BMW 1502 -75 med Saabmotor

Bygger lekbil av en BMW 1502 -75. Helbur, E36 framvagn, E36 compact bakvagn, Saab långmotor med lågkompkolvar, Holset HY35, Getrag 262-låda, Trionic 5.5. Besiktigad och godkänd med 203hk!
  • 149 Följare
  • 364 805 Visningar
  • Uppdaterades senast 22 april 2017
Djo
28 januari 2014 · 10 163 Inlägg

Inge jävla durk alu/plåt ser ju för jävligt ut.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Big-Nyz
28 januari 2014 · 582 Inlägg

Slät alu it will be. Tack för supporten, egentligen var det exakt det där jag ville höra wink

Fick just veta att han som jag köpte min OMP-stol av, och som skulle sälja en till åt mig, har KASTAT den... hmm Så ifall nån som läser detta mot all förmodan skulle känna till nån i Vasatrakten som har en sån här till salu, så tipsa mig:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-e6751c25c919084ef22d9ea53661d81b_large.jpg

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Djo
28 januari 2014 · 10 163 Inlägg

Varför i hela friden slänger man en sådan dyr stol hoppas du finner en till big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Big-Nyz
28 januari 2014 · 582 Inlägg

Djo skrev:
Varför i hela friden slänger man en sådan dyr stol hoppas du finner en till big_smile

Ja säg det... Det har troligen att göra med att vi alla har olika budgeter i vårt byggande wink

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Djo
29 januari 2014 · 10 163 Inlägg

Big-Nyz skrev:

Djo skrev:
Varför i hela friden slänger man en sådan dyr stol hoppas du finner en till big_smile

Ja säg det... Det har troligen att göra med att vi alla har olika budgeter i vårt byggande wink

Hans budget hade man ju gärna haft haha. tongue

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Big-Nyz
1 februari 2014 · 582 Inlägg

Det blev lite ändrade planer... Min brukis fastnade i besiktningen med för högt CO-värde och blev satt i trafikstopp pga att jag inte besiktigade inom utsatt tid, så jag fick lite annat att tänka på än kardanaxlar den här veckan... tongue

Men strandad som jag nu alltså är, här hemma, har jag i alla fall åstadkommit något på Bemun.

Beslöt mig för att knyta ihop säkringspanelen, nu när jag har ny trevlig lödkolv och allt. Jag gillar som sagt tanken på att allt är enkelt och rationellt demonterbart för framtida meck (som garanterat kommer...), så jag beslöt mig för att dra mesta möjliga nytta av de skarvkontakter som redan fanns i härvan. Det blev så här:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-decdc0b939f2d82e3cd4fe0c8e2067db_large.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-1ea8eebb35e7a2c647da5709ec9380f4_large.jpg

Denna kommer alltså att placeras som mittpanel.

Jag föreställer mig att jag har lyckats samla allt rätt bra på en plats nu - och det som inte finns i den här härvan, som blinkrelä, finns i den härva som hör till reglagen. Smidigt här är bl.a. att jag kan dra de grå strömkablarna direkt till huvudbrytaren bredvid, därifrån jag också på separata ögleanslutningar tar ström till styrsystem, pump etc. De tre kontakterna som syns på nedre bilden sitter även original på Saabs säkringsbox, dock placerad i motorrummet. Några enstaka ledningar har jag fått löda om, men nu går den vita kontakten i en separat kabelpiska till baklampor och bränslemätare, medan de röda och svarta går upp till en annan samlande enhet som kommer vid ratten och som samlar reglagen.

Styrsystemet är som sagt helt separat, med egen kabelhärva och egen säkringsbox. På så sätt blir det enkelt att uppgradera i framtiden.

Sedan funderar jag lite hur blinkersen brukar fungera... Det finns ju en liten vippa på insidan av blinkersspaken, och jag gissar att det ska finnas motsvarande "brytare" på rattstången. Nu kommer jag ju att använda Saabs reglage, och dessutom är min rattstång vid det här laget ordentligt slaktad... Så där finns inget sådant kvar. I vanlig ordning hamnar jag alltså att mickla ihop något eget. Som jag förstår det ska det finnas nån slags plastring bakom rattnavet, som tillsammans med tuta-kontaten sköter det där... tongue Nån som har nån tydlig bild eller förklaring på hur man kan göra?

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-131899c46df11a0c64af852bcc13857e_large.jpg

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Rein-O Saabish
2 februari 2014 · 64 Inlägg

Snyggt! smile

Ang. högt CO, kolla tänddelarna, typ fördelarlock, rotor och kablar, så det är bra kontakt. Dåligt fördelarlock orsakade kassa avgasvärden samt dålig tomgång på min S..

Saab 9-5 Vector "Lyxkryssaren" (2004)
Saab 900s "Svarten Aka. Blackie Flatnose" (1990)
Big-Nyz
2 februari 2014 · 582 Inlägg

Rein-O skrev:
Snyggt! smile

Ang. högt CO, kolla tänddelarna, typ fördelarlock, rotor och kablar, så det är bra kontakt. Dåligt fördelarlock orsakade kassa avgasvärden samt dålig tomgång på min S..

Tack! Jag hade ju tändningsstrul med den för bara några veckor sedan, och då bytte jag lock och rotor. Kablar är också ganska nya, nåt år. Men jag kom på att i samband med strulet så upptäckte jag att ett par av stiften spruckit i porslinet (?varför?) så jag stoppade dit några gamla istället... Så nu har jag bytt till nya. Bytte olja och filter också. Och tror du fan inte att oljan var alldeles seg och svart trots att den bara gått 5000km... Kör helsyntet, vet inte om det sist och slutligen är så smart för den verkar vilja läcka mera då, får fylla på oftare. Tror jag borde testa efterdra toppen.

Har bokat in mig till en lokal verkstad på måndag, månne vi inte ska få ett bra avgaspapper till stånd då.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Rein-O Saabish
2 februari 2014 · 64 Inlägg

Jobbigt med oljeläckage.. hmm Min läcker en massa från oljereturen på turbon och jag tror packboxarna inte är så roliga längre heller.. Men jag hoppas du får ordning på din. Det är så tråkigt när saker inte vill fungera.

Saab 900s "Svarten Aka. Blackie Flatnose" (1990)
Saab 9-5 Vector "Lyxkryssaren" (2004)
Big-Nyz
2 februari 2014 · 582 Inlägg

Söker bilder och idéer på hur folk med rensade interiörer ordnat med värmepaket!

Först hade jag tänkt hitta nån helt elektrisk lösning, men jag gissar att det skulle dra för mycket ström med både värme och fläkt. Så jag får troligen dra in kylarvätska. Så jag söker ett minimalt element. Funderar också på varifrån man ska ta frisk luft... Gissar att det inte är så hälsosamt att ta den från motorrummet så kanske man skulle dra en ventilationsslang fram till bakom kylaren? Men hur blir det då när det regnar?

Har (förstås...) ett Saab 900 element, men jag tycker det är så stort och, som vi säger, "böukot". Torpedgenomföringen från Saab däremot är smidigt, så den tänker jag använda. Så verkar det som folk brukar använda något som kallas "motorrumsfläkt" från biltema, till rätt pris  och som ser smidig ut.

Men bilder på alla lösningar som följer minsta motståndets lag och är smått och simpelt mottages med tacksamhet!

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
2 februari 2014 · 582 Inlägg

Rein-O skrev:
Jobbigt med oljeläckage.. hmm Min läcker en massa från oljereturen på turbon och jag tror packboxarna inte är så roliga längre heller.. Men jag hoppas du får ordning på din. Det är så tråkigt när saker inte vill fungera.

Jaså du har strul med din du också? Nåmen, då är det bara att trimma skiten ur den, köra, och sedan renovera! wink

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
4 februari 2014 · 582 Inlägg

Shit så skoj det är att handla på ebay!

De senaste veckorna har det kommit tätt med små spännande kuvert i lådan, med dioder, en LCD-display, kretskort, brytare and stuff. Och det bästa är ju att elektronik är i praktiken gratis på ebay... Så det är bara att friskt våga och slunga sig ut i det okända!

Lite impulsivt spur-of-the-moment-kvällsfix:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-f9bc3cd183c803586edfa1fa398e64ea_large.jpg

Jag ser nu att bilden tyvärr inte håller riktigt högsta kvalitet, men det kommer bättre sedan då den är klar. Ännu saknar jag en del komponenter, men de kommer nog in kort. Hell, vem väntar på tomten sedan vi erövrat ebay!

Den här mackapären ska bli en i serien av "Big Nyz Powerpacks".

Mittersta knappen är en återfjädrande sak som man kan blinka ut felkoder med.
Den vänstra on-off-on-brytaren väljer kanal till LCD-displayen, som antingen visar lambdavärde (vanligt smalband i volt) eller luftmassemätarens spänning (för att se när den bottnar).
Den högra brytaren är ett experiment jag tänkte ge mig på; kommentarer mottages gärna! Den är också en on-off-on-brytare som jag ska koppla över signalen till boxen från tempgivaren; ena kanalen skickar signalen direkt som den är, medan signalen genom den andra kanalen går via ett motstånd, som ska lura boxen att tro att motorn är kall och därmed låter den gå fetare. Jag vet inte om det fungerar, men jag tänkte testa.

Tillkommer ännu lite dioder under knapparna.

Så ska kretskortet byggas in i en förpackning som även ska innehålla spikdiod(er) och laddtrycksmätare. Så det blir en slags trimbox, kan man säga.

Senast redigerat av Big-Nyz (4 februari 2014)

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Hunted Jackass
5 februari 2014 · 797 Inlägg

Det här har du säkert redan kikat på, men om inte:

http://www.ebay.co.uk/itm/3-5kw-Lightwe … 2c777ca437

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
Big-Nyz
8 februari 2014 · 582 Inlägg

En bra och en dålig sak.

Fick kapa 28cm av kardanaxeln för att få upp den på plats. Och när jag bultat fast den så konstaterade jag att kardantunneln är för låg vid knuten... Så eftersom den ändå skulle kapas så var det lika bra att kapa genast:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-53dcf58bd4b6a3d25399f29c6ae2fefb_large.jpg


Bolt-on-filosofin med det här projektet förtsätter mao... Men nu ger sig fästena för stödlagret av sig själv, som synes på bilden. Det blir lättåtkomligt och stabilt. Men nog fan smakar det trä att ännu behöva svetsa karossplåt. Nå, det är över på en dag.

Den goda saken är att jag fått sålt lite överblivet skrot. En kille som kör Historic hämtade idag original bakvagn och framvagn samt pedalställ. Fick tvåhundra euro. Inte optimalt pris men skönt att få bort lite skit ur hörnen. Och att nån gång kunna räkna minus på BMW-kassan wink .

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
8 februari 2014 · 582 Inlägg

Hunted skrev:
Det här har du säkert redan kikat på, men om inte:

http://www.ebay.co.uk/itm/3-5kw-Lightwe … 2c777ca437

Jo de där är fina, jag har sett bilder på ett par byggen med dylika. Men jag hoppas hitta någon gratislösning... kan hända jag fixar till något kring ett Saab-element tongue

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Hunted Jackass
8 februari 2014 · 797 Inlägg

Big-Nyz skrev:

Hunted skrev:
Det här har du säkert redan kikat på, men om inte:

http://www.ebay.co.uk/itm/3-5kw-Lightwe … 2c777ca437

Jo de där är fina, jag har sett bilder på ett par byggen med dylika. Men jag hoppas hitta någon gratislösning... kan hända jag fixar till något kring ett Saab-element tongue

Gillar din filosofi! Hade jag varit din granne hade jag öst datalösningar över dig, har tammefan mer dataskrot än kina.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
Big-Nyz
9 februari 2014 · 582 Inlägg

Hunted skrev:

Big-Nyz skrev:

Hunted skrev:
Det här har du säkert redan kikat på, men om inte:

http://www.ebay.co.uk/itm/3-5kw-Lightwe … 2c777ca437

Jo de där är fina, jag har sett bilder på ett par byggen med dylika. Men jag hoppas hitta någon gratislösning... kan hända jag fixar till något kring ett Saab-element tongue

Gillar din filosofi! Hade jag varit din granne hade jag öst datalösningar över dig, har tammefan mer dataskrot än kina.

Åhå!!! Så om du var min granne sku vi bygga ett fyrahundrahästars LH-system mao... Du får nog ösa ändå, trots avståndet wink

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Hunted Jackass
9 februari 2014 · 797 Inlägg

Big-Nyz skrev:

Hunted skrev:

Big-Nyz skrev:

Jo de där är fina, jag har sett bilder på ett par byggen med dylika. Men jag hoppas hitta någon gratislösning... kan hända jag fixar till något kring ett Saab-element tongue

Gillar din filosofi! Hade jag varit din granne hade jag öst datalösningar över dig, har tammefan mer dataskrot än kina.

Åhå!!! Så om du var min granne sku vi bygga ett fyrahundrahästars LH-system mao... Du får nog ösa ändå, trots avståndet wink

Bor i Norge, att skicka ett 5-grams kuvert till grannen kostar väl en månadslön. Helt bisarrt. Men den dagen jag flyttar hem så blir det väl Västerbotten/Norrbotten, då är avståndet lättare att hantera antar jag. Hade varit jävligt kul att lära sig bygga/mappa datasprut. Har haft "rugged" laptops i olika former flera ggr. och även 3g/4g nätverkstillgång genom jobbet med gratis dataförbruk. Sånna saker hade varit otroligt kul att få använda sig av i bilskruvarsammanhang tex.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
Big-Nyz
9 februari 2014 · 582 Inlägg

Blev en heldag med svetsen...
Som bråkade och jävlades, trådmatningen kärvar igen.
Fick tömma svordomsförrådet för att få den att spela.

Men nu sitter det ihop:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-8afccd15d1f64161c4e89797e2401459_large.jpg

När jag låg under bilen och sprayade primer såg jag att det lyste igenom på ett ställe, ett par centimeter som jag glömt svetsa. Men no worries, det gick att fixa med silvertejp:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-72ac6c27107a3385c7946a32c9b06974_large.jpg

Nån annars som vet vad helt vanlig karosseriskruv heter på engelska? Har sökt på ebay men inte hittat nåt bra. De enda små förpackningar jag hittat här är skitdyra, 44 euro för typ 20 skruvar...

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
9 februari 2014 · 582 Inlägg

Hunted skrev:

Big-Nyz skrev:

Hunted skrev:

Gillar din filosofi! Hade jag varit din granne hade jag öst datalösningar över dig, har tammefan mer dataskrot än kina.

Åhå!!! Så om du var min granne sku vi bygga ett fyrahundrahästars LH-system mao... Du får nog ösa ändå, trots avståndet wink

Bor i Norge, att skicka ett 5-grams kuvert till grannen kostar väl en månadslön. Helt bisarrt. Men den dagen jag flyttar hem så blir det väl Västerbotten/Norrbotten, då är avståndet lättare att hantera antar jag. Hade varit jävligt kul att lära sig bygga/mappa datasprut. Har haft "rugged" laptops i olika former flera ggr. och även 3g/4g nätverkstillgång genom jobbet med gratis dataförbruk. Sånna saker hade varit otroligt kul att få använda sig av i bilskruvarsammanhang tex.

Var i Noreg bor du? Har bott i Bergen ett tag... Ja alltså tanken med det här bygget är ju att få ihop en slags grundversion nu, delvis för besiktning men också för att det är onödigt att köpa dyra grejer innan man vet vad som fungerar. Det som "ska förbli" bygger jag bra, resten plockar jag ihop budgetiskt och modifierbart. Om allt går som det ska och bilen visar sig hålla för effekt så blir det nog MS sedan, har börjat läsa in mig lite.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang