Saab 9000 Aero -94 Renovering

Planen med mitt projekt är att förvandla min Aero från skrotbil till "finbil". Har ända sen mitten av 90-talet velat äga en 9000 Aero, och tanken med denna bilen är att få den i riktigt fint skick, allt skall fungera och motormässigt är målet för närvarande runt 300hk...

David_Str

  • 129 Följare
  • 202 997 Visningar
  • Uppdaterades senast 12 augusti
David_Str
4 januari 2013 · 198 Inlägg
#21

pazmhu skrev:
Riktigt fint jobb! Något liknande som jag tänkt mig göra med min 9000, så detta projekt kommer garanteras följas!

Tack!

Kul med fler 9000. Vad är det för modell och vilket recept hade du tänkt dig?

/David

pazmhu
4 januari 2013 · 14 Inlägg
#22

David_Str skrev:

pazmhu skrev:
Riktigt fint jobb! Något liknande som jag tänkt mig göra med min 9000, så detta projekt kommer garanteras följas!

Tack!

Kul med fler 9000. Vad är det för modell och vilket recept hade du tänkt dig?

/David

Har en -98 CS 2.0t, hade tänkt mig montera en renoverad 2,3t med aero td04 turbon samt aero eller 2,3 låda och göra rent och få det i så bra skick som möjligt utan att lägga ut flera tusen.
Har två stycken skrotade 9000 så blir att kombinera ihop de bästa delarna.

Har den som pendlar bil för tillfället så kommer satsa på att göra i ordning delarna på sidan om o sedan bara kast byta smile

David_Str
4 januari 2013 · 198 Inlägg
#23

pazmhu skrev:

David_Str skrev:

pazmhu skrev:
Riktigt fint jobb! Något liknande som jag tänkt mig göra med min 9000, så detta projekt kommer garanteras följas!

Tack!

Kul med fler 9000. Vad är det för modell och vilket recept hade du tänkt dig?

/David

Har en -98 CS 2.0t, hade tänkt mig montera en renoverad 2,3t med aero td04 turbon samt aero eller 2,3 låda och göra rent och få det i så bra skick som möjligt utan att lägga ut flera tusen.
Har två stycken skrotade 9000 så blir att kombinera ihop de bästa delarna.

Har den som pendlar bil för tillfället så kommer satsa på att göra i ordning delarna på sidan om o sedan bara kast byta smile

Kul! Det där med

göra rent och få det i så bra skick som möjligt utan att lägga ut flera tusen

brukar vara svårt. Själv har jag försökt begränsa budgeten, men jag vill inte skruva tillbaka några delar som jag inte är i bra skick. Så det har dragit iväg lite kostnadsmässigt ändå... smile

David_Str
4 januari 2013 · 198 Inlägg
#24

Mini-update:

Jag brukar vara bra på att inte köpa saker i ”förväg” till bilen, men fälgar "måste" man ju ha så när jag kom över några som jag ville ha till bra pris kunde jag inte låta bli.

I min värld kan man ha 4 modeller av fälgar på 9000:

1: 17” Super Aero. Omöjliga att få tag på, finns bara en uppsättning. Försökte köpa bilen de sitter på tidigare i år men någon bjöd över mig... smile
2: 18” Asa Imola, eller liknande. Grymma men ser små ut som 17” p.g.a den polerade kanten...
3: Ace Dino. Fattar inte varför men jag tycker de är skitsnygga, speciellt på 9000...
4: 16” Super Aero. Orinalfälgarna bör man kanske ha förr eller senare.

Alla 5-ekrade fälgar går bort... Tänkte att 17” skulle bli lagom, vill inte ta bort alltför mycket komfort och lyxbilskänsla. Så när det dök upp en uppsättning till rätt pris slog jag till:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-b460f01b2bc70afddbf130ef4f8c4fc2.jpg

Tyvärr är de lite repiga, så jag funderar på omlack framöver. Någon som vet om det krävs speciellt spackel på aluminium, eller om det funkar med vanligt polyesterspackel?

Sedan är ET lite galet, det är ET45. Han jag köpte dem av påstod att de suttit på hans 9000CC, men på min passar de inte alls. Har förstått att man ska sikta på ca ET25 på 9000 CS, så det får bli 20mm spacerplattor. Någon som har spacerplattor liggande? I så fall är jag intresserad...

Jag fick med en uppsättning 16” Aero i dåligt skick när jag köpte bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-bf4d7d6373b5ff3c436f0c3db60d402d.jpg

Eftersom det ändå inte är orginal så bestämde jag mig för att sälja dem. Satte ut dem för 700:- Blev nerringd/mailbombad så det var nog lite ”billigt”... Trodde inte det fanns SÅ många Saab-tokar smile

Ungefär samtigt (december 2011?) så dök det upp en 9000 A50 på returbilen, så jag skyndade mig dit o plockade frontkjolen som otroligt nog var hel, tyvärr imolaröd men det får vi ordna senare. På samma bil satt det ett riktigt fräscht JT 3” halvsats, som jag inte kunde låta bli att plocka. Vet inte hur det gick till men fick det för 100:-... Slipade rent det och blåste på lite färg, blev fint som snus:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-e5470b862d007c5bf969975b05f83f66.jpg

Det var allt för denna gång, fortsättning följer smile 

/David

AeroMackan
4 januari 2013 · 604 Inlägg
#25

Så snygg med Ace Dino på 9000 big_smile

David_Str
4 januari 2013 · 198 Inlägg
#26

MarcusHoglund skrev:
Så snygg med Ace Dino på 9000 big_smile

Japp, visst är de! Kanske "uttjatade" men "modernare" fälgar tycker inte jag passar inte på en äldre bil som 9000. Alla svarta går bort, jag tycker det ser ut som plåtfälgar smile

/David

David_Str
8 januari 2013 · 198 Inlägg
#27

Hej!

Här kommer en update. Nya pinnskruvar och packning till grenröret på plats. Blocket rengjort och målat, nya ventilkåpan med ny packning på plats. Har kladdat lite färg på vattenröret och remskivan till vattenpumpen också:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-f77db70f0f6efea37b1aeecf96453451.jpg

Oljefilter och hållare på plats, även oljetråget har hittat dit:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-b1d9385a4b19fdb102aa4b62cd41bf40.jpg

Insug och spridarbrygga på plats, har bytt insugspackning och spridartätningar:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-9d88464c98b6b0ff89ebe7b05ed7b891.jpg

Blev lite bättre än innan: (Bry er inte om den smutsiga lyftöglan, har blankpolerat den nu smile )

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-499df8f435f0a363ec4f177f69d13e2f.jpg

Turbo, grenrör på plats. Nya skruvar och muttrar:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-2ad1f5349781343972d23c1792832f46.jpg

Från andra sidan. Spjällhuset har jag rengjort invändigt också, var rätt kletigt. Oljetråget smutsigt på bilden. Är svårt att inte smutsa ner motorn nu, brukar vara tvärtom smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-bc57cf8eec28fa6ff849d31aefc88d80.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-d0b97ada229f539a5450718cb79a7cb3.jpg

Rengjord tändkassett på plats, såg väldigt fräsch ut:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-bb60635afe53181cce7c70449ce1334b.jpg

Nya remhjulen på plats, likaså spännare och kabelhärva. Fräschade även upp och målade startmotorn, syns om man tittar noga på andra bilden. Jag har använt nya rostfria slangklämmor överallt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-9d8039f214924413d2b69583b0136fdd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-fc11d63bdeee938e7b19c0b9d0b16f72.jpg

Sedan åkte motorn ner i bilen igen. När jag lyfte ur motorn stod den på pallbockar och för att kunna rulla kranen bakåt, man måste ha rätt djupt garage... Jag kom på det för sent och fick putta kranen i "sidled" vilket var lite obehagligt då framhjulen inte var svängbara.

När jag skulle sätta i den igen så smällde  jag i två yttre drivknutar så att bilen gick att rulla på, vilket var en stor fördel. Motor och växellåda tillbaka där de ska vara: 

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-9b14e0e6c89b6477154b6d531051a49c.jpg

Sedan har jag fått lite mer info om bilen via en gammal ägares vän, som ägde den runt 2003 då den ska ha varit i väldigt fint skick. Fick då även lite gamla bilder och bifogar ett par här. Ser riktigt fräsch ut, bilderna skall vara tagna 2003. Man skulle köpt den då:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-45a6737b0d132ce9dfa62348bebf80ee.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-06a03c0bc16ba9ff71ae7bbaba736854.jpg

Det var allt för denna gång, fortsättning följer. Kommentera/fråga gärna smile

/David

_Fredrik
8 januari 2013 · 2 788 Inlägg
#28

Ser riktigt bra ut! Jäklar vad snygg motorn blev! smile

AChr
8 januari 2013 · 330 Inlägg
#29

Har följt ett tag nu, mycket fint jobb.
Och ja, satan vad fin motorn blivit. smile

Just turbo power, no real shit.
turbo_sport
8 januari 2013 · 390 Inlägg
#30

Vilket jobb! Riktigt imponerad, skulle vilja göra så med mina bilar också men plats och pengar är ju problemet... Men det ser göööörfint ut! big_smile

David_Str
8 januari 2013 · 198 Inlägg
#31

_Fredrik skrev:
Ser riktigt bra ut! Jäklar vad snygg motorn blev! smile

Tack! Jo, men JAG blev rätt skitig då jag gjorde ren den lol

Saabfan1 skrev:
Har följt ett tag nu, mycket fint jobb.
Och ja, satan vad fin motorn blivit. smile

Tackar, kul att du följer!

turbo_sport skrev:
Vilket jobb! Riktigt imponerad, skulle vilja göra så med mina bilar också men plats och pengar är ju problemet... Men det ser göööörfint ut! big_smile

Tackar! För mig är det framför allt tiden som saknas, även om mitt garage är i minsta laget, och pengar kan man ju alltid få mer av smile

GrEEn81 Saab Freak
8 januari 2013 · 292 Inlägg
#32

Fan trodde jag lagt prem på denna men icke visst!!

Den verkar bli i riktigt bra skick smile

Mvh:Andreas
pazmhu
8 januari 2013 · 14 Inlägg
#33

Riktigt nice! Motorn ser ju ut som helt ny! smile

Kul att det finns folk som fortfarande lägger ner tid och gör det ordentligt! Ska själv låta vintern gå över o börja med min 9000 när sommarbilen rullar ut smile

David_Str
8 januari 2013 · 198 Inlägg
#34

GrEEn81 skrev:
Fan trodde jag lagt prem på denna men icke visst!!

Den verkar bli i riktigt bra skick smile

Kul att du följer smile

pazmhu skrev:
Riktigt nice! Motorn ser ju ut som helt ny! smile

Kul att det finns folk som fortfarande lägger ner tid och gör det ordentligt! Ska själv låta vintern gå över o börja med min 9000 när sommarbilen rullar ut smile

Japp, motorn blev rätt trevlig. Kommer nog bli grymt bra då läckan vid grenröret försvann samt med lite nya packningar. Alla vakuumslangar har jag bytt också. Sen fick jag även tag i en sprillans orginal pluskabel till bl.a. startmotor o generator. Den gamla va helt "skalad" sad

Men lyckades göra ett märke i den nymålade ventilkåpan då vi lyfte i motorn, trots att jag hade skyddat den sad Syns lite på sista bilden, får väl måla på lite.

/David

Senast redigerat av David_Str (8 januari 2013)

pazmhu
9 januari 2013 · 14 Inlägg
#35

David_Str skrev:

GrEEn81 skrev:
Fan trodde jag lagt prem på denna men icke visst!!

Den verkar bli i riktigt bra skick smile

Kul att du följer smile

pazmhu skrev:
Riktigt nice! Motorn ser ju ut som helt ny! smile

Kul att det finns folk som fortfarande lägger ner tid och gör det ordentligt! Ska själv låta vintern gå över o börja med min 9000 när sommarbilen rullar ut smile

Japp, motorn blev rätt trevlig. Kommer nog bli grymt bra då läckan vid grenröret försvann samt med lite nya packningar. Alla vakuumslangar har jag bytt också. Sen fick jag även tag i en sprillans orginal pluskabel till bl.a. startmotor o generator. Den gamla va helt "skalad" sad

Men lyckades göra ett märke i den nymålade ventilkåpan då vi lyfte i motorn, trots att jag hade skyddat den sad Syns lite på sista bilden, får väl måla på lite.

/David

Syns inte så jättemycket på bild men det kostar att ligga på top wink
Annars är kåpan enkel att ta lös men endå synd att behöva göra det igen.. bör gå med lite färg o polera lite wink

David_Str
13 januari 2013 · 198 Inlägg
#36

Hej!

Här kommer en update. Detta gjordes i början av 2012.
Hade länge  letat ”ny” kondensor eftersom den gamla var duktigt rutten, så när jag hittade en fräsch köpte jag den.  AC-kompressorn är av okänd anledning bortkopplad, och det finns ingen gas i systemet. Men i framtiden kommer jag vilja ha AC, så jag vill ha alla detaljer komplett. ”Ny” och gammal kondensor: 

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-2165935a74ff0387cba46f80ac061c8d.jpg

Här är motorn och allt tillhörande monterat. Har rengjort allt. Det blev poly-bussningar även i övre motorfästet. Tyvärr dammigt:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-889201acf156fd498dfbb3dd226ff49e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-fb3003a6c64944233fb7d7c5322ea462.jpg

Eftersom jag tänkte köra lite med bilden under sommaren 2012 så var det dags att hänga dit "nya" avgassystemet för provmontage. Bakvagnen var smutsig och jävlig och jag hittade en hel del rost tyvärr... Blev inte glad sad Hade inte tittat så noga bak eftersom den var så fräsch under fram, och själva den "platta" delen av golvet.

Rostskyddet i golv och hjulhus bak består av grundfärg, sedan är det nån sorts tjockare plastbeläggning med grön lack ovanpå. Där det gått hål på rostskyddet var det i rostigt och bubbligt under smuts o färg.

Rötet tankband, rost i balken vid avgasupphängningen:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-cd3536d24fe1c7cbc9d33c9251de2149.jpg

Andra tankbandet:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-12a969ce4e1a5b96b03525bef24065e4.jpg

Mer rost, vid en annan upphängning:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-9cde18fed3873f1d7ec9ee5e65181e4c.jpg

Mer rost, uppe till höger, mitt i golvet:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-25add534a22d45ca83679f68b32b0c58.jpg

Mer, bromsrören var halvruttna och bensinfiltret från stenåldern:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-9667699e59fecbf170ebed3960c22600.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-ce32b20edf5c1148f28a6b7c7cfcb975.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-9581f6cb0a4f22f3af212876bf3ed127.jpg

Sen började jag rota i hjulhusen, som såg fina ut vid första anblicken. Såg att rostskyddet/färgen släppt lite vid genomföringen för stötdämparen. Hackade lite med en mejsel och vips såg det ut så här:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-ddd4515defd2011e241eec4a9e011bdf.jpg

Det var lika illa på andra sidan. Vid röret för tankpåfyllningen var det ruttet också. Där tröskel och hjulhus "möts" hackade jag också hål. Nu funderade jag på att ge upp, i flera minuter, men insåg snabbt att det var för sent. Bara att bita ihop sad 

Bakom kjolpaketet fanns lite mer brunt. Detta är vänstra sidan, högra var betydligt bättre:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-1123f04a0429c131e0051ed7c0642a88.jpg

Planerna för sommaren 2012 skrotades snabbt. Så hela bakvagnen, tank m.m. åkte ner, bara att börja slipa rost. Planen var att fixa allt i golvet och i bakvagnen först, och sedan åtgärda rosten i hjulhusen sedan.

Blev ett antal högar med rost och smuts som denna. Notera mina” De Walt”-gula verktyg i bakgrunden smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-d9f8f11974616e1d6cc3388abbf8b395.jpg

I främre delen av golvet var det i princip endast domkraftsfästena som var dåliga, de var intryckta i bilen lite grann, och allmänt rostiga. Skall tydligen vara väldigt vanligt på 9000. Har tyvärr ingen bild på hur de såg ut på bilen.

Det var allt för denna gång, fortsättning följer. Kommentera/fråga gärna smile

/David

_Fredrik
13 januari 2013 · 2 788 Inlägg
#37

Trist med all rost som du hittade sad Är detta åtgärdat i nuläget? Du gör ett mycket bra jobb med bilen annars! smile

stewii
13 januari 2013 · 318 Inlägg
#38

Grymt arbete du lägger ner på bilen asså! smile Riktigt roligt att följa! smile

David_Str
13 januari 2013 · 198 Inlägg
#39

_Fredrik skrev:
Trist med all rost som du hittade sad Är detta åtgärdat i nuläget? Du gör ett mycket bra jobb med bilen annars! smile

Nej, det var inte så kul sad Men jag får väl skylla mig själv som inte kollade noggrannare i början. Men det är inte så farligt egentligen. Utan att gå händelserna i förväg allt för mycket så ser det lite bättre ut idag...

Har flera gånger tänkt att man borde köpt sig en fräschare bil från början, men jag tror att de flesta är mer eller mindre rostiga när man väl börjar leta. Jag köpte ju min för att den var hyfsat ”rostfri”...

stewii skrev:
Grymt arbete du lägger ner på bilen asså! smile Riktigt roligt att följa! smile

Tack! Kul att du följer.

Är bra terapiarbete detta så man ser vad man har gjort, är lätt att bara se det som är "kvar"...

/David

Driftkungen Saab - Move Your Mind
14 januari 2013 · 1 094 Inlägg
#40

Älskar hur seriöst du bygger! Kul att få äga en bil som du drömt om sedan du var mindre, även om de nu är billiga.

Ska läsa igenom tråden noggrannare imån när man är lite piggare. Men precis som du säger är det svårt att hitta en helt rostfri 9000 idag, min 9000 som jag bygger banbil på var helt rostfri på sina vanliga ställen förutom hål i golvet på förarsidan?! Mysko wink

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang