Bra att veta som blir en tvåa?

steelseries
7 januari 2013 · 327 Inlägg

Har hört på flera håll om man får en bra att veta på besiktningen, så blir de en 2a nästa gång det är dags för besiktning om den inte är åtgärdad. Är det nånting som stämmer eller ej? roll

simlar
7 januari 2013 · 5 534 Inlägg

steelseries skrev:
Har hört på flera håll om man får en bra att veta på besiktningen, så blir de en 2a nästa gång det är dags för besiktning om den inte är åtgärdad. Är det nånting som stämmer eller ej? roll

Jag vet faktiskt inte. Jag tror inte det iaf.

2007 (senast min bil var besiktad) så var det en bra att veta på rost i reservhjulsbaljan, fick sedan en bra att veta på den igen när jag besiktade den 2011. Men då är det några år emellan och ett ägarbyte eftersom jag köpte bilen 2011.

En villkorstvåa däremot blir till en 2a om det fortfarande är samma fel på nästa besiktning.
Man åker även på ombes ifall man blir stannad av polisen och villkorstvåan inte är fixad.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
7 januari 2013 · 2 972 Inlägg

Nej. Inte per automatik. En "bra att veta" är något som börjar bli dåligt. Om det blivit sämre eller om bes-gubben är på fel humör blir det 2a, men om det inte förändrats eller om bes-gubben är på bra humör kan det tom strykas på nästa protokoll, eller bli en "bra att veta" igen.

Men de hittar ju inte på "bra att veta" på saker som är finfina. Så varför inte åtgärda ändå? Vill du köra runt med nåt som inte är bra?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
it_mutt Avstängd
7 januari 2013 · 10 388 Inlägg

simlar skrev:

steelseries skrev:
Har hört på flera håll om man får en bra att veta på besiktningen, så blir de en 2a nästa gång det är dags för besiktning om den inte är åtgärdad. Är det nånting som stämmer eller ej? roll

Jag vet faktiskt inte. Jag tror inte det iaf.

2007 (senast min bil var besiktad) så var det en bra att veta på rost i reservhjulsbaljan, fick sedan en bra att veta på den igen när jag besiktade den 2011. Men då är det några år emellan och ett ägarbyte eftersom jag köpte bilen 2011.

En villkorstvåa däremot blir till en 2a om det fortfarande är samma fel på nästa besiktning.
Man åker även på ombes ifall man blir stannad av polisen och villkorstvåan inte är fixad.

Så jag också fått för mig att det är. 100:an hade bra att veta i 3 år på en damask hos förra ägaren, men någon 2 blev det aldrig av det, inte heller för mig (jag bytte dock den senare, men iaf)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Presidento Of World
7 januari 2013 · 3 331 Inlägg

på mercan jag hade så fick jag bra att veta på bromsrör påbörjad rostskada nu när jag besiktiga så gick det genom blankt !

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
steelseries
7 januari 2013 · 327 Inlägg

matteeee skrev:
Nej. Inte per automatik. En "bra att veta" är något som börjar bli dåligt. Om det blivit sämre eller om bes-gubben är på fel humör blir det 2a, men om det inte förändrats eller om bes-gubben är på bra humör kan det tom strykas på nästa protokoll, eller bli en "bra att veta" igen.

Men de hittar ju inte på "bra att veta" på saker som är finfina. Så varför inte åtgärda ändå? Vill du köra runt med nåt som inte är bra?

Ahaa! då stämde inte det jag hade hört då haha=)

Är det att jag har en bra att veta, rostangrepp i tröskeln,, ska besikta nästa nu i januari, och har inte tillgång till svets än. Så kan inte fixa den bra att veta än, ska fixa så fort jag får tag i en svets=)

Teho
7 januari 2013 · 237 Inlägg

steelseries skrev:

matteeee skrev:
Nej. Inte per automatik. En "bra att veta" är något som börjar bli dåligt. Om det blivit sämre eller om bes-gubben är på fel humör blir det 2a, men om det inte förändrats eller om bes-gubben är på bra humör kan det tom strykas på nästa protokoll, eller bli en "bra att veta" igen.

Men de hittar ju inte på "bra att veta" på saker som är finfina. Så varför inte åtgärda ändå? Vill du köra runt med nåt som inte är bra?

Ahaa! då stämde inte det jag hade hört då haha=)

Är det att jag har en bra att veta, rostangrepp i tröskeln,, ska besikta nästa nu i januari, och har inte tillgång till svets än. Så kan inte fixa den bra att veta än, ska fixa så fort jag får tag i en svets=)

Ska nog inte vara några större problem att få igenom bilen, iallafall inte p.g.a. rost i tröskeln.

Hade tidigare i familjen en Polo -98, där högra tröskeln rostade hål typ -07/-08. Blev därmed "bra att veta" på stomme sidobalk, yttre, höger sida.
Hålet åtgärdades aldrig och bilen besiktigades sedermera 4-5ggr (med "bra att veta" på trösklarna) till den såldes i höstas. Bilen är fortfarande i trafik.

Kollan
7 januari 2013 · 618 Inlägg

Jo, om du har haft en "bra att veta" och felet inte är åtgärdat får du en tvåa på det nästa besiktning.

Källa: Besiktningsman

Gronwalls
7 januari 2013 · 1 808 Inlägg

Har fått "bra att veta" ett par ggr och har då aldrig fått 2:a på dom vid nästa besiktning tongue

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.
Buick Super 8 "LadyRed" (1953)
simlar
7 januari 2013 · 5 534 Inlägg

Bra att veta – Notering

Notering av begynnande fel i protokollet sker när bristens omfattning ännu inte innebär anmärkning. Här informeras även om vissa miljörelaterade OBD-felkoder som inte ska medföra anmärkning.

Så här står det på Bilprovningen

Och jag tolkar det som att ifall skadan fortfarande anses som "begynnande fel" vid besikting så får man en Bra att veta igen, har det däremot blivit så pass dåligt så det inte längre kan klassas som "begynnande fel" så blir det en 2a. Men det beror nog på hur besiktningsmannen tolkar reglerna.

Senast redigerat av simlar (7 januari 2013)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Thorssa
7 januari 2013 ·

En etta som inte är åtgärdad vid nästa besiktning blir automatiskt en tvåa med krav på efterkontroll.

Lurken_85
7 januari 2013 · 832 Inlägg

Kollan skrev:
Jo, om du har haft en "bra att veta" och felet inte är åtgärdat får du en tvåa på det nästa besiktning.

Källa: Besiktningsman

Om det nu skulle vara så varför har jag då som många andra här fått samma "bra att veta" flera år i rad?

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
it_mutt Avstängd
7 januari 2013 · 10 388 Inlägg

Lurken_85 skrev:

Kollan skrev:
Jo, om du har haft en "bra att veta" och felet inte är åtgärdat får du en tvåa på det nästa besiktning.

Källa: Besiktningsman

Om det nu skulle vara så varför har jag då som många andra här fått samma "bra att veta" flera år i rad?

Beror ju på, vissa saker -blir- aldrig en 2:a

En skadad drivknutdamask vet jag ingen som någonsin fått en tvåa för ex.vis

- - Edit - -

Skrivförmågan sjunker i takt med att febern stiger tydligen tongue

Senast redigerat av it_mutt (7 januari 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Lurken_85
7 januari 2013 · 832 Inlägg

it_mutt skrev:

Lurken_85 skrev:

Kollan skrev:
Jo, om du har haft en "bra att veta" och felet inte är åtgärdat får du en tvåa på det nästa besiktning.

Källa: Besiktningsman

Om det nu skulle vara så varför har jag då som många andra här fått samma "bra att veta" flera år i rad?

Beror ju på, vissa saker -blir- aldrig en 2:a

En skadad drivknutdamask som är skadad vet jag ingen som någonsin fått en tvåa för ex.vis

Ja det är ju sant smile

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
steelseries
7 januari 2013 · 327 Inlägg

Kollan skrev:
Jo, om du har haft en "bra att veta" och felet inte är åtgärdat får du en tvåa på det nästa besiktning.

Källa: Besiktningsman

ah, det vad det jag också hört.. kanske ligger nån sanning i det då.tongue

stuntman Bilinspektör
8 januari 2013 · 47 Inlägg

Bra att veta ÄR ALLTID bra att veta.
En 1:a/X :Blir en 2:a om det inte har fixats till nästa besiktning eller poliskontroll.
wink

Bilinspektör
Slash Saabifierad
9 januari 2013 · 2 026 Inlägg

Detta står på bilprovningens hemsida:
"Bra att veta – Notering
Notering av begynnande fel i protokollet sker när bristens omfattning ännu inte innebär anmärkning. Här informeras även om vissa miljörelaterade OBD-felkoder som inte ska medföra anmärkning."
http://www.bilprovningen.se/bp/main.nsf … D20033B693

Det står inget om att dessa punkter automatiskt blir ett underkännande på till nästa besiktning och det står inte heller något i stil med att man måste återgärda dessa fel tills nästa besiktning så ett bra att veta är just ett bra att veta, inget annat!

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
hablam
18 januari 2013 · 136 Inlägg

en Bra att veta blir aldrig en tvåa så länge den inte förvärras. rost i ett golv t.ex kan ju vara bra att veta. men lagar man inte rosten så växer ju sig skadan kanske jätte stor och då blir det ju en tvåa.

BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller
BMW 525I "The Beemer" (1994)
Kollan
18 januari 2013 · 618 Inlägg

hablam skrev:
en Bra att veta blir aldrig en tvåa så länge den inte förvärras. rost i ett golv t.ex kan ju vara bra att veta. men lagar man inte rosten så växer ju sig skadan kanske jätte stor och då blir det ju en tvåa.

Vem har sagt det? Din kompis?

it_mutt Avstängd
18 januari 2013 · 10 388 Inlägg

Kollan skrev:

hablam skrev:
en Bra att veta blir aldrig en tvåa så länge den inte förvärras. rost i ett golv t.ex kan ju vara bra att veta. men lagar man inte rosten så växer ju sig skadan kanske jätte stor och då blir det ju en tvåa.

Vem har sagt det? Din kompis?

Är väl dock fullt tänkbart att det hinner rosta "mer" under ett år, och därför mycket väl kan bli en tvåa nästa gång

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang