Hjälp! Min Sierra mår inte bra..!

cNorman The One & Only
14 oktober 2006 · 31 Inlägg

Har problem med motorn.. Det vill inte bli bra!

Tomgången pendlar från 800-1300 och dippar och misständer däremellan. Går inte ryckigt vid körning förutom när man släpper gasen och motorn går ned i varv (kör med automatlåda).

Startar alltid utan problem och går FINT när motorn är kall. Ligger ganska stabilt på runt 800varv och misständer bara lite ibland. Men när den är varm beter den sig som jag ovan beskrivit.

Sen drar han tokmycket soppa med. ~1,2L/mil och det är 0,4L mer än han ska dra enligt "manualen".. Detta oavsett vilken körstil jag har. Botten eller smygåk --> nästan ingen skillnad =S

Har bytt rotor, fördelare o tändstift utan någon förbättring.

Finns det någon vänlig själ där ute som kan tipsa/hjälpa mig med detta?

Tack på förhand! // Norman

[-> The one And Only <-]
Seat Leon Cupra R "Extensor de Pene Rojo Jr." (2013)
Drönirettab
14 oktober 2006 · 21 761 Inlägg

Vad är det för bränslesystem, förgasare eller insprutning?
Om det är förgasare, har den automatchoke?

NightblizZ
14 oktober 2006 · 284 Inlägg

har du dumpventil på bilen????

NightblizZ
14 oktober 2006 · 284 Inlägg

om så är fallet.. du kan ha felmonterat den .. eller så är dumpen defekt .  viket gör att ventilen i dumpen öppan o stänger regelbundet som i sin tur gör att varven ökar o sänks! detta ger även ökad bränsleförbruking! mvh / linus strand

Eliza Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
14 oktober 2006 · 991 Inlägg

är det en turbo överhudvudtaget?
Nå kan de vara så att lambdan håller på att dra kanske?
Behöver justeras på tomgången?
Tomgångsmotor på upphällningen kanske eller så går bilen för fett helt enkelt.
Många saker kan de vara tyvärr...
Men lycka till och hoppas de blir bättre,  smile

Varför följa strömmen när de bränner mer kalorier att simma motströms?
www.mondoblog.se/misscarbon
Dodge Magnum SRT8 "VORTECH" (2006)
cNorman The One & Only
15 oktober 2006 · 31 Inlägg

Insprutning och ingen turbo..

Funderar på Lambdan, ska försöka mäta på den.

Kolla tomgångsmotorn kan ju vara en grej, brukar tydligen haka sig ibland.

Så jävla synd att han är kroniskt "förkyld" för det är förutom några små, löjliga "utseende-defekter" bland de fräschaste sierror (i originalskick) jag sett... (!) Det var därför jag lade vantarna på den.. big_smile

Tack för tipsen, och jag tar gärna emot fler!!

MVH // Norman

[-> The one And Only <-]
Seat Leon Cupra R "Extensor de Pene Rojo Jr." (2013)
Android
15 oktober 2006 · 892 Inlägg

Byt bränslefilter!
Jag hade ett problem där min tomgång "dippade", som du säger, så att motorn nästan la av, men sen hoppade upp igen och fortsatte dippa så ett tag. Blev som bara värre och värre.  Jag fick mitt filter bytt och nu är iaf tomgångsproblemen *helt* borta! smile
Fick ett tips om att detta var ett typiskt beteende för Scorpio, och iomed att Scorpio och Sierran inte är helt olika så kanske det kan funka för dig med.
Dock så hackar den fortfarande vid gaspådrag/motorbroms så det hjälps nog inte med av ett bränslefilterbyte...

Men sen så kan du ju testa det Eliza säger, alltså lambdasonden och att rengöra tomgångsvalvet lite. Är ett helvete att rengöra men gör så gott du kan. Har iof hört att lamdan kan gå sönder bara av att mäta den, då den är extremt känslig, men det kan bara varit dumheter... smile

Men sen så kan det ju som sagt vara vad 17 som helst...

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
Andreashakansson Jag är en av dom, Busen på vägarna
15 oktober 2006 · 277 Inlägg

kolla luftmägdmätarn..kan vara en spicka i en luft slang där!!!jag har samma problem typ..jag hällde i en flaska injektion clener..det  gjorde susen

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white"
cNorman The One & Only
16 oktober 2006 · 31 Inlägg

Har hällt i nån brutal cleaner i tanken och jag ska köpa ett nytt bränslefilter! Tack för tipsen!

Ska även kolla ALLA slangar och göra rent tomgångsmotorn.. Kanske kolla om bränslereturen är tilltäppt på något sätt.

Tack igen!

Tjo // Norman

[-> The one And Only <-]
Seat Leon Cupra R "Extensor de Pene Rojo Jr." (2013)
cNorman The One & Only
7 mars 2007 · 31 Inlägg

Kan tillägga, för de som behöver hjälp med samma felsymptom att:


NU är det bra med allt och Sierran går som en klocka!

CO värdet är 0,2 och det får max vara 3,5. Besiktade idag big_smile

Den drar väldigt lite soppa, tomgången är jättefin och ligger nånstans mellan 500-700 RPM

OCH rycker inte det minsta vid motorbroms!!


PROBLEMET är att jag inte vet vad som var fel.
Jag stod i 4 timmar ute på parkeringen och rotade o grejjade med allt som jag kunde hitta.

Rotor, fördelare, tändkablar, luftmassemätare, tändstift, tändspole, ALLA kontakter, slangar, tomgångsmotor, spridare, jordpunkter, kablar och fan vet allt!!

Smörjde, torkade, knackade, slipade, ändrade, svor #¤!"##, ryckte, blåste rent.. m.m

Sen när jag var klar slog jag igen huven och drog igång..

HELT PERFEKT! men självklart var det för bra för att vara sant, så jag var tvungen att provköra. Jag drog järnet i 25 minuter och trots att motorn var varm o allt va inkört, så fanns inte ett tecken på ojämn eller dålig gång o tändning big_smile

Detta var för kanske 10 dagar sen, och allt har fungerat perfekt sen dess!

Tack för alla tips! Ovärdelig info, att ta till när man är i nöd =P

Ha det! // Norman

[-> The one And Only <-]
Seat Leon Cupra R "Extensor de Pene Rojo Jr." (2013)
_kimpan_ elektriker
7 mars 2007 · 591 Inlägg

cNorman skrev:
Kan tillägga, för de som behöver hjälp med samma felsymptom att:


NU är det bra med allt och Sierran går som en klocka!

CO värdet är 0,2 och det får max vara 3,5. Besiktade idag big_smile

Den drar väldigt lite soppa, tomgången är jättefin och ligger nånstans mellan 500-700 RPM

OCH rycker inte det minsta vid motorbroms!!


PROBLEMET är att jag inte vet vad som var fel.
Jag stod i 4 timmar ute på parkeringen och rotade o grejjade med allt som jag kunde hitta.

Rotor, fördelare, tändkablar, luftmassemätare, tändstift, tändspole, ALLA kontakter, slangar, tomgångsmotor, spridare, jordpunkter, kablar och fan vet allt!!

Smörjde, torkade, knackade, slipade, ändrade, svor #¤!"##, ryckte, blåste rent.. m.m

Sen när jag var klar slog jag igen huven och drog igång..

HELT PERFEKT! men självklart var det för bra för att vara sant, så jag var tvungen att provköra. Jag drog järnet i 25 minuter och trots att motorn var varm o allt va inkört, så fanns inte ett tecken på ojämn eller dålig gång o tändning big_smile

Detta var för kanske 10 dagar sen, och allt har fungerat perfekt sen dess!

Tack för alla tips! Ovärdelig info, att ta till när man är i nöd =P

Ha det! // Norman

Skönt och höra att du fick till det för jag har exakt samma problem med celican! får väl också ut i garaget och rycka lite:P

Senast redigerat av _kimpan_ (7 mars 2007)

---------------> Kimpan
BMW 330 (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang