Köpråd BMW 535d

tobbee_90
22 januari 2013 · 117 Inlägg

Tjenare är lite sugen på att skaffa en 535d. Är väl ute efter en 06-09 beroende på pris, så min fråga är om det finns något känt fel som man ska vara extra noga med när man kollar på bilen, sen undrar jag hur det är med partikell filter på den är det något som måste bytas ibland isf vilket miltal ska de bytas vid och vad kostar det. Sen undrar jag hur det är att äga en 535d om det är dyrt med delar till bilen och om den är tillförlitlig eller mycket krångel med dom. Tacksam för svar.

Mvh
Tobias

Senast redigerat av tobbee_90 (24 januari 2013)

Vurtne DEVIL
22 januari 2013 · 1 171 Inlägg

tobbee_90 skrev:
Tjenare är lite sugen på att skaffa en 535d. Är väl ute efter en 06-09 beroende på pris, så min fråga är om det finns något känt fel som man ska vara extra noga med när man kollar på bilen, sen undrar jag hur det är med partikell filter på den är det något som måste bytas ibland isf vilket miltal ska de bytas vid och vad kostar det. Sen undrar jag hur det är att äga en 535d om det är dyrt med delar till bilen och om den är tillförlitlig eller mycket krångel med dom. Tacksam för svar.

Mvh
Tobias

Varför inte slå en koll på en 335d istället? smile

bmw m power
Nissan Skyline R33 "fzt" (1994)
Audi A6 Avant 2.0TFSI "twisted" (2006)
M7an oo=00=oo
22 januari 2013 · 374 Inlägg

Legosoldaten skrev:

tobbee_90 skrev:
Tjenare är lite sugen på att skaffa en 535d. Är väl ute efter en 06-09 beroende på pris, så min fråga är om det finns något känt fel som man ska vara extra noga med när man kollar på bilen, sen undrar jag hur det är med partikell filter på den är det något som måste bytas ibland isf vilket miltal ska de bytas vid och vad kostar det. Sen undrar jag hur det är att äga en 535d om det är dyrt med delar till bilen och om den är tillförlitlig eller mycket krångel med dom. Tacksam för svar.

Mvh
Tobias

Varför inte slå en koll på en 335d istället? smile

Det är en enorm skillnad på en E60/61 mot en E90/91/92. Den är större, mer bekväm, ligger tryggare på vägen och har mer kvalitetskänsla. I mitt tycke.

Det som är värt att tänka på är att 08/09 så kom brytpunkten för lägre skatt. Det kanske inte är något större problem med några tusenlappar hit och dit, men bra att veta. Om jag minns rätt så kom en uppdatering av motorn från 272 till 285hk i samma veva.

Som alltid med bilar är väl det bästa att få tag i en bil med god dokumentation och så få ägare som möjligt. Då brukar det mesta vara i sin ordning.

Ta gärna en kik här: http://autopower.se/Guider/begagnatguiden/E60/

Freude am fahren!
BMW 525 (1975)
Rquired Allmänt envis
22 januari 2013 · 12 512 Inlägg

tobbee_90 skrev:
Tjenare är lite sugen på att skaffa en 535d. Är väl ute efter en 06-09 beroende på pris, så min fråga är om det finns något känt fel som man ska vara extra noga med när man kollar på bilen, sen undrar jag hur det är med partikell filter på den är det något som måste bytas ibland isf vilket miltal ska de bytas vid och vad kostar det. Sen undrar jag hur det är att äga en 535d om det är dyrt med delar till bilen och om den är tillförlitlig eller mycket krångel med dom. Tacksam för svar.

Mvh
Tobias

Bortsett från det som står i begagnatguiden på Autopower och gäller 5-serie E6x generellt så kan en 35d som körs mycket korta sträckor ta en klunk olja ibland, vilket de flesta bilar som körs kortsträckor visserligen brukar göra. Men någon hög oljeförbrukning får det inte vara tal om.

Partikelfiltret byts vid behov, på äldre bilar innan facelift sent 2007 kan man se i IDrive hur långt det är kvar tills bytet (Under servicemenyn) men på nyare bilar saknas den funktionen. Om man inte kör uteslutande korta sträckor utan låter bilen bränna rent filtret som den skall, vilket bara sker när drivlinan nått driftstemperatur, så brukar filtret hålla 20.000mil åtminstone en del får ut ytterligare några tusen mil utöver det.

Filtret är dock dyrt, riktpris för byte är nästan 17.000:- men beroende på vart du vänder dig kan det kosta allt från elva till drygt tjugotusen. Man kan även försöka att tvätta filtret vilket är allt från gratis om du gör det själv till en räkning på ett par tusen om du låter någon firma göra det, men ett tvättat filter håller förstås inga 20.000mil till utan är mer en tillfällig lösning.

En 35d svarar väldigt väl på trim men jag är lite skeptisk mot sådant, att det sliter mer på bilen brukar få förneka men i fallet x35d är automatlådan helt enkelt inte byggd för mycket mer än original effekt. Nu nämnde du årsmodeller från 2006, men värt att nämna är en lite svagare momentomvandlare på årsmodell 2005 (materialfel) om du hittar en sådan. Det sitter också lite värre bromsar på 535d (och 550i) än övriga modeller, till priset av att de kostar lite mer att byta den dagen det är aktuellt.

Tänk också på att en 535d inte är någon vanlig snåldiesel utan skatten är hög framför allt på tidiga årsmodeller och bilen skäms inte en sekund för att dricka relativt mycket bränsle. Men är du bara medveten om att det är prestanda och inte ekonomi en 35d ger dig i första hand hör den inte till de bilarna som kräver ett bankrån för att man skall ha råd, som t.ex M5 V10. Ett litet snäpp dyrare än en 525d eller V70 diesel, men med ett helt annat svar när högerfoten sjunker.

Trevliga bilar är det, lycka till med ett eventuellt köp!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
tobbee_90
22 januari 2013 · 117 Inlägg

Legosoldaten skrev:

tobbee_90 skrev:
Tjenare är lite sugen på att skaffa en 535d. Är väl ute efter en 06-09 beroende på pris, så min fråga är om det finns något känt fel som man ska vara extra noga med när man kollar på bilen, sen undrar jag hur det är med partikell filter på den är det något som måste bytas ibland isf vilket miltal ska de bytas vid och vad kostar det. Sen undrar jag hur det är att äga en 535d om det är dyrt med delar till bilen och om den är tillförlitlig eller mycket krångel med dom. Tacksam för svar.

Mvh
Tobias

Varför inte slå en koll på en 335d istället? smile

Nja är ute efter en lite större bil och så tycker jag att 535an är snyggare än 335an.

tobbee_90
22 januari 2013 · 117 Inlägg

M7an skrev:

Legosoldaten skrev:

tobbee_90 skrev:
Tjenare är lite sugen på att skaffa en 535d. Är väl ute efter en 06-09 beroende på pris, så min fråga är om det finns något känt fel som man ska vara extra noga med när man kollar på bilen, sen undrar jag hur det är med partikell filter på den är det något som måste bytas ibland isf vilket miltal ska de bytas vid och vad kostar det. Sen undrar jag hur det är att äga en 535d om det är dyrt med delar till bilen och om den är tillförlitlig eller mycket krångel med dom. Tacksam för svar.

Mvh
Tobias

Varför inte slå en koll på en 335d istället? smile

Det är en enorm skillnad på en E60/61 mot en E90/91/92. Den är större, mer bekväm, ligger tryggare på vägen och har mer kvalitetskänsla. I mitt tycke.

Det som är värt att tänka på är att 08/09 så kom brytpunkten för lägre skatt. Det kanske inte är något större problem med några tusenlappar hit och dit, men bra att veta. Om jag minns rätt så kom en uppdatering av motorn från 272 till 285hk i samma veva.

Som alltid med bilar är väl det bästa att få tag i en bil med god dokumentation och så få ägare som möjligt. Då brukar det mesta vara i sin ordning.

Ta gärna en kik här: http://autopower.se/Guider/begagnatguiden/E60/

Okej tackar det ska jag kika på

tobbee_90
22 januari 2013 · 117 Inlägg

Rquired skrev:

tobbee_90 skrev:
Tjenare är lite sugen på att skaffa en 535d. Är väl ute efter en 06-09 beroende på pris, så min fråga är om det finns något känt fel som man ska vara extra noga med när man kollar på bilen, sen undrar jag hur det är med partikell filter på den är det något som måste bytas ibland isf vilket miltal ska de bytas vid och vad kostar det. Sen undrar jag hur det är att äga en 535d om det är dyrt med delar till bilen och om den är tillförlitlig eller mycket krångel med dom. Tacksam för svar.

Mvh
Tobias

Bortsett från det som står i begagnatguiden på Autopower och gäller 5-serie E6x generellt så kan en 35d som körs mycket korta sträckor ta en klunk olja ibland, vilket de flesta bilar som körs kortsträckor visserligen brukar göra. Men någon hög oljeförbrukning får det inte vara tal om.

Partikelfiltret byts vid behov, på äldre bilar innan facelift sent 2007 kan man se i IDrive hur långt det är kvar tills bytet (Under servicemenyn) men på nyare bilar saknas den funktionen. Om man inte kör uteslutande korta sträckor utan låter bilen bränna rent filtret som den skall, vilket bara sker när drivlinan nått driftstemperatur, så brukar filtret hålla 20.000mil åtminstone en del får ut ytterligare några tusen mil utöver det.

Filtret är dock dyrt, riktpris för byte är nästan 17.000:- men beroende på vart du vänder dig kan det kosta allt från elva till drygt tjugotusen. Man kan även försöka att tvätta filtret vilket är allt från gratis om du gör det själv till en räkning på ett par tusen om du låter någon firma göra det, men ett tvättat filter håller förstås inga 20.000mil till utan är mer en tillfällig lösning.

En 35d svarar väldigt väl på trim men jag är lite skeptisk mot sådant, att det sliter mer på bilen brukar få förneka men i fallet x35d är automatlådan helt enkelt inte byggd för mycket mer än original effekt. Nu nämnde du årsmodeller från 2006, men värt att nämna är en lite svagare momentomvandlare på årsmodell 2005 (materialfel) om du hittar en sådan. Det sitter också lite värre bromsar på 535d (och 550i) än övriga modeller, till priset av att de kostar lite mer att byta den dagen det är aktuellt.

Tänk också på att en 535d inte är någon vanlig snåldiesel utan skatten är hög framför allt på tidiga årsmodeller och bilen skäms inte en sekund för att dricka relativt mycket bränsle. Men är du bara medveten om att det är prestanda och inte ekonomi en 35d ger dig i första hand hör den inte till de bilarna som kräver ett bankrån för att man skall ha råd, som t.ex M5 V10. Ett litet snäpp dyrare än en 525d eller V70 diesel, men med ett helt annat svar när högerfoten sjunker.

Trevliga bilar är det, lycka till med ett eventuellt köp!

Okej så det är så dyrt att byta partikellfilter men om man skulle köpa en senare 07a o framåt som man inte kan se i iDriven hur långt det är kvar tills man måste byta hur vet man då när det är dags?

Jo förstår att det inte är en bil som dricker 0,5L/mil men det spelar mig inte så stor roll har ju en volvo 940 och en 850 T5R och ingen är särskilt billiga i drift. Sen va de en på jobbet som sa att hans kompis hade en sån med runt 400hk och han körde inte särskilt ekonomisk men han låg på runt 1L så kör man skapligt lugnt till jobbet ska det nog inte bli allt för dyrt.

Tack så mycket för alla svar.

tobbee_90
22 januari 2013 · 117 Inlägg

Hur är det med service på 535d är det dyrt om man tänker på en bil som gått 14-15,000mil sen hur ofta ska dom göras?

F-Tar
22 januari 2013 · 1 335 Inlägg

E60 har behovsservice. Den indikerar när den behöver servas samt vad som är närmast till service. På så sätt kan du själv lägga upp lite själv hur och när den ska servas. Blir ibland billigare, ibland dyrare.

Lite uppskattade servicekostnader:
Oljeservice ca 2000:-
Mikrofilter ca 1300:-
Fordonskontroll ca 1200:-
Bromsvätske byte ca 600:-
Frambromsar ca 5000:- inkl skivor
Bakbromsar ca 4000:- inkl skivor
Tänd/glödstift 6cyl ca 2500:-

B5 #001
BMW 325 tds "E36" (1997)
BMW Alpina B5 "001" (2005)
fredde85
22 januari 2013 · 1 798 Inlägg

på en 535d bör nog historiken kollas väldigt noga har ju inte läst om en me skruvad mätare precis gäller i oförsig oavsett motor på den modellserien

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
tobbee_90
22 januari 2013 · 117 Inlägg

F-Tar skrev:
E60 har behovsservice. Den indikerar när den behöver servas samt vad som är närmast till service. På så sätt kan du själv lägga upp lite själv hur och när den ska servas. Blir ibland billigare, ibland dyrare.

Lite uppskattade servicekostnader:
Oljeservice ca 2000:-
Mikrofilter ca 1300:-
Fordonskontroll ca 1200:-
Bromsvätske byte ca 600:-
Frambromsar ca 5000:- inkl skivor
Bakbromsar ca 4000:- inkl skivor
Tänd/glödstift 6cyl ca 2500:-

okej vad smidigt då kan man se det i iDrive eller?

tobbee_90
22 januari 2013 · 117 Inlägg

fredde85 skrev:
på en 535d bör nog historiken kollas väldigt noga har ju inte läst om en me skruvad mätare precis gäller i oförsig oavsett motor på den modellserien

Aa det är nog säkrast att göra, man kunde kolla med bmw hur servicen är gjord om man har regnr eller?

MKarlsson Tunnelmaster
22 januari 2013 · 348 Inlägg

Jag hade en 535d för ett tag sedan.
När jag låg i motorvägsfart så drog den 0.6 när jag låg i 140-150 så visade den 0.65 på färddatorn.

Problemen som jag hade var att lagret till vindrute torkaren bak kunde skära så att inte torkaren fungerade.

Min var svårstartad på vintern men tror det berodde på dåliga glödstift i kombination med dåligt batteri.

Största problemet som gjorde att firman fick ta tillbaka bilen var att konveretern inte riktigt gillade effekten som var. När jag låg på jämngas så gick den inte att hålla jämn fart utan den gick ojämt i hastighet.

Marcus Karlsson - Katrineholm
Ford Focus RS TimeAttack Projekt ---> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=310771
fredde85
22 januari 2013 · 1 798 Inlägg

Tror de ska gå om man har de uppgifterna ja antingen bmw sverige om den är såld här eller bmw tyskland om de är import.  Dock bör bmw sverige kunna hjälpa dig kolla de mot bmw tyskland även om de är import om de har lust me de hehe

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
tobbee_90
22 januari 2013 · 117 Inlägg

MKarlsson skrev:
Jag hade en 535d för ett tag sedan.
När jag låg i motorvägsfart så drog den 0.6 när jag låg i 140-150 så visade den 0.65 på färddatorn.

Problemen som jag hade var att lagret till vindrute torkaren bak kunde skära så att inte torkaren fungerade.

Min var svårstartad på vintern men tror det berodde på dåliga glödstift i kombination med dåligt batteri.

Största problemet som gjorde att firman fick ta tillbaka bilen var att konveretern inte riktigt gillade effekten som var. När jag låg på jämngas så gick den inte att hålla jämn fart utan den gick ojämt i hastighet.

Okej det är ju riktigt bra om den drack så lite. Var bilen trimmad då elller?

tobbee_90
22 januari 2013 · 117 Inlägg

fredde85 skrev:
Tror de ska gå om man har de uppgifterna ja antingen bmw sverige om den är såld här eller bmw tyskland om de är import.  Dock bör bmw sverige kunna hjälpa dig kolla de mot bmw tyskland även om de är import om de har lust me de hehe

Okej tack för hjälpen får se om jag hittar någon intressant att kolla upp.

MKarlsson Tunnelmaster
22 januari 2013 · 348 Inlägg

tobbee_90 skrev:

MKarlsson skrev:
Jag hade en 535d för ett tag sedan.
När jag låg i motorvägsfart så drog den 0.6 när jag låg i 140-150 så visade den 0.65 på färddatorn.

Problemen som jag hade var att lagret till vindrute torkaren bak kunde skära så att inte torkaren fungerade.

Min var svårstartad på vintern men tror det berodde på dåliga glödstift i kombination med dåligt batteri.

Största problemet som gjorde att firman fick ta tillbaka bilen var att konveretern inte riktigt gillade effekten som var. När jag låg på jämngas så gick den inte att hålla jämn fart utan den gick ojämt i hastighet.

Okej det är ju riktigt bra om den drack så lite. Var bilen trimmad då elller?

Hallå.
Jag hade inte monterat något men det låg en lapp i serviceboken om att något var monterat.
Kommer inte ihåg från vem boxen kom ifrån.

Marcus Karlsson - Katrineholm
Ford Focus RS TimeAttack Projekt ---> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=310771
F-Tar
22 januari 2013 · 1 335 Inlägg

tobbee_90 skrev:

F-Tar skrev:
E60 har behovsservice. Den indikerar när den behöver servas samt vad som är närmast till service. På så sätt kan du själv lägga upp lite själv hur och när den ska servas. Blir ibland billigare, ibland dyrare.

Lite uppskattade servicekostnader:
Oljeservice ca 2000:-
Mikrofilter ca 1300:-
Fordonskontroll ca 1200:-
Bromsvätske byte ca 600:-
Frambromsar ca 5000:- inkl skivor
Bakbromsar ca 4000:- inkl skivor
Tänd/glödstift 6cyl ca 2500:-

okej vad smidigt då kan man se det i iDrive eller?

Jamen! Lådan på 535d är inte konsturerad för mkt mer än vad som redan finns i motorn.

B5 #001
BMW Alpina B5 "001" (2005)
BMW 325 tds "E36" (1997)
tobbee_90
22 januari 2013 · 117 Inlägg

MKarlsson skrev:

tobbee_90 skrev:

MKarlsson skrev:
Jag hade en 535d för ett tag sedan.
När jag låg i motorvägsfart så drog den 0.6 när jag låg i 140-150 så visade den 0.65 på färddatorn.

Problemen som jag hade var att lagret till vindrute torkaren bak kunde skära så att inte torkaren fungerade.

Min var svårstartad på vintern men tror det berodde på dåliga glödstift i kombination med dåligt batteri.

Största problemet som gjorde att firman fick ta tillbaka bilen var att konveretern inte riktigt gillade effekten som var. När jag låg på jämngas så gick den inte att hålla jämn fart utan den gick ojämt i hastighet.

Okej det är ju riktigt bra om den drack så lite. Var bilen trimmad då elller?

Hallå.
Jag hade inte monterat något men det låg en lapp i serviceboken om att något var monterat.
Kommer inte ihåg från vem boxen kom ifrån.

Okej då kanske det inte är så bra att trimma den iaf

tobbee_90
22 januari 2013 · 117 Inlägg

F-Tar skrev:

tobbee_90 skrev:

F-Tar skrev:
E60 har behovsservice. Den indikerar när den behöver servas samt vad som är närmast till service. På så sätt kan du själv lägga upp lite själv hur och när den ska servas. Blir ibland billigare, ibland dyrare.

Lite uppskattade servicekostnader:
Oljeservice ca 2000:-
Mikrofilter ca 1300:-
Fordonskontroll ca 1200:-
Bromsvätske byte ca 600:-
Frambromsar ca 5000:- inkl skivor
Bakbromsar ca 4000:- inkl skivor
Tänd/glödstift 6cyl ca 2500:-

okej vad smidigt då kan man se det i iDrive eller?

Jamen! Lådan på 535d är inte konsturerad för mkt mer än vad som redan finns i motorn.

okej gött det var ju smidigt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang