Skrota bilen / Skatt

mike340gl
12 december 2012 · 9 Inlägg

Hej, är ny användare här på garaget!

köpte en vinterbil för billiga ~2000 för att ha något att sladda rundor med i vinter, bilen ska efter detta skrotas.

men nu är det så att det är skatt på ca en tusing som ska betalas in, kommer jag ifrån detta om jag skrotar bilen?

eller kommer jag få återbetalt skatt som jag betalat, när jag skrotar bilen?

hur ska jag gå tillväga för att komma billigast undan det här?

Tack på förhand, Mvh mike

Senast redigerat av mike340gl (17 december 2012)

fredde85
12 december 2012 · 1 798 Inlägg

Innan du skrotar den ställ av den

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
mike340gl
12 december 2012 · 9 Inlägg

fredde85 skrev:
Innan du skrotar den ställ av den

Om jag gör så, då slipper jag alltså betala skatten?

Mvh

Senast redigerat av mike340gl (12 december 2012)

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
12 december 2012 · 6 170 Inlägg

mike340gl skrev:

fredde85 skrev:
Innan du skrotar den ställ av den

Om jag gör så, då slipper jag alltså betala skatten?

Mvh

Nej, du får tillbaka det som är kvar på skatten när du ställer av den.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
mike340gl
12 december 2012 · 9 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

mike340gl skrev:

fredde85 skrev:
Innan du skrotar den ställ av den

Om jag gör så, då slipper jag alltså betala skatten?

Mvh

Nej, du får tillbaka det som är kvar på skatten när du ställer av den.

Tack för att tydligt svar, nu vet jag.

mvh

Emilius Avstängd
12 december 2012 · 1 714 Inlägg

Och vad är det för bil?

k-tuning
12 december 2012 · 117 Inlägg

Emilius skrev:
Och vad är det för bil?

lägger mina pengar på en mike340gl haha 12/12/12 är kontot registrerat också!

Nissan Skyline R33 GT-R "Nismo" (1995)
Emilius Avstängd
13 december 2012 · 1 714 Inlägg

Då hämtar jag den gärna istället för att du kör den på skroten, totalt onödigt,
ifall det nu är en 340. En 740 är bara att skrota men 300-serien kan man ju bevara istället.

mike340gl
17 december 2012 · 9 Inlägg

Emilius skrev:
Då hämtar jag den gärna istället för att du kör den på skroten, totalt onödigt,
ifall det nu är en 340. En 740 är bara att skrota men 300-serien kan man ju bevara istället.

jag får 1000kr på skroten, så det får du betala om du ska ha bilen, det är en 340gl från 87-

sommardäck på plåtfälg följer med och vinterdäck sitter på bilen i nuläget... kan skicka bild, skrotas denna månad annars. fixa handbromsen så den tar lite bättre så går den igenom bes

Tack för alla svar!

Senast redigerat av mike340gl (17 december 2012)

Emilius Avstängd
17 december 2012 · 1 714 Inlägg

mike340gl skrev:

Emilius skrev:
Då hämtar jag den gärna istället för att du kör den på skroten, totalt onödigt,
ifall det nu är en 340. En 740 är bara att skrota men 300-serien kan man ju bevara istället.

jag får 1000kr på skroten, så det får du betala om du ska ha bilen, det är en 340gl från 87-

sommardäck på plåtfälg följer med och vinterdäck sitter på bilen i nuläget... kan skicka bild, skrotas denna månad annars. fixa handbromsen så den tar lite bättre så går den igenom bes

Tack för alla svar!

Sätt ut den på blocket istället? Jag har alldeles för många bilar,
men vill inte se en bil som finns kvar i typ några tusental bara skrotas,
det finns nog fler 1959 Cadillac i landet än det gör Volvo 300-serien, med andra ord är en '59 Cadillac en vardagsbil medans Volvo 300 är lite mer sällsynt.

mike340gl
17 december 2012 · 9 Inlägg

Emilius skrev:

mike340gl skrev:

Emilius skrev:
Då hämtar jag den gärna istället för att du kör den på skroten, totalt onödigt,

jag får 1000kr på skroten, så det får du betala om du ska ha bilen, det är en 340gl från 87-


Tack för alla svar!

Sätt ut den på blocket istället? Jag har alldeles för många bilar

haha, jag trodde du var intresserad, lurare där. jo men det blir skroten, jag är fattig sad

Emilius Avstängd
17 december 2012 · 1 714 Inlägg

mike340gl skrev:

Emilius skrev:

mike340gl skrev:

jag får 1000kr på skroten, så det får du betala om du ska ha bilen, det är en 340gl från 87-


Tack för alla svar!

Sätt ut den på blocket istället? Jag har alldeles för många bilar

haha, jag trodde du var intresserad, lurare där. jo men det blir skroten, jag är fattig sad

Jag är intresserad, men inte för pengar,
har gett 1300 spänn för en 360 GLT då vill man inte betala 1000kr för en 340 GL tongue

Men sätt ut den på blocket för 2 tusen, är den manuell nappar säkert någon, då får du 200% av vad du tänkte få från skroten.

mike340gl
17 december 2012 · 9 Inlägg

Värst va billigt du fick din 360!
nja, det är skatt på 1200kr som ska betalas in vid påställning, (Ny ägare får detta vid ägarbyte) så det avskräcker lite vid anonsering. sedan är lådan 75% kass, och kopplingen. och går endast på 3 cylindrar på tomgång big_smile

duger ju i snön!

Senast redigerat av mike340gl (17 december 2012)

Emilius Avstängd
17 december 2012 · 1 714 Inlägg

mike340gl skrev:
Värst va billigt du fick din 360!
nja, det är skatt på 1200kr som ska betalas in vid påställning, (Ny ägare får detta vid ägarbyte) så det avskräcker lite vid anonsering. sedan är lådan 75% kass, och kopplingen. och går endast på 3 cylindrar på tomgång big_smile

duger ju i snön!

Inte fan avskräckte det mig iallafall att betala skatt för en skrothög, skatt måste man betala varje år ändå,
om man nu inte är så smart så man köper en gammal bil. Och det jag köpte var 80% av en 360,
resten fick jag tillverka själv utav plåtar och svets wink

Det är värt ett försök.

mike340gl
17 december 2012 · 9 Inlägg

Emilius skrev:

mike340gl skrev:
Värst va billigt du fick din 360!
nja, det är skatt på 1200kr som ska betalas in vid påställning, (Ny ägare får detta vid ägarbyte) så det avskräcker lite vid anonsering. sedan är lådan 75% kass, och kopplingen. och går endast på 3 cylindrar på tomgång big_smile

duger ju i snön!

Inte fan avskräckte det mig iallafall att betala skatt för en skrothög, skatt måste man betala varje år ändå,
om man nu inte är så smart så man köper en gammal bil. Och det jag köpte var 80% av en 360,
resten fick jag tillverka själv utav plåtar och svets wink

Det är värt ett försök.

Jo, det förstås skatten måste alltid betalas.

får jag ett skambud på skroten kanske jag lägger upp annons. men dem brukar faktiskt betala 1000kr här om bilen inte är totalt skrot. så jag försöker på det smile

:Edit, när du säger att ''Det är värt ett försök'' menar du att du tycker jag ska fixa bilen?

Kommer inte lägga ner en krona på denna bil då den köptes som vinter/lekbil och ska skrotas när den inte fungerar längre smile

Senast redigerat av mike340gl (17 december 2012)

Emilius Avstängd
17 december 2012 · 1 714 Inlägg

mike340gl skrev:

Emilius skrev:

mike340gl skrev:
Värst va billigt du fick din 360!
nja, det är skatt på 1200kr som ska betalas in vid påställning, (Ny ägare får detta vid ägarbyte) så det avskräcker lite vid anonsering. sedan är lådan 75% kass, och kopplingen. och går endast på 3 cylindrar på tomgång big_smile

duger ju i snön!

Inte fan avskräckte det mig iallafall att betala skatt för en skrothög, skatt måste man betala varje år ändå,
om man nu inte är så smart så man köper en gammal bil. Och det jag köpte var 80% av en 360,
resten fick jag tillverka själv utav plåtar och svets wink

Det är värt ett försök.

Jo, det förstås skatten måste alltid betalas.

får jag ett skambud på skroten kanske jag lägger upp annons. men dem brukar faktiskt betala 1000kr här om bilen inte är totalt skrot. så jag försöker på det smile

:Edit, när du säger att ''Det är värt ett försök'' menar du att du tycker jag ska fixa bilen?

Kommer inte lägga ner en krona på denna bil då den köptes som vinter/lekbil och ska skrotas när den inte fungerar längre smile

Nej jag menar att du bör sätta ut den som den är på blocket för 2000kr eller nåt, kan funka smile
Hade inte jag haft min bil hade jag köpt den av dig för 1000 spänn direkt iallafall.

mike340gl
17 december 2012 · 9 Inlägg

Okej, smile ja om jag skulle få ett bud jag inte gillar på skroten så blir det nog en annons. om någon vill köpa en halv okej busbil vill säga.

mike340gl
17 december 2012 · 9 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

mike340gl skrev:

fredde85 skrev:
Innan du skrotar den ställ av den

Om jag gör så, då slipper jag alltså betala skatten?

Mvh

Nej, du får tillbaka det som är kvar på skatten när du ställer av den.

Var i kontakt med transportstyrelsen i dag.
Dom sa: om du ordnar med oss så att bilen är avställd, innan den nya skatteperioden träder in. så ska du inte betala ny fordonsskatt för det kommande året, om du ska ha bilen avställd. dvs inte använda den.

Jag: ok, jo jag hade alternativt tänkt skrota bilen.

Transportstyrelsen: okej

jocke321
2 januari 2013 · 10 Inlägg

Om det är en seriös skrot du lämnar bilen till får du tillbaka den skatt som finns kvar på bilen direkt av dom när du skrotar den. Ring skroten och fråga först, men så brukar det funka.

Mattsson_91 Självlärd
2 januari 2013 · 3 083 Inlägg

jocke321 skrev:
Om det är en seriös skrot du lämnar bilen till får du tillbaka den skatt som finns kvar på bilen direkt av dom när du skrotar den. Ring skroten och fråga först, men så brukar det funka.

Den återstående skatten betalar väl ändå transportstyrelsen ut i alla fall.. Om man ställer av bilen innan man skickar iväg den vill säga

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang