5352
Sök

Ang oljefilter

Herr
1 722 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
Tja!

Fråga!
Ponera att man kört 1000mil och ska byta olja o filter, men glömt o köpa eller av någon annan anledning inte har oljefilter... Hur smutsigt är igentligen oljefiltret efter 1000mil eller säg 500mil?

är det ingen idé o byta oljan enbart för filtret i sej är alldeles för skitigt?

Nu vill jag ha svar på frågan inte "köp oljefilter!" ...

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

29 Inlägg
27 januari 2013
Personligen hade jag väntat med oljebytet till jag även hade ett filter då 500-1000mil är en rätt kort bytesintervall. Du lär inte råka ut för några problem om det skulle vara att du byter oljan och inte filtret på dom få milen men finns egentligen ingen anledning att göra det. Oljefiltret lär inte var speciellt "smutsigt" och lär ju klara en sådan intervall till utan problem men en sådan liten merkostnad som ett oljefilter är så tycker jag motorn är värd det om du ändå är så snäll med intervallerna som 500-1000mil.

Mvh

Herr
1 722 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
rilleracer skrev:
Personligen hade jag väntat med oljebytet till jag även hade ett filter då 500-1000mil är en rätt kort bytesintervall. Du lär inte råka ut för några problem om det skulle vara att du byter oljan och inte filtret på dom få milen men finns egentligen ingen anledning att göra det. Oljefiltret lär inte var speciellt "smutsigt" och lär ju klara en sådan intervall till utan problem men en sådan liten merkostnad som ett oljefilter är så tycker jag motorn är värd det om du ändå är så snäll med intervallerna som 500-1000mil.

Mvh

Nu är det inte så att jag har någon tanke på att göra ett sådant byte, utan fick bara en spontan tanke i huvet o ville få ur mej frågan, själv hade jag alla gånger väntat o köpt ett filter då det bara kostar max 100kr... smile

Tänkte bara hur skitigt ett filter igentligen är efter säg 500-1000mil.. Eller om det bara är inprentat att man byter olja och filter samtidigt, men i själva verket så skulle man lätt kunna bara byta olja och filtret fungerar utmärkt 1000mil till..

Hoppas du förstår tankegången.

Skaune
27 januari 2013
Ett bra oljefilter har en by-pass ventil som ser till att om filtermassan är igensatt att motorn får olja ändå, dock kastas "smutsen" tillbaka till motorn. Hur skitigt ett filter ör beror ju på kvaliten och hur just den specifika motorn skötts osv!

Herr
1 722 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
T-Gul_ skrev:
Ett bra oljefilter har en by-pass ventil som ser till att om filtermassan är igensatt att motorn får olja ändå, dock kastas "smutsen" tillbaka till motorn. Hur skitigt ett filter ör beror ju på kvaliten och hur just den specifika motorn skötts osv!

Vi säger att olja filter gått 1000mil. det är ett normalt filter man köper på mekonomen eller motsv.

Forummoderator
9 299 Inlägg
27 januari 2013
1000 mil med en modern olja i en modern motor behöver inte bytas, men vi hobbyfantaster gör det ändå. Byt och var glad eller vänta tills du har ett filter, det kvittar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Herr
1 722 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
caromania skrev:
1000 mil med en modern olja i en modern motor behöver inte bytas, men vi hobbyfantaster gör det ändå. Byt och var glad eller vänta tills du har ett filter, det kvittar.

Lite det jag misstänkte:)

Sök