Transport av små barn i personbil.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 januari 2013 · 14 077 Inlägg

Bebben skrev:

Swedenrockers skrev:
Så här KAN det gå utan barnstol....
http://www.telegraph.co.uk/motoring/mot … orry.html#

Som småbarnsförälder ryser jag ända in i själen av att se den videon. neutral

Skulle aldrig falla mig in att min son ska åka osäkert i en bil!

Håller med dig. Är inte småbarnsförällder längre men vi har barnbarn. Dom ska sitta säkert. Det var en ruskig video.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Evildan
24 januari 2013 ·

Det är dock märkligt att det finns undantag gällande skydd för barnet, vid tillfälliga resor i taxi behövs inte ett dylikt användas.
Vem avgör då vad som är en tillfällig resa?
Fram och tillbaka till sjukhuset 1-2 gånger i månaden eller varje vecka till dagis?

prosty Rackeltrimmare
24 januari 2013 · 62 Inlägg

Kör man ett barn utan stol så är det enligt mig anledning att koppla in socialen. Om man inte är i extrem nöd som liv o död vid akut situation / sjukdom.

..::prosty::..
94 Supra LHD Eurospec 6-Speed
Black/Black
SafetyCar
24 januari 2013 · 403 Inlägg

Kan inte föräldern låna en barnstol av en annan mamma? Finns alltid någon med en över annars, gratis alltså.

Senast redigerat av SafetyCar (24 januari 2013)

krakus
24 januari 2013 · 360 Inlägg

Läste om det lite mer nu.
Undrar om det finns folk som transporterar små (under 4 år) barn i framåtvända stolar?

prosty Rackeltrimmare
24 januari 2013 · 62 Inlägg

Ja jag vet flera som gjort det, muppar anser jag, men sen beror det ju lite på hur stora barnen är också.

..::prosty::..
94 Supra LHD Eurospec 6-Speed
Black/Black
Muttley
24 januari 2013 ·

Evildan skrev:
Det är dock märkligt att det finns undantag gällande skydd för barnet, vid tillfälliga resor i taxi behövs inte ett dylikt användas.
Vem avgör då vad som är en tillfällig resa?
Fram och tillbaka till sjukhuset 1-2 gånger i månaden eller varje vecka till dagis?

Undantag för taxi?  Ge mig länken.  Jag kräver faktiskt en källa på det faktiskt.  De är strikta krav att vi ska ha rätt utrustning för transport av spädbarn och några år gamla barn. 
De ältades säkert 100 gånger på kursen om detta.
Har vi inte de får vi som chaufförer ta smällen.  Beställer sjukhus eller kund fel så vägrar jag att släppa in de i bilen.

racer-putte
24 januari 2013 · 6 558 Inlägg

Bebben skrev:

Swedenrockers skrev:
Så här KAN det gå utan barnstol....
http://www.telegraph.co.uk/motoring/mot … orry.html#

Som småbarnsförälder ryser jag ända in i själen av att se den videon. neutral

Skulle aldrig falla mig in att min son ska åka osäkert i en bil!

å ja grät fan lika mycket när ja såg den... som när ja fick hålla i mina nyfödda döttrar här hemma rulla bilen inte 1m utan att barnen sitter fast   .. skulle ta livet av mig å ha ett barns liv på mitt samvete..  oavsett om de e mina egna lr någon annans  ..

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension
krakus
24 januari 2013 · 360 Inlägg

tkd_rille skrev:

Evildan skrev:
Det är dock märkligt att det finns undantag gällande skydd för barnet, vid tillfälliga resor i taxi behövs inte ett dylikt användas.
Vem avgör då vad som är en tillfällig resa?
Fram och tillbaka till sjukhuset 1-2 gånger i månaden eller varje vecka till dagis?

Undantag för taxi?  Ge mig länken.  Jag kräver faktiskt en källa på det faktiskt.  De är strikta krav att vi ska ha rätt utrustning för transport av spädbarn och några år gamla barn. 
De ältades säkert 100 gånger på kursen om detta.
Har vi inte de får vi som chaufförer ta smällen.  Beställer sjukhus eller kund fel så vägrar jag att släppa in de i bilen.

Här har du länken om undantaget TAXI

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … -och-tips/

Muttley
24 januari 2013 ·

krakus skrev:

tkd_rille skrev:

Evildan skrev:
Det är dock märkligt att det finns undantag gällande skydd för barnet, vid tillfälliga resor i taxi behövs inte ett dylikt användas.
Vem avgör då vad som är en tillfällig resa?
Fram och tillbaka till sjukhuset 1-2 gånger i månaden eller varje vecka till dagis?

Undantag för taxi?  Ge mig länken.  Jag kräver faktiskt en källa på det faktiskt.  De är strikta krav att vi ska ha rätt utrustning för transport av spädbarn och några år gamla barn. 
De ältades säkert 100 gånger på kursen om detta.
Har vi inte de får vi som chaufförer ta smällen.  Beställer sjukhus eller kund fel så vägrar jag att släppa in de i bilen.

Här har du länken om undantaget TAXI

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … -och-tips/

Tack för den.   Korta sträckor,  inom byn så att säga.   Hade aldrig hänt i min bil.  Men för din del verkar de som du kör de längre sträcka ?  Bor i sjöbo och ska till lund ?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 januari 2013 · 14 077 Inlägg

Jag tycker att oavsett sträckans längd så ska alla i bilen sitta fastspända på rätt sätt, barn som vuxna.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Muttley
24 januari 2013 ·

Vettemannen skrev:
Jag tycker att oavsett sträckans längd så ska alla i bilen sitta fastspända på rätt sätt, barn som vuxna.

/Benny

De gäller för alla andra. Så jag förstår verkligen inte varför ett barn ska få åka utan inom byn bara, även om man bara kör 500 meter så kan en kollision ske.

Under min tid i jobbet har folk försökt med att slippa bälte för de är jobbigt.   1 person av alla hundratals kunder jag kört har kunnat visa upp intyg från sjukhuset.

Putteliten
24 januari 2013 · 9 081 Inlägg

tkd_rille skrev:

Vettemannen skrev:
Jag tycker att oavsett sträckans längd så ska alla i bilen sitta fastspända på rätt sätt, barn som vuxna.

/Benny

De gäller för alla andra. Så jag förstår verkligen inte varför ett barn ska få åka utan inom byn bara, även om man bara kör 500 meter så kan en kollision ske.

Under min tid i jobbet har folk försökt med att slippa bälte för de är jobbigt.   1 person av alla hundratals kunder jag kört har kunnat visa upp intyg från sjukhuset.

Det krävs en hel del för att man ska få intyg på att man får vara "bältesbefriad".

krakus
24 januari 2013 · 360 Inlägg

Putteliten skrev:

tkd_rille skrev:

Vettemannen skrev:
Jag tycker att oavsett sträckans längd så ska alla i bilen sitta fastspända på rätt sätt, barn som vuxna.

/Benny

De gäller för alla andra. Så jag förstår verkligen inte varför ett barn ska få åka utan inom byn bara, även om man bara kör 500 meter så kan en kollision ske.

Under min tid i jobbet har folk försökt med att slippa bälte för de är jobbigt.   1 person av alla hundratals kunder jag kört har kunnat visa upp intyg från sjukhuset.

Det krävs en hel del för att man ska få intyg på att man får vara "bältesbefriad".

Fobi.
Psykiskt störning. Samma för mc hjälm.

valle22 Smidd i rostigt stål
25 januari 2013 · 933 Inlägg

Vettemannen skrev:

krakus skrev:
Hej.

Ni som vet och kan.

Hur ska man göra om man behöver transportera ett 1,5 årig barn och mor någonstans? Till exempel till sjiukhuset.
Om man saknar bilbarnstol? Transporten kan ske kanske 1 gång i månaden. Eller mer sällan.

Sätta barnet i barnstol är väl självklart annars ska man inte ha barnen i bilen. Det är inget att diskutera om. Annars är det bara att ta bussen eller en taxi.

/Benny

Precis som Benny säger, kunde sagt det bättre själv. Spelar ingen roll om det är dgligen du kör eller 1ggr om året. Är du rädd om ditt barn gör du rätt. Är det ekonomin som ställer till det kolla blocket tradera där hittar du det billigt. Jag skulle inte äventyra min 2 ungars liv och ha det på mitt samvete vid någon olycka.

//Valle

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
dasboot
25 januari 2013 · 441 Inlägg

Vart fan är världen på väg? Man sitter och dividerar om det är värt att ha barnet i bilbarnstol eller inte. Spelar ju fan ingen roll om det är varje dag eller en gång. Barnet ska sitta säkert, kan göra undantag vid akut nödfall dvs sjukdom eller liknande. Har man inte pengar för att ha barnstol så får man åka buss, svårare än så är det inte. Om man nu värderar sitt barn mindre än kostnaden av en bilbarnstol så ska man FAN inte ha barn heller. Min dotter ska åka säkert och tummar fan inte ett dugg på säkerheten. Lever hellre på nudlar och ris än att hon ska åka osäker.

valle22 Smidd i rostigt stål
25 januari 2013 · 933 Inlägg

dasboot skrev:
Vart fan är världen på väg? Man sitter och dividerar om det är värt att ha barnet i bilbarnstol eller inte. Spelar ju fan ingen roll om det är varje dag eller en gång. Barnet ska sitta säkert, kan göra undantag vid akut nödfall dvs sjukdom eller liknande. Har man inte pengar för att ha barnstol så får man åka buss, svårare än så är det inte. Om man nu värderar sitt barn mindre än kostnaden av en bilbarnstol så ska man FAN inte ha barn heller. Min dotter ska åka säkert och tummar fan inte ett dugg på säkerheten. Lever hellre på nudlar och ris än att hon ska åka osäker.

vältalat och instämmer...

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
valle22 Smidd i rostigt stål
25 januari 2013 · 933 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Så här KAN det gå utan barnstol....
http://www.telegraph.co.uk/motoring/mot … orry.html#

j-vlar! Snacka om änglavakt och uppmärksam lastbils chaffis i mötande trafik.

Finns ett ordspråk i Kroatien om man översätter direkt "... Gud vakar/skyddar över barn och fyllon... "

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
krakus
25 januari 2013 · 360 Inlägg

valle22 skrev:

Swedenrockers skrev:
Så här KAN det gå utan barnstol....
http://www.telegraph.co.uk/motoring/mot … orry.html#

j-vlar! Snacka om änglavakt och uppmärksam lastbils chaffis i mötande trafik.

Finns ett ordspråk i Kroatien om man översätter direkt "... Gud vakar/skyddar över barn och fyllon... "

Vad menar du? Ska vi börja supa för att överleve? lol

/lite skoj skadar inte

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 januari 2013 · 14 077 Inlägg

krakus skrev:

valle22 skrev:

Swedenrockers skrev:
Så här KAN det gå utan barnstol....
http://www.telegraph.co.uk/motoring/mot … orry.html#

j-vlar! Snacka om änglavakt och uppmärksam lastbils chaffis i mötande trafik.

Finns ett ordspråk i Kroatien om man översätter direkt "... Gud vakar/skyddar över barn och fyllon... "

Vad menar du? Ska vi börja supa för att överleve? lol

/lite skoj skadar inte

Det var lite ironi från din sida!! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang