Tack för alla glada tillrop

!
Jo, nu känner jag att har jag många bollar i luften - men är en man "garage-råtta", så är man

Tyvärr har samtliga VW-firmor jag velat handla på haft helgstängt, så jag har inte hunnit reparerar ännu - endast
sanerat och
funderat/planerat 
MEN - för att inte tråden ska självdö innan den knappt ens startat så kommer här:
Del 2 – Bakgrund:FAKTA VOLKSWAGEN 1/11 – 1955(
OBS! Besserwisservarning på detta inlägg i sin helhet 
)
Detta med årsmodeller på gamla VW är ett kärt gammalt trätoämne. Vi nördar inom VW-världen såväl i Sverige har enats om följande: Fram till mitten av 1955 är det
tillverkningsår (t.o.m. tillverkningsmånad) som gäller för identifiering istället för specifik årsmodell.
Varför

?
Jo, Volkswagen införde förändringar
löpande under produktionen så att de producerade bilarna skiljer sig i både stort och smått från månad till månad eller ibland från vecka till vecka. Men från och med den
4 augusti 1955 övergick VW till att ta ett samlat grepp och inför många förändringar på en och samma gång, för att sedan dess fortsätta göra på detta viset efter den tyska industrisemestern i augusti varje år – d.v.s. bilar tillverkade mellan 4/8 1955 och 12 månader framåt är
årsmodell 1956, och så kom följaktligen årsmodell 1957 i augusti 1956 o.s.v. Hänger ni med?
Det som kommit att komplicera det hela är att länsstyrelserna och sedermera vägverket/transportstyrelsen inte hängde med i svängarna utan under i stort sett hela 50-talet fortsatta låta datum för nyregistrering i Sverige vara lika med årsmodell. Men det kan orsaka mycket elände för den 56:a ägare som beställer delar till en 55:a bara för att:
det står i papperna att det visst är en 55:a (fast den då rätteligen är en 56:a). För att själv ta reda på när just
din ”55:a” är tillverkad kan du använda länken
Tillverkningsnummer 1955 och utläsa ditt chassinummer. # 1-0 929 746 är första chassinumret för årsmodell 1956

. (
Bilar med lägre chassinr kallas i VW-kretsar ”Öörli Oval” [Early Oval] ner till våren 1953 då den ovala bakrutan kom att ersätta den tvådelade splitrutan.)
”Bah” – säger du kanske då, det kan väl knappast vara någon skillnad? Inte? Studera då länken
Lista över förändringar 
Jag har saxat lite från länken vad som ändrades i augusti 1955:
![http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/475857.jpg]()
Ny utformning på bottenplattan under baksätet. (Vänster halva är augusti -55 och nyare. Höger halva är juli -55 och äldre).
![http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/838441.jpg]()
Även stolskenorna ändrades och är inte kompatibla med de äldre. (Bilden visar juli 1955 och äldre)
![http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/412312.jpg]()
Ny utformning av värmekanalernas utblås vid fötterna. (Bilden visar juli 55 och äldre)
![http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/595542.jpg]()
Större bakljus. (Bilden visar juli 55 och äldre, s.k. hjärt-ljus)
![http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/967075.jpg]()
Dubbla avgaspipor. (Bilden visar juli 55 och äldre med lågt monterade hjärt-ljus, enkel avgaspipa och
utan utskurna hål för röret bakom kofångaren)
![http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/967072.jpg]()
Bensintanken ändras och flyttas. Röret blir 60 mm. (Bilden visar juli 55 och äldre, med stort påfyllningsrör)
![http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/967077.jpg]()
![http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/967076.jpg]()
Framstolarna blir 3 cm bredare och ryggstöden blir justerbara i tre lägen. (Bilderna visar inredning juli 55 och äldre). Vad som skiljer är ratt, klädsel, stolar, värmeutblås, växelspak, pressning på dörrar och dörrlåsmekanism (notera gummistyrningarna på dörrgaveln).
![http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1002785.jpg]()
Ny ratt. (Bilden visar juli 55 och äldre, s.k. ”Bat-Wing”)
![http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/544805.jpg]()
Mindre soltak med endast två vikningar och runda hörn i framkant. (Bilden visar ett 3-vecks soltak med fyra rakskurna hörn från juli 1955 och äldre)
![http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/871004.jpg]()
Nya yttre dörrhandtag med ett utvändigt längsgående "veck" på mitten. (Tidigare släta på utsidan)
Några övriga förändringar utan separat bildillustration:
· Batteriet 66 Ah.
· Nya dörrar och klädsel. (Tidigare helt i tyg, se ovan)
· Ny böjd växelspak. (Tidigare rak spak, se ovan)
· Värmeratten flyttas framåt till bredvid växelspaken. (Satt tidigare bakom handbromsspaken mitt ovanpå ramtunneln)
· Handbromskabeln sitter nu direkt i handtaget.
· Kurvhandtagen på B-stolparna får plasthöljen. (Tidigare helt i tyg)
OKEJ – därmed är dagens lektion slut

!
För den som efter denna långa utläggning mot förmodan ännu törstar efter kunskap och vill fördjupa sig i ämnet kan jag varmt rekommendera länken:
On the subject of how screwy 55's are........ 