3447
Sök

Golf 3 gti 2,0 går i kok helt ny termostat

2 251 Inlägg
9 december 2012
Så det går inte att sätta i villet lock som helst om ventilerna sitter där

170 Inlägg
9 december 2012
Trådstartare
Så nu är det färdig muckat för i dag. Pumpen ser hel å fin ut. Fläkten funkar om man bara kör plus å minus på kontakterna. Det flödar på bra från kylaren. Dom saker jag har kommit fram till att det kan vara är luft som jag inte har fått ut som man ska. Kan även vara det med locket. Eller att termostaten inte öppnar ( ska koka den i vatten på spisen i morgon för att se om den mår som den ska göra tips från en Audi mekaniker )

Avstängd
10 388 Inlägg
10 december 2012
macke-92 skrev:
Så nu är det färdig muckat för i dag. Pumpen ser hel å fin ut. Fläkten funkar om man bara kör plus å minus på kontakterna. Det flödar på bra från kylaren. Dom saker jag har kommit fram till att det kan vara är luft som jag inte har fått ut som man ska. Kan även vara det med locket. Eller att termostaten inte öppnar ( ska koka den i vatten på spisen i morgon för att se om den mår som den ska göra tips från en Audi mekaniker )

Det kan faktiskt vara en sak till; termobrytaren till kylfläkten (om du nu bara har elektriska sådana). Detta är dock rätt lätt att kontrollera; om fläkten/arna inte startar när tempmätaren passerar 95-100 (ca) (är ofta en tvåstegsbrytare, så antagligen startar den på "steg 1" tidigare) så är den kass.

Var den sitter på golf (om du nu som sagt bara har en/flera elfläkt/ar) vågar jag inte säga. På Audi sitter den på "insidan" (in mot motorn) nere till vänster. Men annars är det bara att följa kablar

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

2 251 Inlägg
10 december 2012
Man kan ju grunna på varför d ö h ska vara övertryck i systemet. Men någon sa att dagens motorer har så klent gods i block o topp att det p g a detta blir områden som blir så heta att vatten kokar där. Så man använder tryckkokarprincipen som mormor nyttjade för att koka potatis på 5 minuter... Nämligen med vatten som håller betydöigt högre temperatur än 100 grader,  kanske 120 grader, utan att koka. Så funkar vatten vid högre tryck.

2 656 Inlägg
10 december 2012
macke-92 skrev:
Hej då jag byte termostaten i går så har bilen börjat å koka för mig hmm någon som har drabbats av samma problem sen löst det kan mer en gärna höra av sig till mig då jag vill ha i gång pärlan igen smile alla tips är välkomna! Jag har mina aningar på vattenpumpen någon mera som tror det eller ?

har du luftat ordentligt ?

170 Inlägg
10 december 2012
Trådstartare
it_mutt skrev:
macke-92 skrev:

Det kan faktiskt vara en sak till; termobrytaren till kylfläkten (om du nu bara har elektriska sådana). Detta är dock rätt lätt att kontrollera; om fläkten/arna inte startar när tempmätaren passerar 95-100 (ca) (är ofta en tvåstegsbrytare, så antagligen startar den på "steg 1" tidigare) så är den kass.

Var den sitter på golf (om du nu som sagt bara har en/flera elfläkt/ar) vågar jag inte säga. På Audi sitter den på "insidan" (in mot motorn) nere till vänster. Men annars är det bara att följa kablar

Okej ja kan ju vara en sån givare för fläkten startar inte när den blir för varm.

170 Inlägg
10 december 2012
Trådstartare
Ja det är så att jag tryckt som bara den på slangarna men vet inte om det är tillräckligt

Avstängd
10 388 Inlägg
10 december 2012
macke-92 skrev:
it_mutt skrev:
macke-92 skrev:

Okej ja kan ju vara en sån givare för fläkten startar inte när den blir för varm.

Ja det, eller så öppnar inte termostaten, då passerar inte vattnet genom kylaren och således sätter inte fläkten igång (OM nu brytaren sitter i kylaren givetvis...kan kolla upp detta i eftermiddag om du vill)
Senast redigerat av it_mutt (10 december 2012)

...has left the building...
4 474 Inlägg
10 december 2012
Fläkten det pratas om startar runt 98 graders kyltemp, har jag för mig. Det kan givetvis vara fel på dess givare. MEN om du kör med bilen, oavsett om det är sommar eller vinter, så skall denna fläkt INTE gå, den startar i regel vid längre kökörningar eller liknande. Jag är tveksam till att det är "termogivaren" som är ditt problem.
Att koka termostaten är en enkel "bonnakontroll", kom ihåg att den skall vara HELT öppen innan vattnet kokar!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Avstängd
10 388 Inlägg
10 december 2012
dawwe skrev:
Fläkten det pratas om startar runt 98 graders kyltemp, har jag för mig. Det kan givetvis vara fel på dess givare. MEN om du kör med bilen, oavsett om det är sommar eller vinter, så skall denna fläkt INTE gå, den startar i regel vid längre kökörningar eller liknande. Jag är tveksam till att det är "termogivaren" som är ditt problem.
Att koka termostaten är en enkel "bonnakontroll", kom ihåg att den skall vara HELT öppen innan vattnet kokar!

Om bilen kokar, oavsett om du kör eller står still, förutsatt att allt annat "är som det ska" (förutom att ja, bilen kokar), så ska ju fläkten starta. Inte svårare än så.
Senast redigerat av it_mutt (10 december 2012)

...has left the building...
4 474 Inlägg
10 december 2012
Om bilen kokar skall man stänga av bilen...Mitt svar var mer en indikation på att man förmodligen har ett annat fel än kylfläkten i detta fall. På min bil med likadan motor tar det iaf 20-25 minuter tomgångskörning tills fläkten startar, om inte ännu längre...Jag tror inte på termogivaren eftersom TS bil kokar även när han kör väl? Om den däremot börjar koka efter säg 30min tomgångskörning så kan termogivaren var en orsak...
Senast redigerat av dawwe (10 december 2012)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

170 Inlägg
10 december 2012
Trådstartare
Den börja koka på motorvägen när jag körde ca 100. Ja kan du kolla det det vore super snällt är trät på det här nu vill att skiten ska gå igen

170 Inlägg
10 december 2012
Trådstartare
Så nu har jag kokat å mätt upp vattnet till 87grader å termostaten är fin den öppnar som den skam

16 197 Inlägg
10 december 2012
macke-92 skrev:
Så nu har jag kokat å mätt upp vattnet till 87grader å termostaten är fin den öppnar som den skam

Byt lock på behållaren.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Fri fart för ett fritt folk!
14 724 Inlägg
10 december 2012
evilaudio skrev:
macke-92 skrev:

Byt lock på behållaren.

tycker oxå det låter som nått sånt eller för dåligt med glykol så det fryser i kylaren

Kör fort så hinner inget hända...

170 Inlägg
10 december 2012
Trådstartare
Fryser kan det inte vara då jag har ett varmt garage å mecka i å sen är jag är ute å kör så är det inte långt så det hinner å frysa

2 656 Inlägg
10 december 2012
macke-92 skrev:
Fryser kan det inte vara då jag har ett varmt garage å mecka i å sen är jag är ute å kör så är det inte långt så det hinner å frysa

kass toppackning eller dåligtluftat säger jag

170 Inlägg
10 december 2012
Trådstartare
Okej vet du hur man luftar på en golf då?

Fri fart för ett fritt folk!
14 724 Inlägg
10 december 2012
macke-92 skrev:

garaget gör föga nytta tar någon minut för vinden att kyla av kylaren så pass att den fryser om det inte är tillräckligt med glykol och då är det oftast vid högre farter det fryser.

har varit med om det ett antal gånger

Kör fort så hinner inget hända...

170 Inlägg
10 december 2012
Trådstartare
Okej då vet jag. Men någon som vet hur man luftar systemet på bästa sätt?

Sök