Tickande från ventilerna farligt? Volvo 940 ltt

osterback
25 december 2012 · 218 Inlägg

caromania skrev:
Men... Byt olja om den är kolsvart? Och ja, byt filtret också, det kostar 50spänn.

Att hälla i tvåtaktsolja är ett gammalt trick för att smörja t ex insprutningen på SAAB EMS. Skadar inte. Man kan även dra i någon deciliter diesel och köra 50 mil och byta sedan igen.

Tvåtaktsolja i motorn är inte att rekomendera, du menar väll i bränslet på gammla saabar?

-
caromania Forummoderator
25 december 2012 · 9 296 Inlägg

osterback skrev:

caromania skrev:
Men... Byt olja om den är kolsvart? Och ja, byt filtret också, det kostar 50spänn.

Att hälla i tvåtaktsolja är ett gammalt trick för att smörja t ex insprutningen på SAAB EMS. Skadar inte. Man kan även dra i någon deciliter diesel och köra 50 mil och byta sedan igen.

Tvåtaktsolja i motorn är inte att rekomendera, du menar väll i bränslet på gammla saabar?

Ja för hlvt, tur att du såg det. Haha.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
osterback
25 december 2012 · 218 Inlägg

caromania skrev:

osterback skrev:

caromania skrev:
Men... Byt olja om den är kolsvart? Och ja, byt filtret också, det kostar 50spänn.

Att hälla i tvåtaktsolja är ett gammalt trick för att smörja t ex insprutningen på SAAB EMS. Skadar inte. Man kan även dra i någon deciliter diesel och köra 50 mil och byta sedan igen.

Tvåtaktsolja i motorn är inte att rekomendera, du menar väll i bränslet på gammla saabar?

Ja för hlvt, tur att du såg det. Haha.

Haha  blev lite fundersam där!

-
Nybergrobin
25 december 2012 · 2 382 Inlägg

osterback skrev:

Andreas1645 skrev:

Pendulum skrev:
Relativt vanligt på dessa bilarna. Hade samma på min och det försvann efter service och byte av gummina (kommer inte ihåg vad de heter) som sitter under tryckarna så blev motorn knäpprtyst. Tickandet har dock sakta smugit sig tillbaka nu så är väl dags för en olja och filterservice här snart igen.

Ja, jag tänkte de samma smile byte av oljefilter/olja eftersom den är kål svart...
Sen har jag hört att man kan lägga i lite 2 taksolja i bensinen som smörjer smile Stämmer det?

Vad gör tvåtaktolja i bensinen för nytta när du har ventiltick!
Nej den gör ingen nytta alls!
Bränslet har inget med ventiltickande att göra!
Tickandet kommer sig av slitage mellan nock på kam och ventilbricka och där har du ingen bensin!

Jag måste säga att du verkar vara en riktigt irriterande jävla besserwisser.  I tidigare inlägg stod det tex att du kunde hälla i 2t olja för att smörja insprutningen på gamla saab och inte för ventil ticket..

osterback
25 december 2012 · 218 Inlägg

Nybergrobin skrev:

osterback skrev:

Andreas1645 skrev:

Ja, jag tänkte de samma smile byte av oljefilter/olja eftersom den är kål svart...
Sen har jag hört att man kan lägga i lite 2 taksolja i bensinen som smörjer smile Stämmer det?

Vad gör tvåtaktolja i bensinen för nytta när du har ventiltick!
Nej den gör ingen nytta alls!
Bränslet har inget med ventiltickande att göra!
Tickandet kommer sig av slitage mellan nock på kam och ventilbricka och där har du ingen bensin!

Jag måste säga att du verkar vara en riktigt irriterande jävla besserwisser.  I tidigare inlägg stod det tex att du kunde hälla i 2t olja för att smörja insprutningen på gamla saab och inte för ventil ticket..

Tyck vad du vill!

Jag är inte ett dugg irriterad på någon.
Skriver bara fakta, om du stör dig ska du inte störa dig på mig! Trevlig Jul på dig åxå!

-
Andreas1645
25 december 2012 · 398 Inlägg

osterback skrev:

Nybergrobin skrev:

osterback skrev:

Vad gör tvåtaktolja i bensinen för nytta när du har ventiltick!
Nej den gör ingen nytta alls!
Bränslet har inget med ventiltickande att göra!
Tickandet kommer sig av slitage mellan nock på kam och ventilbricka och där har du ingen bensin!

Jag måste säga att du verkar vara en riktigt irriterande jävla besserwisser.  I tidigare inlägg stod det tex att du kunde hälla i 2t olja för att smörja insprutningen på gamla saab och inte för ventil ticket..

Tyck vad du vill!

Jag är inte ett dugg irriterad på någon.
Skriver bara fakta, om du stör dig ska du inte störa dig på mig! Trevlig Jul på dig åxå!

Tack för svaren smile är det svårt o justera ventil saken som du sa? Eller byta ventiler?smile kanske inte är värt det eftersom det inte är mkt de tickar

Volvo V70n "Golden II" (2006)
osterback
25 december 2012 · 218 Inlägg

Andreas1645 skrev:

osterback skrev:

Nybergrobin skrev:
Jag måste säga att du verkar vara en riktigt irriterande jävla besserwisser.  I tidigare inlägg stod det tex att du kunde hälla i 2t olja för att smörja insprutningen på gamla saab och inte för ventil ticket..

Tyck vad du vill!

Jag är inte ett dugg irriterad på någon.
Skriver bara fakta, om du stör dig ska du inte störa dig på mig! Trevlig Jul på dig åxå!

Tack för svaren smile är det svårt o justera ventil saken som du sa? Eller byta ventiler?smile kanske inte är värt det eftersom det inte är mkt de tickar

Har haft mången slitvarg (volvo 140/240/740/940 mm) och lite tickande från några av dem åxå som jag ej brytt mig om! Inget farligt!

Man justerar ventilerna med brickor på dem där, kostar ca 1500-2000:- på Volvo!
Finns att köpa brickor på bildilsbutiker men man bör vara kunnig på det hela!
Man mäter spelet och byter ut slitbrickan och ersätter en högre beroende på om du har ett glapp(Tickande).
Och vise versa!

Du har bara ett litet tickljud, Kör som det är!!

Ang olja skall du inte slå en del eller helsyntetisk olja om dem tidigare bytt med mineral.
Då löses gamla oljerester upp och oljekanalerna till kammen i toppen sätter igen!

När jag servar äldre volvo slår jag i 15w40 mineral.

10w40 är en delsyntetisk olja!

Senast redigerat av osterback (25 december 2012)

-
Andreas1645
25 december 2012 · 398 Inlägg

osterback skrev:

Andreas1645 skrev:

osterback skrev:

Tyck vad du vill!

Jag är inte ett dugg irriterad på någon.
Skriver bara fakta, om du stör dig ska du inte störa dig på mig! Trevlig Jul på dig åxå!

Tack för svaren smile är det svårt o justera ventil saken som du sa? Eller byta ventiler?smile kanske inte är värt det eftersom det inte är mkt de tickar

Har haft mången slitvarg (volvo 140/240/740/940 mm) och lite tickande från några av dem åxå som jag ej brytt mig om! Inget farligt!

Man justerar ventilerna med brickor på dem där, kostar ca 1500-2000:- på Volvo!
Finns att köpa brickor på bildilsbutiker men man bör vara kunnig på det hela!
Man mäter spelet och byter ut slitbrickan och ersätter en högre beroende på om du har ett glapp(Tickande).
Och vise versa!

Du har bara ett litet tickljud, Kör som det är!!

Ang olja skall du inte slå en del eller helsyntetisk olja om dem tidigare bytt med mineral.
Då löses gamla oljerester upp och oljekanalerna till kammen i toppen sätter igen!

När jag servar äldre volvo slår jag i 15w40 mineral.

10w40 är en delsyntetisk olja!

Okej ska kolla, tack så mycket för svaren smile kör som vanligt då. Man kan inte typ könna på oljan eller något liknande om det är mineral eller del/halv syntetisk? kanske lite dum fråga

Volvo V70n "Golden II" (2006)
caromania Forummoderator
25 december 2012 · 9 296 Inlägg

osterback skrev:

Nybergrobin skrev:

osterback skrev:

Vad gör tvåtaktolja i bensinen för nytta när du har ventiltick!
Nej den gör ingen nytta alls!
Bränslet har inget med ventiltickande att göra!
Tickandet kommer sig av slitage mellan nock på kam och ventilbricka och där har du ingen bensin!

Jag måste säga att du verkar vara en riktigt irriterande jävla besserwisser.  I tidigare inlägg stod det tex att du kunde hälla i 2t olja för att smörja insprutningen på gamla saab och inte för ventil ticket..

Tyck vad du vill!

Jag är inte ett dugg irriterad på någon.
Skriver bara fakta, om du stör dig ska du inte störa dig på mig! Trevlig Jul på dig åxå!

Ni får ju inte bli osams över min tankevurpa. Tänkte inte och såg bara tvåtaktaolja i bensinen och där kan det göra nytta men självklart inte i oljan. Däremot lite diesel i oljan, det är fint framförallt om man har hydraliska lyftare.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
osterback
25 december 2012 · 218 Inlägg

caromania skrev:

osterback skrev:

Nybergrobin skrev:

Jag måste säga att du verkar vara en riktigt irriterande jävla besserwisser.  I tidigare inlägg stod det tex att du kunde hälla i 2t olja för att smörja insprutningen på gamla saab och inte för ventil ticket..

Tyck vad du vill!

Jag är inte ett dugg irriterad på någon.
Skriver bara fakta, om du stör dig ska du inte störa dig på mig! Trevlig Jul på dig åxå!

Ni får ju inte bli osams över min tankevurpa. Tänkte inte och såg bara tvåtaktaolja i bensinen och där kan det göra nytta men självklart inte i oljan. Däremot lite diesel i oljan, det är fint framförallt om man har hydraliska lyftare.

Inget illa ment från mig, sen om andra stör sig på mina ilägg så är det upp till dem!
Sen kan alla skriva/tänka fel ibland!!

-
osterback
25 december 2012 · 218 Inlägg

Andreas1645 skrev:

osterback skrev:

Andreas1645 skrev:

Tack för svaren smile är det svårt o justera ventil saken som du sa? Eller byta ventiler?smile kanske inte är värt det eftersom det inte är mkt de tickar

Har haft mången slitvarg (volvo 140/240/740/940 mm) och lite tickande från några av dem åxå som jag ej brytt mig om! Inget farligt!

Man justerar ventilerna med brickor på dem där, kostar ca 1500-2000:- på Volvo!
Finns att köpa brickor på bildilsbutiker men man bör vara kunnig på det hela!
Man mäter spelet och byter ut slitbrickan och ersätter en högre beroende på om du har ett glapp(Tickande).
Och vise versa!

Du har bara ett litet tickljud, Kör som det är!!

Ang olja skall du inte slå en del eller helsyntetisk olja om dem tidigare bytt med mineral.
Då löses gamla oljerester upp och oljekanalerna till kammen i toppen sätter igen!

När jag servar äldre volvo slår jag i 15w40 mineral.

10w40 är en delsyntetisk olja!

Okej ska kolla, tack så mycket för svaren smile kör som vanligt då. Man kan inte typ könna på oljan eller något liknande om det är mineral eller del/halv syntetisk? kanske lite dum fråga

Nej det är svårt att känna!

-
Xuri One Man Clan
25 december 2012 · 4 287 Inlägg

Andreas1645 skrev:
Hejsan, ja som rubriken säger. Det är ytterst litet tickande från ventilerna och jag undrar är det något att oroa sig för? Jag ska byta olja/oljefilter nu till veckan när jul helgen är över. Ska jag köpa en tjockare olja? Oljan som är i nu är rätt svart men har bra med olja i i alla fall. Tacksam för svar och tips! ja allt! smile

Ofta tror folk att när de tickar är de deras ventilspel som är defekt men många gånger är de sprickor i grenröret som låter.  du ä säker på att så inte är fallet ?

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Xuri One Man Clan
25 december 2012 · 4 287 Inlägg

osterback skrev:
Varför slå i tjockare olja när det inte är hydrauliska lyftare i en sådan motor!
Undrar hur ni tänker nu?

Justera ventilspelet och tickandet är borta, annars ingen fara med lite tick pga ventilspel!
Snarare värre att dem ligger på och kan orsaka brända ventiler, sprickor i ventilsäte mm.

Sedan bör man nogrant ta reda på vad som slagits i tidigare, har man kört delsyntet eller mineralolja?

tjockare olja smörjer å tar upp belastningar bättre än en tunn olja.
Motorn blir tystare med tjockare olja så enkelt är de.

Du kunde fått hört mittt gamla rödblock som gick på 10-60 olja så kunde du fått höra på en tyst motor.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Xuri One Man Clan
25 december 2012 · 4 287 Inlägg

osterback skrev:
10w60    lägre startsiffra bättre smöjning vid låg temp   högre slutsiffra hur temptålig alltså mkt bra smörjning vid höga temperaturer.

Siffrorna står för oljans densitet vid olika temperaturer.

Jo de vet jag mycke väl, nått mer du ville ha sagt med de eller ?

de är ren myt enligt dig att tjockare olja inte ger tystare gång ?

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Xuri One Man Clan
25 december 2012 · 4 287 Inlägg

osterback skrev:

Xuri skrev:

osterback skrev:
10w60    lägre startsiffra bättre smöjning vid låg temp   högre slutsiffra hur temptålig alltså mkt bra smörjning vid höga temperaturer.

Siffrorna står för oljans densitet vid olika temperaturer.

Jo de vet jag mycke väl, nått mer du ville ha sagt med de eller ?

de är ren myt enligt dig att tjockare olja inte ger tystare gång ?

Nej du har rätt ang tystare med tjock olja, det säger sig självt.
men man löser ju inte ventilspelet med oljan!

Du verkar vara expert så kör på!

De gör inget som helst om ventilspelet skulle vara 0.5 på en rödblockare...
även med rätt inställt ventilspel men slitna gummin på skaften så kan de föra lite oväsen...
med tjockare olja så blir de tystare...

"ljudämpar"gummit på ventilskaftet försvinner med åren å då kan lite ventiltick uppstå, även att spelet är de rätta...
lite tjockare olja brukar ta upp en del av detta....

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Andreas1645
26 december 2012 · 398 Inlägg

Xuri skrev:

osterback skrev:

Xuri skrev:

Jo de vet jag mycke väl, nått mer du ville ha sagt med de eller ?

de är ren myt enligt dig att tjockare olja inte ger tystare gång ?

Nej du har rätt ang tystare med tjock olja, det säger sig självt.
men man löser ju inte ventilspelet med oljan!

Du verkar vara expert så kör på!

De gör inget som helst om ventilspelet skulle vara 0.5 på en rödblockare...
även med rätt inställt ventilspel men slitna gummin på skaften så kan de föra lite oväsen...
med tjockare olja så blir de tystare...

"ljudämpar"gummit på ventilskaftet försvinner med åren å då kan lite ventiltick uppstå, även att spelet är de rätta...
lite tjockare olja brukar ta upp en del av detta....

Tack så jätte mycket för svaren:) ska kolla på tjockare motor olja då. Så inget att oroa sig över med lite tickande? Är hundra på att det kommer från ventilerna

Volvo V70n "Golden II" (2006)
Knugcab
26 december 2012 · 5 111 Inlägg

Har du provat byta dämpgummin? Ofta de som gör att rödblock med OHC börjar ticka.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
dawwe ...has left the building...
26 december 2012 · 4 474 Inlägg

Xuri skrev:
tjockare olja smörjer å tar upp belastningar bättre än en tunn olja.

Mja...Det är ju inte oljans VI som avgör om den smörjer bra eller dåligt...Däremot kan man säga att oljor med tex VI 10W60 är ofta "top-of-the-line" oljor, därav att de "smörjer bra". MEN en olja med VI 0W40 kan ha minst lika stark oljefilm! Det är inte bara grundoljan som avgör hur stark oljefilmen är, additiven spelar en avgörande roll. "Tjocka" oljor som 10W60 brukar man använda i lite mer "sportiga" motorer, tex M. När det kommer till oljor är det minst lika viktigt med ett bra flöde som "högt tryck". Oljan har fler uppgifter än att smörja, tex forsla bort värme,"kapsla in partiklar" o "rengöra", fast egentligen är det additiven som gör vissa av dessa "uppgifter". Jag har kört med både 10W60 o 5W40 i mina ena M-motor, märker ingen direkt skillnad, mer än att oljetempen är någon grad HÖGRE med 10W60...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Andreas1645
26 december 2012 · 398 Inlägg

dawwe skrev:

Xuri skrev:
tjockare olja smörjer å tar upp belastningar bättre än en tunn olja.

Mja...Det är ju inte oljans VI som avgör om den smörjer bra eller dåligt...Däremot kan man säga att oljor med tex VI 10W60 är ofta "top-of-the-line" oljor, därav att de "smörjer bra". MEN en olja med VI 0W40 kan ha minst lika stark oljefilm! Det är inte bara grundoljan som avgör hur stark oljefilmen är, additiven spelar en avgörande roll. "Tjocka" oljor som 10W60 brukar man använda i lite mer "sportiga" motorer, tex M. När det kommer till oljor är det minst lika viktigt med ett bra flöde som "högt tryck". Oljan har fler uppgifter än att smörja, tex forsla bort värme,"kapsla in partiklar" o "rengöra", fast egentligen är det additiven som gör vissa av dessa "uppgifter". Jag har kört med både 10W60 o 5W40 i mina ena M-motor, märker ingen direkt skillnad, mer än att oljetempen är någon grad HÖGRE med 10W60...

Fick bytt motoroljan/filtret nu. Bilen går renare och låter bättre i motorn smile tack för alla svar och tips smile

Volvo V70n "Golden II" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang