Förädling av BMW 518i E28 - min evighets projekt

Projekt tråd om min BMW 518i 1983 som kommer att få lite modifikationer. Eftersom det finns redan många stylade E28 kommer jag att behålla bilens original utseende med standard fjärding, hög profil däcken o inte heller några höga prestanda siffror. Det är ju en 518 trotts allt! Lätt sug trimning, lite mer bekvämligheter o diskret ljud anläggning står på agendan.
  • 30 Följare
  • 50 141 Visningar
  • Projektet avslutat 28 oktober 2014
Grabber Dagdrömmare
20 januari 2013 · 2 836 Inlägg

Lite sent men ändå, lägger upp min lilla projekt.

Juli 2009 har jag efter mycket men och om köpt mig en BMW som påminde mig väldigt mycket om min första bil som var en BMW 518i 1982.
Bilen var i princip orörd! Gått 160080 km vid inköp 2009.07.03
All dokumentation finns från 1988.02.18 då den bytte ägare, följande 2 ägare var inom samma familj med ägarbyte 1998/99.
Inget extra utrustning på denna! El speglar och tacklucka var det enda lilla extra.
Bränsletanken behövdes byta, så gott som alla bussningar gnälliga, lacken lite "bort glömd" o ingen servo!
Nåja... Nostalgi för mig!
Tanken bytes ut, lacken polerades upp, bytte ut alla bussningar och även eftermonterade styrservo!
Men där kan man inte bara stanna! Det var dags för nya idéer!

Då jag tycker i skrivande stund, att dom 103 hästar som ska finnas där i motorn är inte så värst pigga o dåvarande min vardags bil Skoda Fabia TSI med 105hk var roligare att köra känns det som denna BMWn behöver få sig lite uppgradering!

1: Liten budget "trimning" av motorn M10B18K - ingen turbo, inga eftermarknads dyra delar utan bara BMW delar ska användas här! Siktar på ca 125hk från nuvarande 103, detta med hjälp av delar från M10B20.
Detta är nu klart o det enda som saknas är ett papper som intygar antal hästar i stallet o i dags läge känns det som dom är 125.

2: Ljud uppgradering - old school men inget värsting med massa högtalare mm. Det ska låta bra men vara diskret. Nåt från 80/90tal om jag hittar men moderna högtalare.

3: Utrustnings uppgradering - c-lås, farthållare ska eftermonteras o kanske nåt mer som t.ex. komfort skin om jag hittar det jag vill ha.

1: AVSLUTAD

2 o 3 kommer jag att jobba med nu i obestämd ordning.



I höstas köpte jag ett stycke motor från Fiddes Garage som skulle göra min 518i en aning piggare.

http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/s480x480/483333_284056321699280_896425990_n.jpg

Dessvärre, denna M10B20 var inte så fresh som jag hoppats, massa sörja i undersidan på ventil kåpan, massa skit i så gott som hela toppen, glapp! i  ventil axlarna åt alla håll o kamaxeln har blivit modifierat till "skräp 250" för nockarna var så slitna så man kunde känna kanter o repor med nageln!
Pricken över i-et var massa små sprickor i hela toppen - gått överhettad?

Kolvarna var svarta o sned slitna på sidorna, kolvbultar var det glapp i o massa svart skit runt om så klart!
Tråget var det inte mycket att prata om o på oljepumpens sil var det bara några små öppningar för oljan o det hela började som en besvikelse....

Nåja... Fick nöja mig med bara vevaxeln som var i väldigt bra skick!
Denna fick sig lite omvårdnad o går självklart att köra på! 0,04mm slitage som max!
Lite konstigt då hela motorn gav 1,5l olja o 1/3 hink med svart sörja o annat bortskrapad skit!!!!

https://www1.garaget.org/gallery/images/53/52381/52381-0a4af331c9ef3e9103e46f46b2f5e9ce.jpg

Så småningom fick jag tag på liknande kolvar som i B20 men dessa passar inte så bra då det är mindre förbränningsrum i E12:ans topp samt det blir för låg komp.

https://www1.garaget.org/gallery/images/53/52381/52381-6663732299acf94425a364dd8446fa63.jpg

Motorn är nu demonterad - toppen är renoverad.
Egentligen krävdes det inte mycket jobb då den var väldigt fin men fick en liten genomgång än då!
https://www1.garaget.org/gallery/images/53/52381/52381-435d5350166eed8f5b538fbef0d1458f.jpg
Fick ett tips att blanda 50/50 acid plus med diesel o låta den ligga några (ca 18) timmar.
Acid Plus är ett surt rengöringsmedel för aluminium.

Efter badet
https://www1.garaget.org/gallery/images/53/52381/52381-15913c1178167e62393f66d3cf11123d.jpg

Klar efter genomgången! Inga större begrepp krävs eller planing.
https://www1.garaget.org/gallery/images/53/52381/52381-e0b5597aa6dd8263be77cf80764cbc6f.jpg

Senast redigerat av Grabber (21 april 2014)

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
ToXtreme
20 januari 2013 · 3 627 Inlägg

Detta ser jag fram emot! Älskar e28! Och din kärra är ju inte för hackor, så lite extra kul att se hur den kom till det skicket smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Grabber Dagdrömmare
20 januari 2013 · 2 836 Inlägg

Den var i bra skick när jag köpte den men det finns alltid nåt att fixa på gamla bilar.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Grabber Dagdrömmare
21 januari 2013 · 2 836 Inlägg

Diffen fick en genomgång, nya packningar o ny lucka med bussningen - den gamla var sliten av bussningen i fästet/upphängningen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/53/52381/52381-e7a05ff9917efeda3eea41e667d5f8e9.jpg

Så ser det ut i dags läge... Alla kablar o slangar som är ovanpå insuget har jag tänkt mig gömma under om längden räcker.
https://www1.garaget.org/gallery/images/53/52381/52381-5d8e93ed55ce41d36af58e928b81a11f.jpg

Alla lösa alu kåpor ska poleras, har tänkt mig borstat aluminium look men det krävs en del precision o det inte lätt med alla håll o fästen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/53/52381/52381-a3cf6d5da2c10e8a972689ae2c497436.jpg

Senast redigerat av Grabber (21 januari 2013)

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Grabber Dagdrömmare
26 januari 2013 · 2 836 Inlägg

Så här har det gått 2012



I år planerar jag köra utan kaffetermosen!

Senast redigerat av Grabber (26 januari 2013)

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Grabber Dagdrömmare
26 januari 2013 · 2 836 Inlägg

Det händer inte så mycket just nu då jag saknar bra värme i garaget...

Plockade bort insuget o kollade kablage, en del kablar kan gå under insuget istället för lite här o där, 2 eller 3 av dom måste förlängas men kräver nya skor o skydd ändå.
https://www1.garaget.org/gallery/images/53/52381/52381-01c9028cd0cb6fdb7c3a032b4950e307.jpg

Det finns fördelar med små motorer! wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/53/52381/52381-5328d7001e8b8da529507f0de9844696.jpg

Dock kan man känna sig lite utsatt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/53/52381/52381-3ad66bc5a42102803b551c9a6ad3a13b.jpg

Känns inte som cylindrarna behöver ytterligare bearbetning. Eller jo, lite...
https://www1.garaget.org/gallery/images/53/52381/52381-61c1ee53a3d0e9d86de31a957fab4a4c.jpg

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Grabber Dagdrömmare
28 januari 2013 · 2 836 Inlägg

Märker att det finns inget vidare intresse för motorsvaga o icke stylade bilar på denna sida...

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Robb192 Tokig 08a
28 januari 2013 · 1 019 Inlägg

fortsätt sådär! du verkar iaf veta vad du gör ! big_smile

Suzuki Swace "Suyota Sworolla" (2023)
Grabber Dagdrömmare
28 januari 2013 · 2 836 Inlägg

robb192 skrev:
fortsätt sådär! du verkar iaf veta vad du gör ! big_smile

Tack! Jo, jag vet vad jag VILL göra men det blir inte alltid som man vill wink

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Robb192 Tokig 08a
28 januari 2013 · 1 019 Inlägg

Grabber skrev:

robb192 skrev:
fortsätt sådär! du verkar iaf veta vad du gör ! big_smile

Tack! Jo, jag vet vad jag VILL göra men det blir inte alltid som man vill wink

jag vet exakt vad du menar!

Suzuki Swace "Suyota Sworolla" (2023)
tommyhjortasen
28 januari 2013 · 1 049 Inlägg

Mycket intressant projekt!
Har själv renoverat en 320i -77 motor och två BMW 2002 motorer med gott resultat.
Att åstadkomma storverk med orginaldelar och liten budget är beundrandsvärt!! Följer med intresse ditt projekt.

Äger själv en BMW 2002 touring -73.

AbbeO
28 januari 2013 · 18 Inlägg

Jag läser heller om din bil än bilarna som ser ut kunna flyga till månen när som helst! smile

Grabber Dagdrömmare
28 januari 2013 · 2 836 Inlägg

tommyhjortasen skrev:
BMW 2002 touring -73.

Det där är ingen bra bil.... Detta är porr på hjul! wink

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
tommyhjortasen
28 januari 2013 · 1 049 Inlägg

Grabber skrev:

tommyhjortasen skrev:
BMW 2002 touring -73.

Det där är ingen bra bil.... Detta är porr på hjul! wink

Tack.

Gillar BMW-fyrorna och särskilt 02-serien. Tidigare ägde jag en 1602 -69.

Ge din fyra god omvårdnad så ger den kärlek tillbaka, det är ett härligt klipp i de fyrorna!

Grabber Dagdrömmare
28 januari 2013 · 2 836 Inlägg

Jo, det är inga prestanda dom fyrorna men dom gör sitt jobb o har sitt charm om nu man kan uppskatta den. Denna är min 5:e 518 e28! wink

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
H_landen
28 januari 2013 · 227 Inlägg

håller koll men i det tysta tongue följer även på forumet och e28 gruppen på fb big_smile

BMW 525i e34 "Turbo" (1994)
BMW 518i e28 "My" (1987)
BMW 528i e28 "Static . Daily" (1987)
Grabber Dagdrömmare
28 januari 2013 · 2 836 Inlägg

H_landen skrev:
håller koll men i det tysta tongue följer även på forumet och e28 gruppen på fb big_smile

big_smile

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
MarcusGronberg Lowlife
28 januari 2013 · 809 Inlägg

kollat igenom tråden nu, och gillar ditt arbete big_smile, finns inget bättre än en clean äldre bmw! smile prem lagd !

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog
Chevrolet Impala "Black Squad" (1963)
BMW E39 528IA Touring "Slammed Wagon" (2000)
cars4ever
30 januari 2013 · 834 Inlägg

Ser spännande ut, kommer följas:)

BMW 730iA "E32" (1988)
Saab 9-3 "Turbo" (2000)
Volvo V70N "GLT" (2001)
Grabber Dagdrömmare
30 januari 2013 · 2 836 Inlägg

Under vardagar händer det inte så mycket.

Då jag inte hittar rätta kolvar dvs 88,97mm M10B20 kolvar med "puck" (mina i M10B20 var plana, sned slitna o skulle ge för låg komp) tänkte jag köra på M20B20 vevstakar (130mm istället för 135mm) men vevens dim är 45mm o M10 har 48mm men det sk#t sig - finns inget gods att ta ifrån...
Tillbaka till ruta ett, börjat jakten på kolvar - igen!

Väntar nu på min paket från Tyskland med nya ringar, lager, packningar mm o under tiden små pyslar jag med lite annat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/53/52381/52381-e22a516c583a74b639a64f5ed79a2a98.jpg

Skulle vara borstat aluminium look men tror att jag satsar på lätt polering.
Får se om jag har ork för alla alu delar dvs bröstkåpor, ventilkåpa o insug.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang