BMW 1502 -75 med Saabmotor

Bygger lekbil av en BMW 1502 -75. Helbur, E36 framvagn, E36 compact bakvagn, Saab långmotor med lågkompkolvar, Holset HY35, Getrag 262-låda, Trionic 5.5. Besiktigad och godkänd med 203hk!
  • 149 Följare
  • 364 753 Visningar
  • Uppdaterades senast 22 april 2017
Big-Nyz
4 mars 2014 · 582 Inlägg

M_Broberg skrev:
Du kan ju alltid skaffa en plastskruv o sätta där? eller plastmutter? eller köpa en bit plast o göra kula av? finns mycket o köpa på nätet man kan skruva som inte är stål men ändå hårt.

Det skulle bli som en rund kork på ändan av bulten då mao. Tänkte flytta ut hela gaffeln typ 3cm, så den får ligga i 90 graders vinkel mot axeln. Kanske man helt enkelt kunde ta kulan från lilla getragen, borra ett hål och gänga på? Ska kolla.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
4 mars 2014 · 582 Inlägg

M_Broberg skrev:
Du kan ju alltid skaffa en plastskruv o sätta där? eller plastmutter? eller köpa en bit plast o göra kula av? finns mycket o köpa på nätet man kan skruva som inte är stål men ändå hårt.

Det skulle bli som en rund kork på ändan av bulten då mao. Tänkte flytta ut hela gaffeln typ 3cm, så den får ligga i 90 graders vinkel mot axeln. Kanske man helt enkelt kunde ta kulan från lilla getragen, borra ett hål och gänga på? Ska kolla.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
10 mars 2014 · 582 Inlägg

En bit på vägen med kopplingen.
Gjorde en sån här spacergrej i alu till den där svarta växellådsgrejen tongue .

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-c36b8f97c907c1818a012460993f5fa7.jpg

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Hunted Jackass
11 mars 2014 · 797 Inlägg

It's so pööördy. Keep it up!

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
Big-Nyz
11 mars 2014 · 582 Inlägg

Byasmeden levererade bärarmar med nypressade hjullager samt splinesade långa hjulbultar. Fixade växellådan med spacerplatta samt förlängd tapp. Skruvade dit låda, kardan, bakvagn, drivaxlar och rubbet. Fyra timmar. Ensam. På grusgolv. Med en domkraft och lite träklossar... det har sina sidor att jobba på grusgolv – jag kunde gräva en liten s.k. "växellådstunnel" under bilen för att lättare få lådan ditbaxad under bilgolvet tongue Det enda som var lite kämpigt var att få växellådans axel inlirkad i pilotlagret. Men ville testa om det låter sig göras ensam, och det gjorde det.

Kardanens längd efter kortningen visade sig vara rätt lagom, hade kunnat vara omkring en cm längre.

Till näst:
Kopplingshydraulik – take two.
Handbromsvajer.
Korta växelförare ett par cm.
Lyfta i stol.

Sedan ska det i princip gå att testköra wink
Men tror jag ska bygga grenrör och avgas innan det, vill inte blåsa motorrummet fullt av sot.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
12 mars 2014 · 582 Inlägg

We have a clutch.

Den är otroligt lättrampad. Jag höll länge på och "luftade", svor och förstod inte varför jag inte lyckades bygga högre tryck – tills jag kom på att testa lägga i en växel, trampa kopplingen och vrida på kardanen med handen (försök göra det ni som har "vanliga" kardantunnlar wink ). Den frikopplade! Jag släppte pedalen sakta och fortsatte vrida kardanen, och kopplingen började ta! Ha! big_smile

Drivlinan är således komplett.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Rein-O Saabish
13 mars 2014 · 64 Inlägg

Gött! big_smile

Saab 9-5 Vector "Lyxkryssaren" (2004)
Saab 900s "Svarten Aka. Blackie Flatnose" (1990)
Big-Nyz
16 mars 2014 · 582 Inlägg

Absurt. Ner med bakvagnen igen hmm

När jag skulle montera skivorna märkte jag att naven var - glappa!

det är visserligen kinanav från Motonet, men jag är ändå rädd att jag orsakat det själv; drivaxlarna var tröga att få dit, så jag knackade med hammaren på naven tills jag hade ut gängorna och kunde dra på muttern. Tydligen tålde lagren inte det...

Nu ligger bärarmarna i bakluckan på saaben igen.

Nå, annat tar sig. Har fixat med bromsar och el.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Rein-O Saabish
17 mars 2014 · 64 Inlägg

Bilprojekt är lite som att dansa Foxtrot. Två steg fram, ett steg bak. tongue

Saab 9-5 Vector "Lyxkryssaren" (2004)
Saab 900s "Svarten Aka. Blackie Flatnose" (1990)
Big-Nyz
17 mars 2014 · 582 Inlägg

Rein-O skrev:
Bilprojekt är lite som att dansa Foxtrot. Två steg fram, ett steg bak. tongue

Haha, ja absolut! Men ikväll blir det två steg framåt igen, för bärarmarna ligger fixade i bakluckan (nybörjarfel... Det var jag som inte dragit centermuttern tillräckligt hårt, när byasmeden drog med knacken satt det fint...) och i baksätet väntar något stort och blankt wink

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
17 mars 2014 · 582 Inlägg

Eftersom jag vet hurudan jag är, blev jag tvungen att göra villkoren klara för mig innan jag inledde kvällens skruvarsession:

– Ingen intercooler innan bakvagnen är på plats!

Ja, ni vet hur det är. Man blir lite knorrig av att får höra sånt, när godiset väntar. Men jag vet att jag inte brukar ge med mig, så det var bara att hugga i. Bärarmarna föll praktiskt taget på plats av sig själva.

Sedan detta big_smile :

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-f5a96cc91dfca4705a80fae46e4b326f.jpg

600x300mm cellpaket... Jag hittade den igår, en kille här i byn som jag inte känner sedan tidigare satte ut den till salu på nätet. Ringde, och jag fick hämta hem den på prov för att se om den passade. Jäkligt sjysst. Han höll på och skrapade underredsmassa på en MK2 Escort själv, hade köpt på sig lite för bred IC.

Sitter som en smäck. Med en Saab 900s luftfilterslang på var sida, de är tre tum och har brant böj wink

Så har jag monterat växelspakshärveln och torrkänt lite på lådan, och den känns helt sjukt tight! Klick-klick, bara att vippa i växlarna. Inget glapp, inget spel.

Nu måste jag klicka hem grenrörsdelar.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
17 mars 2014 · 582 Inlägg

Rein-O skrev:
Bilprojekt är lite som att dansa Foxtrot. Två steg fram, ett steg bak. tongue

Men Rein-O, håller du inte med om att det är mycket lättare att skruva med bilar än dansa fox? tongue

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Juvakka
17 mars 2014 · 1 697 Inlägg

Menar du dem slangarna som sitter ner i luftfilterburken? Hur tål dem laddtryck, är ju egentligen inte byggda för det.

Saab 900 "T16" (1992)
Big-Nyz
17 mars 2014 · 582 Inlägg

Juvakka skrev:
Menar du dem slangarna som sitter ner i luftfilterburken? Hur tål dem laddtryck, är ju egentligen inte byggda för det.

Jo jag menar dem. Det är grovt gods, jag tror nog det ska hålla.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Rein-O Saabish
18 mars 2014 · 64 Inlägg

Big-Nyz skrev:

Rein-O skrev:
Bilprojekt är lite som att dansa Foxtrot. Två steg fram, ett steg bak. tongue

Men Rein-O, håller du inte med om att det är mycket lättare att skruva med bilar än dansa fox? tongue

Beror helt på vem man dansar/skruvar med. wink

Saab 900s "Svarten Aka. Blackie Flatnose" (1990)
Saab 9-5 Vector "Lyxkryssaren" (2004)
Big-Nyz
20 mars 2014 · 582 Inlägg

Snabba synpunkter efterlyses!

Ska jag skaffa fyrpunktsbälten eller köra vanliga civila?
Blir Sparco Sprint V till passagerarstol. OMP med glasfiberstomme till förarstol.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Rein-O Saabish
20 mars 2014 · 64 Inlägg

En dubbel setup kanske? smile Köra civila när du åker på allmän väg med den, men ändå ha fästpunkter för 4-punkt, så du snabbt kan montera fast det vid eventuell bankörning. smile

Saab 900s "Svarten Aka. Blackie Flatnose" (1990)
Saab 9-5 Vector "Lyxkryssaren" (2004)
Big-Nyz
20 mars 2014 · 582 Inlägg

Snabba synpunkter efterlyses!

Ska jag skaffa fyrpunktsbälten eller köra vanliga civila?
Blir Sparco Sprint V till passagerarstol. OMP med glasfiberstomme till förarstol.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
TantSilver
20 mars 2014 · 13 Inlägg

Tycker att du ska köra med fyrpunktsbälten, varför inte liksom? tongue

Big-Nyz
20 mars 2014 · 582 Inlägg

M_Broberg skrev:

TantSilver skrev:
Tycker att du ska köra med fyrpunktsbälten, varför inte liksom? tongue

För att det är krångligt som fan


montera bältet rätt. monterar  du det fel kan det tom vara skadligare i en kollision. finns dom som drar bältet rakt ner i golvet efter stolen tex.

skitfint sätt att krossa hela ryggen.

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=63750

läs och bestäm dig sen. men 3-punkt är enkelt att få det o funka.

Aah... ok, jag förstår din poäng. Ett helt bygge i sig det där. Min byasmed säger dessutom att jag får köra streetrace med vanligt trepunktsbälte tills det börjar gå snabbare än 10.99... tongue

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang