Spacers - ja/nej/kanske?

JimHell
3 januari 2013 · 1 Inlägg

Har funderat lite på att sätta på spacers.
Bl a sägs det att bilen blir stabilare eftersom man får en bredare hjulbas.
Vad finns det för nackdelar?

/J

Mack Forum- och sitemoderator
3 januari 2013 · 26 167 Inlägg

Beror väl på om de tilltänkta är 2 mm eller 200 mm tjocka?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
JonasPLind
3 januari 2013 · 820 Inlägg

Mack skrev:
Beror väl på om de tilltänkta är 2 mm eller 200 mm tjocka?

200mm röstar jag för! Kommer bli en badass Ibiza! big_smile

breesladd SKÅNING
3 januari 2013 · 1 215 Inlägg

jag har 20mm på min 244a å märker inte nånskillnad direkt

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
Helvete_racing Arg Snickare
3 januari 2013 · 875 Inlägg

den blir ej godkänd att köra på svenska vägar om du sätter på spacers. kul om försäkringsbolaget upptäcker det vid en olycka..

breesladd SKÅNING
3 januari 2013 · 1 215 Inlägg

Helvete_racing skrev:
den blir ej godkänd att köra på svenska vägar om du sätter på spacers. kul om försäkringsbolaget upptäcker det vid en olycka..

jajajaja och du har en 100% laglig bil? och kör aldrig 1km/h förfort antar jag

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
KolGruvan
3 januari 2013 · 1 450 Inlägg

Har haft 25mm på min 244 i 3 år och inte märkt något, men har hört att med breda Spacers blir de mycket belastning på hjullagren som dom kan gå sönder lättare

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Helvete_racing Arg Snickare
3 januari 2013 · 875 Inlägg

breesladd skrev:

Helvete_racing skrev:
den blir ej godkänd att köra på svenska vägar om du sätter på spacers. kul om försäkringsbolaget upptäcker det vid en olycka..

jajajaja och du har en 100% laglig bil? och kör aldrig 1km/h förfort antar jag

Godkänd på besiktningen iaf smile

breesladd SKÅNING
3 januari 2013 · 1 215 Inlägg

xVolvo240x skrev:
Har haft 25mm på min 244 i 3 år och inte märkt något, men har hört att med breda Spacers blir de mycket belastning på hjullagren som dom kan gå sönder lättare

jo det sägs ju det men har kört med mina sen 2006 ca 10000mil och inte märt att lagren blivit dåliga än

Helvete_racing skrev:

breesladd skrev:

Helvete_racing skrev:
den blir ej godkänd att köra på svenska vägar om du sätter på spacers. kul om försäkringsbolaget upptäcker det vid en olycka..

jajajaja och du har en 100% laglig bil? och kör aldrig 1km/h förfort antar jag

Godkänd på besiktningen iaf smile

precis som min 244a med 20mm spacers sedan 2006, men nu är det ju inte bes gubben som är lagen utan polisen

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
JonasPLind
4 januari 2013 · 820 Inlägg

breesladd skrev:

Helvete_racing skrev:
den blir ej godkänd att köra på svenska vägar om du sätter på spacers. kul om försäkringsbolaget upptäcker det vid en olycka..

jajajaja och du har en 100% laglig bil? och kör aldrig 1km/h förfort antar jag

Fast, poängen med det där inlägget var knappast att han skulle verka duktig och skötsam, utan snarare att helt enkelt berätta att det KAN gå åt skogen om man gör så, och det kan bita en i arslet rejält om man inte är beredd på det.
Något som kanske är bra att veta INNAN man gör något som kan ge konsekvenser man kanske inte är beredd på?

Jag vet inte riktigt hur du brukar jobba. Men vi andra, som är lite mer intelligenta väger fördelar mot nackdelar INNAN vi gör något... Men visst, låt du folk göra saker utan att berätta om vad konsekvenserna kan bli innan, när du själv vet om dom, det är så en schysst medmänniska gör, fast enligt dig verkar det vara att gnälla på inlägg gällande hur duktiga andra är forum.

Helvete_racing Arg Snickare
4 januari 2013 · 875 Inlägg

wh0re skrev:

breesladd skrev:

Helvete_racing skrev:
den blir ej godkänd att köra på svenska vägar om du sätter på spacers. kul om försäkringsbolaget upptäcker det vid en olycka..

jajajaja och du har en 100% laglig bil? och kör aldrig 1km/h förfort antar jag

Fast, poängen med det där inlägget var knappast att han skulle verka duktig och skötsam, utan snarare att helt enkelt berätta att det KAN gå åt skogen om man gör så, och det kan bita en i arslet rejält om man inte är beredd på det.
Något som kanske är bra att veta INNAN man gör något som kan ge konsekvenser man kanske inte är beredd på?

Jag vet inte riktigt hur du brukar jobba. Men vi andra, som är lite mer intelligenta väger fördelar mot nackdelar INNAN vi gör något... Men visst, låt du folk göra saker utan att berätta om vad konsekvenserna kan bli innan, när du själv vet om dom, det är så en schysst medmänniska gör, fast enligt dig verkar det vara att gnälla på inlägg gällande hur duktiga andra är forum.

Kunde inte sagt det bättre själv.

breesladd SKÅNING
4 januari 2013 · 1 215 Inlägg

så sant som det är sagt å klart man brukar jämnföra lite innan och om jag vet att nåt inte är 100% lagligt så klart att jag säger det, tog dock dit inlägg som att man var en idiot om man skulle ha spacers men men nu är det uträtt  och efter att ha läst dit inlägg igen så har jag en annan uppfattning av din mening

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
schnauz
4 januari 2013 · 1 758 Inlägg

Möjligen att spacers skulle kunna vara olagligt om bilen är helbilsgodkänd, men knappast annars. Ni som säger att det är olagligt får gärna länka till lagtext eller liknande.
Om det blir större brytkrafter eller inte (som sliter på hjullagrena) beror förstås på vad det är för ET och bredd på fälgarna.

Turbovin Turbo lover
4 januari 2013 · 555 Inlägg

Borde va ungefär lika olagligt med en eftermarknadsfälg som förändrar ET också isf. Givetvis får man ju se till att hjulskruvarna är tillräckligt långa med spacers också.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 januari 2013 · 14 077 Inlägg

Turbovin skrev:
Borde va ungefär lika olagligt med en eftermarknadsfälg som förändrar ET också isf. Givetvis får man ju se till att hjulskruvarna är tillräckligt långa med spacers också.

Klart att det är lika olagligt med fälgar som breddar utåt men spacers kan om dom är för breda slita på hjullager. Jag tror inte att 20mm är så farligt men kommer man uppåt i bredd så ökar ju påfrestningen mer och mer för var mm.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang