4740
Sök

Öppet filter eller inte - vi bottnar frågorna kring sportluftfiltrets vara eller inte vara

Finraggare
2 381 Inlägg
20 december 2012
Trådstartare
Frågan dyker upp i olika former i en rad trådar så låt oss diskutera sportluftfilters vara eller inte vara. För att visa lite skillnader har mina kompisar på LXF gjort lite tester på en 5.7 liters V8 enligt följande. Så låt oss diskutera - bara för show eller fyller det funktion?

http://i7.photobucket.com/albums/y259/CoolVanilla/CAI%20Face%20Off%20-%20Post%20Exhaust/ResultsSummary.jpg

I love being a nobody - because nobody is perfect.

Avstängd
1 418 Inlägg
20 december 2012
kameramannen skrev:
Frågan dyker upp i olika former i en rad trådar så låt oss diskutera sportluftfilters vara eller inte vara. För att visa lite skillnader har mina kompisar på LXF gjort lite tester på en 5.7 liters V8 enligt följande. Så låt oss diskutera - bara för show eller fyller det funktion?

http://i7.photobucket.com/albums/y259/C … ummary.jpg

klart det inte gör nån skillnad inte märkbar iaf annat än placebo för bilen låter mer:P

Finraggare
2 381 Inlägg
20 december 2012
Trådstartare
Tror man skall vara försiktig när man säger att det inte funkar rakt över - det finns motorer vars effekt begränsas av lufttillflödet och som presterar bättre av öppna filter. Dock tror jag det även behövs större rördragning FRÅN filtret som en del av lösningen.

192 Inlägg
20 december 2012
True CAI från Frankentake FTW! wink

Finraggare
2 381 Inlägg
20 december 2012
Trådstartare
Det är LMI som bygger frankentake iV som du har. LMI har även ett true intake som dock inte heter frankentake... smile Rätt skall vara rätt. smile

192 Inlägg
20 december 2012
kameramannen skrev:
Det är LMI som bygger frankentake iV som du har. LMI har även ett true intake som dock inte heter frankentake... smile Rätt skall vara rätt. smile

Besserwisser!

Finraggare
2 381 Inlägg
20 december 2012
Trådstartare
Jag kör med orginalsprut men har kompressor och lustgas...  så jag tror inte vi kan haka upp det på hur motorstyrningen är byggd?

Avstängd
1 418 Inlägg
21 december 2012
de flesta bilars originalluftburk tar luft endra mellan inner och yttre framskärm eller fram i fronten, så ja tror inte man kan få så mycke friskare luft än det.
även om du skulle få mer flöde i ett öppet filter så kommer det ta ut det med varmluften den kommer suga i sig.
men det är ju bara min teori smile

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
22 december 2012
Är ju som sagt väldigt olika från bil till bil, gjorde inte Bilsport nått test på en senare Golf för nått år sen där filtret satt väldigt dumt mellan torpeden och motorn så byte till "sportfilter" med effektivare rör gjorde ganska stor skillnad?

Vet även att jag sneglat i en bok om sugmotor-trimmning där det förklaras att luftens väg mellan filter och spjällhus är något man kan tjäna en hel del på om det inte är gynnsamt från början.
Senast redigerat av NIzmO (22 december 2012)

- Time Attack -

Finraggare
2 381 Inlägg
22 december 2012
Trådstartare
Vad säger ni om venturi-effekten?

1 948 Inlägg
22 december 2012
Den första saken man måste tänka på, det blir en jädra skillnad i luftflöde när du står med bilen på en bromsbänk inne på en verkstad mot när du är ute och kör på vägen, därför är det ju ganska så svårt att göra en bra mätning.

Men sen e ju svaret det allt mer klassiska, det beror på vad det handlar om för bil! Men rent generellt skulle jag vilja påstå att utav dom bilarna som tillverkats senaste 10-15 åren så lönar det sig inte att slita bort org. luftburken och stoppa dit ett sk. öppet filter, däremot brukar faktiskt dom mer öppna filterna man sätter i orginalburken fungera helt okej.

Sen är det så klart en helt annan sak om man börjar bygga med värmesköldar eller placerar luftfiltret precis vid ett luftintag t.ex.

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
22 december 2012
kameramannen skrev:
Vad säger ni om venturi-effekten?

Kan säga att det är bullshit rakt igenom.

Sportluftfilter är också lite tveksamt, de flesta har ju redan ett "Cold Air Intake" från fabrik. Att byta ut det mot ett filter som suger in luft från motorrummet istället är ju inge vidare. Så jag tror det är just placeringen och avskärmningen av luftfiltret som är det som gör mest skillnad.
Men visst, teoretiskt så får man ju mindre förluster (mer effekt) genom att ha mindre motstånd på insugssidan, frågan är hur stor skillnad det är mellan originalfiltret och ett sportluftfilter.

Sök