3669
Sök

Volvo945 B230FT 1993 hackar under drift

14 Inlägg
1 februari 2013
Trådstartare
Hej !

Min Volvo945FT (Turbo) med B230FT 1993 hackar till under drift.
Jag har ägt bilen sedan 1996, dvs ingen annan har skruvat på den. Den är helt omodifierad förutom ett Volvo orinal trimchip. Miltal 37000mil.

PROBLEMET:
Under drift, oftast med konstant gaspådrag, hackar motorn till ett par tre gånger och tappar kraft. Det känns som om alla cylindrar lägger av ungefär samtidigt och det rycker till rejält i bilen när den sedan någon tiodelssekund kommer igång igen. Jag har inte blivit stående ännu, men det känns mycket osäkert att köra. Bilen startar lätt, inga problem på tomgång. Jag kan också tillägga att jag har ett problem med hög tomgång (1200Varv) med varm motor under vissa omständigheter (typ +2 grad och fuktigt) sedan många år tillbaka, om det kan hjälpa felsökningen.
Inga lampor tänds på instrumentpanelen.

Jag har gjort följande:
1. Kollat felkoder och fått ut följande:
Bränslesystem: felkod 121 = signal från luftmassemätare samt 232 = lambdareglering, mager eller fet, tomgång
Tändsystem: Inget fel
2. Kört diagnos av Spridare mm och dom låter som dom jobbar.
3. Jag har tagit loss bränslepumpsrelä(byttes 2008-05-15), från elcentral, och lött om alla punkter. Ingen förändring
4. Jag har tagit loss spridarrelä(mitt satt på vänster sida, alldeles bakombatteriet !!), från motorrum och lött om alla punkter. Ingen förändring

Jag behöver råd hur jag ska gå vidare ?

Kan jag lita på felkoderna ? eller är dessa tex en konsekvens av att tex bränslepumpen håller på att ge upp ?

HJÄLP ! Hur felsöker jag vidare??????????

/Johan

460 Inlägg
1 februari 2013
volvo945FT skrev:
Hej !

Min Volvo945FT (Turbo) med B230FT 1993 hackar till under drift.
Jag har ägt bilen sedan 1996, dvs ingen annan har skruvat på den. Den är helt omodifierad förutom ett Volvo orinal trimchip. Miltal 37000mil.

PROBLEMET:
Under drift, oftast med konstant gaspådrag, hackar motorn till ett par tre gånger och tappar kraft. Det känns som om alla cylindrar lägger av ungefär samtidigt och det rycker till rejält i bilen när den sedan någon tiodelssekund kommer igång igen. Jag har inte blivit stående ännu, men det känns mycket osäkert att köra. Bilen startar lätt, inga problem på tomgång. Jag kan också tillägga att jag har ett problem med hög tomgång (1200Varv) med varm motor under vissa omständigheter (typ +2 grad och fuktigt) sedan många år tillbaka, om det kan hjälpa felsökningen.
Inga lampor tänds på instrumentpanelen.

Jag har gjort följande:
1. Kollat felkoder och fått ut följande:
Bränslesystem: felkod 121 = signal från luftmassemätare samt 232 = lambdareglering, mager eller fet, tomgång
Tändsystem: Inget fel
2. Kört diagnos av Spridare mm och dom låter som dom jobbar.
3. Jag har tagit loss bränslepumpsrelä(byttes 2008-05-15), från elcentral, och lött om alla punkter. Ingen förändring
4. Jag har tagit loss spridarrelä(mitt satt på vänster sida, alldeles bakombatteriet !!), från motorrum och lött om alla punkter. Ingen förändring

Jag behöver råd hur jag ska gå vidare ?

Kan jag lita på felkoderna ? eller är dessa tex en konsekvens av att tex bränslepumpen håller på att ge upp ?

HJÄLP ! Hur felsöker jag vidare??????????

/Johan

Du har inte bytt luftmassemätaren alltså? jag tror på antingen den eller lambdasonden smile du kan prova dra ur kabeln till luftemassemätaren och se om det blir bättre då smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

14 Inlägg
1 februari 2013
Trådstartare
Hej !

Nej Luftmassemätaren har jag inte bytt. Kan fel på den åstadkomma att motorn hackar och lägger av så totalt under drift, trodde mer den fick lite fel blandning ?
Hur kopplar jag ur luftmassemätaren?
Vad för resultat kan man förvänta sig av urkopplingen ?
Hur går motorn utan LMM ?

Tacksam för tips !

Tack !

/Johan

460 Inlägg
1 februari 2013
volvo945FT skrev:
Hej !

Nej Luftmassemätaren har jag inte bytt. Kan fel på den åstadkomma att motorn hackar och lägger av så totalt under drift, trodde mer den fick lite fel blandning ?
Hur kopplar jag ur luftmassemätaren?
Vad för resultat kan man förvänta sig av urkopplingen ?
Hur går motorn utan LMM ?

Tacksam för tips !

Tack !

/Johan

I vissa fall kan dom bli så orkeslösa så dom knappt går att köra..
Du drar ur kontakten till den när tändningen är av, och sen startar du och kör en sväng och ser om den verkar gå bättre smile

14 Inlägg
1 februari 2013
Trådstartare
OK, bra tips, ska testa detta i em !
Hur är det med Lambdasonden ?
Kan det vara fel på den ? och hur brukar det yttra sig ?

Har funderat över bränslepumpen ? men det finns 2 ? primärpumpen som sitter under bilen sitter ju väldigt utsatt, kan det vara den ?

/Johan

460 Inlägg
1 februari 2013
volvo945FT skrev:
OK, bra tips, ska testa detta i em !
Hur är det med Lambdasonden ?
Kan det vara fel på den ? och hur brukar det yttra sig ?

Har funderat över bränslepumpen ? men det finns 2 ? primärpumpen som sitter under bilen sitter ju väldigt utsatt, kan det vara den ?

/Johan

Ja det kan bli fel på den också och det blir ju ungefär samma symptom.. men är vanligare att luftmassemätaren ger sig. Ja visst kan det vara den, men med tanke på den höga tomgången ibland så tror jag inte det..
Kan även vara temperaturgivaren (sitter under insuget). Men börja du med luftmassemätaren smile

14 Inlägg
1 februari 2013
Trådstartare
Oki, pratar vi om samma tempgivare som leder till instrumentpanelen ??
För tempindikeringen på instrumentpanelen slutade fungera för ett antal år sedan.....

Tomgången har varit lite konstig emellanåt sedan många år, men detta hackade har kommit nu

/Johan

460 Inlägg
1 februari 2013
volvo945FT skrev:
Oki, pratar vi om samma tempgivare som leder till instrumentpanelen ??
För tempindikeringen på instrumentpanelen slutade fungera för ett antal år sedan.....

Tomgången har varit lite konstig emellanåt sedan många år, men detta hackade har kommit nu

/Johan

det sitter 2st bredvid varann (ca 10cm isär) och den med 2stift går till instrumentpanelen men har inget med motorstyrningen att göra, däremot den andra (vit kontakt) är istället för choke kan man enkelt säga.

14 Inlägg
1 februari 2013
Trådstartare
oki, men denna tempgivare(choke) kan väl inte ha med hackandet under drift ?
Den borde väl istället påverka tomgång, eller är jag fel ute ?

Tack för alla tips!

/Johan

460 Inlägg
1 februari 2013
volvo945FT skrev:
oki, men denna tempgivare(choke) kan väl inte ha med hackandet under drift ?
Den borde väl istället påverka tomgång, eller är jag fel ute ?

Tack för alla tips!

/Johan

Nej du har nog helt rätt smile

14 Inlägg
1 februari 2013
Trådstartare
Jag kollar LLM i morgon och återkommer :-) om resultat.

Tackar för tipsen,

/Johan

460 Inlägg
1 februari 2013
volvo945FT skrev:
Jag kollar LLM i morgon och återkommer :-) om resultat.

Tackar för tipsen,

/Johan

lugnt!

14 Inlägg
1 februari 2013
Trådstartare
När jag tänker efter hinner jag nog testa det i em :-) återkommer snarast !
/Johan

14 Inlägg
2 februari 2013
Trådstartare
Hej !
Öppnade fördelarlocket (inte gjort på 34000mil) och det såg rätt illa ut. Slipade till rotor och motstående kontakter.
Var ute och provkörde, och problemet uppkom inte :-). Åkte till Biltema och köpte karburatorsprit, tänker att det kan finnas vatten i tanken. Ut från Biltema parkeringen hackade bilen till en aning på låg hastighet, men inte alls i samma omfattning som förut.

Om man ska byta fördelarlock och kablar, var ska man köpa ? är Biltema ok ?
Någon som kan råda ?

/Johan

1 147 Inlägg
2 februari 2013
skruvas har bra delar till bra pris

358 Inlägg
2 februari 2013
Biltemas fördelarlock och rotor är av fabrikatet Bosch, dvs samma som Volvo säljer. Deras tändkablar håller däremot inte samma kvalitet som Volvo, men funkar gör dom.

14 Inlägg
3 februari 2013
Trådstartare
Tack för tipsen på fördelarlock :-)
Får bli ett nytt sådant med rotor !

/Johan

14 Inlägg
19 februari 2013
Trådstartare
Hej igen !
Dåliga nyheter, felet är tillbaka :-(
Mer utförlig beskrivning:
Bilen är under drift väldigt känslig för gaspådrag och orkeslös. För mycket gas resulterar i att den hackar och smäller, tänder i avgas. Skapar man laddtryck blir det oftast ännu värre. Släpper man en aning på gaspådraget kan symtomen minska. Släpper man gasen helt så dör den, men startar oftast direkt igen.
Felet kommer och går, ej konstant.

Jag har bytt fördelarlock utan att det blev någon skillnad.

Jag har provat att koppla ur LMM och den effekt det få påminner om felet, men den tappar inte tomgång. Dessutom tänds lampan i detta läge, men inte när felet uppträder.
Har funderat på om kontakten till LMM varit dålig ? för efter ur- och i koppling har det inte inträffat ??
Någon som varit med om detta ?
Är det en god ide att spraya med 5-56 ?
Har någon erfarenhet av LMM som fungerar ibland men lägger av ibland ?
Kan man mäta upp LMM ?

Jag har också funderat på bränslesidan. Märker ingen skillnad med mycket eller lite i tanken. När jag vrider på tändningen med nyckeln surrar pumpen under förarsätet, fast inte alltid ? Ska den alltid surra till, när man vrider på nyckeln ? Kan detta vara ett fel ?

Hur kontrollerar man pumpen i tanken ?

Kan det vara problem med tändmodulen ?

Tacksam för alla tips !!
Hur går jag vidare ?

/Johan

755 Inlägg
19 februari 2013
Har du kollat stiften? jag råkade slå till ett stift i hålet så elektroden böjdes, bilen började misstända och hackade till under drift vid jämngas och tomgång

Bild: http://img7.imageshack.us/img7/57/tandstift.jpg

If you want to win, You mustn't loose.

14 Inlägg
19 februari 2013
Trådstartare
Det var ganska länge sedan jag bytte stiften, dom har nog gått en 2000mil eller nåt.
Kan det bli den effekten som jag beskriver som kommer och går ?
Borde det inte vara konstant ?
/Johan

Sök