efter att ha ägt gammelevo sen 2005 så var det dags att göra något nytt! detta bygge är mitt mest omfatande bygge och jag är bara en enkel chafför så tips och ideer är alltid välkommna! tanken är enkel jag fäller ner en smidd 4g63 samt en dogbox med evoskal och transmission som är ihopplock från olika mitsumodeller. utsidan= race då gäller dragradialer och på gata så blir det 17" glidarhjul(ev större i framtiden). evofront evokjolar lite moddad bakstötfångare.
_Fredrik skrev: Ser grymt bra ut! Så jävla häftig är den
tackar!
Petterson skrev: Grymmare för varje update som kommer!!
tackar! då ska jag göra dig besviken och göra en tråkig update!
CarpeDiem skrev: Grymt jobbat, Mats
tackar!
uppdatering igen då!
dags att måtta kardan! jag har ju alltså haft virationer vid gaspådrag! dom jag pratat med säger tt det normalt sett vibrerar vid lugn körning och ger sig vid gaspådrag! alltså noll logik. men tanken att kardan skulle vara felmätt(alltså av mig) och därmed blir för utrdragen vid mittenskarven och därför vibrerar har ju varit något som youask tog upp och jag därmed börjat kolla lite:) här är för övrigt kardan jag köpte från just youask. om den inte behövs för att ta bort vibrationer så kortas den nog ändå! bra med en reserv!
rycka ner avgassystemed en bit för att komma åt stödlagret.. det får plats men det är inga stora marginaler
helt ihoptryckt och 7mm brickor.. inget jätteglapp på längden enl mig. alltså en skarv och splinesd på vinkelväxeln! några mm borde vara ok!
här hittade jag något mer intressant! om den vibrerar lite på gaspådrag så slår nog vikten i här.. med nog så menar jag garanterat med tanke på märkena i plåten eftersom vikten inte alltid är upågt så kan jag ju ha missat att det är så tajt där! jag tog ingen mer bild men jag tog fram släggan och knackade upp golvet nån mm där så att det ska gå fritt!
för övrigt så behöver jag fixa undersidan nån gång när jag ar tid oc lust! men det kommer i framtiden! det var llt just nu! Mvh Mats
Är kardanen delad så är det viktigt att märka upp knutaran så de hamnar lika. Även beroende på vilka knutar du har.
Min är 3-delad med med bla en cv-knut, och den ska ligga i mitten i så den kan röra sig.
Diggar projektet Skitkul när du vågar bygga och inte va så mainstreem!
tack för tipset! jag har dock fått det förut och prövat snurra lite utan resultat! jag har dock nyligen fått tipset att jag ska stumma motorn lite mer eftersom det kanske bryter för hårt när motorn rör sig och kardan får kraft.. jag vet inte riktigt men jag är tacksam för alla teorier! jag kommer ju testa mig fram tills det funkar!
tackar! jo det är ju lite udda!
robb192 skrev: helt underbar läsning !
keep it up!
tackar!
ja nu går det lätt när allt flyter framåt och jag får massa beröm
Adse skrev: vilket jobb du lagt ner! Otroligt bygge, gillar bredarna, de passar in riktigt bra!
tackar! ja breddarna är en kopiering på kh:s bil så jag visste att det skulle se bra ut:) att dippa dom i samma färg som bilen bar en chansning som jag är mycket nöjd med!
CarpeDiem skrev: Hoppas att det löser sig med kardanen. Annars, bra jobbat Mats
allt löser sig alltid! det tar bara olika lång tid tackar!
Alex_T skrev: Grattis till förstasidan. Visste redan första dagen att detta kommer att bli ett sjukt bygge. MVH
tackar! kul att folk tror på mig! mycket hårt arbete är det och många tveksamma dagar då jag vill ge upp men till slut så blir det klart!
hugge81 skrev: Vilken grym bil! Kan man verkligen kalla Coolt
tackar! den har en förmåga att framkalla ordvitsar! det måste varit en göteborgaresom kom påmodellnamnet:D
CarpeDiem skrev: Stort grattis till första sidan, du förtjänar det Griffin
Sjukt bygge! Ska följas i tron att en video kommer snart
Grattis till förstasidan!
Mvh, Krist
jag har inte tagit ut skåpet på strippen men jag är säker på att det är jämförbart med en topfuel!
jodå video kkommer när den funkar!
tackar! riktigt kul:)
uppdatering igen då!
då var det dags att seriös ta tag i soppa systemets strul. varför bilen inte går helt enkelt. och hur gör jag det!? jo givetvis jag körde bilen till falnders motorsport som har kopplat in sprutet och allmänt har koll! några timmar efter att jag kört upp bilen så var felet hittat. notera att han inte skulle hålla på med den då men kollade lite på den ändå! felet är att en utgång i boxen är trasig. detta är något som är helt ologiskt om man kollar på belastning osv. detta blir en garantisak och vad det verkar som så blir det en lagad box eller ny:) på bilden så har jag backat till för att tanka. tanken sitter ju i bagageutrymmet och folk tittar konstigt när jag tankar!
framme hos flanders.. evoträff.. bilar åker in och ut hela tiden! ingen vila eller sömn!
hemma igen. den blev ju skitig på vägen så jag resade lite i garaget och tvättade av den lite snabbt!
ksport bromsar.. BAAM!
dom ser ju så rätt ut! en liten detalj bara. dom blev snodda varit hos polisen blev sålda och tillbaka köpta. 4 bultar saknas... det gick att prova men jag måste skaffa 4 långa insektsskruv för montering.. sen så har jag ju 15" vinterdäck.. snart snö igen och ny box på gång.. ja ni förstår
lite garagekväll med saalex här på garaget
det var allt just nu! det finns lite saker på ingång så mer kommer snart! stort tack till alla som röstar kommenterar osv det gör allt så mycket lättare! Mvh mats
Och så kortade jag av kardanen till den röda och fick en lektion av en Gubbe som inte gör annat än kardan jobb. Live and learn.
Ang motorkuddar så är det viktigt för vid dina effektuttag så läggs belastningen enbart på kardanen vid mjuka kuddar. Jag kör allt helstumt och motorn bänder jag dit så att ev glapp försvinner i bilens längdsriktning/Acc. Blir inte så mycket vibrationer utöver vid orolig tomgång. Har man en bra balanserad maskin så är det inget man tänker på.
Och så kortade jag av kardanen till den röda och fick en lektion av en Gubbe som inte gör annat än kardan jobb. Live and learn.
Ang motorkuddar så är det viktigt för vid dina effektuttag så läggs belastningen enbart på kardanen vid mjuka kuddar. Jag kör allt helstumt och motorn bänder jag dit så att ev glapp försvinner i bilens längdsriktning/Acc. Blir inte så mycket vibrationer utöver vid orolig tomgång. Har man en bra balanserad maskin så är det inget man tänker på.
Lycka till
det är hyfsat hårt nu. en hårdare kudde och dom andra väldigt nya! men det blir nog en moddning för att vara på säkra sidan! tack för hjälpen!
Johnson skrev: Jaså vaxa han under bilen sen me tom??
Så grymma bilar å mycke trevligt garage
tackar! jag kommer ner och tittar på dit garage sen med
saalex skrev:
Johnson skrev: Jaså vaxa han under bilen sen me tom??
Så grymma bilar å mycke trevligt garage
Klar jag vaxa under bilen gör inte alla de? :p
Ne vi kopplade helljus på dimljus (fixide) Vart lite bättre iaf
det bästa var ju att jag tog ström på fel kabel så att det blev extraljus till halvljus först:D men till slut så blev det bra
CarpeDiem skrev: Keep up the good work, Griffin
jag gör ju det:P
uppdatering igen då! börjat vakna till och spendera lite tid i garaget igen ju och då behövs en lista på saker att göra! tyvär lite för lång bara
och så börja plocka isär lite igen:D
börja måtta med servopump. från en opel..
borra litet hål som markör utan att skära sönder sig.. gick sådär sen måtta och försöka få till ett hål i rätt storlek för locket
vad kan man säga. när bildläraren bad mig rita en cirkel så blev det aldrig runt.. det har inte blivit bättre med åren
det verkar ju få plats iallafall! gasen tog ju givetvis slut när jag punktat upp den!
ok kanske inte det bästa stället att fylla på servo-olja på. liksom lite trångt så här känns det bra bland annat för att servoslangarna slutar här orginal!
nästa projekt då.. det kommer ju in lite nya saker. bort med kylaren som satt och vänta på den nya!
putz skrev: varför har du bytt servopump? vilken opel modell kommer den från? verkar ju smidig om båda pump o burk är i samma?
byte av servopump för att det är elektrisk vattenpump. jag vet det låter långsökt men på org vattenpump så sitter multiremmen och sen från den sitter det ytterligare en rem som går till servopumpen. så evon gick alltid utan servo. nu var det dags att sätta dit en tyckte jag osäker på vilken opelpump det är. ja allt i ett är det!
Godspeaker skrev: verkligen sjukt ballt bygge, och kul tråd att läsa Prem lagd.
tackar! kul att det uppskattas!
uppdatering igen då! nackdelen med röda dagar är att jag är ledig på dom istället för på vardagar och då hinner jag inte handla vissa saker som tex svetsgasen.. lite följande tema i uppdateingen att jag fastnar pga gasbristen.
leksaker! ja det kommer ett nav och en ratt till snapofnavet. men allt beställdes samtidigt och många företag verkar ha julledigt!
jag hade ingen bogserögla bak och fram sitter den bakom allt vilket är sjukt opraktist! lite pyssel, eftersom jag inte har gas så slutade jag i detta läget.
måtta fram och tillbaka.. upp och ner med fronten.. som allt annat så tar det mycket tid men jag gillar locken som blir med ögglan! båda ska ju för övrigt lackas svarta. jag vill inte att det ska bli en ful öggla. syns gör dom ju ändå när dom sticker ut!
punktar ihop lite utan gas för att kunna måtta. sen monterade jag den med stripes.. kanske inte behöver svetsas alls eller!? nackdelen med konstruktionen är att den inte är så stark i sidled.. men hamnar jag i diket eller i en snöhög så går det ju alltid bra att dra snett i ett hjul! vetskap sen bärgningstiden:)
sen lite drömmar! jag tycker bilen ser bra ut. men innan lack så behöver taket bytas och framskärmarna behöver moddas i bakkant. innerst inne skulle jag vilja lägga ut fram och bakskärmar 1" styck och ge karossen lite snyggare linjer! då skulle den se riktigt brutal ut! ja jag har svårt att låta saker bara vara:D här är det spacer på (ca 1").