Min 240is resa fram tills idag från blå till orange

Ja detta projekt är ju redan det första steget en fräch körbar bil klart men finns ju planer men vi får se när man får råd med dom också. Igentliga syftet är att visa vad som är gjort och att jag ska kunna fortsätta lägga upp bilder om jag gör något mer med bilen.
  • 40 Följare
  • 29 310 Visningar
  • Projektet avslutat 3 februari 2016
Djo
14 juni 2013 · 10 157 Inlägg

werd skrev:

Toddemannen skrev:
Du svamlar om billack hit och industrilack dit , hade du skrivit det från början hade man ju hängt med, men du smetade ju bara på och nu blir du arg. Förklara isåfall om du inte tror att jag vet vad det är, för jag trodde du använde dig utav vanlig billack som behöver klarlack när basen är lagd.

Inlägg #52 så får du svar, din fråga citerad av Djo själv wink

Djo: Minns du hur man tar bort gummilisterna runt fram och bakrutan på bästa sätt? Jag vet att man ska mickla dän kromlisten och sen "bara" dra bort gummit som e inklämt, eller har jag fel?

Och om jag inte ser fel så hade du zinkspray på vissa ställen på karossen. Testade hagmans zinkspray efter konstens alla regler men jag upplever den som "dammig" och att gärna smetar av sig. Zink har ju den förmågan men jag tycker ändå de känns lite mysko...
Ska lacka en skärm nu snart men jag använder CA primer över zinksprayen tror jag.

Och visst ska du dra på klarlack(om nu det inte är alldeles för mkt apelsinlack, då kanske det syns tydligare?) när du får råd! Blir sånt härligt djup i det. smile

Tyvär har jag en 1992 ans 244 vilket gör att dina rutlister är mycket krångligare att ta bort än mina fram på min tex så är den bara nerstucken i ett spår runt rutan. bak är ju dock rutan fastsatt med gammla metoden list alltså ej limad och ganska enkelt att ta bort.

Jag och far gjorde det en står på insidan och fliplar över listen från plåtkanten samtidigt som en från utsidan håller ut rutan lite lätt alltså kör in en skruvmejsel från utsidan rakt in i bilen typ ta det försiktigt så går det bra. big_smile

Använde zinkspray borde vara Hagmans då det är köpt på Mekonomen jag dammade på den tunt 2-3 gånger typ sen behöver den ju torka en stund. vist lite damig är den kanske men inte mycket och hade inga av problemen du beskriver och jag använde den som vanlig sprayfärg dock skakade jag burken väldigt noga innan.

Toddemannen skrev:

werd skrev:

Toddemannen skrev:
Du svamlar om billack hit och industrilack dit , hade du skrivit det från början hade man ju hängt med, men du smetade ju bara på och nu blir du arg. Förklara isåfall om du inte tror att jag vet vad det är, för jag trodde du använde dig utav vanlig billack som behöver klarlack när basen är lagd.

Inlägg #52 så får du svar, din fråga citerad av Djo själv wink

Djo: Minns du hur man tar bort gummilisterna runt fram och bakrutan på bästa sätt? Jag vet att man ska mickla dän kromlisten och sen "bara" dra bort gummit som e inklämt, eller har jag fel?

Och om jag inte ser fel så hade du zinkspray på vissa ställen på karossen. Testade hagmans zinkspray efter konstens alla regler men jag upplever den som "dammig" och att gärna smetar av sig. Zink har ju den förmågan men jag tycker ändå de känns lite mysko...
Ska lacka en skärm nu snart men jag använder CA primer över zinksprayen tror jag.

Och visst ska du dra på klarlack(om nu det inte är alldeles för mkt apelsinlack, då kanske det syns tydligare?) när du får råd! Blir sånt härligt djup i det. smile

"Ja det är en metalic dock ingen billack som kräver klarlack utan en industrifärg finns klarlack även till denna men ej provat hur det blir så just nu är den inte klarlackad. "

Jag får det där till att det är ingen billack som kräver en klarlack efter bas osv. Men skit i nu , det är ju ett missförstånd utav mig , förövrigt så är det ju ett jäkla arbete som lagts ned big_smile

Okej jaja tur att det nu är överstökat.

Tackar så mycket. big_smile Monterade 940 turbo elfläkt igår till kylaren vart riktigt bra. big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
JFfoto
19 juli 2013 ·

Får ju följa här med. smile Ser trevligt ut!

Djo
19 juli 2013 · 10 157 Inlägg

Kalltkaffe skrev:
Får ju följa här med. smile Ser trevligt ut!

Jadu händer kanske inte så mycket med denna nuförtiden men kanske kommer ske endel till vintern.

Tackar så mycket trevligt att du blir prenumerant. smile

Har ju ett pv projekt nu som är prio 1 smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
JFfoto
19 juli 2013 ·

Djo skrev:

Kalltkaffe skrev:
Får ju följa här med. smile Ser trevligt ut!

Jadu händer kanske inte så mycket med denna nuförtiden men kanske kommer ske endel till vintern.

Tackar så mycket trevligt att du blir prenumerant. smile

Har ju ett pv projekt nu som är prio 1 smile

Jaha okej smile Märker när det börja komma lite inlägg i alla fall smile Får kolla och posta ett inlägg i pv projektet med smile

Djo
19 juli 2013 · 10 157 Inlägg

Kalltkaffe skrev:

Djo skrev:

Kalltkaffe skrev:
Får ju följa här med. smile Ser trevligt ut!

Jadu händer kanske inte så mycket med denna nuförtiden men kanske kommer ske endel till vintern.

Tackar så mycket trevligt att du blir prenumerant. smile

Har ju ett pv projekt nu som är prio 1 smile

Jaha okej smile Märker när det börja komma lite inlägg i alla fall smile Får kolla och posta ett inlägg i pv projektet med smile

jomenvist ja gör gärna det smile

Blir ju lite ficks med extraljus och sådant som är tänkt till vintern som nog kommer kunna hamna endel bilder här då big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
christAfer Wärmland
19 juli 2013 · 943 Inlägg

Grymt jobbat smile

Ööööööööööööh.....
Djo
20 juli 2013 · 10 157 Inlägg

christAfer skrev:
Grymt jobbat smile

Tackar så himlans mycket big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Toddemannen
24 juli 2013 · 664 Inlägg

kom på en sak, hur sitter färgen där du har grundat med sprayburks färg? smile

Djo
25 juli 2013 · 10 157 Inlägg

Toddemannen skrev:
kom på en sak, hur sitter färgen där du har grundat med sprayburks färg? smile

Ja exakt som på resten av bilen vad jag märkt brukar inte vara några problem smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Toddemannen
25 juli 2013 · 664 Inlägg

Djo skrev:

Toddemannen skrev:
kom på en sak, hur sitter färgen där du har grundat med sprayburks färg? smile

Ja exakt som på resten av bilen vad jag märkt brukar inte vara några problem smile

okej härligt , för jag snålade och har inte testat att lacka på sprayburks grund förut, dock märkte jag nu att de inte tål silikonborttagare... löste upp zinkgrunden sad så måste lacka om...

Djo
25 juli 2013 · 10 157 Inlägg

Toddemannen skrev:

Djo skrev:

Toddemannen skrev:
kom på en sak, hur sitter färgen där du har grundat med sprayburks färg? smile

Ja exakt som på resten av bilen vad jag märkt brukar inte vara några problem smile

okej härligt , för jag snålade och har inte testat att lacka på sprayburks grund förut, dock märkte jag nu att de inte tål silikonborttagare... löste upp zinkgrunden sad så måste lacka om...

Nej zinkgrunden gillar ej starka rengöringsmedel dock funkade det att lacka över den för mig iallafall. smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Toddemannen
25 juli 2013 · 664 Inlägg

Djo skrev:

Toddemannen skrev:

Djo skrev:

Ja exakt som på resten av bilen vad jag märkt brukar inte vara några problem smile

okej härligt , för jag snålade och har inte testat att lacka på sprayburks grund förut, dock märkte jag nu att de inte tål silikonborttagare... löste upp zinkgrunden sad så måste lacka om...

Nej zinkgrunden gillar ej starka rengöringsmedel dock funkade det att lacka över den för mig iallafall. smile

Märkte det tongue gick dock bra på de våtslipade ytorna men annars så blev det gägga , får hoppas det håller.
Ja jo, håller verkar det ju göra om man bara lägger färg. smile

Djo
25 juli 2013 · 10 157 Inlägg

Toddemannen skrev:

Djo skrev:

Toddemannen skrev:

okej härligt , för jag snålade och har inte testat att lacka på sprayburks grund förut, dock märkte jag nu att de inte tål silikonborttagare... löste upp zinkgrunden sad så måste lacka om...

Nej zinkgrunden gillar ej starka rengöringsmedel dock funkade det att lacka över den för mig iallafall. smile

Märkte det tongue gick dock bra på de våtslipade ytorna men annars så blev det gägga , får hoppas det håller.
Ja jo, håller verkar det ju göra om man bara lägger färg. smile

Ska bli lacka med färgbruk med isånnafall måste du ha klarlack annars kommer färgen rinna vid första tvätt med avfettning.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Toddemannen
25 juli 2013 · 664 Inlägg

Djo skrev:

Toddemannen skrev:

Djo skrev:

Nej zinkgrunden gillar ej starka rengöringsmedel dock funkade det att lacka över den för mig iallafall. smile

Märkte det tongue gick dock bra på de våtslipade ytorna men annars så blev det gägga , får hoppas det håller.
Ja jo, håller verkar det ju göra om man bara lägger färg. smile

Ska bli lacka med färgbruk med isånnafall måste du ha klarlack annars kommer färgen rinna vid första tvätt med avfettning.

Vad menar du nu? ;O

Djo
25 juli 2013 · 10 157 Inlägg

Toddemannen skrev:

Djo skrev:

Toddemannen skrev:

Märkte det tongue gick dock bra på de våtslipade ytorna men annars så blev det gägga , får hoppas det håller.
Ja jo, håller verkar det ju göra om man bara lägger färg. smile

Ska bli lacka med färgbruk med isånnafall måste du ha klarlack annars kommer färgen rinna vid första tvätt med avfettning.

Vad menar du nu? ;O

Eller vänta skulle du lacka om hela bilen med riktig 2k färg ?

Fick för mig du skulle bättrings lacka bara först.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Toddemannen
25 juli 2013 · 664 Inlägg

Djo skrev:

Toddemannen skrev:

Djo skrev:

Ska bli lacka med färgbruk med isånnafall måste du ha klarlack annars kommer färgen rinna vid första tvätt med avfettning.

Vad menar du nu? ;O

Eller vänta skulle du lacka om hela bilen med riktig 2k färg ?

Fick för mig du skulle bättrings lacka bara först.

aha , nej nej kör ju med riktig 2K solid smile Bara det att jag inte haft något annat att grunda med än 1k zinkgrund än så länge, måste köpa riktig grundfärg, 500kr kostade ju Mipa´s grundpaket 4L totalt.

Djo
26 juli 2013 · 10 157 Inlägg

Toddemannen skrev:

Djo skrev:

Toddemannen skrev:

Vad menar du nu? ;O

Eller vänta skulle du lacka om hela bilen med riktig 2k färg ?

Fick för mig du skulle bättrings lacka bara först.

aha , nej nej kör ju med riktig 2K solid smile Bara det att jag inte haft något annat att grunda med än 1k zinkgrund än så länge, måste köpa riktig grundfärg, 500kr kostade ju Mipa´s grundpaket 4L totalt.

Jaja då hänger jag med smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Carpimp
28 juli 2013 · 61 Inlägg

Ett grymt jobb du har lagt ner på bilen. Jag har donat med bilar i en bunt år nu, men det är kul att se att yngre generationer har sånt driv och lägger ner tid och energi. Skitroligt att se. :-)

Angående färgen så är Temadur 90 ifrån finska Tikkurila en grymt bra färg. Det är en tvåkomponent polyuretanfärg som är till stor del uppbyggd som en vanlig billack. Den är tålig, hållfast och riktigt bra.

Jag såg ju bilen igår, och visst, lite apelsinskal. Men jag är helt klart imponerad över att det var din första hellack. Tummen upp för projektet!

Toyota Corolla "RallyRollan" (1999)
Ford Mustang GT "Foxen" (1988)
Djo
28 juli 2013 · 10 157 Inlägg

Carpimp skrev:
Ett grymt jobb du har lagt ner på bilen. Jag har donat med bilar i en bunt år nu, men det är kul att se att yngre generationer har sånt driv och lägger ner tid och energi. Skitroligt att se. :-)

Angående färgen så är Temadur 90 ifrån finska Tikkurila en grymt bra färg. Det är en tvåkomponent polyuretanfärg som är till stor del uppbyggd som en vanlig billack. Den är tålig, hållfast och riktigt bra.

Jag såg ju bilen igår, och visst, lite apelsinskal. Men jag är helt klart imponerad över att det var din första hellack. Tummen upp för projektet!

Tackar så mycket big_smile

Jo vet om det smile

Jo kolla gärna in pv tråden med vetja där har jag och göra haha smile

Okej visste temadur var bra men att den var så bra visste jag inte roligt att man fick reda på det smile

Jo är endel apelsinskall skulle kunna få det bätre om jag gör om det nu skulle jag tro. Men den som inte provar lär sig inget heller. smile

Och roligt du Gillar vad man gjort alltid roligt höra sådant av lite äldre personer som hållit på ett tag värt mycket med beröm och uppskattning. big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
breesladd SKÅNING
12 juni 2014 · 1 215 Inlägg

herre jävlar vilket jobb du lagt ner på en gammal 2 tröska, dock väldigt kul att se, hoppas jag orkar med att göra nästan lika mycke på min

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang