Golf IV 1,4 startar ej efter kamremsbyte

Vitamin
13 december 2012 · 719 Inlägg

Golf 4 - 98 1,4liters motorn. Har bytt kamrem(ar)?
Efter bytet så startar inte bilen, den får soppa och gnista.

Går lätt att dra runt för hand och markeringar på vevaxel och kamaxlar stämmer.


Någon med förslag på vart man ska leta fel?

Fredde_Vette JaG
13 december 2012 · 785 Inlägg

Remmar? Var hittar du den andra?
Någon tändlägesgivare du missat?

Du är även hundra på att kammarna ligger rätt? Fixerade du dem innan du släppte remmen?

Its not the fart that kills, its the smell...
Volkswagen 1303 Cab "Das Auto" (1975)
Chevrolet Corvette C2 "Sting Ray" (1964)
Vitamin
13 december 2012 · 719 Inlägg

Fredde_Vette skrev:
Remmar? Var hittar du den andra?
Någon tändlägesgivare du missat?

Du är även hundra på att kammarna ligger rätt? Fixerade du dem innan du släppte remmen?

Det är en rem som går från insugssidan ner till vevaxel,vattenpump
Sen sitter det en kort rem mellan insugs och avgas kammarna.


Ja det fixerades

Men bilen har stått utan kamrem ett tag och jag tror att nån har dragit runt vevaxel
För jag fick ställa den efter markeringarna igen.


http://www.rockauto.com/getimage/getimage.php?imagekey=1865802&imageurl=https%3A%2F%2Fwww.gates-online.com%2FGatesEU%2Fen%2FGB%2FProductImages%2FK015565XS.jpg

Senast redigerat av Vitamin (13 december 2012)

bronco_z
14 december 2012 · 604 Inlägg

Det går att vrida spännarna åt fel håll på dessa och kan ge ganska mysko följdfel.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
Vitamin
15 december 2012 · 719 Inlägg

Har tagit bort kamrem och även nollat motor idag. Dom 3 markeringarna står perfekt.

Motorn går runt,får gnista och soppa men tänder inte till.
Finns det något jag kan ha missat att kolla?

osterback
16 december 2012 · 218 Inlägg

Nya stift??  Är det fjäder eller hydraulspännare??

-
dawwe ...has left the building...
16 december 2012 · 4 474 Inlägg

Du har inte "råkat" rotera veven så den står i fel läge trots att markeringen stämmer? 2 vevaxelvarv är ju en "full förbränningscykel"

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
osterback
16 december 2012 · 218 Inlägg

dawwe skrev:
Du har inte "råkat" rotera veven så den står i fel läge trots att markeringen stämmer? 2 vevaxelvarv är ju en "full förbränningscykel"

Då är inte kolven i övre dödläge för ettans cylinder, ta ur tändstiftet ettans cylinder och kolla så att kolven är uppe och vänder i kompläge sen monterar du kamremmen i dess lägen på kammarna.

-
Vitamin
16 december 2012 · 719 Inlägg

osterback skrev:

dawwe skrev:
Du har inte "råkat" rotera veven så den står i fel läge trots att markeringen stämmer? 2 vevaxelvarv är ju en "full förbränningscykel"

Då är inte kolven i övre dödläge för ettans cylinder, ta ur tändstiftet ettans cylinder och kolla så att kolven är uppe och vänder i kompläge sen monterar du kamremmen i dess lägen på kammarna.

Har gjort precis så

Var även en kille med mig idag och kollade motorn som jobbat i vw verkstad och han sa att allt såg rätt ut.
Misstänker att kamaxelgivaren är trasig. Väntar på hjälp av en som ska läsa felkoder

osterback
16 december 2012 · 218 Inlägg

Vitamin skrev:

osterback skrev:

dawwe skrev:
Du har inte "råkat" rotera veven så den står i fel läge trots att markeringen stämmer? 2 vevaxelvarv är ju en "full förbränningscykel"

Då är inte kolven i övre dödläge för ettans cylinder, ta ur tändstiftet ettans cylinder och kolla så att kolven är uppe och vänder i kompläge sen monterar du kamremmen i dess lägen på kammarna.

Har gjort precis så

Var även en kille med mig idag och kollade motorn som jobbat i vw verkstad och han sa att allt såg rätt ut.
Misstänker att kamaxelgivaren är trasig. Väntar på hjälp av en som ska läsa felkoder

Lycka till nu!

-
Vitamin
16 december 2012 · 719 Inlägg

osterback skrev:

Vitamin skrev:

osterback skrev:

Då är inte kolven i övre dödläge för ettans cylinder, ta ur tändstiftet ettans cylinder och kolla så att kolven är uppe och vänder i kompläge sen monterar du kamremmen i dess lägen på kammarna.

Har gjort precis så

Var även en kille med mig idag och kollade motorn som jobbat i vw verkstad och han sa att allt såg rätt ut.
Misstänker att kamaxelgivaren är trasig. Väntar på hjälp av en som ska läsa felkoder

Lycka till nu!

Fanns inga felkoder. Lär vara några ventiler som blivit krökta.

osterback
16 december 2012 · 218 Inlägg

Vitamin skrev:

osterback skrev:

Vitamin skrev:

Har gjort precis så

Var även en kille med mig idag och kollade motorn som jobbat i vw verkstad och han sa att allt såg rätt ut.
Misstänker att kamaxelgivaren är trasig. Väntar på hjälp av en som ska läsa felkoder

Lycka till nu!

Fanns inga felkoder. Lär vara några ventiler som blivit krökta.

Men det hör man ju på motorn när man kör på starten, brukar gå jävligt lätt/ fort runt pga tappad komp!

-
Vitamin
16 december 2012 · 719 Inlägg

osterback skrev:

Vitamin skrev:

osterback skrev:
Lycka till nu!

Fanns inga felkoder. Lär vara några ventiler som blivit krökta.

Men det hör man ju på motorn när man kör på starten, brukar gå jävligt lätt/ fort runt pga tappad komp!

Visade sig att en del ventiler blivit krökta.
Tydligen har man försökt starta bilen en gång när kammarna var ställda fel

Gick ju självklart inte att starta motorn då men den gick förmodligen runt ett par varv

Vad skulle ni rekommendera att göra
Plocka av toppen och byta ut dom skadade ventilerna?
eller få tag på en beg topp?



Dessa 1,4 16v toppar verkar vara väldigt svåra att få tag på och även dyra!

Senast redigerat av Vitamin (16 december 2012)

osterback
16 december 2012 · 218 Inlägg

Vitamin skrev:

osterback skrev:

Vitamin skrev:

Fanns inga felkoder. Lär vara några ventiler som blivit krökta.

Men det hör man ju på motorn när man kör på starten, brukar gå jävligt lätt/ fort runt pga tappad komp!

Visade sig att en del ventiler blivit krökta.
Tydligen har man försökt starta bilen en gång när kammarna var ställda fel

Gick ju självklart inte att starta motorn då men den gick förmodligen runt ett par varv

Vad skulle ni rekommendera att göra
Plocka av toppen och byta ut dom skadade ventilerna?
eller få tag på en beg topp?



Dessa 1,4 16v toppar verkar vara väldigt svåra att få tag på och även dyra!

Helt klart byta ut ventilerna!

-
dawwe ...has left the building...
16 december 2012 · 4 474 Inlägg

Ett
två
tre...

Bland dessa tre tycker jag att trean verkar vara "bäst". Du måste dock kolla så topparna verkligen passar, det kan skilja på topparna mellan olika "MKB" (Motor Kenn Buchstaben = Motorkod), trots att alla är till 1.4 16V...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
WilYawn Golle
16 december 2012 · 448 Inlägg

Dock skickar dom tre bara inom Tyskland.

James May: In other news.... I've fitted a fan!
Mr_Yellow
16 december 2012 · 184 Inlägg

Jag skulle ha bytt hela motorn eller total renoverat. Det är svårt att veta hur stakarna mår, i alla fall ingen dum ide att kontrollera de så att de är raka och fina.....

dawwe ...has left the building...
16 december 2012 · 4 474 Inlägg

Det är bara att mejla o fråga om de kan skicka utomlands, vilket många gör trots att det inte verkar så...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Vitamin
17 december 2012 · 719 Inlägg

Ska plocka isär och kolla hur många ventiler som behövs bytas. Är det för mycket jobb så köper jag en ny topp istället

osterback
17 december 2012 · 218 Inlägg

Vitamin skrev:
Ska plocka isär och kolla hur många ventiler som behövs bytas. Är det för mycket jobb så köper jag en ny topp istället

Ja det är nog det enklaste & billigaste alternativet!  Skulle det sen visa sig att du har missljud i maskineriet så har du ju provkört toppen och vet om den är okey för framtida helrenoverin!

Väldigt sällen stakar tar stryk av kamremshaveri, det syns på märken i kolvar hur hårt det tagit i!

-
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang