2515
Sök

Volvo 142 -69 T5 - Långtidsprojekt

Volvo 142 1969, T5 450hk?

Maskinförare
398 612 Visningar
Uppdaterades senast 4 mars 2020
255 Inlägg
22 februari 2016
#641
aDedorsson skrev:
de gick inge alls vidare. spridarna öppnar inte och jag har ingen gnista, begriper inte vad som är fel, någon kunning som har lust att ge några tips?

Ger RPM mätaren utslag?
När varken spridarna tickar eller ingen gnista kommer brukar det vara trigger fel, kolla igen så du kopplat rätt eller testa att ringa kablarna till triggern så du inte har kortis nånstans.
//Mvh

Marcus Stenmark
Volvo Amazon t5 Projekt:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 01294&
Hypnotic Garage : Garagehäng Podcast : Mantorp Park

Maskinförare
681 Inlägg
23 februari 2016
Trådstartare
#642
Marcuses skrev:
aDedorsson skrev:
de gick inge alls vidare. spridarna öppnar inte och jag har ingen gnista, begriper inte vad som är fel, någon kunning som har lust att ge några tips?

Ger RPM mätaren utslag?
När varken spridarna tickar eller ingen gnista kommer brukar det vara trigger fel, kolla igen så du kopplat rätt eller testa att ringa kablarna till triggern så du inte har kortis nånstans.
//Mvh

Spridarna klickar bara några gånger snabbt när man slår på tändningen men inte när man drar på starten. Jag misstänker givaren på svänghjulet, RPM gav utslag bara en gång typ, den hoppa upp på 50 -60 nånting sen dog igen.. detta var den gamla smala svarta plast givaren, har hört att man ska byta till den nyare i med metallhölje för att få bättre fart på grejerna så jag får nog börja med de, har ändå en liggandes smile

Tack för svar så länge smile

Kolla in min volvo 142 T5 projekt tråd! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264442

255 Inlägg
24 februari 2016
#643
aDedorsson skrev:
Marcuses skrev:
aDedorsson skrev:
de gick inge alls vidare. spridarna öppnar inte och jag har ingen gnista, begriper inte vad som är fel, någon kunning som har lust att ge några tips?

Ger RPM mätaren utslag?
När varken spridarna tickar eller ingen gnista kommer brukar det vara trigger fel, kolla igen så du kopplat rätt eller testa att ringa kablarna till triggern så du inte har kortis nånstans.
//Mvh

Spridarna klickar bara några gånger snabbt när man slår på tändningen men inte när man drar på starten. Jag misstänker givaren på svänghjulet, RPM gav utslag bara en gång typ, den hoppa upp på 50 -60 nånting sen dog igen.. detta var den gamla smala svarta plast givaren, har hört att man ska byta till den nyare i med metallhölje för att få bättre fart på grejerna så jag får nog börja med de, har ändå en liggandes smile

Tack för svar så länge smile

Låter väldigt mycket som att det hänger på triggern!
Se till att du får RPM så ska du se att de andra hänger på sen smile

Mvh//

Marcus Stenmark
Volvo Amazon t5 Projekt:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 01294&
Hypnotic Garage : Garagehäng Podcast : Mantorp Park

Maskinförare
681 Inlägg
25 februari 2016
Trådstartare
#644
Marcuses skrev:
aDedorsson skrev:
Marcuses skrev:

Ger RPM mätaren utslag?
När varken spridarna tickar eller ingen gnista kommer brukar det vara trigger fel, kolla igen så du kopplat rätt eller testa att ringa kablarna till triggern så du inte har kortis nånstans.
//Mvh

Spridarna klickar bara några gånger snabbt när man slår på tändningen men inte när man drar på starten. Jag misstänker givaren på svänghjulet, RPM gav utslag bara en gång typ, den hoppa upp på 50 -60 nånting sen dog igen.. detta var den gamla smala svarta plast givaren, har hört att man ska byta till den nyare i med metallhölje för att få bättre fart på grejerna så jag får nog börja med de, har ändå en liggandes smile

Tack för svar så länge smile

Låter väldigt mycket som att det hänger på triggern!
Se till att du får RPM så ska du se att de andra hänger på sen smile

Mvh//

tack smile!

Kolla in min volvo 142 T5 projekt tråd! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264442

Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
26 februari 2016
#645
Testa vrid motorn för hand och se om pumparna börja gå igång smile Men det låter som nå trigger fel


343 Inlägg
1 mars 2016
#646
kul bygge smile
gällande tanken så får du ha sjävla "tankningen i skuffen" (eller hur man ska säga) så du behöver inte ha något tank rör ut till sidan som de sitter org.
men däremot så skulle jag byta ut tank locket till:http://shop.klracing.se/sv/artiklar/tanklocksarmatur-billet-komplett-med-lock-race2.html
då plast locket har en för måga att spricka.

kolla gärna in mitt gammla bygge på också en 142 -69 fast med en 4:a
http://www.garaget.org/?car=336765

det luktar bränt gummi
(Dyslektiker)!

10 164 Inlägg
1 mars 2016
#647
falkon93 skrev:
kul bygge smile
gällande tanken så får du ha sjävla "tankningen i skuffen" (eller hur man ska säga) så du behöver inte ha något tank rör ut till sidan som de sitter org.
men däremot så skulle jag byta ut tank locket till:http://shop.klracing.se/sv/artiklar/tanklocksarmatur-billet-komplett-med-lock-race2.html
då plast locket har en för måga att spricka.

kolla gärna in mitt gammla bygge på också en 142 -69 fast med en 4:a
http://www.garaget.org/?car=336765

Dock lär han tätat allt in till kuppen i sådana fall för annars är det ej godkänt med tankning i skuff.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

343 Inlägg
1 mars 2016
#648
Djo skrev:
falkon93 skrev:
kul bygge smile
gällande tanken så får du ha sjävla "tankningen i skuffen" (eller hur man ska säga) så du behöver inte ha något tank rör ut till sidan som de sitter org.
men däremot så skulle jag byta ut tank locket till:http://shop.klracing.se/sv/artiklar/tanklocksarmatur-billet-komplett-med-lock-race2.html
då plast locket har en för måga att spricka.

kolla gärna in mitt gammla bygge på också en 142 -69 fast med en 4:a
http://www.garaget.org/?car=336765

Dock lär han tätat allt in till kuppen i sådana fall för annars är det ej godkänt med tankning i skuff.

du behöver inte täta heller

det luktar bränt gummi
(Dyslektiker)!

10 164 Inlägg
2 mars 2016
#649
falkon93 skrev:
Djo skrev:
falkon93 skrev:
kul bygge smile
gällande tanken så får du ha sjävla "tankningen i skuffen" (eller hur man ska säga) så du behöver inte ha något tank rör ut till sidan som de sitter org.
men däremot så skulle jag byta ut tank locket till:http://shop.klracing.se/sv/artiklar/tanklocksarmatur-billet-komplett-med-lock-race2.html
då plast locket har en för måga att spricka.

kolla gärna in mitt gammla bygge på också en 142 -69 fast med en 4:a
http://www.garaget.org/?car=336765

Dock lär han tätat allt in till kuppen i sådana fall för annars är det ej godkänt med tankning i skuff.

du behöver inte täta heller

Du får inte ha tankning i skuffen och öppet in till kupen det vet jag. Googla så ser du.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

17 Inlägg
2 mars 2016
#650
djo har rätt, aldrig öppet in till cupén!!! cool

en vanlig volvo såld kille ;)

Forest Fun!!!
54 Inlägg
3 mars 2016
#651
Djo skrev:
falkon93 skrev:
Djo skrev:

Dock lär han tätat allt in till kuppen i sådana fall för annars är det ej godkänt med tankning i skuff.

du behöver inte täta heller

Du får inte ha tankning i skuffen och öppet in till kupen det vet jag. Googla så ser du.

Jag har tanken i bak i skuffen på min Nissan jeep. Och dom sa inget om det när jag besiktade den. Det ända som är emellan är ett last galler. och dessutom så måste jag klättra in i skuffen för att kunna tanka. Samt att bränsle ledningen går precis mellan stolarna innan den leds ut under bilen. Är dock Diesel men bör ju inte vara någon större skillnad om det är bensin.

Gummi är färsk vara, Spara inte på det.

10 164 Inlägg
3 mars 2016
#652
thn_ragger skrev:
Djo skrev:
falkon93 skrev:

du behöver inte täta heller

Du får inte ha tankning i skuffen och öppet in till kupen det vet jag. Googla så ser du.

Jag har tanken i bak i skuffen på min Nissan jeep. Och dom sa inget om det när jag besiktade den. Det ända som är emellan är ett last galler. och dessutom så måste jag klättra in i skuffen för att kunna tanka. Samt att bränsle ledningen går precis mellan stolarna innan den leds ut under bilen. Är dock Diesel men bör ju inte vara någon större skillnad om det är bensin.

En vanlig besiktning menar du då eller ? För ja där kan dom missa det mesta.

En registreringsbesiktning eller än hårdare SFRO skulle aldrig släppa igenom det.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Forest Fun!!!
54 Inlägg
5 mars 2016
#653
Djo skrev:
thn_ragger skrev:
Djo skrev:

Du får inte ha tankning i skuffen och öppet in till kupen det vet jag. Googla så ser du.

Jag har tanken i bak i skuffen på min Nissan jeep. Och dom sa inget om det när jag besiktade den. Det ända som är emellan är ett last galler. och dessutom så måste jag klättra in i skuffen för att kunna tanka. Samt att bränsle ledningen går precis mellan stolarna innan den leds ut under bilen. Är dock Diesel men bör ju inte vara någon större skillnad om det är bensin.

En vanlig besiktning menar du då eller ? För ja där kan dom missa det mesta.

En registreringsbesiktning eller än hårdare SFRO skulle aldrig släppa igenom det.

Ja det va en vanlig besiktning jag gjorde då.
SFRO så vet jag inte. Men vad jag har läst på andra forum så får tanken vara i skuffen men man måste tanka utanför bilen samt att det måste vara bra drenering samt att man ska kunna öppna bagagen utan att det blir öppet ner i tanken.

Gummi är färsk vara, Spara inte på det.

10 164 Inlägg
5 mars 2016
#654
thn_ragger skrev:
Djo skrev:
thn_ragger skrev:

Jag har tanken i bak i skuffen på min Nissan jeep. Och dom sa inget om det när jag besiktade den. Det ända som är emellan är ett last galler. och dessutom så måste jag klättra in i skuffen för att kunna tanka. Samt att bränsle ledningen går precis mellan stolarna innan den leds ut under bilen. Är dock Diesel men bör ju inte vara någon större skillnad om det är bensin.

En vanlig besiktning menar du då eller ? För ja där kan dom missa det mesta.

En registreringsbesiktning eller än hårdare SFRO skulle aldrig släppa igenom det.

Ja det va en vanlig besiktning jag gjorde då.
SFRO så vet jag inte. Men vad jag har läst på andra forum så får tanken vara i skuffen men man måste tanka utanför bilen samt att det måste vara bra drenering samt att man ska kunna öppna bagagen utan att det blir öppet ner i tanken.

Ja exakt och det är det vi diskuterar att man ej får ha tankningen i skuffen wink Ja såvida inte skuffen är helt separerad från övriga fordonet då.

Bensintaken får däremot sitta i skuffen (gör det på många original bilar också så)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

65 Inlägg
6 mars 2016
#655
Jag hade nog höjt golvet lite så att bränsleledningarna hamnar under bilen. Då slipper man få fulla skuffen i soppa om en ledning skulle få för sig att gå sönder. Ser bättre ut också med gömda ledningar. Och bygg en låda runt batteriet p.g.a risken för gnistor.

När det gäller tankningen så får man enligt SFRO ha påfyllningen i skuffen på årsmodeller upp till -83 (Ombyggt fordon) Som brandvägg räcker originalvägg d.v.s plåtkryss och baksäte som förhindrar eventuella flammor från att ta sig in i kupén. Ska man däremot inte ha baksäte p.g.a full bur osv så måste väggen (plåtkrysset) tätas med heltäckande plåt.

Maskinförare
681 Inlägg
6 mars 2016
Trådstartare
#656
Turbo_ManiaC skrev:
Jag hade nog höjt golvet lite så att bränsleledningarna hamnar under bilen. Då slipper man få fulla skuffen i soppa om en ledning skulle få för sig att gå sönder. Ser bättre ut också med gömda ledningar. Och bygg en låda runt batteriet p.g.a risken för gnistor.

När det gäller tankningen så får man enligt SFRO ha påfyllningen i skuffen på årsmodeller upp till -83 (Ombyggt fordon) Som brandvägg räcker originalvägg d.v.s plåtkryss och baksäte som förhindrar eventuella flammor från att ta sig in i kupén. Ska man däremot inte ha baksäte p.g.a full bur osv så måste väggen (plåtkrysset) tätas med heltäckande plåt.

Hur menar du?  Bränsle ledningarna går ner under bilen direkt efter pumpen och lite svårt att gömma de som de är nu hmm

Japp det ska bli en låda runt batteriet, det ska flyttas också och stå precis bakom brandväggen för det får inte stå där det står nu smile

Angående diskussionen om tankningen osv ville jag dra ett rör till utsidan för det skulle bli snyggast så men tanken hamnar lika högt som där påfyllningsröret går ut i karossen vilket kommer leda till att om jag svänger kraftigt/sladdar med full tank så kommer jag skicka ut bensin i röret.. Har vart utför det en gång innan.

Anyway det kommer bli tankning rätt i fuelcellen och jag kommer att svetsa igen hålen i brandväggen för jag kommer inte ha baksätet och i rent säkerhets syfte för min egna skull också är det bra att där e tätt som du nämnde vill man ju inte ha in flammor i kupén.. smile

Kolla in min volvo 142 T5 projekt tråd! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264442

65 Inlägg
6 mars 2016
#657
Som du har byggt nu så är det ju en rak plåt över hålet efter originaltanken. Det jag menar är att du kan bygga en försänkning istället och sänka ner tanken lite så att anslutningarna hamnar under bilen istället.

Inte min bil och hittar ingen bättre bild men typ så här https://www1.garaget.org/archive/5/4628/146107/146107-2781750.jpg

Maskinförare
681 Inlägg
6 mars 2016
Trådstartare
#658
Turbo_ManiaC skrev:
Som du har byggt nu så är det ju en rak plåt över hålet efter originaltanken. Det jag menar är att du kan bygga en försänkning istället och sänka ner tanken lite så att anslutningarna hamnar under bilen istället.

Inte min bil och hittar ingen bättre bild men typ så här http://www1.garaget.org/archive/5/4628/ … 781750.jpg

saken är den att det är inget hål under plåten, orginal tanken ligger kvar för att vikta ner röven på bilen smile jag kommer behöva lite vikt där bak då den är väldigt lätt smile

Kolla in min volvo 142 T5 projekt tråd! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264442

65 Inlägg
7 mars 2016
#659
aDedorsson skrev:
Turbo_ManiaC skrev:
Som du har byggt nu så är det ju en rak plåt över hålet efter originaltanken. Det jag menar är att du kan bygga en försänkning istället och sänka ner tanken lite så att anslutningarna hamnar under bilen istället.

Inte min bil och hittar ingen bättre bild men typ så här http://www1.garaget.org/archive/5/4628/ … 781750.jpg

saken är den att det är inget hål under plåten, orginal tanken ligger kvar för att vikta ner röven på bilen smile jag kommer behöva lite vikt där bak då den är väldigt lätt smile

Ja men då blir det ju en annan femma. Fick för mig att du hade tagit bort original tanken smile

664 Inlägg
7 mars 2016
#660
Fasen börjar likna något nu!! smile


Sök