20 december 2012
Trådstartare
Inhandlade mig en fd civilsnutbil som bara hade 16000 mil på mätaren. Defekt motor stod det på auktionssidan, men inte VAD som var defekt. Däremot stod det att kamremmen bytts vid 15000 mil, så jag tänkte va fan, då kan det väl inte vara nåt allvarligt. Motorn gick runt, men startade inte. Väl på plats med bilen hemma i garaget såg jag snart vad som var defekt. Man kan lätt föreställa sig att snutarna sannolikt jagat biltjuv. Mitt i jakten passar kolven i treans cylinder på att ta sig en titt ut genom motorblocket. Så visst kunde det vara allvarligt.
Nu är det så att jag har en frisk och komplett B5254S från -98 stående på en pall. I snutbilen sitter en B5244S. Vad som skiljer dom åt, rent iögonfallande, är att 5254:an har fördelare och ett helt annat spjällhus. 5244:an har elektronisk fördelare med separata tändspolar ovanpå varje tändstift. Så det känns inte som att man vill byta motorerna hur som helst..
Min undran är om blocken är likadana på dessa båda motorer. Alltså kan jag ta ett äldre 5254-block med innehåll och topp och helt enkelt flytta över resten från den nyare 5244:an? Allt SER UT att stämma, och arbetet kan väl det vara värt om man vet att det går. Man är tvungen att ta ventilkåpan och insugskammen från 5244:an, eftersom det sitter en variabel kamstyrning i den.
Eller skall man lägga pengarna på en resa till Dubai åh lägga sig på stranden..?