3261
Sök

Ryckig och orklös Volvo 940 ltt

49 Inlägg
1 januari 2013
Trådstartare
#1
Har lite problem med min 940 kan berätta lite symptom den har

När man ligge på jämn gas så rycker den men så fort man gasar så försvinner det så jag tankade i en flaska med biltemas injektion cleaner. Körde 3min stängde av, sen när ja skulle åka från detta ställe va den helt orklös. Så fort den fick ladd ( räckte med 0,2) så börja den plöddra, kväva sig å kan även skjuta ibland.

Alla tändelar är bytande förutom spolen.
Har även bytt bränslefilter.
Tagit av kontakten till LMM och de blev skillnad
Tog även av spjällhusgivare men där blev de ingen skillnad kan de var denna som spökar? Tycker ju ändå att de ska bli skillnad när man tar kopplar ur en givare?


Tacksam för svar MVH// Jocke


460 Inlägg
2 januari 2013
#2
fyllebubben skrev:
Har lite problem med min 940 kan berätta lite symptom den har

När man ligge på jämn gas så rycker den men så fort man gasar så försvinner det så jag tankade i en flaska med biltemas injektion cleaner. Körde 3min stängde av, sen när ja skulle åka från detta ställe va den helt orklös. Så fort den fick ladd ( räckte med 0,2) så börja den plöddra, kväva sig å kan även skjuta ibland.

Alla tändelar är bytande förutom spolen.
Har även bytt bränslefilter.
Tagit av kontakten till LMM och de blev skillnad
Tog även av spjällhusgivare men där blev de ingen skillnad kan de var denna som spökar? Tycker ju ändå att de ska bli skillnad när man tar kopplar ur en givare?


Tacksam för svar MVH// Jocke

inget läckage mellan turbo och insug?

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

6 Inlägg
2 januari 2013
#3
går den segt upp i ladd?? gör den det kan de va en vaccum slang. hål i ic slang kan det med vara så kolla dom med.

755 Inlägg
2 januari 2013
#4
hade nästan samma problem med min FTT, misstände på tomgång och jämn gas, så fort man tröck till på gasen så gick han fint.

Det var ett tändstift som hade fått sig en liten smäll.
Så här såg stiften ut:
http://img7.imageshack.us/img7/57/tandstift.jpg
Jag böjde tillbaka han, så slutade han misstända.

If you want to win, You mustn't loose.

460 Inlägg
2 januari 2013
#5
MSpader skrev:
hade nästan samma problem med min FTT, misstände på tomgång och jämn gas, så fort man tröck till på gasen så gick han fint.

Det var ett tändstift som hade fått sig en liten smäll.
Så här såg stiften ut:
http://img7.imageshack.us/img7/57/tandstift.jpg
Jag böjde tillbaka han, så slutade han misstända.

oj! hur kan nåt sånt hända? :o

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

755 Inlägg
2 januari 2013
#6
GasGlad1337 skrev:
MSpader skrev:
hade nästan samma problem med min FTT, misstände på tomgång och jämn gas, så fort man tröck till på gasen så gick han fint.

Det var ett tändstift som hade fått sig en liten smäll.
Så här såg stiften ut:
http://img7.imageshack.us/img7/57/tandstift.jpg
Jag böjde tillbaka han, så slutade han misstända.

oj! hur kan nåt sånt hända? :o

att man missar tändstifts hålet och den tar i topen och sen böjs den där

If you want to win, You mustn't loose.

460 Inlägg
2 januari 2013
#7
MSpader skrev:
GasGlad1337 skrev:
MSpader skrev:
hade nästan samma problem med min FTT, misstände på tomgång och jämn gas, så fort man tröck till på gasen så gick han fint.

Det var ett tändstift som hade fått sig en liten smäll.
Så här såg stiften ut:
http://img7.imageshack.us/img7/57/tandstift.jpg
Jag böjde tillbaka han, så slutade han misstända.

oj! hur kan nåt sånt hända? :o

att man missar tändstifts hålet och den tar i topen och sen böjs den där

jaha hehe, jo det brukar va lite tight! speciellt om värmesköldarna sitter på smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

49 Inlägg
2 januari 2013
Trådstartare
#8
Lite mer info: bilen går bättre när den är kall men fortfarande inte helt bra


49 Inlägg
2 januari 2013
Trådstartare
#9
MSpader skrev:
hade nästan samma problem med min FTT, misstände på tomgång och jämn gas, så fort man tröck till på gasen så gick han fint.

Det var ett tändstift som hade fått sig en liten smäll.
Så här såg stiften ut:
http://img7.imageshack.us/img7/57/tandstift.jpg
Jag böjde tillbaka han, så slutade han misstända.

När ja dragit loss tändkablarna så har skillnaden varit lika på varenda kabel


49 Inlägg
2 januari 2013
Trådstartare
#10
iggebo skrev:
går den segt upp i ladd?? gör den det kan de va en vaccum slang. hål i ic slang kan det med vara så kolla dom med.

Ska ställa mig å byta varenda vakuumslang på fredag tänkte ja så har ja uteslutit det. Sen blir de väll att gå över på tryckslangarna efter det. Men den laddar nästan 0,6 när den är "kall"


460 Inlägg
2 januari 2013
#11
fyllebubben skrev:
iggebo skrev:
går den segt upp i ladd?? gör den det kan de va en vaccum slang. hål i ic slang kan det med vara så kolla dom med.

Ska ställa mig å byta varenda vakuumslang på fredag tänkte ja så har ja uteslutit det. Sen blir de väll att gå över på tryckslangarna efter det. Men den laddar nästan 0,6 när den är "kall"

då kan det va insugspackningen som är dålig, när toppen blir varm växer springan :p

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

49 Inlägg
2 januari 2013
Trådstartare
#12
GasGlad1337 skrev:
fyllebubben skrev:
iggebo skrev:
går den segt upp i ladd?? gör den det kan de va en vaccum slang. hål i ic slang kan det med vara så kolla dom med.

Ska ställa mig å byta varenda vakuumslang på fredag tänkte ja så har ja uteslutit det. Sen blir de väll att gå över på tryckslangarna efter det. Men den laddar nästan 0,6 när den är "kall"

då kan det va insugspackningen som är dålig, när toppen blir varm växer springan :p

Har ändå gått över hela insuget me startgas


Nattarbetare
173 Inlägg
2 januari 2013
#13
kolla så inte kamremmen hoppat ett kugg, en polare hade samma symtom på sin ungefär och då hade remmen hoppat nån kugg

Att styla en volvo är som att sminka en gris

91 Inlägg
2 januari 2013
#14
Hade liknande symptom på min S70, sen testade jag att koppla ur magnetventilen och den gick mycket bättre utan ryck och sånt.


Avstängd
1 418 Inlägg
2 januari 2013
#15
Baker3 skrev:
Hade liknande symptom på min S70, sen testade jag att koppla ur magnetventilen och den gick mycket bättre utan ryck och sånt.

finns ingen magnetventil på 940. bara på dom tidiga full turbosarna med turbo+ paket

755 Inlägg
2 januari 2013
#16
fyllebubben skrev:
iggebo skrev:
går den segt upp i ladd?? gör den det kan de va en vaccum slang. hål i ic slang kan det med vara så kolla dom med.

Ska ställa mig å byta varenda vakuumslang på fredag tänkte ja så har ja uteslutit det. Sen blir de väll att gå över på tryckslangarna efter det. Men den laddar nästan 0,6 när den är "kall"

kolla stiften! om du inte har gjort det redan.

If you want to win, You mustn't loose.

49 Inlägg
2 januari 2013
Trådstartare
#17
MSpader skrev:
fyllebubben skrev:
iggebo skrev:
går den segt upp i ladd?? gör den det kan de va en vaccum slang. hål i ic slang kan det med vara så kolla dom med.

Ska ställa mig å byta varenda vakuumslang på fredag tänkte ja så har ja uteslutit det. Sen blir de väll att gå över på tryckslangarna efter det. Men den laddar nästan 0,6 när den är "kall"

kolla stiften! om du inte har gjort det redan.

Jo bytat stift till Bosch platina för Max 300mil sedan. Men kanske skulle kolla över dom igen


49 Inlägg
2 januari 2013
Trådstartare
#18
Konka skrev:
kolla så inte kamremmen hoppat ett kugg, en polare hade samma symtom på sin ungefär och då hade remmen hoppat nån kugg

Jo värt att kolla men då hade den gått konstigt hela tiden den går mer dåligt när bilen är varm


948 Inlägg
3 januari 2013
#19
fyllebubben skrev:
Har lite problem med min 940 kan berätta lite symptom den har

När man ligge på jämn gas så rycker den men så fort man gasar så försvinner det så jag tankade i en flaska med biltemas injektion cleaner. Körde 3min stängde av, sen när ja skulle åka från detta ställe va den helt orklös. Så fort den fick ladd ( räckte med 0,2) så börja den plöddra, kväva sig å kan även skjuta ibland.

Alla tändelar är bytande förutom spolen.
Har även bytt bränslefilter.
Tagit av kontakten till LMM och de blev skillnad
Tog även av spjällhusgivare men där blev de ingen skillnad kan de var denna som spökar? Tycker ju ändå att de ska bli skillnad när man tar kopplar ur en givare?


Tacksam för svar MVH// Jocke

skillnad när du tog av kontakten till lmm? värt att testa med nån polares eller liknande?
går den bra när den är kall och sämre varm? om så är fallet så låter det som tempgivaren för sprutet

49 Inlägg
4 januari 2013
Trådstartare
#20
TobbeTT skrev:
fyllebubben skrev:
Har lite problem med min 940 kan berätta lite symptom den har

När man ligge på jämn gas så rycker den men så fort man gasar så försvinner det så jag tankade i en flaska med biltemas injektion cleaner. Körde 3min stängde av, sen när ja skulle åka från detta ställe va den helt orklös. Så fort den fick ladd ( räckte med 0,2) så börja den plöddra, kväva sig å kan även skjuta ibland.

Alla tändelar är bytande förutom spolen.
Har även bytt bränslefilter.
Tagit av kontakten till LMM och de blev skillnad
Tog även av spjällhusgivare men där blev de ingen skillnad kan de var denna som spökar? Tycker ju ändå att de ska bli skillnad när man tar kopplar ur en givare?


Tacksam för svar MVH// Jocke

skillnad när du tog av kontakten till lmm? värt att testa med nån polares eller liknande?
går den bra när den är kall och sämre varm? om så är fallet så låter det som tempgivaren för sprutet

Jupp bytat lmm oxå. Å de va ingen skillnad. Ja den går sämre när den är varm.



Sök