Körskola som försöker lura mig?

vosa-v95
18 december 2012 · 50 Inlägg

Hej nu är de körkorts tider för mig, och jag klarade teorin i dag! big_smile men har uppkörning den 20:e.

Jag har kört sen jag var 16 och nu sista månaden har jag kört på bilskola för att komplitera och finslipa mina kunskaper. Senast igår var jag och körde en lektion.
Idag ringde dem och förstörde den glada stämningen och sa att jag inte genom gått två moment: landsvägskörning och motorväg, jag riskerar tydligen att få uppkörningen uppskjuten pga att det då skulle vara som en "privat uppkörning" och att de då inte gick att få en ny tid på en hel evighet.

Jag tycker detta låter som ett riktigt försäljningsknep och jag känner mig lurad!
Jag köpte ett paket med 7 lektioner då dem sa att de skulle räcka. Sedan tog jag en extra lektion igår och då sa han jag körde med att de hade vart godkänt om de hade vart uppkörning så det kändes bra, men nu ska jag betala (struntsumma enligt bilskolan):1350 kr för två lektioner som jag inte räknat med över huvudtaget?

Får dem göra så och är det verkligen skillnad på dessa uppkörningar?

PS:Har i af bokat dem efter om och men och deras plötsliga klagomål på min körning som jag aldrig fått höra tidigare.. Ds

Tacksam för svar! Mvh //Vosa-v95

Upptäck Saab !!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 december 2012 · 13 746 Inlägg

det dom säger är riktigt! man gör dessa moment på körskolan något man bör ha gjort dessutom man får lära sig mycket grejer som du aldrig kan lräa dig privat utan någon superduper lärare.. tanke på hur dom flästa kör så betvivlar jag att just den du kört med har koll på  vänstersvängar och hur man beter sig på påfarter osv

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
vosa-v95
18 december 2012 · 50 Inlägg

Growe skrev:
det dom säger är riktigt! man gör dessa moment på körskolan något man bör ha gjort dessutom man får lära sig mycket grejer som du aldrig kan lräa dig privat utan någon superduper lärare.. tanke på hur dom flästa kör så betvivlar jag att just den du kört med har koll på  vänstersvängar och hur man beter sig på påfarter osv

Okey, men de faktum att jag kört mer än vad som ingår i ett paket så tycker jag ändå att de var upp till dem att gå igenom detta på dem lektionerna? sen att dem ringer 2 dar innan uppkörningen och säger detta jag har strax laggt ut 13 000 på dem :S och läraren jag körde med första gången sa att jag kändes "säker" ?

Upptäck Saab !!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 december 2012 · 13 746 Inlägg

vosa-v95 skrev:

Growe skrev:
det dom säger är riktigt! man gör dessa moment på körskolan något man bör ha gjort dessutom man får lära sig mycket grejer som du aldrig kan lräa dig privat utan någon superduper lärare.. tanke på hur dom flästa kör så betvivlar jag att just den du kört med har koll på  vänstersvängar och hur man beter sig på påfarter osv

Okey, men de faktum att jag kört mer än vad som ingår i ett paket så tycker jag ändå att de var upp till dem att gå igenom detta på dem lektionerna? sen att dem ringer 2 dar innan uppkörningen och säger detta jag har strax laggt ut 13 000 på dem :S och läraren jag körde med första gången sa att jag kändes "säker" ?

fast vad jag vet så har alla körskolor detta krav troligen har dom missat att du inte gjort det. men det är ingen lureri grejer  utan något man gör när man går på körskolan

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Pim_Pim
18 december 2012 ·

Mycket bättre och hoppa över körskolan och ta sitt körkort privat istället..

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 december 2012 · 13 746 Inlägg

Pim_Pim skrev:
Mycket bättre och hoppa över körskolan och ta sitt körkort privat istället..

inte bättre men billigare.


idag så behöver man en lärare som kan alla regler som gäller för mesar man runt som man gjorde förr på uppkörningen så kuggar du direkt.

tex stannar i ett kors i onödan eller kör för segt iväg

Eco drivingen är en stor del i uppkörningen och inget någon gammal gubbe eller kärring kan smile

jag tog allt på skolan för hundra år sen och då gick det på 5000kr allt som allt
inte övningskört privat dock körde jag rätt mycket utan körkort smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
vosa-v95
18 december 2012 · 50 Inlägg

Growe skrev:

Pim_Pim skrev:
Mycket bättre och hoppa över körskolan och ta sitt körkort privat istället..

inte bättre men billigare.


idag så behöver man en lärare som kan alla regler som gäller för mesar man runt som man gjorde förr på uppkörningen så kuggar du direkt.

tex stannar i ett kors i onödan eller kör för segt iväg

Eco drivingen är en stor del i uppkörningen och inget någon gammal gubbe eller kärring kan smile

jag tog allt på skolan för hundra år sen och då gick det på 5000kr allt som allt
inte övningskört privat dock körde jag rätt mycket utan körkort smile

Jo men jag har ju kört 10 lektioner och jag har fått beröm efter alla och dem har sagt att de här ska inte vara några problem, deras jobb är väll att gå igenom dessa punkter med mig och när jag dessutom tagit en extralektion så borde jag ju inte fått göra samma moment en gång till? Jag har kört i Solna, och på Kungsholmen samt faktiskt e18 ut mot Jakobsberg där jag skall köra upp men ändå har jag tydligen inte kört motorväg? Så har jag ju klarat teori provet som det krävs att man har kunskap om korsnig och växling.. sen har jag kört privat mellan stockholm och Farlun ca 10 ggr samt Stockholm-Gnesta 10000 typ

Upptäck Saab !!
ahG16
18 december 2012 · 198 Inlägg

Jag har teorin kvar, och körskolan har inte sagt till mig ngt om detta, och jag fick veta att vi hade missat något moment men dom sket bara i det, jag tror inte du måste göra alla moment som jag har fått veta... Sen är det tråkigt när sånt här händer, men jag skulle inte köra fler lektioner om jag var du!

MVH Gabbe
Permanent fartblind
vosa-v95
18 december 2012 · 50 Inlägg

ahG16 skrev:
Jag har teorin kvar, och körskolan har inte sagt till mig ngt om detta, och jag fick veta att vi hade missat något moment men dom sket bara i det, jag tror inte du måste göra alla moment som jag har fått veta... Sen är det tråkigt när sånt här händer, men jag skulle inte köra fler lektioner om jag var du!

Ja de känns sm all tillit försvann på en sek, och när jag tackade nej så började han dra upp massa smågrejer ex: ser att du har 5 kr här som du inte betalt och du har inte kört så mkt ser jag? :S Och andra sekunden säger han att 1350 kr är en struntsumma :S

Upptäck Saab !!
BlauMes
18 december 2012 · 1 801 Inlägg

Skit i körskolan, är det en riktigt grisig skola som du verkar ha råkat ut för gör dom allt för att få pengar av dig. Kör upp och välkommen ut i trafiken smile

Saab 9-3 (2008)
Thedriftking
18 december 2012 ·

På min känslokall sa dom
'vi bokar inte uppkörning innan du genomgått alla moment så vi ser att du är säker, du kan boka själv men då kommer du få en senare tid för vi har förbokade tider!
Jag tog 10lektioner som dom sa skulle räcka och de gjorde det smile

Dom kan inte tvinga dig till lektioner vad jag vet, deras krav är ju att klara halkan och 'teori'lektionen Sen får man ta uppkörning / teoriprov smile

fantomen Putsar Cosworth
18 december 2012 · 195 Inlägg

Jag tog körkortet igår. Hade både teorin och uppkörningen då. Sammanlagt tog jag 5 lektioner men hade klarat mig på 2 säkert. Uppkörningen var ruskigt lätt, den klarar du nog utan problem. Många lektioner jag fått innehåller bara massa tjoller, tycker jag också blivit blåst på pengar. Skulle jag gjort om det, hade jag nog gjort det privat.

Audi hatare.
vosa-v95
18 december 2012 · 50 Inlägg

Thedriftking skrev:
På min känslokall sa dom
'vi bokar inte uppkörning innan du genomgått alla moment så vi ser att du är säker, du kan boka själv men då kommer du få en senare tid för vi har förbokade tider!
Jag tog 10lektioner som dom sa skulle räcka och de gjorde det smile

Dom kan inte tvinga dig till lektioner vad jag vet, deras krav är ju att klara halkan och 'teori'lektionen Sen får man ta uppkörning / teoriprov smile

Jo men de sjuka e att de är dem som bokat också, tillochmed utan min vetskap :S men jag skulle ju ändå köra upp så jag sa inte ifrån så mkt, men däremot hade jag tänkt köra upp i dalarna men de e vilket som menn mna kompisar påstår att de e 100 ggr lättare där :S men de tar jag med en nypa salt wink

Upptäck Saab !!
vosa-v95
18 december 2012 · 50 Inlägg

BlauMes skrev:
Skit i körskolan, är det en riktigt grisig skola som du verkar ha råkat ut för gör dom allt för att få pengar av dig. Kör upp och välkommen ut i trafiken smile

Jo men vill dock inte missa min plats på uppkörningen så jag tar de två sista nu som dem lurat på mig så kontacktar jag ARN (allmänna reklamations nämnden) sen smile

Upptäck Saab !!
BlauMes
18 december 2012 · 1 801 Inlägg

vosa-v95 skrev:

BlauMes skrev:
Skit i körskolan, är det en riktigt grisig skola som du verkar ha råkat ut för gör dom allt för att få pengar av dig. Kör upp och välkommen ut i trafiken smile

Jo men vill dock inte missa min plats på uppkörningen så jag tar de två sista nu som dem lurat på mig så kontacktar jag ARN (allmänna reklamations nämnden) sen smile

Jaha det var körskolan som hade bokat åt dig? Usch den gamla fällan.

Saab 9-3 (2008)
vosa-v95
18 december 2012 · 50 Inlägg

BlauMes skrev:

vosa-v95 skrev:

BlauMes skrev:
Skit i körskolan, är det en riktigt grisig skola som du verkar ha råkat ut för gör dom allt för att få pengar av dig. Kör upp och välkommen ut i trafiken smile

Jo men vill dock inte missa min plats på uppkörningen så jag tar de två sista nu som dem lurat på mig så kontacktar jag ARN (allmänna reklamations nämnden) sen smile

Jaha det var körskolan som hade bokat åt dig? Usch den gamla fällan.

A de ända jag kan känna positivt med de är att jag känner igen bilen jag skall köra upp med smile

Upptäck Saab !!
Pim_Pim
18 december 2012 ·

Growe skrev:

Pim_Pim skrev:
Mycket bättre och hoppa över körskolan och ta sitt körkort privat istället..

inte bättre men billigare.


idag så behöver man en lärare som kan alla regler som gäller för mesar man runt som man gjorde förr på uppkörningen så kuggar du direkt.

tex stannar i ett kors i onödan eller kör för segt iväg

Eco drivingen är en stor del i uppkörningen och inget någon gammal gubbe eller kärring kan smile

jag tog allt på skolan för hundra år sen och då gick det på 5000kr allt som allt
inte övningskört privat dock körde jag rätt mycket utan körkort smile

Mjo, jag tog mitt privat fast för några år sedan, visste bara att jag skulle köra som en kärring och tänka på eco-driving.
Sagt och gjort så gjorde jag det och kom undan väldigt billigt med mitt körkort. Runt 4tusen tror jag allting gick på.

Visserligen hade jag en del körvana innan så att köra bil var inget hinder.
Det är ju skillnad om man inte har suttit bakom ratten så mycket och inte har kunnat övningsköra så mycket som man velat. Då är ju körskolan ett måste.

Men till TS så är det säkert nån rutten körskola som vill mjölka pengar..

Senast redigerat av Pim_Pim (18 december 2012)

baltis
18 december 2012 · 1 948 Inlägg

När jag tog mitt körkort så gjorde jag dom 2 momenten PÅ VÄG TILL UPPKÖRNING. Bor 3 mil från uppkörningsplatsen så det passade ju perfekt, skulle ju dessutom ha körskolans bil vid uppkörningen smile

Men om du nu ska ta dom, så se till att göra båda momenten på samma lektion.

granadadr
18 december 2012 · 7 290 Inlägg

fantomen skrev:
Jag tog körkortet igår. Hade både teorin och uppkörningen då. Sammanlagt tog jag 5 lektioner men hade klarat mig på 2 säkert. Uppkörningen var ruskigt lätt, den klarar du nog utan problem. Många lektioner jag fått innehåller bara massa tjoller, tycker jag också blivit blåst på pengar. Skulle jag gjort om det, hade jag nog gjort det privat.

grattis, då får du ta ut cossyn på en sväng nu smile

Slaylix tratt
18 december 2012 · 353 Inlägg

Var i liknande sits som dig, hade ett mål att ta körkoret precis vid min födelsedag och la upp ett schema tillsammans med min körskolelärare. Gjorde alla moment som krävdes, men sen när de väl var dags då hade de "glömt" att boka in min halka samt risketta och ville att jag undertiden medans de fick en tid skulle köra mer.

Jag gjorde såhär:

Gick in där, bad de fara åt helvete, tog tillbaka mina pengar för lektioner jag inte använt.
Gick in och bokade halka,risketta, uppskrivning och uppkörning privat.
Gjorde allt, godkänt på första försöket, fick körkoret 1 vecka efter födelsedagen, skulle jag väntat på körskolan skulle de ta 2-3 månader, (semestertider).

Bästa beslut jag gjort.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang