Ekonomi: Vad har ni för milkostnad på er bil?

Evildan
16 december 2012 ·

Explodern beräknat runt 1000mil/år med den:

Värdeminskning: 0kr
Försäkring: 3400kr.
Bränsle: 1.6L/mil X 14kr/L =22.40kr/mil. 22400kr
Parkering: 120*12 =1440kr/år.
Service: 800kr/1000mil.
Skatt:2995kr/år.
Trängselskatt: 0kr
Slitmaterial: Är inte synsk, 0kr so far på ett kvartal.
Förbrukningsmaterial: Däck 4000/år, räknat på likadana som sitter på nu, ca 2000kr styck.
Övrigt: Besiktning 320kr.
SA: 35355kr/1000mil utan haverier eller annat fix.

Cirka 35,35kr/mil.

Senast redigerat av Evildan (16 december 2012)

Minium
16 december 2012 · 270 Inlägg

Xc90 t6

1 år 800 mil
Värdeminskning ca 30000
Bränsle a 14 kr 14560
Rep/service ca 10000
Försäkring ca 8500
Däck 2000
Skatt 4100 !?!
Bes 300+200

Ger mig ca 87, 075 wink

Volvo Xc90 (2004)
NiKeMaN Entreprenör
16 december 2012 · 1 286 Inlägg

AIC skrev:

NiKeMaN skrev:
Fel.
Bilen kostar inte 60kr per mil bara för att du har ett billån på 3000:- per månad.

Jag köper inte riktigt det. Det beror ju dock givetvis på hur man ser på sin bil. Men i slutändan är den trots allt ett transportmedel. Hade vi inte kunna transportera oss i dem så hade åtminstone jag sålt min och troligtvis aldrig köpt den från början. Transport mäts i avstånd och en generell term att räkna avstånd i är mil. Så, om man med denna slutsats skulle dela upp alla bilens utgifter på ett år och dela på x antal körda mil så får man en väldigt bra fingervisning om hur mycket man betalar för att transportera sig från punkt A till B. Bör inte bilens leasing/lån/värdeminskning räknas in i detta menar du?

Absolut.
Men se min tidigare uträkning.
Bara för att man betalar 3000:- per månad på ett billån, och kör 50 mil den månaden så kostar ju inte bilen 60:- per mil i värdeminskning. Eller hur?

// Niklas Johansson
Minium
16 december 2012 · 270 Inlägg

Det är mkt svårt att basera en uträkning på vad du betalar per månad.
Räntan är ju givetvis en direkt kostnad, å andra sidan om du betalar kontant då har du ju
en alternativkostnad i ränteförlust.......
Man får väl räkna på Värdeminskning och lägga till räntekostnaden efter skatteavdrag för
att vara någorlunda rätt ute.

Volvo Xc90 (2004)
Andromeda Rumpmas
16 december 2012 · 3 860 Inlägg

AIC skrev:

NiKeMaN skrev:
Fel.
Bilen kostar inte 60kr per mil bara för att du har ett billån på 3000:- per månad.

Jag köper inte riktigt det. Det beror ju dock givetvis på hur man ser på sin bil. Men i slutändan är den trots allt ett transportmedel. Hade vi inte kunna transportera oss i dem så hade åtminstone jag sålt min och troligtvis aldrig köpt den från början. Transport mäts i avstånd och en generell term att räkna avstånd i är mil. Så, om man med denna slutsats skulle dela upp alla bilens utgifter på ett år och dela på x antal körda mil så får man en väldigt bra fingervisning om hur mycket man betalar för att transportera sig från punkt A till B. Bör inte bilens leasing/lån/värdeminskning räknas in i detta menar du?

Det var så jag också tänkte. Betalar du 3k varje månad är det en kostnad, oavsett om bilen fortfarande är värd säg hälften av inköpspriset när du avyttrar den.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Minium
16 december 2012 · 270 Inlägg

Betalar du mer i avbetalning än Värdeminskning är det ju en form av sparande? Eller?

Volvo Xc90 (2004)
Evildan
16 december 2012 ·

http://www.youtube.com/watch?v=WV-h-Ry4c7Y

den försäljningsstrategin kan säkert tillämpas på bilar oxå big_smile

AIC
16 december 2012 · 185 Inlägg

NiKeMaN skrev:

AIC skrev:

NiKeMaN skrev:
Fel.
Bilen kostar inte 60kr per mil bara för att du har ett billån på 3000:- per månad.

Jag köper inte riktigt det. Det beror ju dock givetvis på hur man ser på sin bil. Men i slutändan är den trots allt ett transportmedel. Hade vi inte kunna transportera oss i dem så hade åtminstone jag sålt min och troligtvis aldrig köpt den från början. Transport mäts i avstånd och en generell term att räkna avstånd i är mil. Så, om man med denna slutsats skulle dela upp alla bilens utgifter på ett år och dela på x antal körda mil så får man en väldigt bra fingervisning om hur mycket man betalar för att transportera sig från punkt A till B. Bör inte bilens leasing/lån/värdeminskning räknas in i detta menar du?

Absolut.
Men se min tidigare uträkning.
Bara för att man betalar 3000:- per månad på ett billån, och kör 50 mil den månaden så kostar ju inte bilen 60:- per mil i värdeminskning. Eller hur?

Det är sant, du har helt rätt, för du får antagligen ut summan - eller rättare sagt en del av den - vid försäljning. Rent teoretiskt förlorar du bara värdeminskningen samt räntan på lånet. Samtidigt - ponera att du byter bil var tredje år, då ligger du alltid ut med 3000 kr/mån. Dvs kan du nästan räkna in den som en utgift - en typ av leasing. Troligtvis har du också vid försäljning lån kvar på bilen efter försäljningen eftersom bilar ofta förlorat 50-60% av nypris efter 3 år.

AIC
16 december 2012 · 185 Inlägg

Minium skrev:
Betalar du mer i avbetalning än Värdeminskning är det ju en form av sparande? Eller?

Fast när har det någonsin hänt? tongue

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 december 2012 · 13 736 Inlägg

när jag räknade räknar jag med ett literpris på 14.50 men räknar man på 14kr litern blir det något helt annat smile

men en nybil=högre milkostnad.
så att skylla på att den nya fina dieselbilen går snålt hjälper föga för kostnaden blir endå högre.

tycker man sak räkna månadskostnaden på ett lån minus bilens värde efter 5år

så en bil som kostar  300k är värd 100k efter 5år och då betalar man 200K på 5år i ren kostnad för bilen
att man får skatteåterbäring har inget med saken att göra för har du 0kr i inkomst kan du inte dra av en enda cent
på varken mil kostnaden eller räntan smile


ganska intresant om man börjar räkna på vad bilen kostar varje månad. och inte bara räkna på varje mil smile

jag bränner 300:- minst i veckan på min volvo

lillbilen går det åt 800kr i veckan ganska så exakt fast så går den
i snitt 75mil i veckan. kolllade idag då hade bilen rullat 100mil sedan bes i månadags smile då var det lite tjänsteresor som ger 18.50Milen minst smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Martin 9-3 Fisketokig
16 december 2012 · 2 997 Inlägg

Bilen kostat i inköp 350´
Däck, service och tillbehör efter snabbräkning ca 45´

Får väl ut idag ca 120´ = 275.000:- värdeminskning på 7år. Svårt att räkna rättvist på kostnad det senaste året. Bättre att snitta på dessa 7 år.

8500 mil har kostat ca 100.000:- i bränsle. (0.9 i snitt till ett snittpris på 13kr)
Skatt och försäkring 38.000:-

Blir i slutändan snitt på 50kr milen. Dyrt då en ny bil rasar i värde och jag kör lite.

Egentligen ska man räkna på att en riktig investering av 395.000:- med halvtaskig avkastning ändå genererat minst 100.000:- i vinst på 7år.

Framstår ändå som rätt billigt om man ser vad övriga vägfordon kostat i snitt.

Vägreggad Can Am 1  =  3600:- milen
Vägreggad Can Am 2  =  2700:- milen
Motorcykel  =  620:- milen

smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Minium
16 december 2012 · 270 Inlägg

MrEricsson skrev:

Thunderbird88 skrev:

MrEricsson skrev:
orkar inte räkna exakt men kan ju säga än så länge att att åka en 09:a är betydligt biligare än när man åkte 90 tals bilarna som gick sönder hela tiden

Kollar du kalkylen så ingår värdeminskning.

Helt plötsligt så vart det inte billigare :lol:

jodå just det de blir då den dricker hälften så mkt soppa
inte bytt en del på 09an

medans de äldre fick man ju köpa både de ena och de andra. x antal tusen hela tiden.

sen minskar ju värdet på gammalt skrot med så

så det jag märkt är att jag har mer pengar över med ny bil som rullar mer än dom man haft innan som stog oftast still.

Måste bara fråga en sak... dricker hälften så mycket soppa?
Din v50 1, 8f har en angiven förbrukning på 0, 72 liter per mil och vad jag vet brukar inte 740 dra 1, 44 normalt sett?
Vidare så här duvinte bytt en del säger du, men det lär ju komma?
Bromsklossar, däck osv går väl åt ändå....
Service för att få stämpel i boken a 3000:-
Värdeminskningen på din bil ligger på mellan 15000-25000 lite baserat på hur mycket du kör den.
Har du lån på bilen så här du ju en räntekostnad med..
Det är omöjligvis billigare än att ha en gammal 740 som man håller liv i själv.
Men då får man ju betala med eget arbete istället......

Volvo Xc90 (2004)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 december 2012 · 13 736 Inlägg

Minium skrev:

MrEricsson skrev:

Thunderbird88 skrev:

Kollar du kalkylen så ingår värdeminskning.

Helt plötsligt så vart det inte billigare lol

jodå just det de blir då den dricker hälften så mkt soppa
inte bytt en del på 09an

medans de äldre fick man ju köpa både de ena och de andra. x antal tusen hela tiden.

sen minskar ju värdet på gammalt skrot med så

så det jag märkt är att jag har mer pengar över med ny bil som rullar mer än dom man haft innan som stog oftast still.

Måste bara fråga en sak... dricker hälften så mycket soppa?
Din v50 1, 8f har en angiven förbrukning på 0, 72 liter per mil och vad jag vet brukar inte 740 dra 1, 44 normalt sett?
Vidare så här duvinte bytt en del säger du, men det lär ju komma?
Bromsklossar, däck osv går väl åt ändå....
Service för att få stämpel i boken a 3000:-
Värdeminskningen på din bil ligger på mellan 15000-25000 lite baserat på hur mycket du kör den.
Har du lån på bilen så här du ju en räntekostnad med..
Det är omöjligvis billigare än att ha en gammal 740 som man håller liv i själv.
Men då får man ju betala med eget arbete istället......

som för min del är det ett relativt stort nöje att meka bil. lite sjukt faktist men brukar hjälpa till på 2st av mina polares bilverkstäder bara för att få lite omväxling tar aldrig betalt men som tack har jag tillgång till svetsar svarvar däckmaskiner osv

men alla värdesätter sin fritid olika.

en gammal bil är inte något för centralmonterade tummar eller någon som är rädd för att få lite smuts under fingrarna. som tack för besväret så kostar bilåkandet rejält mycket mindre smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
SletenmenGO Officiell Däcksparkare
16 december 2012 · 919 Inlägg

Evildan skrev:

Dixieman skrev:
Volvo 744GL -88
Skatt - 1740kr
Värdeminskning - 0kr
Försäkring  1000kr
Bränsle - 10000kr
Parkering - 0kr
Service - 1000kr (alla tänddelar, kamrem, olja, oljefilter, och luftfilter.)
Trängselskatt - 0kr
Slitmaterial(är väl samma sak som service?)
Förbrukningsmaterial(Bränsle?....)
Övrigt:0kr

Dela det slutgiltiga beloppet med antalet körda mil det gångna året.

13740kr/1000mil=13.74 kr

13.74kr/mil

En liten undran ang din uträkning:
Du kör 1000mil/år och tankar för 10000kr när bensinen kostar runt 14kr/L.
Enligt den uträkningen drar alltså din Volvo 740 ca 0.714 blandad körning.

Jag gjorde en ungefärlig uträkning, jag tippar på 10000kr i soppa, och med en mätarställning som står stilla på 310010 så gjorde jag en ungefärlig räkning där med, jag tippar dock mer på att den drar 1.1 eller liknande, för 0.7 är ju i typ omöjligt... Ber om ursäkt för detta!

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502
Volvo PV544 B "Weberloket" (1960)
Volvo 242 "Cab" (1980)
OpelP1
16 december 2012 · 1 412 Inlägg

Bilar kan ju vara billiga på olika sätt. För mig t.ex så har chevan kostat brutalt mycket/mil i år eftersom jag knappt åkt med den utan mest köpt delar till den då den ville ha en ordentlig genomgång eftet att ha rullat sedan -69. smile

Men när den är klar så kommer den att vara rätt billig att ha.
Den är skattebefriad, har billig försäkring och reservdelar är löjligt billiga från usa, så det enda som är dyrt är bensinen då den vill ha närmare 2 liter per mil men eftersom jag bara åker 500-1000 mil per år så gör det inget.
Det är ju även en bil som ökar i värde då den har varit nere på botten redan.

T.ex så hade jag en 4 år gammal Focus som jag ägde i 9 månader ungefär.
Den hade dubbelt så dyr försäkring, skatt och såldes för 24000kr mindre än den köptes för så det kvittade ju att den drog 0,7 bara.

Senast redigerat av OpelP1 (16 december 2012)

Echonator Köpingsbo i exil
17 december 2012 · 507 Inlägg

Saab 9000 2.0t -97
Köptes för 4000kr + 3000kr på reparationer för att få den genom bes.
1500 mil/år
Skatt: 1900
Försäkring: 5000kr/år
Värdeminskning: 0kr
Service: 1000kr/år
Bränsle: E85 1 liter/mil. 10:33 x 1500 = 15500kr
Däckslitage: 1000kr/år

Reparationer är sjukt svårt att räkna på så det tar jag inte ens med i beräkningen. Men en bättre beg motor hittar man ju för 2000kr om man nu skulle få motorras...och dyrare delar än så vet jag inte om man kan råka ut för på en så pass gammal kärra....

Kontentan är drygt 16kr/mil om man inte räknar in reparationer som kan variera mellan himmel och helvete. Vissa år klarar man sig helt utan rep förutom service och vissa år åker man på bra många tusenlappar.

Räknar man högt på 20kr/mil så har man räknat in både någon fortkörningsbot och diverse reparationer utan problem smile

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
Isaksson5 Ungdoms Räser
17 december 2012 · 425 Inlägg

Kör drygt 1200 mil med bil.

3500Kr för bil
1200 Mil = 1200x15 (ungefär)= 18000kr (nu räknar jag att man kanske ligger och puttrar i 0.8l/mil på landsväg
ca 1500kr i rep
1600 skatt
1300 försäkring

25900/1200=21,58kr/mil
Exkl inköp = 18,55kr/mil

smile

magnuslindstrom
17 december 2012 · 136 Inlägg

Jag köpte en relativt ny bil billigt, sålde den dyrare 10 månader senare när jag kört 1400 mil med den så min kalkyl ser fuked up ut:
Värdeminskning  minus 28000:- (har sålt bilen så jag vet!)
Skatt 1680:- (fick tillbaka lite men skit i det här)
Försäkring 4000:- (fick tillbaka lite men skit i det här)
Service 2000:-
Torkarblad och spolarvätska 1000:-
Bensin 17640:- (0,9*14*1400)
Parkering: 3000:-

Blir ca 1:- / mil   DET är billigt!

Men då hade jag turen att kunna köpa den nyare bilen väldigt billigt, och sälja den till ett relatvit bra marknadspris! Inget jag kan räkna med när jag ska köra nästa runda till Ikea, eller Stockholm, eller nån annanstans...
Sålde bilen för jag tyckte jag skulle tjäna pengar på den..  det gjorde jag inte ser jag nu! smile Men å andra sidan sparade jag en jäkla massa jämfört med att ha ägt nåt annat som haft normal värdeminskning..

___________________________________
It takes a lot of balls playing golf like I do!
matteeee Ingen himmel är så blå som min
17 december 2012 · 2 972 Inlägg

magnuslindstrom skrev:
Jag köpte en relativt ny bil billigt, sålde den dyrare 10 månader senare när jag kört 1400 mil med den så min kalkyl ser fuked up ut:
Värdeminskning  minus 28000:- (har sålt bilen så jag vet!)
Skatt 1680:- (fick tillbaka lite men skit i det här)
Försäkring 4000:- (fick tillbaka lite men skit i det här)
Service 2000:-
Torkarblad och spolarvätska 1000:-
Bensin 17640:- (0,9*14*1400)
Parkering: 3000:-

Blir ca 1:- / mil   DET är billigt!

Men då hade jag turen att kunna köpa den nyare bilen väldigt billigt, och sälja den till ett relatvit bra marknadspris! Inget jag kan räkna med när jag ska köra nästa runda till Ikea, eller Stockholm, eller nån annanstans...
Sålde bilen för jag tyckte jag skulle tjäna pengar på den..  det gjorde jag inte ser jag nu! smile Men å andra sidan sparade jag en jäkla massa jämfört med att ha ägt nåt annat som haft normal värdeminskning..

Hade du haft gratis parkering hade du "tjänat" pengar på att köra 1400 mil smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
magnuslindstrom
17 december 2012 · 136 Inlägg

matteeee skrev:

magnuslindstrom skrev:
Jag köpte en relativt ny bil billigt, sålde den dyrare 10 månader senare när jag kört 1400 mil med den så min kalkyl ser fuked up ut:
Värdeminskning  minus 28000:- (har sålt bilen så jag vet!)
Skatt 1680:- (fick tillbaka lite men skit i det här)
Försäkring 4000:- (fick tillbaka lite men skit i det här)
Service 2000:-
Torkarblad och spolarvätska 1000:-
Bensin 17640:- (0,9*14*1400)
Parkering: 3000:-

Blir ca 1:- / mil   DET är billigt!

Men då hade jag turen att kunna köpa den nyare bilen väldigt billigt, och sälja den till ett relatvit bra marknadspris! Inget jag kan räkna med när jag ska köra nästa runda till Ikea, eller Stockholm, eller nån annanstans...
Sålde bilen för jag tyckte jag skulle tjäna pengar på den..  det gjorde jag inte ser jag nu! smile Men å andra sidan sparade jag en jäkla massa jämfört med att ha ägt nåt annat som haft normal värdeminskning..

Hade du haft gratis parkering hade du "tjänat" pengar på att köra 1400 mil smile

Vem har gratis parkering i Malmö?? Jägersro köpcentra, men ingen annan smile

___________________________________
It takes a lot of balls playing golf like I do!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang