Kamremsbyte audi 100 något att göra själv?

DanielAsplund
16 januari 2013 · 317 Inlägg

Tjenare, kollade med olof ericsson på kamremsbyte på men audi 100 c4 -93 2,3E å de ville ha 10K för det.
Undrar nu om det är något man kan göra själv på en sådan motor eller om de e apa själv att byta?

Känner inte för att slänga ut 10k på kamrem även om den är fräsch

Liten Projekttråd om A6an!
Audi A6 C5
tuomas Santa's little helper
16 januari 2013 · 245 Inlägg

du kan ju läsa här å se om du vågar ta dig på det.

http://audi200.se/jasmin/kamremsbyte.htm

Lycka till!

edit; minns att när du läser så värkar det svårare än va de egentligen är

Senast redigerat av tuomas (16 januari 2013)

Audi90coupe
16 januari 2013 · 41 Inlägg

Det enda som är besvärligt är å få lös bulten till remskivan. Brukar sitta nåt så inihelv . Men kan gå ibland om man sätter ett rejält hylskaft mot ramben / marken och tugar lite på startmotorn. Lycka till !

it_mutt Avstängd
16 januari 2013 · 10 388 Inlägg

Audi90coupe skrev:
Det enda som är besvärligt är å få lös bulten till remskivan. Brukar sitta nåt så inihelv . Men kan gå ibland om man sätter ett rejält hylskaft mot ramben / marken och tugar lite på startmotorn. Lycka till !

Lite osäker på 2.3:an, då det är bra många år sen jag bytte på den, men sitter inte den med insex? Eller det gör den inte på 2.3:an kanske?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
te_wik Forummoderator
16 januari 2013 · 12 813 Inlägg

it_mutt skrev:

Audi90coupe skrev:
Det enda som är besvärligt är å få lös bulten till remskivan. Brukar sitta nåt så inihelv . Men kan gå ibland om man sätter ett rejält hylskaft mot ramben / marken och tugar lite på startmotorn. Lycka till !

Lite osäker på 2.3:an, då det är bra många år sen jag bytte på den, men sitter inte den med insex? Eller det gör den inte på 2.3:an kanske?

Nej 24mm hylsa bara vill jag minnas, beror lite på om skruven är bytt någonsin eller inte, men kanske finns nå eftermarknads som är insex också, aldrig sett dock.

Själva bytet är enkelt. Tar man väck fronten med kylare och allt så är det ju gott om plats.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Audi90coupe
16 januari 2013 · 41 Inlägg

Man måste lossa både den stora bulten och dom 4 insex bultarna annars följer kamremshjulet med ut . På alla 5 6 8 cylindriga audi är det så . Men inte på fyrcylindriga :p se till å byta vatten pumpen med .

it_mutt Avstängd
16 januari 2013 · 10 388 Inlägg

Audi90coupe skrev:
Man måste lossa både den stora bulten och dom 4 insex bultarna annars följer kamremshjulet med ut . På alla 5 6 8 cylindriga audi är det så . Men inte på fyrcylindriga :p se till å byta vatten pumpen med .

Du MÅSTE inte lossa mittbulten på 2.8:an för att byta kamremen nej (gjorde det själv för 1-2 månader sen)

Nu gjorde jag dock detta iaf, men det var för att oljepumpen skulle bytas. Men som sagt, för att byta bara kamremen hade inte vevaxelbulten behövts ta bort. Eller ja, lossade och lossade, skar brickan efter att ha försökt lossa den utan framgång.

Senast redigerat av it_mutt (16 januari 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
te_wik Forummoderator
16 januari 2013 · 12 813 Inlägg

Audi90coupe skrev:
Man måste lossa både den stora bulten och dom 4 insex bultarna annars följer kamremshjulet med ut . På alla 5 6 8 cylindriga audi är det så . Men inte på fyrcylindriga :p se till å byta vatten pumpen med .

Ja, visst är det så. Dock brukar hjulet sitta fast mot remskivorna så det är i princip omöjligt att dela på dom på plats vissa gånger, allt som oftast följer allting med och man får ta lös det på arbetsbänken, använda smergelduk och rengöra ordentligt innan montering.

Ett tips är ju att byta packboxen till veven/kammen samtidigt när man ändå är där och petar, det är ju trist om man måste väck med allt igen om det blir läckage.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Audi90coupe
16 januari 2013 · 41 Inlägg

Okej där ser man:p vet iaf att man måste ta bort vevaxelbulten på 5cyl audi 90 coupe 90års. Även 2.5 tdi 95års ,alla volvo d24 ( vw ) men dom kanske va så smarta så dom ändrade på 2.8an smile

Crxkoffe
16 januari 2013 · 847 Inlägg

kom med bilen och en 1000lapp till mej så e de bytt o klart på ett par timmar smile

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)
it_mutt Avstängd
16 januari 2013 · 10 388 Inlägg

Audi90coupe skrev:
Okej där ser man:p vet iaf att man måste ta bort vevaxelbulten på 5cyl audi 90 coupe 90års. Även 2.5 tdi 95års ,alla volvo d24 ( vw ) men dom kanske va så smarta så dom ändrade på 2.8an smile

Eller så var 91b ett undantag. Så mycket som är "blandsaker" på den bilen att det är helt sanslöst. Sen om det bara är blandsaker på V6:orna eller hela 100-familjen 91b vågar jag inte säga något om. Hopplös att skruva på; "det borde vara såhär...men...nehe...inte här, men på 92an...äsch! "

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi90coupe
16 januari 2013 · 41 Inlägg

Ja du audi vw är rätt så bra på å ändra grejer hit och dit så blir inte förvånad :p haha kom till mej istället da söm bor sö näre arvika :p

Crxkoffe
16 januari 2013 · 847 Inlägg

haha nej , tjänar ju inga pengar då tongue

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)
Audi90coupe
16 januari 2013 · 41 Inlägg

Haha skämtåsido :p har för möe dret å skruve på själv :p

Davidrydstrom
18 januari 2013 · 28 Inlägg

Itte så jävla kranglet å byte smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang