BMW 1502 -75 med Saabmotor

Bygger lekbil av en BMW 1502 -75. Helbur, E36 framvagn, E36 compact bakvagn, Saab långmotor med lågkompkolvar, Holset HY35, Getrag 262-låda, Trionic 5.5. Besiktigad och godkänd med 203hk!
  • 149 Följare
  • 364 817 Visningar
  • Uppdaterades senast 22 april 2017
Big-Nyz
10 februari 2014 · 582 Inlägg

Hunted skrev:

Big-Nyz skrev:

Hunted skrev:
Det här har du säkert redan kikat på, men om inte:

http://www.ebay.co.uk/itm/3-5kw-Lightwe … 2c777ca437

Jo de där är fina, jag har sett bilder på ett par byggen med dylika. Men jag hoppas hitta någon gratislösning... kan hända jag fixar till något kring ett Saab-element tongue

Gillar din filosofi! Hade jag varit din granne hade jag öst datalösningar över dig, har tammefan mer dataskrot än kina.

Åhå!!! Så om du var min granne sku vi bygga ett fyrahundrahästars LH-system mao... Du får nog ösa ändå, trots avståndet wink

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
17 februari 2014 · 582 Inlägg

Nu tänker jag göra lite firmareklam.

eftersom jag har saab huvudkopplingscylinder och bmw slav, så var det ställt för återigen en ''inte riktigt bolt-on''-situation. Gängorna var olika... Så det skulle bli ett specialpressat rör. Efter jobbet drog jag först till Hydroscand - där de sa att de inte kan fixa det!
Hurså, frågade jag, det är ju standardgängor.
Jo, de pressar inga rör där längre.
Jag åkte vidare till Lakeuden Hydro. Samma svar där. - De hade inte ens lösa nipplar!
Så jag testade ett long shot och vek in till Rönn&Backholm. De fingrade lite på grejerna jag hade med, dök in bakom diskens hyllor och hojtade efter fem minuter:
Hur långt rör ska du ha?
Femti cent, svarade jag.
Och en stund senare levererade de. Precis vad jag hoppats få - den delen som ska mot växellådan är en ca 10cm gummislang, sedan rör. De parade ihop det av en Land Rover bromsslang och sedan vanligt bromsrör på metervara. Blev jäkla snyggt. Jag stålsatte mig då de började knappa på kassapparaten, men hajade till då priset blev:
Nitton euro.
He va bra pris, sa jag.
He e löjligt, sa expediten, egentligen borde vi höja det till tjugo euro.

Ska sätta upp bild sen, blev en fin slang. Och ska låta dem pressa nya bromsrör snart också.

Det är nära nu.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
18 februari 2014 · 582 Inlägg

Jag borde börja lösa det där med grenrör så småningom... Har några olika vägar att välja mellan.

1. Simpel utväg med adapter på 2.1 sugisgrenröret. Knappast så optimalt.
2. Beställa flänsar från KLracing och köpa rörböjar och bygga eget.
3. Beställa helt grenrör från KLracing.
4. Köpa ett grenrör som har den form jag vill ha, och sedan byta fläns.

Det enda som lockar med 1. är att det är en kvick utväg, men jag kommer att veta att jag har en dålig lösning. Väg 2. vore annars bra, men med tanke på att jag nu hittat flera rör som detta http://shop.j-spec.se/sv/artiklar/rostf … et-2.html, så blir plötsligt äg 4. mera attraktivt... Färdig port för extern WG och allt. Undrar bara om man för det priset får svetsa om svetsfogarna...

Någon som kan säga hur mycket det skiljer i avstånd mellan avgasportarna på det där SR 20DET-grenröret och Saab?

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
pontiacen
19 februari 2014 · 1 080 Inlägg

Nu vet jag inget om j-spec´s grenrör specifikt, men det finns mängder av trådar på mängder av forum om att dessa billiga blanka grenrör inte håller måttet. Tunna rör och tveksamma fogar. Att köpa en fläns samt lite böjar och sedan bara nästa ihop det så man har rätt form och sedan lämna iväg det och få det svetsat professionellt (om man inte är säker på att man får det tätt, som jag tongue ) känns som det vettigaste alternativet. Dels vet man att det är rätt gjort, dels kan man anpassa det till utrymmet man har och sen lär det inte bli jättemycket dyrare.

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
Big-Nyz
22 februari 2014 · 582 Inlägg

pontiacen skrev:
Nu vet jag inget om j-spec´s grenrör specifikt, men det finns mängder av trådar på mängder av forum om att dessa billiga blanka grenrör inte håller måttet. Tunna rör och tveksamma fogar. Att köpa en fläns samt lite böjar och sedan bara nästa ihop det så man har rätt form och sedan lämna iväg det och få det svetsat professionellt (om man inte är säker på att man får det tätt, som jag tongue ) känns som det vettigaste alternativet. Dels vet man att det är rätt gjort, dels kan man anpassa det till utrymmet man har och sen lär det inte bli jättemycket dyrare.

Jo, det får bli den "riktiga" vägen med bygga själv från scratch. Har jag tagit mig så här långt så är det väl ingen idé att ta genvägar då det gäller grenrör... tongue Det blir väl att punkta ihop det här hemma, sedan bulta upp det på en gammal topp och svetsa ihop på skolans Kemppi. Har kontaktat KLracing om flänsar.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
22 februari 2014 · 582 Inlägg

Det har hänt en del grejer igen.

Jag beslöt att ta ner bakvagnen igen för att få nya hjullager pressade, de glappade på båda sidorna. Ingen idé att bygga dit bromsar etc ifall lagren sedan inte går igenom besiktning... Jag hade ju från början tänkt använda ett annat par bärarmar med trumbroms och böt lager i dem, men sedan hittade jag bärarmar med skiva, så nu blir det igen nya lager. Och de har inte samma dimension. Så bilen står på bockar nu igen. Som tur var så gick det kvickt, skulle gissa på typ en halvtimme att ta ner bakvagnen själv... Det har sina sidor att ha byggt allting själv så man vet exakt hur det ska göras! wink

Sedan har jag bultat dit främre delen av kardanen och målat och underredsmassat omsvetsningen av kardantunneln. Jag drog mattsvart på insidan, vilket jag tyckte blev snyggt mot det gräddvita, och därmed var jag på det klara med hur jag ville ha resten att se ut. Drog mattsvart på aluplåten till växelspaken också, och det blev jäkla snyggt. Ska måla sidoluckorna på växellådstunneln också, när jag väl gör dem. Har inte bultat dit växelplåten än eftersom jag måste korta av växelföraren än någon centimeter.

Så här ser den ut inuti nu:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-93e5ad7e9bd4520511600c3b07e5d313_large.jpg

Och en bonus som visade sig gå riktigt jäkla smidigt  - blinkersvippan är fixad! BMW rattstång och Saab 900 reglage, det var fan bolt on! big_smile Fästpunkterna för BMW:s egna reglage behövde bara masseras lite med vinkelkapen och borrmaskinen, sedan passade Saabens vippor med hållare dit. Jag funderade en stund hur jag skulle få dit Saabens "givare" för avslagning av blinkfunktionen på BMW:s ratt, men så testade jag istället att ta bort fjäderkontakten för tutan ur ratten, drog dit en lång 10mm bult istället, som gängade sig direkt i rattnavet, och sedan masserade jag bultens skalle med vinkelkapen tills den hade rätt form. Voila! Fungerar perfekt. Ska fota än.

Den observante bland mina followers noterar att jag fällt in Saabs varvräknare och temp- och bränslemätare i BMW:ns instrumentpanel. Passade också på att rotera varvmätaren samtidigt så maxvarv pekar rakt uppåt big_smile . Ingen nödvändighet, bara för skojs skull. Och "because I can".

Alulådan undertill, ovanpå rattstången, är en enhet som jag byggde ihop som samlar alla "osexiga" reglage på ett ställe. Dit hamnar också indikatordioder för blinkers, hel- och halvljus och oljetryck. Fronten är ett halvt bakstycke av en gammal cd-spelare. Hålen i den vita rutan är f.d. uttagen för rca-kablarna, så det står "left" och "right" vid dem - perfekt för blinkersljusen med andra ord wink .

Häromdagen hade jag vägarna förbi besiktningskontoret, så jag vek in och ryckte i chefen:
- Två frågor, sade jag: Måste tutan vara på ratten? Och får man dra bränsle- och bromsrör inuti kupén?
- Tutan kan vara på en knapp nånstans, sade han. Och rören kan vara inne.
Han tittade lite fundersamt på mig.
- Är det bra? undrade han.
- Det är alldeles ypperligt, log jag.

Nästa vecka pressar en av mina byasmeder nya bakhjulslager åt mig. Sedan väntar en uppsättning nya e36 handbromsvajrar. Har en rätt tydlig plan för hur jag ska göra med handbromsen. Så blir det bromsar, och Rönn&Backholm får pressa nya bromsrör åt mig.

