Slutsteg går inte igång Hjälp??

Udden
9 januari 2013 · 11 Inlägg

Är smått nybörjare på det här med ljud men har ett Denver CAP-4200 slutsteg (ska köra enbart bas på det) och JVC KD-R531 stereo.

Iallafall, jag har kopplat alla sladdar rätt och får ström till alla sladdar där bak. Sätter på tändningen och stereon men slutsteget startar inte...
Jag får 3.25 V från Remot sladden där bak. Ska det vara högre Volt i den eller?

Är det slutsteget som är sönder eller fattas det något??

Expoze
9 januari 2013 · 2 024 Inlägg

Du ska få 12volt ifrån remoten. Säker på att du satt den i rätt anslutning på stereon?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
williamlindahl
9 januari 2013 · 1 Inlägg

koppla bara in den till stereons + så ska de nog funka smile har du kopplat in den till antennen? jag hade de innan men slutade funka när jag körde remoten på antennen så bytte t stereons + funkar lika bra de smile

Volvo 855 (1997)
Udden
9 januari 2013 · 11 Inlägg

Jag har satt ihop remot sladdarna bakom stereon ja

ChriZtoffer GAS democar 2018!
9 januari 2013 · 8 744 Inlägg

Jag tror du har lyckats koppla in dig på kabeln för fjärrkontroll, remoten ska anslutas till en blå eller blå/vit kabel. Om du har kopplat den rätt så bör du nog se över din anslutning, kan vara glapp.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Udden
9 januari 2013 · 11 Inlägg

Jag har inte satt den i antennen. Men stereon har ju remot utgång å jag har satt den i den så varför funkar inte det isåfall ?

Udden
9 januari 2013 · 11 Inlägg

Ja det med Remot sladden har jag kopplat rätt. dom är blå/vita.  okej, får kolla till det.

GuggeKarlberg
10 januari 2013 · 508 Inlägg

Lättast är ju att du mäter Volten på både slutstegets + och Remote kabel, det bör ligga på 12 V på +, och 12V på Remote när stereon är igång, och 0 V när stereon är avslagen. Kolla även säkringarna på slutsteget.. Brukar vara så att om man råkat kortsluta har dom gått, och man tänker inte oftast på att kolla säkringarna först ^^ Lycka till!

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673
M_icke_
10 januari 2013 · 3 466 Inlägg

gugge1234 skrev:
Lättast är ju att du mäter Volten på både slutstegets + och Remote kabel, det bör ligga på 12 V på +, och 12V på Remote när stereon är igång, och 0 V när stereon är avslagen. Kolla även säkringarna på slutsteget.. Brukar vara så att om man råkat kortsluta har dom gått, och man tänker inte oftast på att kolla säkringarna först ^^ Lycka till!

Där kommer fortfarande vara 12V på stegets strömkablar och 0 på remoten när stereon är av

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Raawn
11 januari 2013 · 275 Inlägg

De funkar bra att koppla remoten till tändningen med, gjorde så i min bil då remoten från stereon inte räckte till för att väcka liv i stegen smile

Volvo 940 ltt "Purple purple" (1997)
Udden
11 januari 2013 · 11 Inlägg

Ja nu har man lite mer kött på benen. tack för tipsen! det där med tändningen tror jag nog jag gör smile Men om steget blir överhettat så ska man ju stänga av det. då får man väl ha en brytare på remot sladden ?

Raawn
11 januari 2013 · 275 Inlägg

Udden skrev:
Ja nu har man lite mer kött på benen. tack för tipsen! det där med tändningen tror jag nog jag gör smile Men om steget blir överhettat så ska man ju stänga av det. då får man väl ha en brytare på remot sladden ?

Om steget blir överhettat så får du sänka volymen wink
men om du vill kunna stänga av åå på det så klart det går att ha en strömbrytare smile

Volvo 940 ltt "Purple purple" (1997)
mb_pucken
11 januari 2013 · 5 087 Inlägg

går även att koppla remoten på baklyset:-) inte helt rätt men de går:-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Lillalilja
11 januari 2013 · 529 Inlägg

mb_pucken skrev:
går även att koppla remoten på baklyset:-) inte helt rätt men de går:-)

Detta har diskuterats rätt mycket på forumet, det korta svaret är att man inte ska rekommendera folk att göra det.

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
GuggeKarlberg
12 januari 2013 · 508 Inlägg

M_icke_ skrev:

gugge1234 skrev:
Lättast är ju att du mäter Volten på både slutstegets + och Remote kabel, det bör ligga på 12 V på +, och 12V på Remote när stereon är igång, och 0 V när stereon är avslagen. Kolla även säkringarna på slutsteget.. Brukar vara så att om man råkat kortsluta har dom gått, och man tänker inte oftast på att kolla säkringarna först ^^ Lycka till!

Där kommer fortfarande vara 12V på stegets strömkablar och 0 på remoten när stereon är av

Det var det jag menade, skrev inte precis om du eftersom jag antog att man förstod att jag menade remoten då jag nämnde "och 12V på Remote när stereon är igång, och 0 V när stereon är avslagen." ^^

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673
froodle
7 februari 2013 · 41 Inlägg

Lånar tråden lite.. Får inte igång mitt steg. Har kollat så det är ström överallt, dock är det typ bara 3 volt på remoten från stereon. Då var bilen avstängd dock, men det är iallafall ström överallt och slutsteget funkar i en kompis bil, har jordat till batteriet t.om och funkar inte alls. Vad kan vara fel? kollat säkringar osv, remoten kopplad, prövat med en kompis lågnivåkablar. Funkar ej.... har inte dragit kablarna själv utan de var i när jag köpte bilen. Men det är ju ström överallt. BLir fan tokig ...

mb_pucken
7 februari 2013 · 5 087 Inlägg

om du mäter på remote kabeln ut från stereon. vad har du för spänning där? provar att sätta en kabel mellan + och remote vid steget? då bör de starta.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
froodle
7 februari 2013 · 41 Inlägg

Fick ingen bra jord när bilen var igång, men avstängd var den på 3 volt... njae det har jag ej prövat. Så det ej jordas utan bara ström då?

mb_pucken
7 februari 2013 · 5 087 Inlägg

jo de är klart att det ska vara jordat. men sen kopplar du en kabel mellan plus och remote på steget. då ska de starta. ta ur lågnivåkablarna när du provar för säkerhets skull:-) sedan är det vid steget eller stereon du har 3v?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
froodle
7 februari 2013 · 41 Inlägg

mb_pucken skrev:
jo de är klart att det ska vara jordat. men sen kopplar du en kabel mellan plus och remote på steget. då ska de starta. ta ur lågnivåkablarna när du provar för säkerhets skull:-) sedan är det vid steget eller stereon du har 3v?

tror det var samma runtom, men 3v vid stereon vet jag. Okej! får ta och pröva det!

Är det nåt med stereon som är knasigt då? Är kopplat likadant på en polares e36a (91a) och jag har en 95a. Och då lyser lampan på steget... Men ska pröva det du säger !

Senast redigerat av froodle (7 februari 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang