3099
Sök

Ställa på turbo Volvo 945 ltt -96!

158 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
#1
Tjena! Nyss köpt en 945 ltt! Kolla gärna min projekt tråd!
Jo det är såhär, jag ska köpa justerbar pysventil från kl, tänkte ifall någon har en bild på vilken slang man ska Sätra den på? Rätt så okunnig än sålänge om turbo.. Sen gärna en bild på vilken slang man ska koppla in laddtrycksmätare till? Tacksam för svar! smile

- Den som ingen turbo har, han får åka utan bar -
Kolla in min 945 Ltt! Lite av ett projekt! http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 98&p=1

577 Inlägg
14 januari 2013
#2
Jag kan visa dig i verkliga livet istället!

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

158 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
#3
risodlarn skrev:
Jag kan visa dig i verkliga livet istället!

Låter toppen! smile

- Den som ingen turbo har, han får åka utan bar -
Kolla in min 945 Ltt! Lite av ett projekt! http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 98&p=1

577 Inlägg
14 januari 2013
#4
Bara att du hör av dig!

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

865 Inlägg
14 januari 2013
#5
bilen ser ju ut att vara i toppskick så satsa hellre på ett chip än nå pys skit som inte e bra för motorn


675 Inlägg
14 januari 2013
#6
Dock gör ju det inget med laddet? Men ja, chippa först, labba med laddet sen wink


1 298 Inlägg
14 januari 2013
#7
Du kan höja laddet en bit. En LTT laddar endast runt 0.3 BAR original och en FTT runt 0.55 så du kan höja dit och lite till om du vill. Däremot är det kass att pystrimma. Lägg hellre brickor på wastegaten, desstom mer eller mindre gratis då, om du är snål. Annars är en riktig justerbar WG från exempelvis KL-racing det enda rätta. Pystrimmar du är det inte säkert att laddet blir helt stabilt och det kan även hända att laddet skenar ifall du pyser lite mer. Bra tips.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

158 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
#8
Linkan_740 skrev:
Dock gör ju det inget med laddet? Men ja, chippa först, labba med laddet sen wink

Ltt laddar ju 0.2-0.3 org, går att ställa upp till 0.6 iaf utan att behöva ställa upp bränsletryck wink

- Den som ingen turbo har, han får åka utan bar -
Kolla in min 945 Ltt! Lite av ett projekt! http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 98&p=1

158 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
#9
Pendulum skrev:
Du kan höja laddet en bit. En LTT laddar endast runt 0.3 BAR original och en FTT runt 0.55 så du kan höja dit och lite till om du vill. Däremot är det kass att pystrimma. Lägg hellre brickor på wastegaten, desstom mer eller mindre gratis då, om du är snål. Annars är en riktig justerbar WG från exempelvis KL-racing det enda rätta. Pystrimmar du är det inte säkert att laddet blir helt stabilt och det kan även hända att laddet skenar ifall du pyser lite mer. Bra tips.

Tackar för tips! Blir pysventil att börja med, tycker brickor på wg är lite "bonnigt" då kör jag hellre pysventil sen när projektet är klart utvändigt etc så börjar jag med ny wg chipp etc smile Tackar för tips smile

- Den som ingen turbo har, han får åka utan bar -
Kolla in min 945 Ltt! Lite av ett projekt! http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 98&p=1

158 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
#10
no_fake skrev:
bilen ser ju ut att vara i toppskick så satsa hellre på ett chip än nå pys skit som inte e bra för motorn

Bilen är just nu inne på blästring och svetsning för att laga all rost, så den kommer bli ännu bättre efter det sen classic lack! smile Kommer satsa på chipp och ny wg och lite seriösare när mitt projekt är klart, får se vad pengarna räcker till, men förmodling chipp efter sommarlovet då  man jobbat och fått in cash wink

- Den som ingen turbo har, han får åka utan bar -
Kolla in min 945 Ltt! Lite av ett projekt! http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 98&p=1

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
14 januari 2013
#11
Både pysventil och brickor i wg:n är "bonnigt" enligt mig. Köp dig en ställbar wg så slipper du all skenladd

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

158 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
#12
_Performance_ skrev:
Både pysventil och brickor i wg:n är "bonnigt" enligt mig. Köp dig en ställbar wg så slipper du all skenladd

Jo sant, men pysventil är ändå seriösare än brickor... som sagt, kommer nog chippa och köpa "riktig" wg efter sommarjobbet

- Den som ingen turbo har, han får åka utan bar -
Kolla in min 945 Ltt! Lite av ett projekt! http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 98&p=1

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
14 januari 2013
#13
Maattheew skrev:
_Performance_ skrev:
Både pysventil och brickor i wg:n är "bonnigt" enligt mig. Köp dig en ställbar wg så slipper du all skenladd

Jo sant, men pysventil är ändå seriösare än brickor... som sagt, kommer nog chippa och köpa "riktig" wg efter sommarjobbet

Njaa beror på, kör du med pysventil är risken för skenladd stor. Och de är inget man vill ha.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

158 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
#14
_Performance_ skrev:
Maattheew skrev:
_Performance_ skrev:
Både pysventil och brickor i wg:n är "bonnigt" enligt mig. Köp dig en ställbar wg så slipper du all skenladd

Jo sant, men pysventil är ändå seriösare än brickor... som sagt, kommer nog chippa och köpa "riktig" wg efter sommarjobbet

Njaa beror på, kör du med pysventil är risken för skenladd stor. Och de är inget man vill ha.

Sant! Märker jag att skenladd händer allt för ofta kommer jag självklart köra på brickor, men testar mig fram och testar pys först smile

- Den som ingen turbo har, han får åka utan bar -
Kolla in min 945 Ltt! Lite av ett projekt! http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 98&p=1

1 298 Inlägg
14 januari 2013
#15
Om de är pengarna som är problemet så tycker jag du ska lägga på brickor ändå. Min erfarenhet är att man får stabilare ladd på det sättet. Då slipper du dessutom en kostnad på 200-300:- för en pysventil.

Ställbar WG-klocka anpassad till originalturbo:
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/mod … turbo.html

Kan finnas att få tag på billigare någon annanstans, vet ej!

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

158 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
#16
Pendulum skrev:
Om de är pengarna som är problemet så tycker jag du ska lägga på brickor ändå. Min erfarenhet är att man får stabilare ladd på det sättet. Då slipper du dessutom en kostnad på 200-300:- för en pysventil.

Ställbar WG-klocka anpassad till originalturbo:
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/mod … turbo.html

Kan finnas att få tag på billigare någon annanstans, vet ej!

Alltså inte direkt "dåligt med pengar" men lägger allt just ni på extriört och interiört smile ska få projektet klar innan motor trimm börjas wink vill bara få upp laddet så det iaf bli lite mer fart i han, vill att han ska ladda 0.6 iaf som en ftt smile

- Den som ingen turbo har, han får åka utan bar -
Kolla in min 945 Ltt! Lite av ett projekt! http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 98&p=1

577 Inlägg
14 januari 2013
#17
Det räcker fint med ett vanligt t-kors i plast, en pysventil är ett ställbart t-kors som är stort o klumpigt.

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

1 298 Inlägg
14 januari 2013
#18
Maattheew skrev:
Pendulum skrev:
Om de är pengarna som är problemet så tycker jag du ska lägga på brickor ändå. Min erfarenhet är att man får stabilare ladd på det sättet. Då slipper du dessutom en kostnad på 200-300:- för en pysventil.

Ställbar WG-klocka anpassad till originalturbo:
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/mod … turbo.html

Kan finnas att få tag på billigare någon annanstans, vet ej!

Alltså inte direkt "dåligt med pengar" men lägger allt just ni på extriört och interiört smile ska få projektet klar innan motor trimm börjas wink vill bara få upp laddet så det iaf bli lite mer fart i han, vill att han ska ladda 0.6 iaf som en ftt smile

Ännu större anledning att gå på brickorna. wink Dessutom busenkelt att återställa till original om så önskas. För pysventil måste du dela på slangen till WG-klockan.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

158 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
#19
Pendulum skrev:
Maattheew skrev:
Pendulum skrev:
Om de är pengarna som är problemet så tycker jag du ska lägga på brickor ändå. Min erfarenhet är att man får stabilare ladd på det sättet. Då slipper du dessutom en kostnad på 200-300:- för en pysventil.

Ställbar WG-klocka anpassad till originalturbo:
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/mod … turbo.html

Kan finnas att få tag på billigare någon annanstans, vet ej!

Alltså inte direkt "dåligt med pengar" men lägger allt just ni på extriört och interiört smile ska få projektet klar innan motor trimm börjas wink vill bara få upp laddet så det iaf bli lite mer fart i han, vill att han ska ladda 0.6 iaf som en ftt smile

Ännu större anledning att gå på brickorna. wink Dessutom busenkelt att återställa till original om så önskas. För pysventil måste du dela på slangen till WG-klockan.

Köper en extra slang bit och sätter dit för att slippa kapa org slangen wink

- Den som ingen turbo har, han får åka utan bar -
Kolla in min 945 Ltt! Lite av ett projekt! http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 98&p=1

158 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
#20
risodlarn skrev:
Det räcker fint med ett vanligt t-kors i plast, en pysventil är ett ställbart t-kors som är stort o klumpigt.

Ja Många väljer T-kors men det är väll ändå det oseriösaste jag hört... hört att det kan bli ostabilt ladd så in åt bomben.. läs från flera att det kan bli mellan 0.3- 1.1... så kör på pys smile

- Den som ingen turbo har, han får åka utan bar -
Kolla in min 945 Ltt! Lite av ett projekt! http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 98&p=1


Sök