog bild så det skulle bli rätt. Okej ska pröva att spola rent allt då så får vi se om det funkar. Sen det där med hål det har jag inte sett något så tror inte det fins något sådant

...has left the building...
4 474 Inlägg
9 december 2012
Blir slangarna som går till/från kylaren varma? Om inte så öppnar inte termostaten. Jag har själv varit med om att en termostat från Biltema var defekt vid inköp redan, men i det fallet gick tempen inte att jaga upp i mer än ca 75 grader...
Senast redigerat av dawwe (9 december 2012)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

170 Inlägg
9 december 2012
Trådstartare
Den ena blir varm å den andra kal okej ja termostaten är från biltema så kan va fel på den då men tempen går till 110 eller mera
Senast redigerat av macke-92 (9 december 2012)

4 474 Inlägg
9 december 2012
Som sagt jag har varit med om det EN gång. Har för mig en passande "märkes termostat" till din bil kostar under 300kr hos Dyronomen...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

170 Inlägg
9 december 2012
Trådstartare
Okej ja jag får kolla alla slangar å det först så det inte är stopp i dom sen så blir det ny termostat. Sen ny vatten pump

2 251 Inlägg
9 december 2012
Inte helt långsökt detta med pump! På 900:an råkade jag ut för att skovelhjulet av plast lossnade från pumpaxeln. Kokade gång på gång.

4 474 Inlägg
9 december 2012
Ja det kan vara pumpen. Jag har ägt/äger 3 Passat med "likadan" motor som din Golf, o jag har inte varit med om att vattenpumpen rasat på någon. 38000 mil med original (?) pump i två fall, eller garanterat 16000 mil utan att jag bytt pump (fanns ingen dokumentation på att v-pumpen skulle varit bytt tidigare heller...). På min nuvarande bil har jag bytt v-pump. Det var inget fel alls på den gamla men eftersom jag ändå bytte "det mesta" så passade jag på att byta den oxå...Ett enkelt (?) test kan vara att köra utan termostat i TESTSYFTE. Ser du att tempen håller sig "bra" då så kan du utgå från att pumpen är rimligtvis OK. Kom dock ihåg att bortplockad termostat får kylarvätskan att "strömma lite som den själv vill" så det är inte rekommenderat att köra så.

170 Inlägg
9 december 2012
Trådstartare
Okej ska ut till garaget lite senare å ta loss termostaten å se hur bilen beter sig då. Annars så var ju inre en pump så dyr på biltema

4 474 Inlägg
9 december 2012
Biltemas v-pump är helt OK, min har suttit på i dryga 3000 mil, utan problem.
Senast redigerat av dawwe (9 december 2012)

170 Inlägg
9 december 2012
Trådstartare
Okej fint ja dom har ju helt ok saker ibland ju smile

170 Inlägg
9 december 2012
Trådstartare
Jo har kommit på en till sak det kan vara kan det vara så att någon tämpgivare strular till det?

Avstängd
10 388 Inlägg
9 december 2012
macke-92 skrev:
Jo har kommit på en till sak det kan vara kan det vara så att någon tämpgivare strular till det?

Det är inte en omöjlighet. Har haft tempgivare som visat allt från 20c för lite till 40c för mycket, men, det är svårt att avgöra om man inte har möjlighet att mäta den faktiska tempen på något vis (i vissa fall får ju ecun signal även från annat håll ex.vis)

Men visst, omöjligt är det inte

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

170 Inlägg
9 december 2012
Trådstartare
Jo har nu kollat lite det fins ju olika termostater min ska tydligen öppnas vid 87 grader. Sen fina det andra som öppnar sig redan vid 75 å 71 grader ju kan detta vara något som orsakar problemet att min öppnar för sent eller något liknade ?

4 474 Inlägg
9 december 2012
Minns jag rätt är 87 grader den "man" skall ha... Normal driftstemp för dessa motorer är 90 grader på tempmätaren,  temp uppåt 110 grader är OK vid extrem belastning, tex bergspass i 40 graders värme. Om lampan för hög motortemp börjar blinka så är motorn för varm, eller så föreligger det något fel i kylsystemet, tex trasig kylfläkt.

16 197 Inlägg
9 december 2012
det KAN vara nåt så löjligt som att locket till expantionskärlet inte är tät.

har varit med om de på 2st jettor... låter underligt men testa att byta lock.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

2 251 Inlägg
9 december 2012
Visst, så här var det på en av mina tidigare Saabar.
Vattenpumpen läckte lite. För att rädda situationen någon vecka, så drog jag ipp några spår i locket till expansionskärlet. Detta resulterade i att bilen kokade var och varannan kilometer.

I dagens bilar ska det vid varm motor vara ett litet övertryck i systemet.
Du har kanske en helt ok termostat men ett läckage ovan vattenytan i kylsystemet.

Obs i locket till expansionskärlet eller i själva kärlets överkant sitter två ventiler. En reglerar maximala trycket i systemet. Den andra släpper in luft när kylvätskan svalnar.

Sök