Original Patina VW 1955

Titta, där står en sån där ful rostig skithög till bil! Uppenbarligen varken anstränger sig ägaren, eller ens tycker om sitt fordon. Vilken meningslös skadegörelse av en fin gammal bilmodell. Sorgligt...
  • 98 Följare
  • 137 703 Visningar
  • Uppdaterades senast 19 februari 2013
-MATS- VWetgirig hobbymekare
31 december 2012 · 1 917 Inlägg

Tack för alla glada tillrop smile !

Jo, nu känner jag att har jag många bollar i luften - men är en man "garage-råtta", så är man roll

Tyvärr har samtliga VW-firmor jag velat handla på haft helgstängt, så jag har inte hunnit reparerar ännu - endast sanerat och funderat/planerat hmm

MEN - för att inte tråden ska självdö innan den knappt ens startat så kommer här:

Del 2 – Bakgrund:
FAKTA VOLKSWAGEN 1/11 – 1955
(OBS! Besserwisservarning på detta inlägg i sin helhet tongue )

Detta med årsmodeller på gamla VW är ett kärt gammalt trätoämne. Vi nördar inom VW-världen såväl i Sverige har enats om följande: Fram till mitten av 1955 är det tillverkningsår (t.o.m. tillverkningsmånad) som gäller för identifiering istället för specifik årsmodell.

Varför hmm ?

Jo, Volkswagen införde förändringar löpande under produktionen så att de producerade bilarna skiljer sig i både stort och smått från månad till månad eller ibland från vecka till vecka. Men från och med den 4 augusti 1955 övergick VW till att ta ett samlat grepp och inför många förändringar på en och samma gång, för att sedan dess fortsätta göra på detta viset efter den tyska industrisemestern i augusti varje år – d.v.s. bilar tillverkade mellan 4/8 1955 och 12 månader framåt är årsmodell 1956, och så kom följaktligen årsmodell 1957 i augusti 1956 o.s.v. Hänger ni med?

Det som kommit att komplicera det hela är att länsstyrelserna och sedermera vägverket/transportstyrelsen inte hängde med i svängarna utan under i stort sett hela 50-talet fortsatta låta datum för nyregistrering i Sverige vara lika med årsmodell. Men det kan orsaka mycket elände för den 56:a ägare som beställer delar till en 55:a bara för att: det står i papperna att det visst är en 55:a (fast den då rätteligen är en 56:a). För att själv ta reda på när just din ”55:a” är tillverkad kan du använda länken Tillverkningsnummer 1955 och utläsa ditt chassinummer. # 1-0 929 746 är första chassinumret för årsmodell 1956 smile . (Bilar med lägre chassinr kallas i VW-kretsar ”Öörli Oval” [Early Oval] ner till våren 1953 då den ovala bakrutan kom att ersätta den tvådelade splitrutan.)

”Bah” – säger du kanske då, det kan väl knappast vara någon skillnad? Inte? Studera då länken Lista över förändringar wink

Jag har saxat lite från länken vad som ändrades i augusti 1955:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/475857.jpg
Ny utformning på bottenplattan under baksätet. (Vänster halva är augusti -55 och nyare. Höger halva är juli -55 och äldre).

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/838441.jpg
Även stolskenorna ändrades och är inte kompatibla med de äldre. (Bilden visar juli 1955 och äldre)

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/412312.jpg
Ny utformning av värmekanalernas utblås vid fötterna. (Bilden visar juli 55 och äldre)

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/595542.jpg
Större bakljus. (Bilden visar juli 55 och äldre, s.k. hjärt-ljus)

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/967075.jpg
Dubbla avgaspipor. (Bilden visar juli 55 och äldre med lågt monterade hjärt-ljus, enkel avgaspipa och utan utskurna hål för röret bakom kofångaren)

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/967072.jpg
Bensintanken ändras och flyttas. Röret blir 60 mm. (Bilden visar juli 55 och äldre, med stort påfyllningsrör)

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/967077.jpg
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/967076.jpg
Framstolarna blir 3 cm bredare och ryggstöden blir justerbara i tre lägen. (Bilderna visar inredning juli 55 och äldre). Vad som skiljer är ratt, klädsel, stolar, värmeutblås, växelspak, pressning på dörrar och dörrlåsmekanism (notera gummistyrningarna på dörrgaveln).

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1002785.jpg
Ny ratt. (Bilden visar juli 55 och äldre, s.k. ”Bat-Wing”)

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/544805.jpg
Mindre soltak med endast två vikningar och runda hörn i framkant. (Bilden visar ett 3-vecks soltak med fyra rakskurna hörn från juli 1955 och äldre)

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/871004.jpg
Nya yttre dörrhandtag med ett utvändigt längsgående "veck" på mitten. (Tidigare släta på utsidan)

Några övriga förändringar utan separat bildillustration:
·  Batteriet 66 Ah.
·  Nya dörrar och klädsel. (Tidigare helt i tyg, se ovan)
·  Ny böjd växelspak. (Tidigare rak spak, se ovan)
·  Värmeratten flyttas framåt till bredvid växelspaken. (Satt tidigare bakom handbromsspaken mitt ovanpå ramtunneln)
·  Handbromskabeln sitter nu direkt i handtaget.
·  Kurvhandtagen på B-stolparna får plasthöljen. (Tidigare helt i tyg)

OKEJ – därmed är dagens lektion slut big_smile !

För den som efter denna långa utläggning mot förmodan ännu törstar efter kunskap och vill fördjupa sig i ämnet kan jag varmt rekommendera länken: On the subject of how screwy 55's are........ wink

Senast redigerat av -MATS- (31 december 2012)

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Brohmee
31 december 2012 · 370 Inlägg

då lärde man sig någe nytt idag då tongue

Kolla gärna in mit projekt, vw bubbla oval: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258193
Djo
31 december 2012 · 10 157 Inlägg

Jadu det var en rejäl lektion det där som man återgå och läsa så kanske man minns med smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Hellbergg
31 december 2012 · 138 Inlägg

Härligt!! big_smile

-MATS- VWetgirig hobbymekare
1 januari 2013 · 1 917 Inlägg

Hallå igen smile !

Jag har som sagt kollat runt lite på nya fräscha värmekanaler till bilen. Den lokala firman Dalhems har universalmodeller (passar "alla") tillverkade av Klokkerholm, men vars utformning och tunna plåttjocklek inte känns direkt lockande att sätta in när man ändå måste göra arbetet hmm .

Har även mailat företaget Klassic Fab som tillverkar de bästa (?) värmekanalerna på marknaden. De begärde 1900kr / st och sedan 500 kr frakt på detta yikes . När man sedan vet att deras leveranser kan ta låång tid (5-6 månader är inte ovanligt) så tänkte jag kolla med den svenska firman UpNorth i stället. De säljer värmekanaler från IGP som jag visserligen inte har någon personlig erfarenhet av, men av andra som använt dem har jag hört rätt positiva omdömen. Mer om detta lite längre fram, eftersom det nu är dags för:

Del 3 – Tävling:
Efter gårdagens duvning i hard-core VW-nördigt vetande är det så äntligen dags för examen big_smile !!

Examensprov:
Efter en enkel sökning har jag hittat följande 20 bilar liggandes idag uppe som VW 55:or på gorg – vilka ska bort efter som de egentligen är 56:or?

1.
https://www1.garaget.org/archive/10/9114/7543/thumb_3779-9281-5955.jpg
http://www.garaget.org/?car=7543

2.
https://www1.garaget.org/archive/29/28696/23590/thumb_23590-200884.jpg
http://www.garaget.org/?car=23590

3.
https://www1.garaget.org/archive/30/29718/24479/thumb_24479-208877.jpg
http://www.garaget.org/?car=24479

4.
https://www1.garaget.org/archive/7/6916/28059/thumb_28059-1198102.jpg
http://www.garaget.org/?car=28059

5.
https://www1.garaget.org/archive/55/54896/49856/thumb_49856-1753229.jpg
http://www.garaget.org/?car=49856

6.
https://www1.garaget.org/archive/16/15493/50503/thumb_50503-452519.jpg
http://www.garaget.org/?car=50503

7.
https://www1.garaget.org/archive/26/25723/108201/thumb_108201-1032090.jpg
http://www.garaget.org/?car=108201

8.
https://www1.garaget.org/archive/46/45834/112704/thumb_112704-1072869.jpg
http://www.garaget.org/?car=112704

9.
https://www1.garaget.org/archive/13/12158/113053/thumb_113053-1075514.jpg
http://www.garaget.org/?car=113053

10.
https://www1.garaget.org/archive/108/107085/128798/thumb_128798-1194320.jpg
http://www.garaget.org/?car=128798

11.
https://www1.garaget.org/archive/51/50110/140745/thumb_140745-1807262.jpg
http://www.garaget.org/?car=140745

12.
https://www1.garaget.org/archive/115/114961/145541/thumb_145541-1346373.jpg
http://www.garaget.org/?car=145541

13.
https://www1.garaget.org/archive/109/108325/151138/thumb_151138-1451003.jpg
http://www.garaget.org/?car=151138

14.
https://www1.garaget.org/archive/2/1038/156035/thumb_156035-1465508.jpg
http://www.garaget.org/?car=156035

15.
https://www1.garaget.org/archive/36/35726/157767/thumb_157767-1932455.jpg
http://www.garaget.org/?car=157767

16.
https://www1.garaget.org/archive/43/42615/201091/thumb_201091-1885464.jpg
http://www.garaget.org/?car=201091

17.
https://www1.garaget.org/archive/156/155726/234816/thumb_234816-2197476.jpg
http://www.garaget.org/?car=234816

18.
https://www1.garaget.org/archive/166/165977/259002/thumb_259002-2451174.jpg
http://www.garaget.org/?car=259002

19.
https://www1.garaget.org/archive/167/166367/260005/thumb_260005-2461453.jpg
http://www.garaget.org/?car=260005

20.
https://www1.garaget.org/archive/188/187208/314039/thumb_314039-2965942.jpg
http://www.garaget.org/?car=314039

Svar kan med fördel postas i tråden … frågor på detta? wink

Ni har på er tills i morgon kl. 22.30 till det berömda ’repet’ dras och jag enväldigt korar pristagare smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Sotar_n81 Svetsare/Smed/Skrotnisse
1 januari 2013 · 206 Inlägg

Och vad vinner man denna gång?

Pren lagd även här och ser verkligen fram emot att få följa ännu ett av dina projekt! smile

"Den kan vara bra att ha"
reeLay
2 januari 2013 · 443 Inlägg

Tänkte ge mig på ett försök men insåg att det blev för krångligt, det följer ju inget mönster? Vissa bilar har dubbla pipor med utskurna hål, men har en batwing ratt. Det säger väl emot varandra? Det är några bilar jag inte kan se några av de beskrivna detaljerna alls på. Krångligt är bara förnamnet...

magnuslindstrom
2 januari 2013 · 136 Inlägg

Hua... 10 bilar för mycket för att jag ska orka.. Men kul för de som har den tiden.. smile

___________________________________
It takes a lot of balls playing golf like I do!
TeoHM
2 januari 2013 · 116 Inlägg

1. 1955
2. 1956
3. 1956
4. 1955
5. 1955
6. 1956
7. 1956
8. vet ej=(
9. vet ej=(
10. 1956
11. 1956
12. 1956
13. 1955
14. 1955
15. 1955
16. 1955
17. 1955
18. 1956
19. 1955
20. vet ej=(

Så där ja, hoppas ja hade några rätt i alla fall=)

motorn bak är i min smak
Hellbergg
2 januari 2013 · 138 Inlägg

Jag drar en ren gissning på nummer.... 18!!!!!

-MATS- VWetgirig hobbymekare
2 januari 2013 · 1 917 Inlägg

Kom igen nu hmm !

Okej - 20 bilar var kanske 15 för många, men ännu har ni drygt en timma på er att svara tongue

Under tiden kommer en liten bilduppdatering - så håll tillgodo :

Ja, det har med värmekanaler är ju verkligen ett intressant ämne, eller hur wink

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1009318.jpg
Klokkerholm som hämtats hos Dalhems (jag bor ”nästan” granne med firman…). Rätt längd smile

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1009319.jpg
Kraftig knäck vid A-stolpen och varmluftsutblåset på fel ställe hmm

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1009320.jpg
Flera bockningar vid tröskeln, där ovalen är slät hmm hmm

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1009321.jpg
Ett flänsat rör där ovalens är runt hmm hmm hmm

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1009322.jpg
Avvikande profil i underkant (men det kan man ju faktiskt leva med, eftersom det ändå inte syns neutral )

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1009323.jpg
Ovalt hål med mått mellan 40 och 52 mm, jämfört med ovalens runda på exakt 50 mm sad

Näe – jag vill inte lägga ner jobb på att modifiera dessa, det måste finnas bättre ekonomiplåt därute, eller?

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Hakiki
2 januari 2013 · 510 Inlägg

Fan va trist! Har 2 st likadana liggandes i garaget.. tittade på dom i dag och tyckte dom såg lite konstiga ut! Vet inte alls hur dom kommer passa på min 66a .. det återstår att se!

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
fadret
2 januari 2013 · 1 125 Inlägg

Tror jag är långt ifrån alla rätt men chansar.Nr 1,2,4,5,10,14,19 och 20 vill jag ha till 55:or,resten 56:or.Har en dålig ursäkt att jag inget kan om VW.

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
Old_Nut Old & Slow
2 januari 2013 · 46 Inlägg

2 6 7 9 11 12 17 18 20   provar med dessa .

Genuin Oildripper. (O\I/O)
Volkswagen 1/11 Limousine "Old School" (1956)
Hellbergg
2 januari 2013 · 138 Inlägg

Och jag som trodde att man bara fick gissa på en yikes haha lol

Old_Nut skrev:
2 6 7 9 11 12 17 18 20   provar med dessa .

-MATS- VWetgirig hobbymekare
2 januari 2013 · 1 917 Inlägg

Okej - nu kommer sanningens minut cool

Del 4 – Sammanställning av tävlingssvar:
Jag förstår att ni har väntat – voilá: ett FACIT till gårdagens examensprov big_smile :

Resultatet blev 11 st äkta (55%), 6 st ”fejkade” (30%) och 3 st osäkra (15 %) … utförligare kommentarer följer nedan:

1.
Ännu en PÄRLA som gått på export sad … Prisvinnare på Bug Run och absolut en ÄKTA 55:a … Lämnade det löpande bandet någon gång under mars månad 1955 (chassinr 1-0 838 195).

2.
NÅGON?! Här går jag bet. Endast en enda bild och dåligt med info för övrigt. Jag menar att det är omöjligt att avgöra årsmodell … kan vara tillverkad när som helst mellan 1953 och 1957 hmm

3.
Ojoj – en riktig ”SLAMKRYPARE” hmm . Hmm – både bakljusen och ratten är nyare, men dörrarna är ju av den äldre modellen ?? En koll mot bilregistret meddelar att bilen är tillverkad under slutet av mars månad 1955 med chassinr 1-0 841 450. ÄKTA med andra ord wink

4.
Det blev ett snöpligt slut på denna bils liv sad En ÄKTA 55:a totalförstörd i en brand nere i Frankrike vårvintern 2009 … Chassinr var 1-0 871 534. Med andra ord tillverkad under maj månad 1955.

5.
KLOCKREN 55:a big_smile ! Vilken pärla! Alla detaljer verkar rätt och chassinr 1-0 839 266 bekräftar tillverkning under mars månad 1955 big_smile

6.
Okej – bilen har hjärt-ljus, men titta på inredningen! Ajabaja – knappast en 55:a. I bilregistret står den som en 57:a (!) och är verkligen tillverkad under maj månad 1957 enligt chassinumret som är 1-1 536 680 hmm

7.
NEJ, NEJ, NEJ … Chassinr 1-0 953 119 (slutet av augusti 1955) samt ratt, bakljus och form på dörrarna avslöjar bilen som en 56:a neutral

8.
Egentligen svårt att avgöra. Dåliga bilder … men man kan åtminstone se att bilen är försedd med hjärt-ljus där bak. TROLIG 55:a …

9.
Beach buggys i all ära – man kan fråga sig varför denna alls är postad som en 55:a ? Chassinr 2 387 846 avslöjar bilen som en 59:a, vilket även bekräftas av Transportstyrelsen roll

10.
TROTS att bilen faktiskt står som 56:a i bilregistret skvallrar dörrar, bakljus och inte minst bilens chassinr 1-0 919 052 att bilen visst är en 55:a och tillverkad under juli månad 1955 smile

11.
Ratt, dörrar och bakljus avslöjar den Hebmüller-kopia som en 56:a. Bilens höga chassinr 1-0 998 011 bekräftar att bilen är tillverkad under oktober 1955 och alltså INGEN årsmodell –55 yikes

12.
Ja … vad ska man säga … tok-trimmad verkar bilen i alla fall vara tongue Garanterat ingen originalbil, men man inte monterat andra bakljus än som satt på från början, så avslöjas bilen i vilket fall som helst som en 56:a neutral

13.
Chassinr 1-0 892 594 innebär tillverkning under de första dagarna i juni månad 1955 – därmed alltså ÄKTA VARA cool

14.
En kompis till mig äger denna bil som (givetvis) är en ÄKTA 55:a wink . Bilen är just nu under renovering och bär chassinr 1-0 857 470 vilket innebär att den lämnade fabriken under april 1955.

15.
WOW – jag nyper mig i armen: ännu en ÄKTA 55:a big_smile ! Bortsett från smådetaljer som felaktiga skärmar runt om (och därmed på tok för högt placerade bakljus verkar det mesta vara original. Tillverkad februari månad enligt chassinumret som är 1 0 819 647

16.
Häpp – ännu en ÄKTA årsmodell 55 smile Trots att även denna VW i likhet med förgående har felaktiga skärmar runt om så verkar den vara ett verkligt praktexemplar. Chassinr 1 0 836 227 säger oss att bilen är tillverkad någon gång under mars månad 1955.

17.
Trots dåliga bilder och oläsligt reg.nummer kan jag meddela att detta är en ÄKTA 55:a smile . En bild snett bakifrån med dörren på glänt avslöjar de karaktäristiska gummistyrningarna i över- och underkant.

18.
Ännu en 56:a. Det hjälps inte att ägaren maskat över reg.numret – bakljus och utformning av dörrarna avslöjar bilen som årsmodell 1956 wink.

19.
ÄKTA VARA! En av Sveriges absolut finaste 55:or och till på köpet med soltak big_smile . Chassinr 1-0 819 412 skvallrar om att bilen är tillverkad kanske samma dag (!) i februari 1955 som bil #15..

20.
Okej, detta är ingen originalbil – MEN definitivt heller ingen 55:a. Bilderna är få och visar egentligen inte så mycket… Fyrbultsfälgar säger att chassit är 1967 eller nyare. Storleken på vindrutan säger att karossen ursprungligen är 1958-1964 hmm .

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
2 januari 2013 · 1 917 Inlägg

Hakiki skrev:
Fan va trist! Har 2 st likadana liggandes i garaget.. tittade på dom i dag och tyckte dom såg lite konstiga ut! Vet inte alls hur dom kommer passa på min 66a .. det återstår att se!

De kommer sitta som en smäck på din 66:a, det kan jag nästan garantera wink ... men på 50-talarna?! Knappast hmm ...

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Hakiki
2 januari 2013 · 510 Inlägg

Tråkigt att dom ska skilja så mycket.. lär väl inte va så svårt för dom som tillverkar att göra en kanal som är identisk som dom gamla tycker man! Men jag tror du löser de på ett bra sätt smile

-MATS- skrev:

Hakiki skrev:
Fan va trist! Har 2 st likadana liggandes i garaget.. tittade på dom i dag och tyckte dom såg lite konstiga ut! Vet inte alls hur dom kommer passa på min 66a .. det återstår att se!

De kommer sitta som en smäck på din 66:a, det kan jag nästan garantera wink ... men på 50-talarna?! Knappast hmm ...

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
TeoHM
2 januari 2013 · 116 Inlägg

Men vem vann då?

motorn bak är i min smak
-MATS- VWetgirig hobbymekare
2 januari 2013 · 1 917 Inlägg

bubbla-65 skrev:
Men vem vann då?

Jag tänkte sammanställa resultaten i morgon ... om du har tålamod att vänta wink

Jag kan dock redan vid en rask kontroll se att jag har några verkligen VW-kunniga som följer tråden tongue

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang