Hur identifierar man ett Audi 5 Cyl. motorblock

Forge
30 december 2012 · 17 Inlägg

Hej,.
behöver hjälp att identifiera ett audi 5cyl. motorblock jag har liggandes, de enda nummer jag har på blocket är;

034103021M
93 (25B)

Antar att det är antingen AAN eller 3b eller nå sånt
tittar man på vevstakarna ser det ut som 3b'ns

Tack / Frank

Senast redigerat av Forge (30 december 2012)

//Fraede
MVPerformance
30 december 2012 · 755 Inlägg

Forge skrev:
Hej,.
behöver hjälp att identifiera ett audi 5cyl. motorblock jag har liggandes, de enda nummer jag har på blocket är;

034103021M
93 (25B)

Antar att det är antingen AAN eller 3b eller nå sånt
tittar man på vevstakarna ser det ut som 3b'ns

Tack / Frank

om du bara har blocket så kolla hur många cylinder "hål"
annars kolla hur många spridare/stift?

If you want to win, You mustn't loose.
Volvo 945 Turbo "TEAM ABBOORREEE" (1994)
Nybergrobin
30 december 2012 · 2 377 Inlägg

MSpader skrev:

Forge skrev:
Hej,.
behöver hjälp att identifiera ett audi 5cyl. motorblock jag har liggandes, de enda nummer jag har på blocket är;

034103021M
93 (25B)

Antar att det är antingen AAN eller 3b eller nå sånt
tittar man på vevstakarna ser det ut som 3b'ns

Tack / Frank

om du bara har blocket så kolla hur många cylinder "hål"
annars kolla hur många spridare/stift?

Tror ts vill veta mer än antal cylindrar smile

MVPerformance
30 december 2012 · 755 Inlägg

Nybergrobin skrev:

MSpader skrev:

Forge skrev:
Hej,.
behöver hjälp att identifiera ett audi 5cyl. motorblock jag har liggandes, de enda nummer jag har på blocket är;

034103021M
93 (25B)

Antar att det är antingen AAN eller 3b eller nå sånt
tittar man på vevstakarna ser det ut som 3b'ns

Tack / Frank

om du bara har blocket så kolla hur många cylinder "hål"
annars kolla hur många spridare/stift?

Tror ts vill veta mer än antal cylindrar smile

oj jag tror jag borde läst vad du skrev en gång till.... så dum man kan vara nu på kvälls kvisten

googla på motor numret eller googla på bilen som motorn satt i, då får du upp motornamn och därav kan du hitta mer information

If you want to win, You mustn't loose.
Volvo 945 Turbo "TEAM ABBOORREEE" (1994)
it_mutt Avstängd
30 december 2012 · 10 388 Inlägg

Forge skrev:
Hej,.
behöver hjälp att identifiera ett audi 5cyl. motorblock jag har liggandes, de enda nummer jag har på blocket är;

034103021M
93 (25B)

Antar att det är antingen AAN eller 3b eller nå sånt
tittar man på vevstakarna ser det ut som 3b'ns

Tack / Frank

Precis framför 034103021M bör motorkoden stå instansad, ELLER på en liten klack i vänster bakkant av blocket

Men, troligen en AAN

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Forge
30 december 2012 · 17 Inlägg

^^ har sökt på nummren på google och då får man upp alla möjliga, allt från AAR - ABY
så det gav tyvärr inget, hittade en till märkning på blocket som det bara står (EB)

men ingen motorkod "tex AAN eller liknande"

bilen det kommer ifrån var en kompis, som han hade för ett bra tag sen, men han visste inte heller, satt en rs2 växellåda på den med,. så därav jag är osäker.. samt märkning ovanpå kolvarna är annat än på en annan AAN motor han hade också

//Fraede
it_mutt Avstängd
30 december 2012 · 10 388 Inlägg

Forge skrev:
^^ har sökt på nummren på google och då får man upp alla möjliga, allt från AAR - ABY
så det gav tyvärr inget, hittade en till märkning på blocket som det bara står (EB)

men ingen motorkod "tex AAN eller liknande"

bilen det kommer ifrån var en kompis, som han hade för ett bra tag sen, men han visste inte heller, satt en rs2 växellåda på den med,. så därav jag är osäker.. samt märkning ovanpå kolvarna är annat än på en annan AAN motor han hade också

Som sagt, var botten kommer ifrån är svårt att säga, då flera motorer använder samma block

Fast, utgår man från infon om RS2-lådan, så är tänken nära en ADU-motor. Inget annat med lite siffror på? tongue

Senast redigerat av it_mutt (30 december 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Forge
30 december 2012 · 17 Inlägg

Okej, tack för hjälpen^

antar att det är en 3b, då märkning på kolvar är annat än AAN och vevstakarna ser ut som dem ifrån 3b,.
men trodde det skulle vara lite mer specifikt märkning på just blocket vad det kommer ifrån,.

tror det satt i en s2 kombi

vet inte vad det skulle va för ngt^

//Fraede
it_mutt Avstängd
30 december 2012 · 10 388 Inlägg

Forge skrev:
Okej, tack för hjälpen^

antar att det är en 3b, då märkning på kolvar är annat än AAN och vevstakarna ser ut som dem ifrån 3b,.
men trodde det skulle vara lite mer specifikt märkning på just blocket vad det kommer ifrån,.

tror det satt i en s2 kombi

vet inte vad det skulle va för ngt^

Hmm, ja, fast den hade dom väl bara fram till 92? (eller var det 93?)

Tänkte mest på "93"-märkningen

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
RGH
30 december 2012 · 134 Inlägg

Kan det vara samma med motorblock som med fälgar tro? Köpte en fälg med rätt vw nummer men det var fel bultmönster, alltså gjöts numren in först sen anpassade man fälgarna till vaje modell? En tanke, kanske långsökt men..

BMW 318iS "T" (1990)
Forge
30 december 2012 · 17 Inlägg

stämmer bra 3B 88-92, ABY 92-95, AAN 91-94 ??? S6an då som är från 95 upp till 97 den har ju AAN.. <hämtat från wikipedia,. ADU 94-95

//Fraede
it_mutt Avstängd
30 december 2012 · 10 388 Inlägg

M-Levin skrev:
Kan det vara samma med motorblock som med fälgar tro? Köpte en fälg med rätt vw nummer men det var fel bultmönster, alltså gjöts numren in först sen anpassade man fälgarna till vaje modell? En tanke, kanske långsökt men..

Bara av ren nyfikenhet; vilken fälg?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
RGH
30 december 2012 · 134 Inlägg

Det här var för flera år sen på jobbet, en 5 ekrad 16" audifälg, mer kommer jag inte ihåg, tror vi slängde fälgen till och med:) Om jag inte missminner mig så var det från en audi vi skulle montera på en passat och bara byta centrumkåpa. Gick inte smile

Senast redigerat av M-Levin (30 december 2012)

BMW 318iS "T" (1990)
it_mutt Avstängd
30 december 2012 · 10 388 Inlägg

M-Levin skrev:
Det här var för flera år sen på jobbet, en 5 ekrad 16" audifälg, mer kommer jag inte ihåg, tror vi slängde fälgen till och med:) Om jag inte missminner mig så var det från en audi vi skulle montera på en passat och bara byta centrumkåpa. Gick inte smile

Inte otänkbart, passat hade ju tidigt 5*100 och audi 5*112 ex.vis. Men det låter ju lite förvirrande med "rätt nummer" men fel iaf

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
RGH
30 december 2012 · 134 Inlägg

it_mutt skrev:

M-Levin skrev:
Det här var för flera år sen på jobbet, en 5 ekrad 16" audifälg, mer kommer jag inte ihåg, tror vi slängde fälgen till och med:) Om jag inte missminner mig så var det från en audi vi skulle montera på en passat och bara byta centrumkåpa. Gick inte smile

Inte otänkbart, passat hade ju tidigt 5*100 och audi 5*112 ex.vis. Men det låter ju lite förvirrande med "rätt nummer" men fel iaf

Ja det tyckte vi också, men det var väl "läropengar" antar jag. Kanske fungerat bättre om man åtminstonde hade hållt sig till samma bilmärke. Smällar man får ta:)

BMW 318iS "T" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang