saabmaffian skrev:
Hej.
Det där ser inte bra ut! Du behöver minska tjockleken på shimset för pinjongdjupet. Märkbilden ligger alldeles för djupt. Det ska bli ett ovalt avtryck mitt på kuggen. Som det ser ut nu så kommer det med största sannolikhet vina om utväxlingen när du kör. Jag ska se om jag klarar av att lägga upp en bild på hur det ska se ut.
Mvh.
Okej, om jag minskar shims på pinjongen visst måste jag justera backlashen igen då? Om jag tänker rätt så måste jag öka på shims på v sida om diffen och minska på h sida?
Du behöver säkert justera Kuggflankspelet (back lasch) igen. Du MÅSTE alltid ha kuggflankspelet korrekt när du ska kolla märkbilden. vrid runt utväxlingen och kolla på minst tre olika ställen. Tänk också på att du ska ha en korrekt lageransättning på difflagrerna. Diffen ska inte gå att lyfta ur huset för hand, gör den det så behöver du öka på tjockleken på "diff shimsen".
Det kan vara lämpligt att kolla så "diffen" inte tagit skada och blivit skev. Sätt diffen på plats i axeln, sätt indikatorklockan mot baksidan av kronhjulet, vrid runt och kolla så det inte skevar.
Börja med att minska pinjongshimset ca 0.2 mm, det är ett ganska stort steg. Då ser du om märkbilden ändrar sig och kommer för högt upp på kuggen. Gör den det vet du att du ska vara någonstans mitt i mellan det du har provat. Det brukar vara lättare att göra så när man är "nybörjare". sedan är det bara att jobba sig fram i små steg, ca 0.05 mm åt gången tills det ser bra ut. Det tar lite tid och mycket tålamod att nå ett perfekt resultat.
Du bör även kolla märkbilden på backsidan av kuggarna.
Mvh.
Jörgen