Vågar man köpa bil med DSG låda?

666_Beast
20 januari 2013 · 1 863 Inlägg

Är sugen på att byta bil till Passat eller Octavia -08 och framåt i årsmodeller, men blir lite nervös när man läser om allt strul som verkar hända med dessa lådor.
När brukar dom generellt börja strula om dom ska strula?

Manuell vill jag inte ha då jag personligen tycker det är underbart med automatare.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
Noart Cykelhatande yrkeschaufför.
20 januari 2013 · 241 Inlägg

Det var väl främst i Caddyn och i stadstrafik som den krånglade?
DSGbilarna vi har på jobbet har inte haft problem, och det är mycket start och stopp när man kör tidningar.

Edit: Då pratar jag om den 7växlade varianten som sitter i 06-09 årsmodeller.

Senast redigerat av Noart (20 januari 2013)

666_Beast
20 januari 2013 · 1 863 Inlägg

Läste idag i Teknikens Värld att man ska undvika dessa lådor pga problem.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
Rquired Allmänt envis
20 januari 2013 · 12 512 Inlägg

Det finns ingen anledning att undvika DSG, det är inte namnet på en modell utan ett samlingsnamn för flera olika modeller av dubbelkopplingslådor av vilka den sjuväxlade med torra lameller har haft problem.

Övriga varianter av DSG har jag inte hört eller läst något negativt om, vi har haft två stycken Passat TDI170 (6vxl) efter varandra på jobbet och de fungerade bra. Till skillnad från den elektriska handbromsen på VW, men lådan är trevlig!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
RockSolid
20 januari 2013 · 97 Inlägg

har aldrig haft problem med en dsg låda.. MEN jag har bytt svänghjul på alla.. men det tycker jag är helt okej för lådan är ju 1000gånger skönare än en "vanlig" automat

Kia optima (2015)
Volvo 740 Turbo Intercooler "m50 Turbo" (1988)
Audi a4 2.0tdi quattro s-line "vossen cv3" (2008)
666_Beast
20 januari 2013 · 1 863 Inlägg

Det är dieselmotorerna jag är ute efter om det spelar nån roll.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
matteeee Ingen himmel är så blå som min
21 januari 2013 · 2 972 Inlägg

Farsan har fått bytt mekatronikenhet efter ~2000 mil och hela lådan vid ~2400 mil på sin 2010 Passat CC 2.0TDI 170hk med 4motion - alltså DSG6. Allt på garanti som tur är smile

Min 2010 Scirocco med DSG7 uppvisade inga problem de 5000 mil jag körde den till.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Thorssa
21 januari 2013 ·

Mekatronikenheten har det varit en del problem med. Jag har haft en DSG6 och hade inga problem med den under tiden jag ägde den men jag skulle inte vilja ha en bil med DSG utan gällande maskinskada på försäkringen.

Bobzza
21 januari 2013 · 273 Inlägg

Jag ägde en Golf V R32 DSG. Var aldrig något problem med lådan under min ägo iaf, skulle absolut våga äga en bil med DSG låda igen.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 april 2013 · 17 486 Inlägg
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mb_pucken
6 april 2013 · 5 087 Inlägg

Jag måste nog svara både ja och nej på den frågan smile Det är en helt sjukt underbar låda att köra smile Det väger för smile MEN jag personligen skulle inte våga göra det :p Fast och andra sidan rullar det sjukt mycket dsg lådor som funkar problemfritt smile Man kan så klart ha otur och få en bil som lådan strular på, Då blir det dyrt alt, ett argt försäkringsbolag wink (jag skulle garanterat ha otur) Men skulle du köpa en bil med dsg så skulle ja rekomendera dig att kolla 3 saker,
Service,
Oljan ska vara bytt enligt rekomendationerna. oavsett om det är en DSG6 eller DSG7
Dragkrok,
Har bilen drag så skulle jag fundera, Står det sedan en fet KABE på parkeringen så skulle jag tveka. Ingen dsg gillar att dra för mycket. Speciellt inte DSG7. Dom borde inte få säljas med drag.
Tidigare ägaren.
Jag skulle nog be ägaren att köra mig en sväng och se hur denne kör bilen. Man bör trots allt köra en DSG på rätt sätt, tex stå i en backe utan bromsen nertryckt och det skadar inte om man är bestämd på gasen vid start. Välj en bil som gått mycket landsväg om möjligt. Staden sliter på dessa lådor specis som kökörning sliter på en koppling.

Om du köper en bil med denna underbara låda så se till att du har en försäkring som skyddar dig om oturen skulle vara framme smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
666_Beast
7 april 2013 · 1 863 Inlägg

Som det set ut just nu så lutar det åt att köpa nya Octavian i höst, men även om man har garanti i 2-3 år så känns det väldigt osäkert att köpa DSG. För rasar lådan så händer det nog inte de första åren som man har garanti, och vill inte lägga 25-30 000 på att laga lådan på en bil som då är lite över tre år.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
MikaelS
7 april 2013 · 157 Inlägg

666_Beast skrev:
Som det set ut just nu så lutar det åt att köpa nya Octavian i höst, men även om man har garanti i 2-3 år så känns det väldigt osäkert att köpa DSG. För rasar lådan så händer det nog inte de första åren som man har garanti, och vill inte lägga 25-30 000 på att laga lådan på en bil som då är lite över tre år.

Hört talas om att försäkringsbolagen täcker upp för maskinskada ? Saluansvar har t.o.m 8år 16.000mil då dom flesta försäkringsbolagen har 8år eller 10000mil

Senast redigerat av MikaelS (7 april 2013)

ts007
7 april 2013 · 1 777 Inlägg

Har kört många tusen mil på jobbet i både Octavia, Passat samt Superb, alla dieslar och med DSG och de e ju underbara att köra ända tills de börjar krångla och i alla av ovannämnda bilar så hände det mellan 8-10 tusen mil så jag skulle aldrig i hela mitt liv köpa en bil med DSG privat. Pinsamt av VAG att de inte åtgärdar problemen. De vanligaste symptomen jag upplevt e att den börjar växla hårt, kraftig "ketchup" effekt samt ryckig gång. Har man dessutom belastat den så har den varit katastrof dock så har den aldrig slutat driva. Årsmodellerna har varit mellan 2005-2010 eller 2011. Det skall dock tilläggas att det har varit arbetsfordon som har körts hårt, håller kanske mycket bättre vid normal vardagskörning.

Volvo V70n "T-gul Edition" (2006)
Jonthengberg
7 april 2013 · 274 Inlägg

Oljan på DSG6 ska bytas i intervall av 6000 mil. DSG7 byter man inte olja på, den har ingen påfyllningsplugg smile
Tycker förövrigt att DSG6 lådan är underbar! Kört massa olika bilar med både DSG6 och DSG7 på jobbet då jag jobbar som bilmek med just VAG.

Senast redigerat av Jonthengberg (7 april 2013)

Saab 9000 Turbo "Bruksbilen" (1988)
peegee Forummoderator
8 april 2013 · 2 924 Inlägg

Kom ihåg att skilja på DSG6 och DSG7 !!!

De allvarliga problemen har varit på DSG7!

DSG6 har även fått allvarliga problem men det slarvats med oljebytes-intervallerna... å vilka vxllådor får inte problem då? roll

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
DasAuto
8 april 2013 · 2 751 Inlägg

Det är främst de klenare motorvarianterna med DSG som har haft problem samt den 7vxlade.
DSG som sitter i TDI140 & 170 skall det inte vara större problem med än vad andra automatare har.

Audis variant heter S-Tronic och är lite robustare, iaf 143hk diesel och uppåt.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
8 april 2013 · 2 972 Inlägg

peegee skrev:
Kom ihåg att skilja på DSG6 och DSG7 !!!

De allvarliga problemen har varit på DSG7!

DSG6 har även fått allvarliga problem men det slarvats med oljebytes-intervallerna... å vilka vxllådor får inte problem då? roll

Farsans DSG6 byttes inom 2000 mil (dvs långt innan första oljebytet skulle vara påtänkt). Innan dess hade dom även bytt mekatronikenheten. Så att köpa en med DSG6 är ju inget vattentätt sätt att slippa problem.

Min DSG7 gick 5000 mil utan problem, sen sålde jag bilen. Kanske smart av mig, vem vet smile

Tänk på att det nu finns en våtlamells-DSG med 7 växlar också. Den ska inte förväxlas med torrlamells DSG7 (ursprungliga) som har mer problem. Torrlamells DSG7 tål "bara" 250Nm och sitter således i klenare bilar, bl a 1,4TSI m fl.

Störst problem har DSG7 haft i bilar med biogas-motorer av någon anledning. (Taxi?!!)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
peegee Forummoderator
9 april 2013 · 2 924 Inlägg

De problem som varit på DSG6 faller under "normala" kvalitetsproblem men lyfts gärna fram i ljuset av de avsevärt allvarliga problemen med DSG7 för att dramatisera det ytterliggare i media trots att orsakerna inte hör ihop.

För alldeles för många så är DSG en och samma växellåda, vilket är väldigt synd (även genom rubriken av denna tråd).

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
666_Beast
9 april 2013 · 1 863 Inlägg

peegee skrev:
De problem som varit på DSG6 faller under "normala" kvalitetsproblem men lyfts gärna fram i ljuset av de avsevärt allvarliga problemen med DSG7 för att dramatisera det ytterliggare i media trots att orsakerna inte hör ihop.

För alldeles för många så är DSG en och samma växellåda, vilket är väldigt synd (även genom rubriken av denna tråd).

Är det inte i stort sett samma typ av låda? Vad jag fattat så är skillnaden 6 eller 7 växlar. Vet inte så mycket mer om dessa lådor förutom att det är svindyrt att laga dom.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang