2486
Sök

Saab 9-3SC 08 BioPower 2.0. Hur fungerar motorvärmaren?

5 Inlägg
31 december 2012
Trådstartare
Undrar hur motorvärmaren fungerar i min bil.
Har en Saab 9-3 SC 2008, biopower 2,0 och har precis flyttat till hus så jag har möjlighet till eluttag nu.
Testade igår för första gången, pluggade bara i sladden där framme och väntade. Efter ca 5timmar när jag skulle iväg så hade mätaren i bilen höjts med ett streck. Det var +5 grader ute.
Är det lönt att använda? och vad kostar det att ha värmaren igång 5timmar?

Of World
3 376 Inlägg
31 december 2012
lallemannen skrev:
Undrar hur motorvärmaren fungerar i min bil.
Har en Saab 9-3 SC 2008, biopower 2,0 och har precis flyttat till hus så jag har möjlighet till eluttag nu.
Testade igår för första gången, pluggade bara i sladden där framme och väntade. Efter ca 5timmar när jag skulle iväg så hade mätaren i bilen höjts med ett streck. Det var +5 grader ute.
Är det lönt att använda? och vad kostar det att ha värmaren igång 5timmar?

Den funkar väl bara i två timmar? så efter är det så är den "urfunktion" hursomhelst :p

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Handledare
1 481 Inlägg
31 december 2012
Klart det är lönt att använda. Du höjer tempen på motorn till ca +30 grader. Oljan är tunnare och har full smörjegenskap direkt. Motorn drar mindre med bränsle. Värmen i kupen kommer också mycket fortare. Motorvärmaren är väl en vanlig elektrisk blockvärmare? Då fungerar den så länge du har sladden inkopplad. Men du behöver inte ha den i längre än max 3 tim. Skaffa ett tidur och sätt i eluttaget.

5 Inlägg
31 december 2012
Trådstartare
ok, Jag tänkte att det var så att den är igång tills jag drar ut sladden, men den behöver inte vara i mer än 3timmar. Att ha på den längre är onödigt...
Tack för hjälpen.

Sök