Provkörde två stycken Soul senast jag var ute efter en ny bil och blev inte imponerad, den känns som en kvarleva från 80-talet med en modern (och fräck, för att vara ärlig) kaross ovanpå. Jag tyckte den var trång, billigt byggd, hade låg komfort och lite knepigt uppträdande på vägen.
Fördelar: Bra sikt och den är smidig att köra samt parkera, men sedan tar det nog slut?
Provkör till exempel en Skoda Yeti och jämför hur mycket bil, utrustning, komfort och utrymmen du får för ungefär samma pengar. Jag tror även en Yeti kommer ha ett starkt andrahandsvärde eftersom modellen blivit väldigt populär, men är tveksam till hur många som kan tänka sig en begagnad Soul?
Men tillbaka till Soul, jag hör till dem som föredrar bensinmotorer men i det här fallet tror jag en diesel gör ett mycket bättre jobb. En typisk diesel i form av en knattrande ljudkuliss, rå gångkultur och ett lite snävt område där motorn drar. Men den är stark och sätter bra fart på lilla Soul, dieselmotorer är något KIA/Hyundai är duktiga på.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.