Vilken bil har den mjukaste ABS-enheten?

Volvo740-88 Volvo850-92
17 december 2012 · 1 677 Inlägg

Vilken bil har den mjukaste ABS-enheten?
Då menar jag att bilen inte ska hacka/skaka när man tvärbromsar på t.ex is/snö/lös sand med mera.
Den ska vara helt perfekt.

Existerar sådan ABS på marknaden?

offfroad Män med stil kör dieselbil
17 december 2012 · 595 Inlägg

Volvo740-88 skrev:
Vilken bil har den mjukaste ABS-enheten?
Då menar jag att bilen inte ska hacka/skaka när man tvärbromsar på t.ex is/snö/lös sand med mera.
Den ska vara helt perfekt.

Existerar sådan ABS på marknaden?

så långt jag vet så existerar inget sådant abs ..,

abs fungerar genom att avbryta inbromsningen på ett specifikt hjul ifall just denna hjulet står stilla enligt informationen och alla andra hjul rör på sig..,
och för att få stopp på bilen så snabbt som möjligt så måste man bromsa hjulen tills dem låser sig och sedan kommer abs att avbryta bromsningen , och direkt efter bromsa igen tills greppet tar slut..

om du vill ha mjukare än andra bilar så ska bilen ha mer än vanligt med kuggar i abs kransen så att när abs hackar vid inbromsningen så blir hacken mycket mindre emellan och därmed mjukare, och sedan så ska bilen vara väl dämpad och isolerad så att man inte känner av något..,

provkör svindyra tyska eller engelska lyxåk  / sportbilar

Senast redigerat av offfroad (17 december 2012)

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a
Volvo740-88 Volvo850-92
17 december 2012 · 1 677 Inlägg

offfroad skrev:

Volvo740-88 skrev:
Vilken bil har den mjukaste ABS-enheten?
Då menar jag att bilen inte ska hacka/skaka när man tvärbromsar på t.ex is/snö/lös sand med mera.
Den ska vara helt perfekt.

Existerar sådan ABS på marknaden?

så långt jag vet så existerar inget sådant abs ..,

abs fungerar genom att avbryta inbromsningen på ett specifikt hjul ifall just denna hjulet står stilla enligt informationen och alla andra hjul rör på sig..,
och för att få stopp på bilen så snabbt som möjligt så måste man bromsa hjulen tills dem låser sig och sedan kommer abs att avbryta bromsningen , och direkt efter bromsa igen tills greppet tar slut..

Jo precis som den skulle pulsera.
Men frågan om det finns någon ABS som inte pulserar och istället bromsar mjukt :)

offfroad Män med stil kör dieselbil
17 december 2012 · 595 Inlägg

Volvo740-88 skrev:

offfroad skrev:

Volvo740-88 skrev:
Vilken bil har den mjukaste ABS-enheten?
Då menar jag att bilen inte ska hacka/skaka när man tvärbromsar på t.ex is/snö/lös sand med mera.
Den ska vara helt perfekt.

Existerar sådan ABS på marknaden?

så långt jag vet så existerar inget sådant abs ..,

abs fungerar genom att avbryta inbromsningen på ett specifikt hjul ifall just denna hjulet står stilla enligt informationen och alla andra hjul rör på sig..,
och för att få stopp på bilen så snabbt som möjligt så måste man bromsa hjulen tills dem låser sig och sedan kommer abs att avbryta bromsningen , och direkt efter bromsa igen tills greppet tar slut..

Jo precis som den skulle pulsera.
Men frågan om det finns någon ABS som inte pulserar och istället bromsar mjukt smile

då är det inte abs...

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a
BOLIN_
17 december 2012 · 2 763 Inlägg

Nej finns ingen sådan abs, för att ha optimal bromsförmåga måste du ha mellan 12-20% låsning av däcken. Detta fick jag lära mig i skolan!

Volvo - For Life
baltis
17 december 2012 · 1 948 Inlägg

Min erfarenhet utav abs är att det bromsar SAKTAR när väl abs'en går i... den där första vääääldigt långa sekunden när absen släpper bromsen första gången, den känns jobbig i 230 knyck 100 meter innan mjölbykurvan på mantorp smile

Sen så tycker jag att det skiljer väldigt mycket mellan både tillverkar och modeller i känsla på pedalen när absen går i, samt hur mycket som krävs för att den ska gå i... vissa bilar går absen i på innan däcken ens varit låsta smile


Men för att svara på din fråga, NEJ det finns ingen bil som du inte kännar absen i pedalen. För att detta ska vara möjligt måste du ha en "elektrisk" bromspedal, och det finns mig veterligen inte på någon bil. (undrar om det ens är tillåtet?).

Oxygen
17 december 2012 · 629 Inlägg

Att bromspedalen pulserar vid ABS-bromsning är för att du ska veta att systemet arbetar!

Xebers76
17 december 2012 · 2 274 Inlägg

Oxygen skrev:
Att bromspedalen pulserar vid ABS-bromsning är för att du ska veta att systemet arbetar!

det är snarere en bieffekt av att pumpen höjer och sänker trycket

LeafBox Lat Perfektionist
18 december 2012 · 6 359 Inlägg

Fast det är ju lite skillnad på dom ändå.

På min pappas King Cab -11 så verkligen knarrar den, HÖGT! Låter som man krossar glaskulor tongue
Medans på min gamla Audi 100 quattro så kände man bara lite lätt vibrerade ifrån pedalen.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
mb_pucken
18 december 2012 · 5 087 Inlägg

Min mb 124 kombi märker man inte mycket av absen. Låter lite men inte alls myckket. Och det ska.mycke till innan den griper in. Perfekt på vintern när.man ska bromsa tillbaka ett ställ eller så:-) många nyare bilar.behöver man ju bara peta till på pedalen innan de knattrar.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
DasAuto
18 december 2012 · 2 751 Inlägg

Testa en A6a smile En polare påpekade att min knappt lät när abs'en jobbade smile Själv tycker jag dock den låter som vilken annan bil som helst.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
DusanMandick Random Hero
18 december 2012 · 4 047 Inlägg

Min gamle is200 hade en jäkligt behaglig abs, väldigt tyst och inte lika hackig som andra bilar jag kört smile

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 december 2012 · 13 744 Inlägg

tycker abs är helt okej i min 740 inget man stör sig på och går inte in speciellt lätt.

men slår och knakar gör det så klart en del när det jobbar.

personligen så föredrar jag utan abs bromsar mycket bättre oavsätt väglag

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
baltis
18 december 2012 · 1 948 Inlägg

Growe skrev:
tycker abs är helt okej i min 740 inget man stör sig på och går inte in speciellt lätt.

men slår och knakar gör det så klart en del när det jobbar.

personligen så föredrar jag utan abs bromsar mycket bättre oavsätt väglag

Då har du aldrig legat bakom en bil med lite för kort avstånd och uppmärksamheten på annat håll när framförvarande panikbromsar big_smile

ABS vill jag inte vara utan, dock så ser jag gärna att du måste trycka HÅRT på pedalen innan den går i.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 december 2012 · 13 744 Inlägg

baltis skrev:

Growe skrev:
tycker abs är helt okej i min 740 inget man stör sig på och går inte in speciellt lätt.

men slår och knakar gör det så klart en del när det jobbar.

personligen så föredrar jag utan abs bromsar mycket bättre oavsätt väglag

Då har du aldrig legat bakom en bil med lite för kort avstånd och uppmärksamheten på annat håll när framförvarande panikbromsar big_smile

ABS vill jag inte vara utan, dock så ser jag gärna att du måste trycka HÅRT på pedalen innan den går i.

fast du är medveten om att bromssträckan förlängs med abs?
så vet inte vad abs gör för nytta i det läget enda anledningen att abs:en är bra är att man fortfarande kan svänga under bromsningen

jag personligen föredrar att bromsa det sista jag gör.

bättre att lösa problemet på något annat sätt istället för att bli rädd och tvärnita smile

Senast redigerat av Growe (19 december 2012)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
BOLIN_
19 december 2012 · 2 763 Inlägg

Growe skrev:

baltis skrev:

Growe skrev:
tycker abs är helt okej i min 740 inget man stör sig på och går inte in speciellt lätt.

men slår och knakar gör det så klart en del när det jobbar.

personligen så föredrar jag utan abs bromsar mycket bättre oavsätt väglag

Då har du aldrig legat bakom en bil med lite för kort avstånd och uppmärksamheten på annat håll när framförvarande panikbromsar big_smile

ABS vill jag inte vara utan, dock så ser jag gärna att du måste trycka HÅRT på pedalen innan den går i.

fast du är medveten om att bromssträckan förlängs med abs?
så vet inte vad abs gör för nytta i det läget enda anledningen att abs:en är bra är att man fortfarande kan svänga under bromsningen

jag personligen föredrar att bromsa det sista jag gör.

bättre att lösa problemet på något annat sätt istället för att bli rädd och tvärnita smile

Det stämmer till viss del, men det betyder att du som förare måste veta hur du ska göra när du bromsar, låser du däcken så stannar bilen med ABS mycket snabbare. Jag föredrar också ABS, men vet också hur jag ska köra utan ABS.

Senast redigerat av BOLIN_ (19 december 2012)

Volvo - For Life
Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 december 2012 · 13 744 Inlägg

BOLIN_ skrev:

Growe skrev:

baltis skrev:

Då har du aldrig legat bakom en bil med lite för kort avstånd och uppmärksamheten på annat håll när framförvarande panikbromsar big_smile

ABS vill jag inte vara utan, dock så ser jag gärna att du måste trycka HÅRT på pedalen innan den går i.

fast du är medveten om att bromssträckan förlängs med abs?
så vet inte vad abs gör för nytta i det läget enda anledningen att abs:en är bra är att man fortfarande kan svänga under bromsningen

jag personligen föredrar att bromsa det sista jag gör.

bättre att lösa problemet på något annat sätt istället för att bli rädd och tvärnita smile

Det stämmer till viss del, men det betyder att du som förare måste veta hur du ska göra när du bromsar, låser du däcken så stannar bilen med ABS mycket snabbare. Jag föredrar också ABS, men vet också hur jag ska köra utan ABS.

med låsta hjul stannar man fortare än med abs det kan jag garantera men utan samma kontroll.

jag gillar abs så det är inte det tyvärr kör jag med abs som ett hjälpmedel vid lek och så är nog inte tanken från början ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
BOLIN_
19 december 2012 · 2 763 Inlägg

Growe skrev:

BOLIN_ skrev:

Growe skrev:

fast du är medveten om att bromssträckan förlängs med abs?
så vet inte vad abs gör för nytta i det läget enda anledningen att abs:en är bra är att man fortfarande kan svänga under bromsningen

jag personligen föredrar att bromsa det sista jag gör.

bättre att lösa problemet på något annat sätt istället för att bli rädd och tvärnita smile

Det stämmer till viss del, men det betyder att du som förare måste veta hur du ska göra när du bromsar, låser du däcken så stannar bilen med ABS mycket snabbare. Jag föredrar också ABS, men vet också hur jag ska köra utan ABS.

med låsta hjul stannar man fortare än med abs det kan jag garantera men utan samma kontroll.

jag gillar abs så det är inte det tyvärr kör jag med abs som ett hjälpmedel vid lek och så är nog inte tanken från början ;-)

Du får gärna visa mig hur du stannar fortare med låsta hjul än med ABS, först då kommer jag att tro på det tyvärr.

Volvo - For Life
Oxygen
19 december 2012 · 629 Inlägg

BOLIN_ skrev:

Growe skrev:

BOLIN_ skrev:
Det stämmer till viss del, men det betyder att du som förare måste veta hur du ska göra när du bromsar, låser du däcken så stannar bilen med ABS mycket snabbare. Jag föredrar också ABS, men vet också hur jag ska köra utan ABS.

med låsta hjul stannar man fortare än med abs det kan jag garantera men utan samma kontroll.

jag gillar abs så det är inte det tyvärr kör jag med abs som ett hjälpmedel vid lek och så är nog inte tanken från början ;-)

Du får gärna visa mig hur du stannar fortare med låsta hjul än med ABS, först då kommer jag att tro på det tyvärr.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=54066
http://sv.wikipedia.org/wiki/Antiblockeringssystem

Det är väl klart att bromssträckan blir kortare om man bromsar konstant och friktionen mellan däck och asfalt avgör än om man bromsar - släpper - bromsar - släpper - bromsar? Däremot förlorar man kontroll och möjlighet att styra undan från ett hinder t.ex...

Senast redigerat av Oxygen (19 december 2012)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 december 2012 · 13 744 Inlägg

Oxygen skrev:

BOLIN_ skrev:

Growe skrev:

med låsta hjul stannar man fortare än med abs det kan jag garantera men utan samma kontroll.

jag gillar abs så det är inte det tyvärr kör jag med abs som ett hjälpmedel vid lek och så är nog inte tanken från början ;-)

Du får gärna visa mig hur du stannar fortare med låsta hjul än med ABS, först då kommer jag att tro på det tyvärr.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=54066
http://sv.wikipedia.org/wiki/Antiblockeringssystem

Det är väl klart att bromssträckan blir kortare om man bromsar konstant och friktionen mellan däck och asfalt avgör än om man bromsar - släpper - bromsar - släpper - bromsar? Däremot förlorar man kontroll och möjlighet att styra undan från ett hinder t.ex...

Helt ärligt trodde jag alla insätt det. men vissa är väll födda med guldsked i munnen och aldrig kört en bil utan abs och antiskoj och allt där till smile

Har själv praktiserat det flera gånger.
även bilar med abs lönar det sig att ge fan iatt låta abs jobba det bromsar helt enkelt bättre då

men kontrollen har man ej utan abs och risken är att man glider åt något håll och kan inte korrigera detta på något annat sätt än att släppa bromsen.

sen heter det inte Anti brake system för inte ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang