8887
Sök

*Juridisk hjälp* Köpa bil från privatperson som äger bilfirma

16 Inlägg
1 februari 2013
Trådstartare
Hej, som rubriken lyder ska jag alltså köpa en bil från en privat person som äger en bilfirma.
Lite juridisk hjälp skulle alltså uppskattas.

Annonsen för bilen finns på blocket med "bilhandlare" som annonsör, men efter lite granskning så upptäckte jag att bilen står privat på ägaren av firman och inte själva firman.
Ägaren påstår att eftersom han står som ägare utav firman, kan han sälja den via firman och att det inte är några skillnader för mig. Samt att detta inte heller kommer påverka uppgifter om bilets antal ägare i register.

UPPGIFTER FRÅN ratsit
JURIDISK PERSON
- Bolagsnamn: *Förnamn*, *Efternamn*
- Organisationsnummer: *PERSONNR*-XXXX
- Bolagsform: Enskild firma
- Status: Bolaget är aktivt

REGISTRERING
- Bolaget bildat: -
- Bolaget registrerat: 2010-09-16
- Registreringsdatum: 2010-09-16
- Bolagsordning: -

SKATTEUPPGIFTER
- F-skatt status: Registrerad för F-skatt
- Arbetsgivare status: Ej registrerad som arbetsgivare
- Moms status: Aktiv i momsregistret

Svensk Näringsgrensindelning SNI
- 45110 Handel med personbilar och lätta motorfordon

VERKSAMHETSBESKRIVNING
- Uppgift saknas

Mina frågor till er är följande:

1. Är det någon skillnad för mig som privat person att köpa bilen via firman från en pvt person?
I sådana fall: Vilka är dem?
Om inte: Vad ska jag tänka på inför köpet?

2. Är även lovad Autoconcepts 12mån Xtragaranti Guld av bilägaren, fungerar det då bilen inte ägs av firman?

3. Har aldrig köpt bil från firma tidigare. Är det några papper jag bör fråga efter utöver det "vanliga" och varudeklaration? Bl.a. för att se att det han påstår stämmer.

Hoppas att min post inte är allt för rörig. Tack på förhand!

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
1 februari 2013
Han kan mycket väl ha sin firma som Enskild Firma = Firmans Org.Nr=Ägarens Personnr.

Kolla upp hur firman är registrerad, t.ex. Ratsit, allabolag eller liknande site

Med vänlig hälsning,

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

16 Inlägg
2 februari 2013
Trådstartare
Det stämmer, har det bifogat i min första post.

Uppgifter från ratsit:
- Bolagsform: Enskild firma
- Status: Bolaget är aktivt

REGISTRERING
- Bolaget bildat: -
- Bolaget registrerat: 2010-09-16
- Registreringsdatum: 2010-09-16
- Bolagsordning: -

SKATTEUPPGIFTER
- F-skatt status: Registrerad för F-skatt
- Arbetsgivare status: Ej registrerad som arbetsgivare
- Moms status: Aktiv i momsregistret

Svensk Näringsgrensindelning SNI
- 45110 Handel med personbilar och lätta motorfordon

VERKSAMHETSBESKRIVNING
- Uppgift saknas

Firman är alltså registrerad som enskild firma med ägarens personnr som org.nr samt förnamn och efternamn som bolagsnamn.

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
2 februari 2013
Se då bara till att det står att han innehar F-skatt på kvitto för det krävs ör att det ska vara firman du handlar av, står inte det är det privatpersonen.

Med vänlig hälsning,

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

16 Inlägg
2 februari 2013
Trådstartare
zovix skrev:
Se då bara till att det står att han innehar F-skatt på kvitto för det krävs ör att det ska vara firman du handlar av, står inte det är det privatpersonen.

Med vänlig hälsning,

Tack för svar! Yes men vad skulle det innebära för skillnader för mig att köpa bilen från en enskild firma eller en "riktig" bilfirma. Hur är det med regler och lagar som bl.a. konsumentköplagen? Gäller det vid detta köp?

Mvh

1 160 Inlägg
2 februari 2013
ja spelar ingen roll

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
3 februari 2013
En firma är en firma oasett om den är registrerad som enskild, Aktiebolag, Handelsbolag eller Ekonomisk förening.

Det som skiljer är ägarstruktur och skattehantering mm, d.v.s. Saker du som konsument inte behöver bry dig om.

Lagen är tydlig antingen handlar man av en Firma ELLER Privatperson finns inget mellanting lagligt sett.

Anger han F-skatt på sitt kvitto aggerar han som firma, vilket innebär att konsumentköplagar, tvingande garantier mm gäller.

Med vänlig hälsning,

Sök