Någon som kan tycka till om sprickorna i toppen vid kamaxeln?
ju mer Toppen kommer expandera och krympa, vibrera o.s.v kommer sprickorna att vandra längre och längre. Svetsa kan hålla men då säger jag med stor sannolikhet att det kommer spricka där igen. En lösning är annars försöka stoppa sprickorna genom att borra i sprickans slut minimalt och försöka förstärka med något. Upp till dig och spela riskfyllt eller gå säkert och köpa en ny.
Någon som kan tycka till om sprickorna i toppen vid kamaxeln?
ju mer Toppen kommer expandera och krympa, vibrera o.s.v kommer sprickorna att vandra längre och längre. Svetsa kan hålla men då säger jag med stor sannolikhet att det kommer spricka där igen. En lösning är annars försöka stoppa sprickorna genom att borra i sprickans slut minimalt och försöka förstärka med något. Upp till dig och spela riskfyllt eller gå säkert och köpa en ny.
Det är ju såhär att bitarna har ju spruckit ''färdigt'' tror jag, så att dom små bitarna sitter nog tyvärr helt löst.. Gör de något om man tar bort dom här små flisorna? eller kommer där att locka olja? Kamaxeln ligger ju ändå i spåret, bara att det fattas några m.m ?
Standard på varenda volvo alu topp, tyvärr, Jag själv bryr mig inte om att det är sprucket där, Men du! Glöm inte att lägga tryckarna i ett olje bad! annars går de sönder!
Fylld framkallar den kanske en tår, när du ser den efter några år. Min Volvo 740 GLE
Standard på varenda volvo alu topp, tyvärr, Jag själv bryr mig inte om att det är sprucket där, Men du! Glöm inte att lägga tryckarna i ett olje bad! annars går de sönder!
Går det att ha det så ändå? Okej tack för tipset
Dynamic_Bass skrev:
aDedorsson skrev:
Tjenare
rivit lite i motorn idag, den verkar vara i väldigt fint skick, förutom ett ställe på toppen..
Dynamic_Bass skrev:
aDedorsson skrev:
Tjenare
rivit lite i motorn idag, den verkar vara i väldigt fint skick, förutom ett ställe på toppen..
om man först värmt och tagit bort den hårda ytan på underedsmassan, kan man få bort det lösa med avfettning sen?
Ja det kan du, jag använde industriavfettning på burk. Finns säkert nått annat som funkar bättre men men
Dynamic_Bass skrev:
aDedorsson skrev:
Volvo240Life skrev:
Dynamic_Bass skrev:
det hände mej med, det händer när man lyfter väck ventilkåpan fel, men en topp på skroten kostar 600 om du skruvar väcka den själv
Bytade du topp eller har du kvar den ändå? 600:- är ingen bigdeal men 600 hade jag kunnat lägga på något annat på bilen
jag bytte, vågar inte riskera att kammen nyper eller nåt liknande
Okej! Kammen ligger ju på plats ändå.. iofs inte lika mycket som håller men jag får kika vidare på detta.. Vad skiljer i topparna på 850? Turbo / ikketurbo? m.m
om man först värmt och tagit bort den hårda ytan på underedsmassan, kan man få bort det lösa med avfettning sen?
Ja det kan du, jag använde industriavfettning på burk. Finns säkert nått annat som funkar bättre men men
Dynamic_Bass skrev:
aDedorsson skrev:
Volvo240Life skrev:
Bytade du topp eller har du kvar den ändå? 600:- är ingen bigdeal men 600 hade jag kunnat lägga på något annat på bilen
jag bytte, vågar inte riskera att kammen nyper eller nåt liknande
Okej! Kammen ligger ju på plats ändå.. iofs inte lika mycket som håller men jag får kika vidare på detta.. Vad skiljer i topparna på 850? Turbo / ikketurbo? m.m
inte mycket tror jag annat än kammarna och möjligtvis ventilfjädern då det finns 6 mm eller 7 mm fjädrar
Måste erkänna att det inte händer mycket i garaget.. anledningen till det är att det är nå djävulskt kallt då jag saknar värme. Lite smått händer det, men dom stora grejorna kommer antagligen igång igen om ett tag!
Har gått och tänkt på den här jävla biten länge nu på bilen och kommit fram till att det skulle bli alldeles för mycket jobb att spackla till plåten här för den slog sig så jävligt så jag skar bort hela partiet. Så här kommer svetsas i en ny bit