Så har jag fixat med karosseriet lite också. Beställde två hood pin kits på ebay på prov för att se hur det skulle fungera, och så här långt har jag hunnit nu:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-d1657cea60b90d14cbb6ae3a76cb375f_large.jpg

So far har jag två lås i frontens övre kant, samt två stycken framtill i huven. Tycker det fungerar bra med den här modellen, så har beställt efter flera nu.

Har också mattsvärtat all "bakgrundsplåt" bakom själva fronten, vilket jag tycker gjorde helheten mycket snyggare.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
rasurbo
22 februari 2014 · 818 Inlägg

Ser bra ut big_smile Kul att det var så smidigt med blinkersen smile

Hunted Jackass
23 februari 2014 · 797 Inlägg

Grattis till bronset och en bra framsteg! big_smile

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
Rein-O Saabish
23 februari 2014 · 64 Inlägg

Härligt att det går framåt! smile Nu vill vi ha ut den på testrunda snart! wink

Edit: Med film så klart! cool

Senast redigerat av Rein-O (23 februari 2014)

Saab 900s "Svarten Aka. Blackie Flatnose" (1990)
Saab 9-5 Vector "Lyxkryssaren" (2004)
Djo
23 februari 2014 · 10 163 Inlägg

Blir fint det här big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Big-Nyz
23 februari 2014 · 582 Inlägg

Tack hörni smile . Jo då det blir testrunda blir det nog film! Men sportlov nu först, ska ut och lufta Saaben.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
2 mars 2014 · 582 Inlägg

Åter tillbaka i garageporten och skruvandet. Det drar ihop sig till grenrörsdelar men jag hade tänkt få kopplingen att fungera först... Men det har inte velat sig riktigt än.

Jag har separat vätskebehållare för kopplingen (liten bytta för motorcykel) så det är smidigt med luftning på det sättet. Men det är inte så smidigt att lufta trots allt.

Jag började med att koppla in en vanlig oljepumpkanna med DOT4 till luftnippeln på slaven. Öppnade nippeln och pumpade, men systemet tog inte emot mera vätska än det som läckte ut på sidorna av nippeln. Så jag kom på att lossa slaven och massera in vätska den vägen. Tryckte in staven med stängd nippel, öppnade nippeln och pumpade in ny vätska samtidigt som jag sakta släppte ut staven igen. På så sätt steg nivån kvickt i byttan. Men pedalen känns inte som den ska ändå. Först är den svampig till ungefär halvvägs, sedan stenhård. Inte "hård" som i "hård men fungerar", utan "orörligt hård och inget sker". Stiger långsamt upp igen i det svampiga partiet.

Tyvärr hade jag inte skaffat några nya luftnipplar utan använde den gamla, och när jag skulle stänga den vred jag av den... Den lär inte sitta hårt så jag får nog bort den, men det är ju söndag så jag kan inte shoppa ny och fortsätta.

Har försökt arbeta ner det stenhårda partiet, men det går inte. Kopplingshydrauliken påverkar inte tryckplattan alls, jag testade sätta i växeln och vrida på växellådans utgående axel samtidigt som jag pumpade. Så det svampiga partiet är bara rörelse i själva slangen och cylindrarna.

Kopplingen är ju ett hopkok. Jag fick förlänga slavens stav flera centimeter eftersom den kommer från en annan låda. När jag förlängde mätte jag såhär:

- Satte en mejsel i hävarmens skål där slavens stav ska komma. Förde den mot tryckplattan, där kopplingen "börjar". Mätte hur långt in mejseln gick.
- Tryckte in slavens stav i botten. Mätte hur långt den stack ut. Förlängde så mycket som saknades, minus typ 5mm.

Har jag tänkt något fel här?
Huvudcylindern är renoverad.
Slaven är det inte.

Luft i systemet / sliten slav / Någon mekanisk felkonstruktion i lamellpaketet. Några andra möjliga fel?

Skulle vilja få detta att fungera innan jag går vidare.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
2 mars 2014 · 582 Inlägg

Lite klokare. Men det blev också mera skruvande.

Gick ut igen efter kaffet och kollade närmare på kopplingen. Lossade slaven igen, masserade lite med pedalen, skruvade ihop igen.

Pedalen gick fortfarande trögt.
Det  var väl själva fan, tänkte jag och trampade till ordentligt.

Då small det.

Plockade bort slaven. Den förlängda staven var krökt och bussningen söndersliten.

Under kaffepausen började jag fundera ifall den förlängda staven gör att hävarmen hamnar i otrevligt brant vinkel, vilket medför att staven liksom måste "böjas med". Nu beslöt jag mig för att det var så.

Plockade ner lådan.

Fann detta:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-a4f649c22b68fbe07125969afa79a9b7_large.jpg

Vinkeln på hävarmen har gjort att staven legat mot kanten, och detta är förklaringen till smällen. Smidigt nog hittade jag en till identisk hävarm i lilla getragen. Det är tur man är skrotsamlare tongue

Till näst tänker jag:
- Skaffa rätt slav.
- Göra en ca 15mm adapter till urtrampningslagret.

Det finns de som gjort så här...
http://i188.photobucket.com/albums/z20/dahmeer/garage010-1.jpg

... men jag tänkte göra så här:
http://i31.tinypic.com/2ivffcw.jpg

Funderar också att detta kunde vara en smart överkursdetalj att göra medan man har upp skiten:
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20099/20099-cc9b9d3c5bad9342adef280bcf888716.jpg

Alltså att gänga hålet och byta ut plastkulan på hävarmens andra sida mot en skruv av justerbar längd. Måste gör anågot nytt oberoende, för smällen tog plasttappen med sig i farten... tongue


To be continued.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Rein-O Saabish
3 mars 2014 · 64 Inlägg

Trist med kopplingsproblemet, men bättre att det upptäcks nu, än att det händer när du kör sen. smile

Den där skruven du satt istället för plasttappen, ska du ha nån typ av beläggning på den eller smörjning typ? Tänkte om det kommer vara mycket tryck och gnidande på den så kanske det slits fort, både skruven och hävarmen som ligger emot. tongue Eller har jag tänkt helt fel nu?

Saab 9-5 Vector "Lyxkryssaren" (2004)
Saab 900s "Svarten Aka. Blackie Flatnose" (1990)
Big-Nyz
3 mars 2014 · 582 Inlägg

Rein-O skrev:
Trist med kopplingsproblemet, men bättre att det upptäcks nu, än att det händer när du kör sen. smile

Den där skruven du satt istället för plasttappen, ska du ha nån typ av beläggning på den eller smörjning typ? Tänkte om det kommer vara mycket tryck och gnidande på den så kanske det slits fort, både skruven och hävarmen som ligger emot. tongue Eller har jag tänkt helt fel nu?

Du har tänkt helt rätt. Men jag var kanske lite otydlig i mitt senaste inlägg: de sista tre bilderna har jag plockat random från nätet, de är exempel på hur andra har löst motsvarande problem. Själv har jag inte byggt något än.

Det stämmer som du säger, kanske det blir för stor friktion att helt enkelt ersätta plasttappen med en bultända, även om man rundar av den? Förvisso kunde man ju helt enkelt klä in bulten med lite plast av nåt slag... Man sätter ju vaselin där men det hjälper ju bara till en viss gräns. Det ultimata vore kanske att sätta dit en kulled istället. Men jag betvivlar att det håller att svetsa i , tycker godset ser så grynigt ut där det spruckit. Skulle inte komponenten se ut som pressad plåt i övrigt skulle jag tro att det är gjutjärn.

Nå, eftersom jag redan har en hel så sätter jag väl dit den. Men vad tror ni andra, blir det för mycket friktion mot en avrundad bultända?

Slavcylinder till BMW 535 beställd.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Rein-O Saabish
3 mars 2014 · 64 Inlägg

kanske trä på nån plasthätta kanske?

Saab 900s "Svarten Aka. Blackie Flatnose" (1990)
Saab 9-5 Vector "Lyxkryssaren" (2004)
Big-Nyz
3 mars 2014 · 582 Inlägg

Rein-O skrev:
kanske trä på nån plasthätta kanske?

Jo jag tror det får bli nåt sånt. Man kan bygga det mer invecklat sen då helheterna spelar ihop...

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
3 mars 2014 · 582 Inlägg

Haha, på tal om vevhusventilation big_smile :

Från http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … ;start=270http://iloapp.filit.se/data/_gallery/public/13/139379062009478200_resized.jpg

... och min:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-aa5daf0907589a51a59fcda7a27f7cba.jpg

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Djo
4 mars 2014 · 10 163 Inlägg

Hade sina likheter. smile

Det där amazon bygget är ju riktigt brutalt big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Big-Nyz
4 mars 2014 · 582 Inlägg

Djo skrev:
Hade sina likheter. smile

Det där amazon bygget är ju riktigt brutalt big_smile

Jo den gossen verkar kunna sina saker...

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang