Bakdörr i baklås Skoda Octavia -97

AVC
1 februari 2013 · 401 Inlägg

Hej!

Köpte en Octavia -97 för ett par dagar sedan..

Med trasigt centrallås vänster bakdörr har gått i baklås!
Läst om samma fel i olika trådar, Det är samma fel som de flesta har drar man i handtaget utifån så händer inget men inifrån så åker låspluppen upp men åker ner när man släpper igen.
Jag har lyckats få ur inredningen på dörren och bankat på det mesta utan resultat har även smörjt det jag kommit åt med 5-56 men inget...

Känns som hela dörren är ur funktion (Kanske ett elfel?) För inte ens elhissen fungerar?

Har ni några tips vad man kan göra åt detta?

Kan man inte på något sätt öppna dörren innifrån?

// Andreas

Senast redigerat av Correadde (1 februari 2013)

AVCdesign.se
Fiat uno 1,3 turbo --->Projekt tråd UNO turbo
BMW 530i E34
Skoda Octavia 1,6 "AVU" (2002)
UrPeppe Lastbilsbyggare
1 februari 2013 · 389 Inlägg

Har samma problem på min Skoda Octavia RS Combi 2003 o på den är det förardörren som låset slutade fungera på samt el-spegeln o jag har kommit fram till att det troligen är kabelbrott ut till dörren men har inte orkat engagera mig då jag lyckades få nyckellåset att fungera o öppnar dörren på det viset, men det finns ju bara nyckellås på förardörren så det är ju lite jobbigare för dig.

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Skoda V//RS
Quattro 4-ever
Audi quattro "Urquattro" (1987)
AVC
1 februari 2013 · 401 Inlägg

Ok..
Ja problemet är ju att den skall in på ombesiktning om ett par veckor så måste få igång dörren innan dess.. hmm

UrPeppe skrev:
Har samma problem på min Skoda Octavia RS Combi 2003 o på den är det förardörren som låset slutade fungera på samt el-spegeln o jag har kommit fram till att det troligen är kabelbrott ut till dörren men har inte orkat engagera mig då jag lyckades få nyckellåset att fungera o öppnar dörren på det viset, men det finns ju bara nyckellås på förardörren så det är ju lite jobbigare för dig.

AVCdesign.se
Fiat uno 1,3 turbo --->Projekt tråd UNO turbo
BMW 530i E34
Skoda Octavia 1,6 "AVU" (2002)
UrPeppe Lastbilsbyggare
1 februari 2013 · 389 Inlägg

Correadde skrev:
Ok..
Ja problemet är ju att den skall in på ombesiktning om ett par veckor så måste få igång dörren innan dess.. hmm

UrPeppe skrev:
Har samma problem på min Skoda Octavia RS Combi 2003 o på den är det förardörren som låset slutade fungera på samt el-spegeln o jag har kommit fram till att det troligen är kabelbrott ut till dörren men har inte orkat engagera mig då jag lyckades få nyckellåset att fungera o öppnar dörren på det viset, men det finns ju bara nyckellås på förardörren så det är ju lite jobbigare för dig.

Ahh okej! Om du har fått bort dörrklädseln så kan du ju kanske försöka med att koppla ur kontakten till c-lås motorn o se om det går att dra upp knappen manuellt annars kan det vara så illa att du får slå sönder lås-enheten o försöka öppna dörren på det viset men jag skulle inte slå sönder den i första taget innan jag provat allt annat. Det var ett antal år sedan jag höll på med min dörr men jag har nästan för mig att jag fick slå sönder lås-enheten för att få spärren som håller knappen nere att släppa.

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Skoda V//RS
Quattro 4-ever
Audi quattro "Urquattro" (1987)
UrPeppe Lastbilsbyggare
1 februari 2013 · 389 Inlägg

Om det inte skulle hjälpa att ta ur elkontakten till lås-enheten så är det troligt att motorn till c-låset ligger o blockerar o då skulle jag försöka att sätta ström på motorn med ett par andra kablar o se om det går att få motorn att låsa upp, annars är det nog tyvärr bara att slå sönder lås-enheten som sagt o försöka frigöra motorn.

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Skoda V//RS
Quattro 4-ever
Audi quattro "Urquattro" (1987)
AVC
2 februari 2013 · 401 Inlägg

Tack för svaren smile
Skall kolla lite på detta ikväll försöka rycka kabeln och se vad som händer annars prova koppla ström på motorn smile

UrPeppe skrev:
Om det inte skulle hjälpa att ta ur elkontakten till lås-enheten så är det troligt att motorn till c-låset ligger o blockerar o då skulle jag försöka att sätta ström på motorn med ett par andra kablar o se om det går att få motorn att låsa upp, annars är det nog tyvärr bara att slå sönder lås-enheten som sagt o försöka frigöra motorn.

AVCdesign.se
Fiat uno 1,3 turbo --->Projekt tråd UNO turbo
BMW 530i E34
Skoda Octavia 1,6 "AVU" (2002)
Berry Audi/Wv mek
4 februari 2013 · 148 Inlägg

Slå inte sönder någonting! detta är ett vanligt problem men av dom 40-50 bilar jag har stött på har jag aldrig behövt slå sönder någonting! detta fel orsakas av att det i låset finns sk "safelock" detta innebär att om låset får en lås-signal men ingen upplåsning så går det inte att öppna varken innifrån eller utifrån, det finns två orsaker till detta och även 2 lösningar.

Alternativ 1 (Vanligaste) är skadade kablar i dörrgången, dessa kommer du åt om du öppnar framdörren och öppnar gummigenomföringen. laga ev trasiga kablar och lås upp, voila.

Alternativ två kan vara lite mer trixigt, men det händer att dörrlåset i sig hänger sig, 10/10 gånger har det fungerat för mig att ta en lång mejsel (läs skitlång) från springan vid rutan (sänk ner rutan max och stoppa ner något som vidgar öppningen) och knacka på låset snett uppifrån på det övre hörnet samtidigt som du låser(låser upp bilen ett flertal gånger, ibland kan man behöva upprepa detta 15-20ggr men det ska gå tillslut, observera att c-låset kan slå ifrån pga överhettning om man håller på för länge men då är det bara vänta en stund och prova igen!

Om inte något av dessa alternativ funkar så får du slå sönder låset men som sagt.. jag har aldrig gjort det och jag har lagat ca 40 sådana bilar!

Lycka till

Det är inget fel på min hjulinställning, det är din inställning till mina hjul!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang