DRL-ljus vad är meningen med släckta bakljus?

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
26 december 2012 · 1 899 Inlägg

Rquired skrev:
Som några redan nämnt innebär en godkänd DRL (Oavsett om bakljuset är tänt eller släckt i DRL-läge) också en sensor som tänder halvljuset när det naturliga ljuset underskrider ett visst värde, och det värdet är satt med en rejäl marginal så bilen skall tända halvljuset så fort det skymmer lite och det finns inte en chans att det hinner bli mörkt eller trafikfarligt.

Om man som förare medvetet eller av misstag tar sig förbi den funktionen är det knappast bilens fel, jag har också noterat ett flertal förare som kör näst intill mörklagt mitt i natten men det var så även innan DRL kom till. Man kan stänga av ljuset helt eller växla ner till parkeringsljus även på de flesta äldre bilar.

Men man tycker dessa förare bör ha en viss självbevarelsedrift oavsett om de ändrat ljuset medvetet eller av misstag, vad saknas om man inte begriper att det krävs ordentligt ljus kvällstid eller om man inte märker att halvljuset är av?

Man kanske är en så fantastiskt bra förare att det är lugnt? Man rättar ändå bara upp de misstag alla andra kan göra.

Har aldrig förstått mej på vad det är som är så snyggt med att åka runt med lampor släckta, eller för den delen med vissa tända som enligt lag ska vara släckta...

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Muttley
26 december 2012 ·

De verkar inte vara många som förstår sig på de nya med DRL.   Är bakljusen släckt när de är skymning och "halvmörkt" så kör föraren garanterat INTE på AUTO.  Min tänder så fort de är moln på himlen.  Nu vintertid betyder de att jag nästintill har bakljus dygnet runt. 
När de är ljust så hoppar jag att alla människor ser bilen bakifrån annars får ni åka till er optiker illa kvickt.

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
26 december 2012 · 1 899 Inlägg

tkd_rille skrev:
De verkar inte vara många som förstår sig på de nya med DRL.   Är bakljusen släckt när de är skymning och "halvmörkt" så kör föraren garanterat INTE på AUTO.  Min tänder så fort de är moln på himlen.  Nu vintertid betyder de att jag nästintill har bakljus dygnet runt. 
När de är ljust så hoppar jag att alla människor ser bilen bakifrån annars får ni åka till er optiker illa kvickt.

Oavsett om det ska ske med automatik eller ej så är det föraren som framför fordonet som har ansvaret. Är man så jävla ignorant att man inte ser till att man syns i trafiken så ska lappen väck illa kvickt.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
MammDiin
26 december 2012 · 2 019 Inlägg

Lösningen på problemet vore DRL bak på bilen också...
Med andra ord en rad med röda LED som lyser samtidigt som DRL ljusen framtill vore inte helt fel.

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
26 december 2012 · 1 899 Inlägg

MammDiin skrev:
Lösningen på problemet vore DRL bak på bilen också...
Med andra ord en rad med röda LED som lyser samtidigt som DRL ljusen framtill vore inte helt fel.

LED i här i norr är inte helt lyckat. Bygger det tillräckligt mycket snö på bakdelen så smälter inte snön bort. LED är effektivare än glödlampor och avger mycket mindre spillenergi i form av värme.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Mack Forum- och sitemoderator
26 december 2012 · 26 150 Inlägg

MammDiin skrev:
Lösningen på problemet vore DRL bak på bilen också...
Med andra ord en rad med röda LED som lyser samtidigt som DRL ljusen framtill vore inte helt fel.

Smart, hehe!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
MammDiin
26 december 2012 · 2 019 Inlägg

PHrnfeldt skrev:

MammDiin skrev:
Lösningen på problemet vore DRL bak på bilen också...
Med andra ord en rad med röda LED som lyser samtidigt som DRL ljusen framtill vore inte helt fel.

LED i här i norr är inte helt lyckat. Bygger det tillräckligt mycket snö på bakdelen så smälter inte snön bort. LED är effektivare än glödlampor och avger mycket mindre spillenergi i form av värme.

Ja det där är ett stort problem med LED...
Även bilar med glödlampor kan vara helt helt utan ljus när det är mycket snö på vägen. Men dimljuset brukar orka smälta snön som dras upp baktill på bilen när man kör.

Muttley
26 december 2012 ·

PHrnfeldt skrev:

tkd_rille skrev:
De verkar inte vara många som förstår sig på de nya med DRL.   Är bakljusen släckt när de är skymning och "halvmörkt" så kör föraren garanterat INTE på AUTO.  Min tänder så fort de är moln på himlen.  Nu vintertid betyder de att jag nästintill har bakljus dygnet runt. 
När de är ljust så hoppar jag att alla människor ser bilen bakifrån annars får ni åka till er optiker illa kvickt.

Oavsett om det ska ske med automatik eller ej så är det föraren som framför fordonet som har ansvaret. Är man så jävla ignorant att man inte ser till att man syns i trafiken så ska lappen väck illa kvickt.

De har ju varit föraransvar så länge jag minns iallafall. Vare sig man äger bilen eller ej ska man se till att allt funkar.

Johan85 Avstängd
26 december 2012 · 1 418 Inlägg

det blir faktisk ganska många watt som dras av att ha lyset på.
som en v70 där har du 4 lampor bak som tar 5 watt styck det är 20watt sen nummerplåtsbelysning 10watt = 30watt sen instrumentbelysning på iaf 30watt det är 60watt oj glömde parkingsljusen fram 10 till:P 70watt då ungefär och en generator har ju inte mer än 60 - 70% verkningsgrad så det blir lite som tas från motorn smile

Mack Forum- och sitemoderator
26 december 2012 · 26 150 Inlägg

Johan85 skrev:
det blir faktisk ganska många watt som dras av att ha lyset på.
som en v70 där har du 4 lampor bak som tar 5 watt styck det är 20watt sen nummerplåtsbelysning 10watt = 30watt sen instrumentbelysning på iaf 30watt det är 60watt oj glömde parkingsljusen fram 10 till:P 70watt då ungefär och en generator har ju inte mer än 60 - 70% verkningsgrad så det blir lite som tas från motorn smile

En generator, som exempelvis den i min V70 - är monterad från fabrik och är också designad för att orka med de lampor som lyser under körning.

Tror jag därför hellre prioriterar att bli sedd i trafiken genom att ha lamporna tända, än som vissa andra som antingen "vill spara lite mer ören", eller "vara lite extra snygga genom att ha en del lampor släckta"..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Muttley
26 december 2012 ·

Mack skrev:

Johan85 skrev:
det blir faktisk ganska många watt som dras av att ha lyset på.
som en v70 där har du 4 lampor bak som tar 5 watt styck det är 20watt sen nummerplåtsbelysning 10watt = 30watt sen instrumentbelysning på iaf 30watt det är 60watt oj glömde parkingsljusen fram 10 till:P 70watt då ungefär och en generator har ju inte mer än 60 - 70% verkningsgrad så det blir lite som tas från motorn smile

En generator, som exempelvis den i min V70 - är monterad från fabrik och är också designad för att orka med de lampor som lyser under körning.

Tror jag därför hellre prioriterar att bli sedd i trafiken genom att ha lamporna tända, än som vissa andra som antingen "vill spara lite mer ören", eller "vara lite extra snygga genom att ha en del lampor släckta"..

Men man syns i trafiken om man gör som man ska.  För man blir inte osynlig dagtid.  Och de tänds långt innan de blir för mörkt.   Handhavandefel är de annars.

De är lite som nollorna som ska ha dimljus på dygnet runt. Handhavandeproblem eller hur man ska uttrycka sig smile

Johan85 Avstängd
26 december 2012 · 1 418 Inlägg

Mack skrev:

Johan85 skrev:
det blir faktisk ganska många watt som dras av att ha lyset på.
som en v70 där har du 4 lampor bak som tar 5 watt styck det är 20watt sen nummerplåtsbelysning 10watt = 30watt sen instrumentbelysning på iaf 30watt det är 60watt oj glömde parkingsljusen fram 10 till:P 70watt då ungefär och en generator har ju inte mer än 60 - 70% verkningsgrad så det blir lite som tas från motorn smile

En generator, som exempelvis den i min V70 - är monterad från fabrik och är också designad för att orka med de lampor som lyser under körning.

Tror jag därför hellre prioriterar att bli sedd i trafiken genom att ha lamporna tända, än som vissa andra som antingen "vill spara lite mer ören", eller "vara lite extra snygga genom att ha en del lampor släckta"..

dom lagar kommer från EU som exempelvis tyskland där halvljus inte får användas på dagen..

och även om bilen är utvecklad att ha 1000watt med små lampor på så kommer den ta mindre om allt är släckt:)

Johan85 Avstängd
26 december 2012 · 1 418 Inlägg

tkd_rille skrev:

Mack skrev:

Johan85 skrev:
det blir faktisk ganska många watt som dras av att ha lyset på.
som en v70 där har du 4 lampor bak som tar 5 watt styck det är 20watt sen nummerplåtsbelysning 10watt = 30watt sen instrumentbelysning på iaf 30watt det är 60watt oj glömde parkingsljusen fram 10 till:P 70watt då ungefär och en generator har ju inte mer än 60 - 70% verkningsgrad så det blir lite som tas från motorn smile

En generator, som exempelvis den i min V70 - är monterad från fabrik och är också designad för att orka med de lampor som lyser under körning.

Tror jag därför hellre prioriterar att bli sedd i trafiken genom att ha lamporna tända, än som vissa andra som antingen "vill spara lite mer ören", eller "vara lite extra snygga genom att ha en del lampor släckta"..

Men man syns i trafiken om man gör som man ska.  För man blir inte osynlig dagtid.  Och de tänds långt innan de blir för mörkt.   Handhavandefel är de annars.

De är lite som nollorna som ska ha dimljus på dygnet runt. Handhavandeproblem eller hur man ska uttrycka sig smile

ja kommer ha mina dimljus på dygnet runt istället för halvljus när ja xenon konverterat dom smile

Mack Forum- och sitemoderator
26 december 2012 · 26 150 Inlägg

Johan85 skrev:

Mack skrev:

Johan85 skrev:
det blir faktisk ganska många watt som dras av att ha lyset på.
som en v70 där har du 4 lampor bak som tar 5 watt styck det är 20watt sen nummerplåtsbelysning 10watt = 30watt sen instrumentbelysning på iaf 30watt det är 60watt oj glömde parkingsljusen fram 10 till:P 70watt då ungefär och en generator har ju inte mer än 60 - 70% verkningsgrad så det blir lite som tas från motorn smile

En generator, som exempelvis den i min V70 - är monterad från fabrik och är också designad för att orka med de lampor som lyser under körning.

Tror jag därför hellre prioriterar att bli sedd i trafiken genom att ha lamporna tända, än som vissa andra som antingen "vill spara lite mer ören", eller "vara lite extra snygga genom att ha en del lampor släckta"..

dom lagar kommer från EU som exempelvis tyskland där halvljus inte får användas på dagen..

och även om bilen är utvecklad att ha 1000watt med små lampor på så kommer den ta mindre om allt är släckt:)

Som svar hänvisar jag fortfarande till mitt tidigare inlägg, och lägger till att en regel MOT halvljus på dagen känns jävligt korkat..men det är min högst personliga åsikt..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo_Mannen Volvoskadad
26 december 2012 · 6 017 Inlägg

Många bakåtsträvare här.
Jag kan inte komma på att jag upplevt något problem med DRL-bilar. Skulle gärna haft de på Mercedesen, känns så jäkla slöseri med att ha massa lampor igång till ingen nytta på dagen. Dessutom går det ju att köra halvljus och allt annat ljus som vanligt på DRL-bilar om man nu vill de.

Jonas
Kristian_L
26 december 2012 · 1 893 Inlägg

Mack skrev:

Johan85 skrev:
det blir faktisk ganska många watt som dras av att ha lyset på.
som en v70 där har du 4 lampor bak som tar 5 watt styck det är 20watt sen nummerplåtsbelysning 10watt = 30watt sen instrumentbelysning på iaf 30watt det är 60watt oj glömde parkingsljusen fram 10 till:P 70watt då ungefär och en generator har ju inte mer än 60 - 70% verkningsgrad så det blir lite som tas från motorn smile

En generator, som exempelvis den i min V70 - är monterad från fabrik och är också designad för att orka med de lampor som lyser under körning.

Tror jag därför hellre prioriterar att bli sedd i trafiken genom att ha lamporna tända, än som vissa andra som antingen "vill spara lite mer ören", eller "vara lite extra snygga genom att ha en del lampor släckta"..

Jag hör dig!
Problemet är att någon grön jävul inte fattar vårt resonemang.
Varje watt är 0,00136 hästkraft. Som går åt hela tiden, det blir några liter soppa på ett helt lands bilpark.
Sedan att det dör 50 pers/år, spelar ingen roll. Vi räddar ju världen!

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Volvo_Mannen Volvoskadad
26 december 2012 · 6 017 Inlägg

Johan85 skrev:
dom lagar kommer från EU som exempelvis tyskland där halvljus inte får användas på dagen..

och även om bilen är utvecklad att ha 1000watt med små lampor på så kommer den ta mindre om allt är släckt:)

Det stämmer ej. Du får köra med halvljus på dagen i Tyskland numera, men inget man måste.

Jonas
Johan85 Avstängd
26 december 2012 · 1 418 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:

Johan85 skrev:
dom lagar kommer från EU som exempelvis tyskland där halvljus inte får användas på dagen..

och även om bilen är utvecklad att ha 1000watt med små lampor på så kommer den ta mindre om allt är släckt:)

Det stämmer ej. Du får köra med halvljus på dagen i Tyskland numera, men inget man måste.

då va ja dåligt uppdaterad men ja vet att det va så förut smile

granadadr
26 december 2012 · 7 290 Inlägg

jag har de problem härromdagen i skymning å snörök,, en Fordjävel som bara hade drl på,, tur han låg i en annan fil annars hade nog arslet rykt sad
lite offtopic,, men HATAR alla som tror deras diodslingor lyser som drl,, meo de syns faaan mer med orginal parkeringsljus, de tror säkert de är jättetuffa,, å kör gärna med bara dem på på kvällar,, sad

Johan85 Avstängd
26 december 2012 · 1 418 Inlägg

granadadr skrev:
jag har de problem härromdagen i skymning å snörök,, en Fordjävel som bara hade drl på,, tur han låg i en annan fil annars hade nog arslet rykt sad
lite offtopic,, men HATAR alla som tror deras diodslingor lyser som drl,, meo de syns faaan mer med orginal parkeringsljus, de tror säkert de är jättetuffa,, å kör gärna med bara dem på på kvällar,, sad

om ja inte misstolkat lagen så får drl endast användas mitt på dagen i bra sikt gäller även släckta bakljus annars ska ju halvljuset på som vanligt men det förstod nog inte han i forden tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang