som sagt... nu är alltså en bas och slutsteg beställt! prylarna kommer ifrån Pioneer och är i samma RS serie (reference serie) som resterande ljuddelar...
Jag tror att det är helt okej prylar, och om du nu bara kan se till att installera det bra (installationen är MYCKET viktigare än prylarna) så kan det bli bra.
mvh Jonas
Bullo skrev: som sagt... nu är alltså en bas och slutsteg beställt! prylarna kommer ifrån Pioneer och är i samma RS serie (reference serie) som resterande ljuddelar...
Vad tror ni?
Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
vet att en rund form är det bästa för lådbyggen, men väldigt svårt att bygga så därför skiter jag nog i det.
MDF 25mm ska jag bygga lådan i men vet inte hur jag ska fästa den, antingen gjuta glasfiber runt om eller bygga i ännu mer MDF... skitsvårt att förklara, kanske ska lägga upp lite skisser?
(bilderna är klickbara) Här är själva bagageutrymmet
här är de basplattor i MDF som allt ska sitta i
Här är baslådan fäst i den lodräta platttan och en skiva som är fäst mellan bottenplattan och själva baslådan.
i denna lösnignen har jag fastat av MDFSkivor för att passa hålrummen.
och här har jag spännt tyg och gjutit i glasfiber
baslådan i profil
frågan är alltså, glasfiber eller MDF? eller är min lösning åt h*lvete dålig? säg vad du tycker!
kan man enbart gjuta i glasfiber? har hört att det inte blir lika bra ljud om man gör det. att MDF är bättre, är det så?
har tittat lite på dina skisser, jag kanske är lite trög men jag förstår inte tiktigt hur du ska göra, o varför krångla till det så mycket, gör en låda som är exat efter va basen har för värden. o sen kan det ju va att det kommer inte alls funka i don bil . då är det ju bara att bygga om , det är inte lätt att bygga proffs ljud ,
bmwpuff skrev: har tittat lite på dina skisser, jag kanske är lite trög men jag förstår inte tiktigt hur du ska göra, o varför krångla till det så mycket, gör en låda som är exat efter va basen har för värden. o sen kan det ju va att det kommer inte alls funka i don bil . då är det ju bara att bygga om , det är inte lätt att bygga proffs ljud ,
första tanken var att jag inte ville ha en låda som ligger i bagaget. utan jag ville ha det lite snyggare gjort, och inte med glasfibervarianten som man lackar så att det ser ut som ett showbygge. huvudtanken är alltså att bygga en baslåda som jag sen bygger runt om för att det ska se snyggare ut. alltså en snygg, permanent lösning. inte en låda som ligger och skramlar där bak.
bmwpuff skrev: har tittat lite på dina skisser, jag kanske är lite trög men jag förstår inte tiktigt hur du ska göra, o varför krångla till det så mycket, gör en låda som är exat efter va basen har för värden. o sen kan det ju va att det kommer inte alls funka i don bil . då är det ju bara att bygga om , det är inte lätt att bygga proffs ljud ,
första tanken var att jag inte ville ha en låda som ligger i bagaget. utan jag ville ha det lite snyggare gjort, och inte med glasfibervarianten som man lackar så att det ser ut som ett showbygge. huvudtanken är alltså att bygga en baslåda som jag sen bygger runt om för att det ska se snyggare ut. alltså en snygg, permanent lösning. inte en låda som ligger och skramlar där bak.
Lådan är det minst viktiga...
Det är framsystemets montering som kommer avgöra om du kommer impa på nån överhuvudtaget.
Du kan ju räkna med att lägga ut lika mycket i installationskostnad (om du räknar timpenning på 300) som du lagt på grejerna, och det är exklusive material..
mvh Jonas
Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
bmwpuff skrev: har tittat lite på dina skisser, jag kanske är lite trög men jag förstår inte tiktigt hur du ska göra, o varför krångla till det så mycket, gör en låda som är exat efter va basen har för värden. o sen kan det ju va att det kommer inte alls funka i don bil . då är det ju bara att bygga om , det är inte lätt att bygga proffs ljud ,
första tanken var att jag inte ville ha en låda som ligger i bagaget. utan jag ville ha det lite snyggare gjort, och inte med glasfibervarianten som man lackar så att det ser ut som ett showbygge. huvudtanken är alltså att bygga en baslåda som jag sen bygger runt om för att det ska se snyggare ut. alltså en snygg, permanent lösning. inte en låda som ligger och skramlar där bak.
Lådan är det minst viktiga...
Det är framsystemets montering som kommer avgöra om du kommer impa på nån överhuvudtaget.
Du kan ju räkna med att lägga ut lika mycket i installationskostnad (om du räknar timpenning på 300) som du lagt på grejerna, och det är exklusive material..
mvh Jonas
jag installerar allt själv... så proffesionell är jag inte att jag låter andra göra jobbet
första tanken var att jag inte ville ha en låda som ligger i bagaget. utan jag ville ha det lite snyggare gjort, och inte med glasfibervarianten som man lackar så att det ser ut som ett showbygge. huvudtanken är alltså att bygga en baslåda som jag sen bygger runt om för att det ska se snyggare ut. alltså en snygg, permanent lösning. inte en låda som ligger och skramlar där bak.
Lådan är det minst viktiga...
Det är framsystemets montering som kommer avgöra om du kommer impa på nån överhuvudtaget.
Du kan ju räkna med att lägga ut lika mycket i installationskostnad (om du räknar timpenning på 300) som du lagt på grejerna, och det är exklusive material..
mvh Jonas
jag installerar allt själv... så proffesionell är jag inte att jag låter andra göra jobbet
Okej, räkna med iallafall en 2-300 timmar för att få allt att lira som det skall. Bara inlyssning av elementplacering tar iallafall 100 timmar...om du nu skall ha det så bra som det går.
Om du väljer att "bara" dunka in det i dörrarna och diskanterna godtyckligt på brädan typ (alltså inte nedlagt tid på inlyssning) så finns det stor chans att det finns killar med anläggning för 7-8 tusen som kan slå ditt ljud..
mvh Jonas
Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
har funderingar på hur jag ska koppla in basen och slutsteget. som ni kanske vet så har högtalaren dubbla talspolar och vet exakt hur jag ska koppla för att få 2, 4 respektive 8 ohm (talspolarna är på 4ohm styck) vilket är att föredra? ju lägre resistans desto högre effekt, men samtidigt så belastar man slutsteget mer. dessutom är jag inte ute efter effekt (effekt finns det så det räcker och blir över) utan välljud!
Bullo skrev: har funderingar på hur jag ska koppla in basen och slutsteget. som ni kanske vet så har högtalaren dubbla talspolar och vet exakt hur jag ska koppla för att få 2, 4 respektive 8 ohm (talspolarna är på 4ohm styck) vilket är att föredra? ju lägre resistans desto högre effekt, men samtidigt så belastar man slutsteget mer. dessutom är jag inte ute efter effekt (effekt finns det så det räcker och blir över) utan välljud!
hur ska jag då koppla?
MVH Andreas
Om du inte behöver mer kräm så kan du lika gärna köra på 4 ohm .. Det finns ingen anledning att tänja på gränserna om det inte är absolut nödvändigt.
Martin
I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.' Min sida på www.fotosidan.se
Bullo skrev: har funderingar på hur jag ska koppla in basen och slutsteget. som ni kanske vet så har högtalaren dubbla talspolar och vet exakt hur jag ska koppla för att få 2, 4 respektive 8 ohm (talspolarna är på 4ohm styck) vilket är att föredra? ju lägre resistans desto högre effekt, men samtidigt så belastar man slutsteget mer. dessutom är jag inte ute efter effekt (effekt finns det så det räcker och blir över) utan välljud!
hur ska jag då koppla?
MVH Andreas
Om du inte behöver mer kräm så kan du lika gärna köra på 4 ohm .. Det finns ingen anledning att tänja på gränserna om det inte är absolut nödvändigt.
Martin
men då kan jag ju bara använda en talspole, blir inte kvaliten sämmre då?