Buick Special -65 Rullande renovering

Till att börja med så kommer tråden att börja ca 1år bakåt i tiden och jobba sig fram till hur det ser ut i dagsläget...sen blir man väl aldrig riktigt klar med jänkare heller, man kommer alltid på nåt man kan göra bättre eller ändra...
  • 52 Följare
  • 46 432 Visningar
  • Uppdaterades senast 31 mars 2014
Nitr00x Streets Of Sundsvall Crew
22 mars 2013 · 482 Inlägg

Ja mer info meeer info detta med bakaxel måste ajg lära mig inför renoveringen av min! =P

Hasse Nitr00x Andersson
https://joyride.cc
Buick GS400 "BlackBetty" (1969)
Chevrolet G20 "Carlsberg Vanen" (1984)
saabmaffian
23 mars 2013 · 94 Inlägg

Hej.
Det där ser inte bra ut! Du behöver minska tjockleken på shimset för pinjongdjupet. Märkbilden ligger alldeles för djupt. Det ska bli ett ovalt avtryck mitt på kuggen. Som det ser ut nu så kommer det med största sannolikhet vina om utväxlingen när du kör. Jag ska se om jag klarar av att lägga upp en bild på hur det ska se ut.

Mvh.

Okej, om jag minskar shims på pinjongen visst måste jag justera backlashen igen då? Om jag tänker rätt så måste jag öka på shims på v sida om diffen och minska på h sida?

Följ mitt projekt Buick Special -65 renovering
Nova-Jorgen
23 mars 2013 · 115 Inlägg

saabmaffian skrev:

Hej.
Det där ser inte bra ut! Du behöver minska tjockleken på shimset för pinjongdjupet. Märkbilden ligger alldeles för djupt. Det ska bli ett ovalt avtryck mitt på kuggen. Som det ser ut nu så kommer det med största sannolikhet vina om utväxlingen när du kör. Jag ska se om jag klarar av att lägga upp en bild på hur det ska se ut.

Mvh.

Okej, om jag minskar shims på pinjongen visst måste jag justera backlashen igen då? Om jag tänker rätt så måste jag öka på shims på v sida om diffen och minska på h sida?

Du behöver säkert justera Kuggflankspelet (back lasch) igen. Du MÅSTE alltid ha kuggflankspelet korrekt när du ska kolla märkbilden. vrid runt utväxlingen och kolla på minst tre olika ställen. Tänk också på att du ska ha en korrekt lageransättning på difflagrerna. Diffen ska inte gå att lyfta ur huset för hand, gör den det så behöver du öka på tjockleken på "diff shimsen".

Det kan vara lämpligt att kolla så "diffen" inte tagit skada och blivit skev. Sätt diffen på plats i axeln, sätt indikatorklockan mot baksidan av kronhjulet, vrid runt och kolla så det inte skevar. 

Börja med att minska pinjongshimset ca 0.2 mm, det är ett ganska stort steg. Då ser du om märkbilden ändrar sig och kommer för högt upp på kuggen. Gör den det vet du att du ska vara någonstans mitt i mellan det du har provat. Det brukar vara lättare att göra så när man är "nybörjare". sedan är det bara att jobba sig fram i små steg, ca 0.05 mm åt gången tills det ser bra ut. Det tar lite tid och mycket tålamod att nå ett perfekt resultat.

Du bör även kolla märkbilden på backsidan av kuggarna.

Mvh.
Jörgen

saabmaffian
23 mars 2013 · 94 Inlägg

Nova-Jorgen skrev:

saabmaffian skrev:

Hej.
Det där ser inte bra ut! Du behöver minska tjockleken på shimset för pinjongdjupet. Märkbilden ligger alldeles för djupt. Det ska bli ett ovalt avtryck mitt på kuggen. Som det ser ut nu så kommer det med största sannolikhet vina om utväxlingen när du kör. Jag ska se om jag klarar av att lägga upp en bild på hur det ska se ut.

Mvh.

Okej, om jag minskar shims på pinjongen visst måste jag justera backlashen igen då? Om jag tänker rätt så måste jag öka på shims på v sida om diffen och minska på h sida?

Du behöver säkert justera Kuggflankspelet (back lasch) igen. Du MÅSTE alltid ha kuggflankspelet korrekt när du ska kolla märkbilden. vrid runt utväxlingen och kolla på minst tre olika ställen. Tänk också på att du ska ha en korrekt lageransättning på difflagrerna. Diffen ska inte gå att lyfta ur huset för hand, gör den det så behöver du öka på tjockleken på "diff shimsen".

Det kan vara lämpligt att kolla så "diffen" inte tagit skada och blivit skev. Sätt diffen på plats i axeln, sätt indikatorklockan mot baksidan av kronhjulet, vrid runt och kolla så det inte skevar. 

Börja med att minska pinjongshimset ca 0.2 mm, det är ett ganska stort steg. Då ser du om märkbilden ändrar sig och kommer för högt upp på kuggen. Gör den det vet du att du ska vara någonstans mitt i mellan det du har provat. Det brukar vara lättare att göra så när man är "nybörjare". sedan är det bara att jobba sig fram i små steg, ca 0.05 mm åt gången tills det ser bra ut. Det tar lite tid och mycket tålamod att nå ett perfekt resultat.

Du bör även kolla märkbilden på backsidan av kuggarna.

Mvh.
Jörgen

Jo jag gör enligt konstens regler, preloaden på diffen är nogorlunda rätt då jag måste knacka in diffen med plastklubba, måste mäta upp d sen med momentnyckel(med indikatorpinne)

Du råkar inte veta hur mycket rotationsmomentet ska vara med både pinjong och diff tillsammans?

Enligt de anvisningar jag hade så va mitt mönster godkänt, men jag visste inte att det kunde innebära missljud på den märkbilden, gör om gör rätt.

Följ mitt projekt Buick Special -65 renovering
Nova-Jorgen
26 mars 2013 · 115 Inlägg

Hej.
Hur går det med axelrenoveringen?

Missade att du stälde en fråga förut...
Du mäter bara rotationsmomentet på pinjonglagrena utan att ha diffen i axeln. Man mäter inte med pinjong och diff tillsammans. Det är dom koniska pinjonglagrenas ansättning man vill mäta. Rotationsmotståndet på pinjong och diff tillsammans skiljer sig åt beroende på vilken utväxling som sitter monterad.

Mvh
Jörgen

Nova-Jorgen
26 mars 2013 · 115 Inlägg

Så här ser en perfekt märkbild ut på en "High Performance" street gear t.ex. en Richmond utväxling med artikel nr som börjar på 69-XXXXXXX eller motsvarande av annat fabrikat.

Drivsida

http://i49.tinypic.com/2z9kt1d.jpg

Backsida

http://i46.tinypic.com/15zfset.jpg

På en vanlig standard utväxling så brukar märkbilden på drivsidan ligga mer centrerad på kuggen. Ungefär som det ser ut på bilden av backsidan här ovanför.

Mvh.

saabmaffian
27 mars 2013 · 94 Inlägg

Nova-Jorgen skrev:
Hej.
Hur går det med axelrenoveringen?

Missade att du stälde en fråga förut...
Du mäter bara rotationsmomentet på pinjonglagrena utan att ha diffen i axeln. Man mäter inte med pinjong och diff tillsammans. Det är dom koniska pinjonglagrenas ansättning man vill mäta. Rotationsmotståndet på pinjong och diff tillsammans skiljer sig åt beroende på vilken utväxling som sitter monterad.

Mvh
Jörgen

Jo hur och vad man mäter vet jag, rotationsmomentet på pinjongen ska vara 25 inch pounds(eller va d footpounds?) jaja det står i papperna som ligger i garaget, men när man har slängt i diffen vad ska det totala rotationsmomentet på diff och pinjong vara? Diffen har ju också ett ansättningstryck och rotationsmomentet men kan inte hitta vad det ska va, har kollat nätet men hittar inte nåt...därför jag frågade dej.

Utväxlingen är iaf 3.08

Angående märkbilden så är den totala tjockleken på pinjongshimsen 0.32 ,utgick från GMs lista där det stog 0.35 då jag inte har verktyg för att mäta pinjongdjup och eftersom det ändå i slutändan är märkbilden som ska stämma och inte angivet pinjongdjup? i min hjärna lät det rätt iaf tongue
Tror jag måste bort med typ 5 tusendelar eller så, vad tror du?

Följ mitt projekt Buick Special -65 renovering
hedvalll
6 april 2013 · 46 Inlägg

premlagd!

DieLuftWaffe
9 september 2013 · 645 Inlägg

Hur går det med det här projektet? smile

Volvo S80 (2001)
Dodge Dart (1968)
saabmaffian
11 oktober 2013 · 94 Inlägg

Jodå det går bra, har kört hela sommarn utan några större problem.
Har varit mycket annat förutom att sitta vid datorn och av lathet har jag inte uppdaterat, blir nog en uppdatering till veckan.

Följ mitt projekt Buick Special -65 renovering
ontoft
11 oktober 2013 ·

Då väntar vi in uppdateringen då.

Nova-Jorgen
29 mars 2014 · 115 Inlägg

Hej.
Har det hänt nå't med bilen i vinter????

saabmaffian
31 mars 2014 · 94 Inlägg

Nja inte den här vintern men förra vintern renoverades bakaxeln iaf.
Ska slänga upp det som hänt sedan jag slutade skriva i tråden ikväll. roll

Följ mitt projekt Buick Special -65 renovering
saabmaffian
31 mars 2014 · 94 Inlägg

Va ett tag sen jag gjorde nån update tror jag roll fick ju en till dotter i fjol, men lägger väl upp det jag gjort sen sist.


Renoverade bakaxeln och bromsarna


https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70642/70642-c24b2625962035184cd250bed6b13d86.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70642/70642-d3dc30004284824bcc7c95bc2ea5201d.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70642/70642-77dc2a5112a1036e62372b6c1f9cde98.jpg

sen så våtslipade jag bilen och lackade över dom fina blå fläckarna, så nu får den va mattsvart ett tag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70642/70642-fe4707ff29a30c238b77223af3da49be.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70642/70642-fd7e814fdf9366abc468adb06bbcf3a0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70642/70642-5808a4866acd260d4e0ab38cb31425d3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70642/70642-70832326825550739caf37a52718d7f4.jpg





Sen har jag kört och kört och kört och fixat lite kromlister och andra små saker.



https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70642/70642-86c17b74bed94ab8b405c8cfb9cef79f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70642/70642-4e8fa07a7d7c6e11e460b29c88bef993.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70642/70642-1d3b382eb60d02003efe995293262d8a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70642/70642-e8c78d13e65d652b6ba28e872f843d5b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70642/70642-805c200ce51d0320bc893927eff87726.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70642/70642-986873bcda5cb51292d1f06df039988a.jpg


Ny luftrenare, tändkablar, tankgivare, tanklock mm.

https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70642/70642-efa54c0e86f4f28c00d1d5b4cb3c718e.jpg


Och så här ser den ut nu


https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70642/70642-a2b0b3e605b57ed84bc5961eba1c8c9f.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70642/70642-c9a550e20f3b166ee511388e876e81a7.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70642/70642-01c96dbe7701d357fba32611d0bb15d7.jpg




Får väl se när nästa update blir, troligtvis närmare sommarn.

Har lagt upp nåt videoklipp på Buicken också på min sida.


finns några bilder till i albumet .

Följ mitt projekt Buick Special -65 renovering
DieLuftWaffe
17 februari 2015 · 645 Inlägg

Hur går det med bilen? smile

Dodge Dart (1968)
Volvo S80 (2001)
bokan
18 februari 2015 · 65 Inlägg

Grymm Buick! big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang