Opelfälgar på en Audi.

Hixxey
2 februari 2013 · 262 Inlägg

Tog av ena däcket på bilen för att lyfta på opelfälgen, det passade väldigt bra, centrumhåket var nog 3-5 mm större på opelfälgen så det glappade lite men det borde väl en centrumring/navring lösa?

http://forumbilder.se/CDB1J/image.jpg

Följ gärna mitt projekt: Volvo v70N http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209063
Aerocombi Xenoholic
3 februari 2013 · 2 559 Inlägg

Centrum/navring MÅSTE du ha. annars får du garanterat världens vibrationer. hmm
Själv kör jag med fälgar med 5*108 fast det ska vara 5*110. o det UTAN specialbultar.
Funkar hur bra som helst även i farter över 200  big_smile men kan ju inte rekomendera det i allafall. tongue

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Emilius Avstängd
3 februari 2013 · 1 714 Inlägg

Aerocombi skrev:
Centrum/navring MÅSTE du ha. annars får du garanterat världens vibrationer. hmm
Själv kör jag med fälgar med 5*108 fast det ska vara 5*110. o det UTAN specialbultar.
Funkar hur bra som helst även i farter över 200  big_smile men kan ju inte rekomendera det i allafall. tongue

Lova att lägga upp bilder när du tappar alla 4 hjulen på motorvägen,
om du nu kan skriva efter det big_smile

siiimooon Påstängd
3 februari 2013 · 1 194 Inlägg

Aerocombi skrev:
Centrum/navring MÅSTE du ha. annars får du garanterat världens vibrationer. hmm
Själv kör jag med fälgar med 5*108 fast det ska vara 5*110. o det UTAN specialbultar.
Funkar hur bra som helst även i farter över 200  big_smile men kan ju inte rekomendera det i allafall. tongue

Saknar en ring till mina 18", inga vibrationer på varken 245an eller V70in oavsett hastighet. smile

Aerocombi Xenoholic
3 februari 2013 · 2 559 Inlägg

Emilius skrev:

Aerocombi skrev:
Centrum/navring MÅSTE du ha. annars får du garanterat världens vibrationer. hmm
Själv kör jag med fälgar med 5*108 fast det ska vara 5*110. o det UTAN specialbultar.
Funkar hur bra som helst även i farter över 200  big_smile men kan ju inte rekomendera det i allafall. tongue

Lova att lägga upp bilder när du tappar alla 4 hjulen på motorvägen,
om du nu kan skriva efter det big_smile

TRAMS tongue

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Aerocombi Xenoholic
3 februari 2013 · 2 559 Inlägg

siiimooon skrev:

Aerocombi skrev:
Centrum/navring MÅSTE du ha. annars får du garanterat världens vibrationer. hmm
Själv kör jag med fälgar med 5*108 fast det ska vara 5*110. o det UTAN specialbultar.
Funkar hur bra som helst även i farter över 200  big_smile men kan ju inte rekomendera det i allafall. tongue

Saknar en ring till mina 18", inga vibrationer på varken 245an eller V70in oavsett hastighet. smile

Har kört andra bilar (t ex en nyare MB)nsom saknade navringar till eftermarknadsfälgar med rätt bultmönster o trodde den skulle skaka av vägen. hmm

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Emilius Avstängd
3 februari 2013 · 1 714 Inlägg

Aerocombi skrev:

Emilius skrev:

Aerocombi skrev:
Centrum/navring MÅSTE du ha. annars får du garanterat världens vibrationer. hmm
Själv kör jag med fälgar med 5*108 fast det ska vara 5*110. o det UTAN specialbultar.
Funkar hur bra som helst även i farter över 200  big_smile men kan ju inte rekomendera det i allafall. tongue

Lova att lägga upp bilder när du tappar alla 4 hjulen på motorvägen,
om du nu kan skriva efter det big_smile

TRAMS tongue

Att ha färg mellan bromsskivan och fälgen kan innebära att du tappar hjulen,
att du drar åt bultarna för löst kan innebära att du tappar hjulen,
att du drar åt dem för hårt kan innebära att du tappar hjulen,
att ha fel kona på bulten bör innebära att du tappar hjulen,
att inte ha centreringsring kan innebära att du tappar hjulen,
att köra med 5x108 fälgar på 5x110 kommer innebära att du tappar hjulen förr eller senare,
det är inget snack om saken.

Maken till slarv har jag då aldrig hört.

siiimooon Påstängd
3 februari 2013 · 1 194 Inlägg

Aerocombi skrev:

siiimooon skrev:

Aerocombi skrev:
Centrum/navring MÅSTE du ha. annars får du garanterat världens vibrationer. hmm
Själv kör jag med fälgar med 5*108 fast det ska vara 5*110. o det UTAN specialbultar.
Funkar hur bra som helst även i farter över 200  big_smile men kan ju inte rekomendera det i allafall. tongue

Saknar en ring till mina 18", inga vibrationer på varken 245an eller V70in oavsett hastighet. smile

Har kört andra bilar (t ex en nyare MB)nsom saknade navringar till eftermarknadsfälgar med rätt bultmönster o trodde den skulle skaka av vägen. hmm

Kanske beror på hur man drar åt hjulet, tror jag korsdrog lite överdrivet mycket för att det skulle centreras av muttrarna/bultarna, och det verkade ju funka! tongue
Fast det är ju att rekommendera att skaffa ringar, kostar väl nån hundralapp skulle jag gissa. smile

Aerocombi Xenoholic
3 februari 2013 · 2 559 Inlägg

Emilius skrev:

Aerocombi skrev:

Emilius skrev:

Lova att lägga upp bilder när du tappar alla 4 hjulen på motorvägen,
om du nu kan skriva efter det big_smile

TRAMS tongue

Att ha färg mellan bromsskivan och fälgen kan innebära att du tappar hjulen,
att du drar åt bultarna för löst kan innebära att du tappar hjulen,
att du drar åt dem för hårt kan innebära att du tappar hjulen,
att ha fel kona på bulten bör innebära att du tappar hjulen,
att inte ha centreringsring kan innebära att du tappar hjulen,
att köra med 5x108 fälgar på 5x110 kommer innebära att du tappar hjulen förr eller senare,
det är inget snack om saken.

Maken till slarv har jag då aldrig hört.

Funkar på mina bilar i alla fall. Är dock noga med att dra lite åt gången på varje bult o inte för hårt eller löst. REKOMENDERAR DOCK INTE ANDRA ATT GÖRA DET som jag skrev innan. wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Putteliten
3 februari 2013 · 9 083 Inlägg

Emilius skrev:

Aerocombi skrev:

Emilius skrev:

Lova att lägga upp bilder när du tappar alla 4 hjulen på motorvägen,
om du nu kan skriva efter det big_smile

TRAMS tongue

Att ha färg mellan bromsskivan och fälgen kan innebära att du tappar hjulen,
att du drar åt bultarna för löst kan innebära att du tappar hjulen,
att du drar åt dem för hårt kan innebära att du tappar hjulen,
att ha fel kona på bulten bör innebära att du tappar hjulen,
att inte ha centreringsring kan innebära att du tappar hjulen,
att köra med 5x108 fälgar på 5x110 kommer innebära att du tappar hjulen förr eller senare,
det är inget snack om saken.

Maken till slarv har jag då aldrig hört.

Å det där sista vet du med egen erfarenhet?

Har haft servalack eller hammarlack mellan fälg och bromsskiva och kört ett par tusen mil utan att ens efterdra hjulen utan problem.

Har även kört utan centrumringar utan problem, rätt kona och rätt moment när man drar hjulet så behövs inte ringen.

Emilius Avstängd
3 februari 2013 · 1 714 Inlägg

Putteliten skrev:

Emilius skrev:

Aerocombi skrev:

TRAMS tongue

Att ha färg mellan bromsskivan och fälgen kan innebära att du tappar hjulen,
att du drar åt bultarna för löst kan innebära att du tappar hjulen,
att du drar åt dem för hårt kan innebära att du tappar hjulen,
att ha fel kona på bulten bör innebära att du tappar hjulen,
att inte ha centreringsring kan innebära att du tappar hjulen,
att köra med 5x108 fälgar på 5x110 kommer innebära att du tappar hjulen förr eller senare,
det är inget snack om saken.

Maken till slarv har jag då aldrig hört.

Å det där sista vet du med egen erfarenhet?

Har haft servalack eller hammarlack mellan fälg och bromsskiva och kört ett par tusen mil utan att ens efterdra hjulen utan problem.

Har även kört utan centrumringar utan problem, rätt kona och rätt moment när man drar hjulet så behövs inte ringen.

Du vart inte rånad idag heller så då existerar inte rånare?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang