Nu händer det saker, mera än på länge!
Har kört BMW idag... med hjälpchaufför med dator i knät.
Vi avhjälpte tomgångsproblemet rent mekaniskt för att komma vidare – skruvade upp spjället lite. Inget korrekt sätt men nu ligger motorn på about 900rpm stabil tomgång och vi behöver inte tänka på att trixa med den biten. Det är inte skoj att lägga en massa tid på tomgången när det inte är den som är det viktiga...
Bredbandaren visade att motorn gick konstant fet så vi ställde ner spridarkonstanten ytterligare till 14 och lät den adaptera några minuter.
Så blev det dags för provtur. Märkte direkt att det var ett annat drag i motorn... Inget pendlande i closed loop, inget hackande... Den gick nästan rent. Laddet kommer kvickt, redan vid 3500rpm. Den där turbon är vass och det kommer riktigt bra med ketchup. Stabilt på 0.6 bar. Men vi fick den inte att feta på när laddtrycket stiger, ligger mellan 13-15 i lambda, instabilt. Och den skjuter när man släpper gasen, ordentliga smällar. Så ordentliga smällar att vi sköt bort avgassystemets ändrör i något dike

... Jag har ju dragit ut pipan genom tröskeln, men nu blev avgaserna kvar under bilen istället och pös in genom en av serviceluckorna i växellådstunneln så vi blev rätt så inrökta.
Men fakun, jag måste säga det var skoj att köra igen! Den svänger fint på rumpan.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-314a67c02216de55417d620ae4a80794.jpg]()
Fortfarande har jag en oljeläcka vid oljereturen. Jag använder en droppande yllesocka som tanklock. Och slutröret på avgassystemet saknas... Detta är saker som ska fixas snarast, för...
TISDAGEN 7.6 KL. 13.00 SKA BILEN MAPPAS OCH BÄNKAS AV ETT PROFFS!