volvo945FT skrev:
Hej !
Min Volvo945FT (Turbo) med B230FT 1993 hackar till under drift.
Jag har ägt bilen sedan 1996, dvs ingen annan har skruvat på den. Den är helt omodifierad förutom ett Volvo orinal trimchip. Miltal 37000mil.
PROBLEMET:
Under drift, oftast med konstant gaspådrag, hackar motorn till ett par tre gånger och tappar kraft. Det känns som om alla cylindrar lägger av ungefär samtidigt och det rycker till rejält i bilen när den sedan någon tiodelssekund kommer igång igen. Jag har inte blivit stående ännu, men det känns mycket osäkert att köra. Bilen startar lätt, inga problem på tomgång. Jag kan också tillägga att jag har ett problem med hög tomgång (1200Varv) med varm motor under vissa omständigheter (typ +2 grad och fuktigt) sedan många år tillbaka, om det kan hjälpa felsökningen.
Inga lampor tänds på instrumentpanelen.
Jag har gjort följande:
1. Kollat felkoder och fått ut följande:
Bränslesystem: felkod 121 = signal från luftmassemätare samt 232 = lambdareglering, mager eller fet, tomgång
Tändsystem: Inget fel
2. Kört diagnos av Spridare mm och dom låter som dom jobbar.
3. Jag har tagit loss bränslepumpsrelä(byttes 2008-05-15), från elcentral, och lött om alla punkter. Ingen förändring
4. Jag har tagit loss spridarrelä(mitt satt på vänster sida, alldeles bakombatteriet !!), från motorrum och lött om alla punkter. Ingen förändring
Jag behöver råd hur jag ska gå vidare ?
Kan jag lita på felkoderna ? eller är dessa tex en konsekvens av att tex bränslepumpen håller på att ge upp ?
HJÄLP ! Hur felsöker jag vidare??????????
/Johan